Waterstof, waterstoftankstation

Gemeente Den Haag wil af van waterstoftaxi’s in doelgroepenvervoer

Foto: eigen foto van AM

Waterstof krijgt steeds meer voet aan de grond in de taxibranche. In de gemeente Den Haag, waar momenteel zo’n zestig waterstoftaxi’s rijden, zal deze groei echter afgeremd worden. In de aanbesteding van het doelgroepenvervoer geeft de gemeente namelijk aan dat waterstof niet ‘groen’ genoeg is. Het rijden met waterstoftaxi’s wordt dan ook niet gestimuleerd.  

De gemeente heeft op 2 augustus 2021 de Europese openbare aanbesteding voor het doelgroepenvervoer in Den Haag gepubliceerd. De opdracht zal van start gaan op 1 augustus 2022 en heeft een contractduur van zes tot acht jaar. Inschrijvers kunnen op duurzaamheid extra punten verdienen door zich uitsluitend met zero-emissie voertuigen in te schrijven. In de vorige aanbesteding werden hieronder ook waterstofvoertuigen geschaard, maar dit keer worden alleen batterij-elektrische voertuigen als groen genoeg gezien.

Noot Personenvervoer is verantwoordelijk voor het wmo-vervoer in Den Haag en zet hiervoor sinds 2019 al op grote schaal waterstoftaxi’s in. Zij waren de eerste vervoerder die kozen voor een waterstoftaxivloot. Een betere actieradius, snel tanken en het niet hoeven realiseren van eigen laadpalen worden als voordelen gezien van waterstof ten opzichte van batterij-elektrische voertuigen. Het is wel van belang dat er in de nabije omgeving voldoende tankmogelijkheid aanwezig is.

Investering in waterstoftankstation 1,8 miljoen euro

In Den Haag is er daarom naar aanleiding van de vorige aanbesteding door BP Kerkhof en OrangeGas een waterstoftankstation geopend. Het station is gesubsidieerd door het overheidsproject H2ME. Terwijl de subsidies in het leven zijn geroepen om een waterstofnetwerk te simuleren, wordt de brandstof nu geweerd, stellen zij. “De investering van een waterstoftankstation is al snel 1,8 miljoen euro en de exploitatie van een dergelijk tankstation is momenteel nog niet rendabel. Toch heeft Kerkhof zijn nek uitgestoken en is hij de eerste in Nederland met een operationeel openbaar waterstoftankstation.”

Dat de gemeente Den Haag nu verklaard dat waterstof niet ‘groen’ genoeg is, komt volgens eigenaar Jan Paul Kerkhof dan ook als een doodsteek. “De gemeente komt met het argument dat er niet voldoende groene waterstof zou zijn. Maar wij leveren hier gewoon 100 procent groene waterstof waar we de taxi’s mee kunnen bedienen. Dat dit schoon en beginnend product, wat nog alle steun kan gebruiken, op deze manier de kop wordt ingedrukt kan ik niet bevatten. Andere gemeenten stimuleren wel waterstofvoertuigen en de komst van tankstations”, aldus Kerkhof.

Alle schone brandstoffen hard nodig

Volgens directeur Benelux Joyce van Os de Man van OrangeGas worden ook biobrandstoffen steeds vaker geweerd uit aanbestedingen, omdat er in Nederland ‘tank-to-wheel’ gemeten wordt (wat komt er uit je uitlaat) in plaats van ‘well-to-wheel’ (de hele keten). “We moeten er naar mijns inziens voor waken dat we geen stekker-elektrisch oogkleppenbeleid krijgen door een hele sterke lobby. We hebben alle schone brandstoffen keihard nodig om onze duurzaamheidsdoelstellingen zo snel mogelijk te halen.”

De bedrijven hebben besloten vervolgstappen te ondernemen, omdat er volgens hen geen goede reden is om waterstof te weren uit de aanbesteding. Wat die vervolgstappen inhouden, is niet bekend gemaakt. De gemeente Den Haag heeft vooralsnog niet gereageerd op deze zaak.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

7 reacties op “Gemeente Den Haag wil af van waterstoftaxi’s in doelgroepenvervoer”

Peter Walgreen|19.11.21|15:38

Het volgende politieke spelletje dus…..

Jorg|19.11.21|22:01

Lijkt inderdaad geen “zuivere koffie”

Weetikniet Freekie|20.11.21|06:13

Eerst vervoerders laten investeren in waterstof auto’s
En vervolgens zeggen dat die auto’s niet meegeteld worden in de aanbesteding.

Leuke manier om te proberen om de prijs te drukken.
Want er zal dan misschien toch wel met die waterstof auto gereden mogen worden.
MAAR…

Taxi Volendam|21.11.21|01:01

Waterstof produceren kost veel energie die dan wel uitsoot vrij opgewekt moet worden.
Dat is ook zo met electrisch rijden.
Waarom waterstof niet, maar electrisch rijden wel de voorkeur heeft zal voor iedereen wel een raadsel zijn.
Ook electrisch rijden is lang niet 100% schoon.

Peter Vriens|21.11.21|10:02

Ambtenarij heeft weer een manier gevonden om een project de grond in te boren, dmv ” Tank-to-Wheel (TTW)” te eisen.
Ze zien liever de subsidiegelden verdwijnen in electrisch rijden met alle nadelen van dien.
Emissie verplaatsen van je wheel naar de (kolen) powerplant elders, dat is wat electrisch rijden nu veroorzaakt.
Je kan voorspellen dat je in de toekomst niet om waterstof heen kan.
Weet de gemeente Den Haag veel.
Bedrijven dwarsbomen die hun nek uitsteken geeft hen kennelijk een kick.

Rex Urban|26.11.21|10:12

Het zou m’n voorkeur hebben dat er in ons land 1 instantie is die de over de uitstoot van voertuigen toegelaten op de europese wegen beslist.
Niet zoals nu, dat onkundige gemeentebesturen en anderen die het voor het zeggen hebben, en met allerlei onzin hun eigen ego willen/kunnen op krikken.
Het gaat er toch om wat goed voor onze wereldbol is!
Een slechtere beurt kan de Gemeente den Haag met hun adviseurs niet maken.
Op naar het Maliveld.

Edwin Leuris|02.12.21|11:16

Goh… was net aan het denken over de aanschaf van een nieuwe VIP-Touringcar https://www.vipbus.nl/ op waterstof omdat elektrisch nog onvoldoende actieradius heeft voor 95% van onze ritten. Als ik dit zo lees is er dus nog helemaal nog geen alternatief voorhanden om alle steden nog in te mogen, behalve dan elektrisch maar dat redden we met de te rijden KM’s niet. Paar jaar geduld dus nog met investeren…