Taxiwerq, leerlingenvervoer

Voor Elkaar Pas kan gebruikers leerlingenvervoer zelfredzaam maken

Foto aangeleverd door Taxiwerq

De drempel om zelfstandig met het openbaar vervoer of de fiets te gaan reizen, is voor leerlingen in het speciaal onderwijs vaak hoog. Vandaar dat zij gebruikmaken van het leerlingenvervoer. Voor leerlingen die de overstap naar het OV toch willen maken, is de Voor Elkaar Pas geïntroduceerd. 

Dit is een van de oplossingen binnen het zelfredzaamheidstraject dat Forseti aanbiedt. In dit geval gaat het om een samenwerking met Arriva en de gemeente Dongen. De Voor Elkaar Pas is een OV-chipkaart voor leerlingen die recht hebben op een vergoeding vanuit de gemeente voor vervoer, en zelfstandig willen (leren) reizen. De gemeente betaalt de pas met daarop een busabonnement voor een afgesproken regio.

Met de Voor Elkaar Pas is een leerling niet meer afhankelijk van de vaste tijden van de taxi. Bovendien zou de pas volgens Forseti een drempel weg kunnen halen voor het gebruikmaken van het OV, omdat er altijd saldo opstaat. De pas hoeft dus nooit opgeladen te worden en het kind hoeft alleen maar in- en uit te checken. Omdat het voor ouders fijn kan zijn om in de beginfase mee te reizen, is er voor hen een begeleiderspas voor zolang dit nodig is.

Toekenning leerlingenvervoer aanpassen naar OV-voorziening

Afhankelijk van de gemeente zijn er mogelijkheden om de Voor Elkaar Pas ook in het weekend en in vakanties te gebruiken. Zo krijgt het kind ruimte om te oefenen met zelfstandig reizen. Gedurende het schooljaar wordt er een aantal keer geëvalueerd hoe het reizen verloopt. Er wordt dan bekeken of de bestaande toekenning deels of volledig aangepast kan worden naar een OV-voorziening.

In de gemeente Dongen loopt momenteel een pilot voor de pas. Hierbij doet 25 procent van de geselecteerde kinderen vrijwillig mee. In het schooljaar 2019/2020 is er ook al eens een pilot gedaan met negentien leerlingen. Deze pilot moest echter vroegtijdig gestopt worden door de coronacrisis. Uiteindelijk zijn wel twee leerlingen uit deze groep volledig zelfstandig gaan reizen. Één leerling is gedeeltelijk uit het aangepast vervoer en reist ’s middags zelfstandig met het OV.

Groei bij zowel ouders als kinderen

Erika Damen, consulente doelgroepenvervoer bij Forseti, benadrukt dat leerlingenvervoer altijd geregeld zal blijven worden bij hun mobiliteitsbureau, maar dat iedere leerling die zelfstandig kan leren reizen als extra winst wordt gezien. Het zelfredzaamheidstraject gaat volgens haar niet alleen om zelfstandigheid en onafhankelijkheid, maar is ook een flinke persoonlijke ontwikkeling. “Het kind leert zelf succes te ervaren en kan misschien al verder kijken. Je ziet dan ook dat het zelfvertrouwen groeit en dat leerlingen onderdeel worden van de maatschappij zoals andere kinderen. Ook de ouders maken een ontwikkeling mee tijdens dit traject. Ze vinden het vaak angstig om te starten, om hun kind los te laten. Maar ook hen zie je groeien tijdens dit traject.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Voor Elkaar Pas kan gebruikers leerlingenvervoer zelfredzaam maken | TaxiPro
Taxiwerq, leerlingenvervoer

Voor Elkaar Pas kan gebruikers leerlingenvervoer zelfredzaam maken

Foto aangeleverd door Taxiwerq

De drempel om zelfstandig met het openbaar vervoer of de fiets te gaan reizen, is voor leerlingen in het speciaal onderwijs vaak hoog. Vandaar dat zij gebruikmaken van het leerlingenvervoer. Voor leerlingen die de overstap naar het OV toch willen maken, is de Voor Elkaar Pas geïntroduceerd. 

Dit is een van de oplossingen binnen het zelfredzaamheidstraject dat Forseti aanbiedt. In dit geval gaat het om een samenwerking met Arriva en de gemeente Dongen. De Voor Elkaar Pas is een OV-chipkaart voor leerlingen die recht hebben op een vergoeding vanuit de gemeente voor vervoer, en zelfstandig willen (leren) reizen. De gemeente betaalt de pas met daarop een busabonnement voor een afgesproken regio.

Met de Voor Elkaar Pas is een leerling niet meer afhankelijk van de vaste tijden van de taxi. Bovendien zou de pas volgens Forseti een drempel weg kunnen halen voor het gebruikmaken van het OV, omdat er altijd saldo opstaat. De pas hoeft dus nooit opgeladen te worden en het kind hoeft alleen maar in- en uit te checken. Omdat het voor ouders fijn kan zijn om in de beginfase mee te reizen, is er voor hen een begeleiderspas voor zolang dit nodig is.

Toekenning leerlingenvervoer aanpassen naar OV-voorziening

Afhankelijk van de gemeente zijn er mogelijkheden om de Voor Elkaar Pas ook in het weekend en in vakanties te gebruiken. Zo krijgt het kind ruimte om te oefenen met zelfstandig reizen. Gedurende het schooljaar wordt er een aantal keer geëvalueerd hoe het reizen verloopt. Er wordt dan bekeken of de bestaande toekenning deels of volledig aangepast kan worden naar een OV-voorziening.

In de gemeente Dongen loopt momenteel een pilot voor de pas. Hierbij doet 25 procent van de geselecteerde kinderen vrijwillig mee. In het schooljaar 2019/2020 is er ook al eens een pilot gedaan met negentien leerlingen. Deze pilot moest echter vroegtijdig gestopt worden door de coronacrisis. Uiteindelijk zijn wel twee leerlingen uit deze groep volledig zelfstandig gaan reizen. Één leerling is gedeeltelijk uit het aangepast vervoer en reist ’s middags zelfstandig met het OV.

Groei bij zowel ouders als kinderen

Erika Damen, consulente doelgroepenvervoer bij Forseti, benadrukt dat leerlingenvervoer altijd geregeld zal blijven worden bij hun mobiliteitsbureau, maar dat iedere leerling die zelfstandig kan leren reizen als extra winst wordt gezien. Het zelfredzaamheidstraject gaat volgens haar niet alleen om zelfstandigheid en onafhankelijkheid, maar is ook een flinke persoonlijke ontwikkeling. “Het kind leert zelf succes te ervaren en kan misschien al verder kijken. Je ziet dan ook dat het zelfvertrouwen groeit en dat leerlingen onderdeel worden van de maatschappij zoals andere kinderen. Ook de ouders maken een ontwikkeling mee tijdens dit traject. Ze vinden het vaak angstig om te starten, om hun kind los te laten. Maar ook hen zie je groeien tijdens dit traject.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.