Touringcars

Touringcarbranche vraagt minister om extra steun

Door de coronacrisis staat de toekomst van de touringcarsector op het spel. Er wordt een omzetverlies van 70 procent verwacht en zonder extra steunmaatregelen zal minstens 40 procent van de bedrijven failliet gaan. Daarom doen de touringcarbedrijven een dringend beroep op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De maatregelen om verspreiding van corona tegen te gaan, hebben de touringcarbranche hard getroffen. Busreizen werden geschrapt en ook bijvoorbeeld scholierenvervoer en pendeldiensten lagen maandenlang volledig stil. De versoepelingen vanaf 1 juli kunnen het seizoen 2020 niet goedmaken en het is de verwachting van Busvervoer Nederland dat dit omzetverlies nog lang zal doorwerken in de branche. Vooral in het najaar en in de winter, als diverse uitgestelde betalingen opgeëist gaan worden, zullen veel bedrijven sneuvelen.

Nauwelijks vergoeding

Weliswaar wordt nu al steun gegeven door het Rijk, maar onderzoeksinstituut Panteia rekende uit dat een gemiddeld touringcarbedrijf nog geen 20 procent van de integrale lasten vergoed krijgt als het aanspraak maakt op de maximale steunvergoedingen van het Rijk. Theo Vegter, voorzitter bij Busvervoer Nederland: “Een onmogelijke opgave in een jaar waarin de omzet grotendeels weggevallen is.”

Daarom hoopt hij alsnog op extra ondersteuning. “Het kabinet heeft ons in een eerder stadium laten weten dat de overheid de economie niet kan overnemen. Dat begrijpen wij. We vinden het echter onbegrijpelijk dat we zo aan ons lot overgelaten worden en van het kastje naar de muur worden gestuurd. We vervullen aanwijsbaar een groot maatschappelijk nut. Zonder subsidie verbinden we diverse onderdelen van de maatschappij en economie met elkaar. Onder normale omstandigheden vragen we nooit ergens om en leveren de schatkist alleen maar geld op. Het zou absurd zijn om de kip met de gouden eieren te slachten.”

Slecht voor de economie

Wanneer er zo veel bedrijven failliet gaat, heeft dat ernstige gevolgen van dien voor de economie in Nederland, benadrukt Vegter. “We vormen een belangrijke schakel in de economie. Bijvoorbeeld op plekken waar het OV niet toereikend is of waar de vervoersvraag grote pieken kent. Denk aan de werknemers van bedrijven op verder weg gelegen industriecomplexen of seizoensarbeiders. Wij zetten ze voor hun werkplek af.”

“Maar niet alleen dat: zonder ons loopt het vervoer naar belangrijke hotspots zoals de Keukenhof en de Zaanse Schans spaak. Evenementen als de Formule1, het songfestival of het EK-voetbal kunnen niet georganiseerd worden zonder onze bussen. En dan vormen we verder nog de flexibele schil van het openbaar vervoer en zijn we de toeleverancier van de horeca en de cultuursector.” Zonder touringcars liggen meer files, verkeersinfarcten rondom evenementen en OV-storingen op de loer.

Omzet

In 2019 waren de MKB-bedrijven in de touringcarsector goed voor 9,9 miljard reizigerskilometers en een omzet van ongeveer 560 miljoen euro. Bovendien is de maatschappelijke bijdrage groot. Dit vervoer is goedkoop, laagdrempelig, duurzaam en levert tientallen miljoenen euro’s inkomsten op in de vorm van accijnzen en btw. Bovendien zitten touringcars volgens Busvervoer Nederland altijd vol en worden ze niet direct of indirect gesubsidieerd, in tegenstelling tot andere vormen van collectief vervoer.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.