Trevvel-directeur Arno van Haasterecht
Leerlingenvervoer

Capaciteitstekort speelt Trevvel parten: “Doen er alles aan om het te regelen”

Trevvel-directeur Arno van Haasterecht Foto: ANP/Frank de Roo

De afgelopen weken zijn er meerdere klachten binnengekomen over Trevvel, omtrent het leerlingenvervoer in Rotterdam. Ook de gemeente is hiervan op de hoogte. Volgens directeur Arno van Haastrecht speelt het aanhoudende capaciteitstekort binnen de vervoerssector daarin een grote rol. “We vissen allemaal in dezelfde vijver.”

Volgens diverse media zijn er verschillende klachten binnengekomen waarbij chauffeurs te laat of zelfs helemaal niet kwamen opdagen, om de kinderen naar school te brengen. Daarnaast zou ook de bereikbaarheid van de leerlingenvervoerder te wensen over laten.

De klachten hebben inmiddels ook de lokale politiek bereikt. Zo schreef de gemeentelijke ombudsman en de kinderombudsman een brief aan de Rotterdamse gemeenteraad, waarin zij hun zorgen uitten. “Ondanks de toezegging van Trevvel dat in de zomer de problemen zouden worden aangepakt, ontvangen wij sinds de eerste dag van het nieuwe schooljaar alweer stevige klachten van ouders en docenten over Trevvel”, zo citeert het AD uit de brief.

Capaciteitstekort

Directeur Arno van Haasterecht is op de hoogte van de klachten. Volgens hem zijn de problemen die nu spelen voor een groot deel te wijten aan het aanhoudende capaciteitstekort. “Daar hebben niet alleen wij, maar de hele branche mee te maken”, legt hij uit. “We vissen allemaal in dezelfde vijver. We hebben een gezamenlijk belang om ervoor te zorgen dat meer mensen kiezen voor het beroep taxichauffeur. Hier ligt een belangrijke taak voor zowel het KNV als de vervoerdersbedrijven zelf. Tot die tijd zullen we anders naar het probleem moeten kijken. Er moet niet alleen gekeken worden naar hoe we meer chauffeurs kunnen aantrekken, maar ook naar hoe we ervoor kunnen zorgen dat er minder nodig zijn.”

Trevvel heeft dan ook een aantal maatregelen genomen om de capaciteitsproblemen te bestrijden. Zo heeft het Rotterdamse vervoersbedrijf zoveel mogelijk chauffeurs aan zich proberen te binden. Dat deden ze door diverse wervingscampagnes te voeren en extra onderaannemers te contracteren. Daarnaast is er constant overleg met de gemeente Rotterdam en de vervoerder. “Het gaat bij het leerlingenvervoer vooral om de piekmomenten. Alle kinderen moeten tegelijkertijd naar school. Daar moet je maatregelen voor treffen. Dat hebben we in de zomer samen met de gemeente gedaan. De maatregelen hebben heel wat opgeleverd, alleen nog net niet genoeg. Op dit moment gaat het dagelijks bij ruim negentig procent van de leerlingen goed. Bij de andere tien procent zien we een wisselende dienstverlening. Dat moet beter.”

Flexibele aanvangstijden

Van Haasterecht pleit daarom voor nog meer aanvullende maatregelen. Hij wijst daarbij nadrukkelijk naar flexibele aanvangstijden op scholen. “Op het moment dat scholen allemaal dezelfde starttijd hebben, dan blijft die korte piek bestaan. Met die flexibele starttijden zal de piek juist verschuiven, waardoor één chauffeur twee routes kan rijden. Dan is een groot deel van het probleem snel opgelost.”

“Daarvoor zijn we echter wel afhankelijk van andere partijen, zoals de scholen en de lokale politiek. Toch denk ik dat de flexibele starttijden op scholen een realistisch idee is. Ook de kinderombudsman in Rotterdam heeft dit voorstel gedaan. Wij zijn dus niet de enige die denken dat het mogelijk is. Het vergt alleen wel flexibiliteit van iedereen.”

Debat

Donderdag vindt er een debat in de Rotterdamse gemeenteraad plaats. Tijdens dat debat zal er gesproken worden over de problemen die momenteel in het doelgroepenvervoer spelen. Directeur Arno van Haasterecht is in ieder geval blij dat het probleem besproken wordt. “Als vervoerder heb je de andere partijen ook gewoon nodig. Op het moment dat wij via de gemeenteraad tot oplossingen kunnen komen voor de hele sector, dan juich ik dat alleen maar toe. Het is belangrijk dat er gekeken wordt naar hoe wij met elkaar dit probleem kunnen oplossen.”

Tot slot zegt de Trevvel-directeur alles uit de kast te trekken om de situatie te verbeteren. “Daar werken wij iedere dag aan. Dat gaat alleen niet in een hoog genoeg tempo, omdat er geen capaciteit in de markt beschikbaar is. Daarom zijn die aanvullende maatregelen ook nodig. Die zijn voor ons heel belangrijk, want dan kunnen we snel schakelen.”

“De kinderen verdienen het gewoon om veilig en op tijd naar school te gaan. Daar maken wij ons hard voor. Als dat niet geregeld kan worden, dan liggen wij daar wakker van. Voor een deel is dat nu niet goed genoeg geregeld. We doen er alles aan om dat wel goed geregeld te krijgen”, besluit Van Haasterecht.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “Capaciteitstekort speelt Trevvel parten: “Doen er alles aan om het te regelen””

J. Koch|01.09.22|09:51

Is er al iemand op het briljante idee gekomen om de salarissen in de sector te verhogen?

ilker fatos|01.09.22|10:51

-Netto 14€ per uur
-Weekendtoeslag
-BNWT toeslag
(Buiten normale werktijden toeslag)
-Inflatie meestijgende loon

Met deze punten halen we heel wat chauffeurs/chauffeuses binnen!

Ton van Dalfsen|02.09.22|17:33

Hier in Aalsmeer op de bloemenveiling verdien je veel meer dan……….
Je moet gewoon een landelijk CAO voor alle bedrijfstakken moeten hebben.
Kan je kiezen wat voor baan je beter past

Capaciteitstekort speelt Trevvel parten: “Doen er alles aan om het te regelen” | TaxiPro
Trevvel-directeur Arno van Haasterecht
Leerlingenvervoer

Capaciteitstekort speelt Trevvel parten: “Doen er alles aan om het te regelen”

Trevvel-directeur Arno van Haasterecht Foto: ANP/Frank de Roo

De afgelopen weken zijn er meerdere klachten binnengekomen over Trevvel, omtrent het leerlingenvervoer in Rotterdam. Ook de gemeente is hiervan op de hoogte. Volgens directeur Arno van Haastrecht speelt het aanhoudende capaciteitstekort binnen de vervoerssector daarin een grote rol. “We vissen allemaal in dezelfde vijver.”

Volgens diverse media zijn er verschillende klachten binnengekomen waarbij chauffeurs te laat of zelfs helemaal niet kwamen opdagen, om de kinderen naar school te brengen. Daarnaast zou ook de bereikbaarheid van de leerlingenvervoerder te wensen over laten.

De klachten hebben inmiddels ook de lokale politiek bereikt. Zo schreef de gemeentelijke ombudsman en de kinderombudsman een brief aan de Rotterdamse gemeenteraad, waarin zij hun zorgen uitten. “Ondanks de toezegging van Trevvel dat in de zomer de problemen zouden worden aangepakt, ontvangen wij sinds de eerste dag van het nieuwe schooljaar alweer stevige klachten van ouders en docenten over Trevvel”, zo citeert het AD uit de brief.

Capaciteitstekort

Directeur Arno van Haasterecht is op de hoogte van de klachten. Volgens hem zijn de problemen die nu spelen voor een groot deel te wijten aan het aanhoudende capaciteitstekort. “Daar hebben niet alleen wij, maar de hele branche mee te maken”, legt hij uit. “We vissen allemaal in dezelfde vijver. We hebben een gezamenlijk belang om ervoor te zorgen dat meer mensen kiezen voor het beroep taxichauffeur. Hier ligt een belangrijke taak voor zowel het KNV als de vervoerdersbedrijven zelf. Tot die tijd zullen we anders naar het probleem moeten kijken. Er moet niet alleen gekeken worden naar hoe we meer chauffeurs kunnen aantrekken, maar ook naar hoe we ervoor kunnen zorgen dat er minder nodig zijn.”

Trevvel heeft dan ook een aantal maatregelen genomen om de capaciteitsproblemen te bestrijden. Zo heeft het Rotterdamse vervoersbedrijf zoveel mogelijk chauffeurs aan zich proberen te binden. Dat deden ze door diverse wervingscampagnes te voeren en extra onderaannemers te contracteren. Daarnaast is er constant overleg met de gemeente Rotterdam en de vervoerder. “Het gaat bij het leerlingenvervoer vooral om de piekmomenten. Alle kinderen moeten tegelijkertijd naar school. Daar moet je maatregelen voor treffen. Dat hebben we in de zomer samen met de gemeente gedaan. De maatregelen hebben heel wat opgeleverd, alleen nog net niet genoeg. Op dit moment gaat het dagelijks bij ruim negentig procent van de leerlingen goed. Bij de andere tien procent zien we een wisselende dienstverlening. Dat moet beter.”

Flexibele aanvangstijden

Van Haasterecht pleit daarom voor nog meer aanvullende maatregelen. Hij wijst daarbij nadrukkelijk naar flexibele aanvangstijden op scholen. “Op het moment dat scholen allemaal dezelfde starttijd hebben, dan blijft die korte piek bestaan. Met die flexibele starttijden zal de piek juist verschuiven, waardoor één chauffeur twee routes kan rijden. Dan is een groot deel van het probleem snel opgelost.”

“Daarvoor zijn we echter wel afhankelijk van andere partijen, zoals de scholen en de lokale politiek. Toch denk ik dat de flexibele starttijden op scholen een realistisch idee is. Ook de kinderombudsman in Rotterdam heeft dit voorstel gedaan. Wij zijn dus niet de enige die denken dat het mogelijk is. Het vergt alleen wel flexibiliteit van iedereen.”

Debat

Donderdag vindt er een debat in de Rotterdamse gemeenteraad plaats. Tijdens dat debat zal er gesproken worden over de problemen die momenteel in het doelgroepenvervoer spelen. Directeur Arno van Haasterecht is in ieder geval blij dat het probleem besproken wordt. “Als vervoerder heb je de andere partijen ook gewoon nodig. Op het moment dat wij via de gemeenteraad tot oplossingen kunnen komen voor de hele sector, dan juich ik dat alleen maar toe. Het is belangrijk dat er gekeken wordt naar hoe wij met elkaar dit probleem kunnen oplossen.”

Tot slot zegt de Trevvel-directeur alles uit de kast te trekken om de situatie te verbeteren. “Daar werken wij iedere dag aan. Dat gaat alleen niet in een hoog genoeg tempo, omdat er geen capaciteit in de markt beschikbaar is. Daarom zijn die aanvullende maatregelen ook nodig. Die zijn voor ons heel belangrijk, want dan kunnen we snel schakelen.”

“De kinderen verdienen het gewoon om veilig en op tijd naar school te gaan. Daar maken wij ons hard voor. Als dat niet geregeld kan worden, dan liggen wij daar wakker van. Voor een deel is dat nu niet goed genoeg geregeld. We doen er alles aan om dat wel goed geregeld te krijgen”, besluit Van Haasterecht.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “Capaciteitstekort speelt Trevvel parten: “Doen er alles aan om het te regelen””

J. Koch|01.09.22|09:51

Is er al iemand op het briljante idee gekomen om de salarissen in de sector te verhogen?

ilker fatos|01.09.22|10:51

-Netto 14€ per uur
-Weekendtoeslag
-BNWT toeslag
(Buiten normale werktijden toeslag)
-Inflatie meestijgende loon

Met deze punten halen we heel wat chauffeurs/chauffeuses binnen!

Ton van Dalfsen|02.09.22|17:33

Hier in Aalsmeer op de bloemenveiling verdien je veel meer dan……….
Je moet gewoon een landelijk CAO voor alle bedrijfstakken moeten hebben.
Kan je kiezen wat voor baan je beter past