Trevvel

Rotterdamse wethouder tikt Trevvel op de vingers: ‘Daar schrokken ze van’

Busje van Trevvel.Foto: TaxiPro (VK)

De Rotterdamse wethouder Maarten Struijvenberg (Zorg) heeft kritiek geuit op Trevvel. Dat deed de Leefbaar Rotterdam-bewindsman donderdag tijdens een debat in de Rotterdamse gemeenteraad. Struijvenberg eist dat Trevvel zich aan de gemaakte afspraken houdt.

Afgelopen weken zijn er diverse klachten binnengekomen over Trevvel. Volgens diverse media zouden leerlingen te laat of zelfs helemaal niet opgehaald zijn, waardoor ze niet naar school konden. Daarnaast zou ook de bereikbaarheid van de leerlingenvervoerder te wensen over laten.

Genoeg reden voor de Rotterdamse Ombudsman en de Kinderombudsman om een brief aan de Rotterdamse gemeenteraad te schrijven. “Wij hebben grote zorgen”, zo schrijven ze in de brief. “Ondanks de toezegging van Trevvel dat in de zomer de problemen zouden worden aangepakt, ontvangen wij sinds de eerste dag van het nieuwe schooljaar alweer stevige klachten van ouders en docenten over Trevvel.”

Debat

Leefbaar Rotterdam besloot daarom een debat aan te vragen. Dat debat vond donderdag plaats. Tijdens dat debat ventileerde wethouder Maarten Struijvenberg zijn kritiek. “Ik wil niet meer horen waar we allemaal niks aan kunnen doen, ik wil weten: wordt er nu alles gedaan wat wél kan? Ik heb Trevvel vrij stevig laten weten dat ik van ze verwacht dat ze de afspraken en contracten gewoon nakomen. En eerlijk gezegd: daar schrokken ze van. Want dit was een stevigheid die ze niet eerder van de gemeente hadden meegemaakt. Ik vind de opbouw van de afgelopen jaren matig. Te matig, eerlijk gezegd. Erken hoe groot dit probleem is, kijk naar wat je er aan kunt doen en volg daarna ook of dat gebeurt”, zo tekent het AD op.

Niet uniek

Volgens Trevvel-directeur Arno van Haasterecht, die bij het debat aanwezig was, worden de problemen van Trevvel momenteel breed uitgemeten. En dat terwijl de taxisector volgens hem als geheel met hetzelfde probleem te maken heeft, namelijk: capaciteitstekorten. “Daar hebben wij bij Trevvel ook last van. De raadsleden roepen echter dat wij disfunctioneren. Daar ben ik het niet mee eens. Het is heel iets anders als je zegt dat Trevvel zijn zaakjes niet op orde heeft, dan als je zegt dat wij een probleem hebben met het vinden van chauffeurs. Dat laatste is helemaal waar, dat eerste bestrijd ik. Wij worden nu door het slijk gehaald, terwijl het probleem niet uniek is. Wij hebben dat probleem ook niet veroorzaakt. Het is een landelijk probleem. Tegelijkertijd zien we dat de vraag in de markt hard blijft stijgen. De aantallen door de gemeente uitgegeven indicaties zijn fors hoger dan voor de coronacrisis en de reguliere taximarkt is weer flink aangetrokken.”

Tot slot wil de Trevvel-directeur benadrukken dat het goed is dat er over de problemen wordt gesproken. Hij blijft er echter op hameren dat het probleem van de capaciteitstekorten samen moet worden opgelost. “Wij voelen dezelfde emotie en urgentie als de raadsleden”, legt Van Haasterecht uit. “Ik ben blij dat de capaciteitstekorten nu op de politieke agenda staan. Iedere maatregel die we moeten treffen is pijnlijk. We zullen het dus met elkaar moeten doen. Wij proberen voor zoveel mogelijk capaciteit te zorgen. Vervolgens is het aan ons allemaal om oplossingen te verzinnen die het best bij de huidige situatie passen. Dat kan Trevvel niet alleen. We zitten in hetzelfde schuitje, net als de rest van het land”, sluit Van Haasterecht af.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.