Leerlingenvervoer, leerlingen, gordel
Stijgende lijn

Wethouder: verbeteringen leerlingenvervoer Leiden zetten zich voort

Foto ter illustratie.Foto: iStock/LightFieldStudios

Volgens wethouder Abdelhaq Jermoumi (Kansengelijkheid, Jeugd en Onderwijs) is er een stijgende lijn te bespeuren in de kwaliteit van het leerlingenvervoer in de gemeente Leiden. Dat heeft de PvdA-bewindsman gemeld in een brief aan de commissie Onderwijs en Samenleving. Ook komen er volgens hem steeds minder klachten over het leerlingenvervoer binnen bij de gemeente.

In de periode tussen 3 en 21 oktober is er steekproefsgewijs naar een aantal scholen gebeld met de vraag wat hun bevindingen waren met betrekking tot het leerlingenvervoer. “Zij gaven aan dat de laatste tijd de meeste leerlingen op tijd op school kwamen en ook op tijd werden opgehaald”, zo schrijft wethouder Abdelhaq Jermoumi in zijn brief. “Zij zagen duidelijk een verbetering met de periode daarvoor.”

Kritische geluiden

Het leerlingenvervoer in Leiden, dat wordt verzorgd door Noot Personenvervoer, kende een moeizame start van het nieuwe schooljaar. In september luidde gemeenteraadsleden Linda Beimer (D66) en Antoine Theeuwen (SP) de noodklok, omdat ze kritische geluiden ontvingen over de kwaliteit van het leerlingenvervoer. “Binnen het speciaal onderwijs zijn er meerdere scholen waar elke dag meerdere leerlingen per klas tot meer dan anderhalf uur te laat op school zijn, en ook tot langer dan anderhalf uur aan het eind van de dag moeten wachten voordat ze weer worden opgehaald”, zo schreef het tweetal destijds in een brief, gericht aan het Leidse college van burgemeester en wethouders (B&W). Daarnaast stelden beide raadsleden dat de problemen die destijds speelden, erger waren dan voorgaande jaren.

Stijgende lijn

Volgens Abdelhaq Jermoumi lag de oorzaak van de problemen aan het feit dat de leerlingenvervoer uit Ede te kampen had met een “groot personeelstekort”. Wel liet de wethouder in de brief weten dat sinds oktober de eerste verbeteringen al zichtbaar waren. De Leidse bewindsman meldt inmiddels dat die stijgende lijn zich in de rest van de maand oktober heeft voortgezet.

Dat beeld wordt versterkt door cijfers die het Edese vervoersbedrijf aan de gemeente heeft verstrekt. In de meetperiode, van 3 oktober tot en met 21 oktober, verzorgde Noot Personenvervoer in totaal 5468 ritten. Van al die ritten werden er slechts negen klachten geregistreerd. Dat aantal staat gelijk aan een percentage van 0,16 procent.

Ook de reisduur van deze ritten zijn aanzienlijk verbeterd. 5453 van de in totaal 5468 ritten had volgens het vervoersbedrijf uit Ede een correcte reisduur, wat gelijkstaat aan een percentage van 99,73 procent. 5355 van alle uitgevoerde ritten (97,93%) werden gereden door een vaste chauffeur.

Blij, maar broos

Martijn Kersing, directeur van Noot Personenvervoer, is blij met de behaalde resultaten. “De start van een nieuw project is altijd lastig”, zo blikt Kersing terug op het begin van het nieuwe schooljaar. “De huidige situatie op de arbeidsmarkt maakt het natuurlijk nog lastiger. Gelukkig zijn we erin geslaagd nieuwe chauffeurs te werven. Daardoor gaat het steeds beter.”

Hoewel Noot Personenvervoer in Leiden momenteel de wind in de zeilen lijkt te hebben, realiseert Kersing zich dat de situatie nog altijd broos is. “Het kan natuurlijk gebeuren dat we getroffen worden door een griepgolf of dat het coronavirus weer de kop opsteekt. Die mogelijkheid bestaat natuurlijk altijd. Ik loop daarom nog niet juichend rond, maar ik ben blij dat het nu beter gaat.”

Meer vaste chauffeurs

Hoewel de kwaliteit van het leerlingenvervoer volgens de Leidse wethouder verbetering heeft laten zien, weigert Martijn Kersing rustig achterover te leunen. Zo laat de Noot-directeur weten de ambitie te hebben dat honderd procent van alle ritten in Leiden gereden worden door vaste chauffeurs. “Dat geeft rust voor ouders, leerlingen en de scholen. Het is natuurlijk niet helemaal haalbaar omdat je altijd vervangers nodig zal hebben, maar het percentage mag nog wel iets omhoog. Hoe we dat gaan doen? Wij gaan keihard door met het werven van chauffeurs. Feitelijk is dat bepalend voor de kwaliteit van hetgeen wat wij doen”, besluit Kersing.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.