Zorgvervoer & Taxi

Citax bereidt zich voor op staking: ‘Klanten zo goed mogelijk informeren’

FNV-demonstratie
Stakende FNV-leden. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia/Sander van Vliet

Citax Personenvervoer bereidt zich voor op de landelijke staking binnen het zorg- en leerlingenvervoer, die komende woensdag plaatsvindt. Het vervoersbedrijf uit Tiel weet niet hoeveel werknemers precies zullen deelnemen aan de actie, maar verwacht wel dat klanten hier enige hinder van kunnen ondervinden. 

“Ik snap de onzekerheid en zorgen die leven bij de werknemers”, zegt Bernd Verbeek van Citax Personenvervoer over de cao-onderhandelingen. “Het afgelopen half jaar is er een hoop veranderd. Desondanks denk ik dat wij, als KNV-lid, een goed eindbod hebben neergelegd.”

‘Mislukte’ onderhandelingen

Diverse chauffeurs die werkzaam zijn bij verschillende vervoersbedrijven binnen het zorg- en leerlingenvervoer, zijn door FNV opgeroepen hun werkzaamheden komende woensdag neer te leggen. De vakbond kondigde de staking vorige week aan, nadat de onderhandelingen over een nieuwe cao Zorgvervoer & taxi naar hun mening was ‘mislukt’.

FNV roept daarom chauffeurs uit heel Nederland op om woensdag 30 november te staken. In totaal gaat het om twaalf bedrijven, waaronder Connexxion, Haars Groep, Munckhof, Noot, RMC en Willemsen de Koning. In Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant houdt FNV centrale actiebijeenkomsten.

Twee doelen

“Als we er niet voor woensdag uitkomen, dan krijgen we te maken met stakingen”, licht Verbeek verder toe. “In Nederland hebben we met elkaar afgesproken dat iedereen het recht heeft om te staken. Ik vind dat je dat moet respecteren. Ik zal mijn werknemers dat recht zeker niet ontzeggen. Wij zullen op onze beurt passende maatregelen treffen omtrent het informeren van onze klanten. Daarnaast proberen wij zoveel mogelijk chauffeurs toch te laten rijden. Dat zijn onze twee doelen die wij hebben voor woensdag.”

Hinder

Citax weet nog niet hoeveel chauffeurs zullen deelnemen aan de staking. Toch verwacht het vervoersbedrijf uit Tiel hinder te ondervinden van de aangekondigde acties. “De hinder zit ‘m vooral in de onzekerheid voor onze klanten”, aldus Bernd Verbeek. “Dat vind ik belangrijk, want die mensen zijn namelijk afhankelijk van het vervoer. Als je van tevoren weet dat de vaste chauffeur op een bepaalde dag niet komt opdagen, dan kan je daar nog enigszins op anticiperen. Maar als je dat niet weet, dan blijven de kinderen thuis en moet je opvang regelen. Dat vind ik vervelend voor onze klanten.”

Verbeek hoopt daarom dat chauffeurs die besluiten te staken, tijdig zullen doorgeven welke ritten er niet gereden worden. “Al zijn ze daar niet toe verplicht”, zegt hij daar gelijk bij. “Als chauffeurs besluiten een schoolrit niet te gaan rijden, hopen we toch dat ze dat melden zodat wij de ouders daarover kunnen informeren. Dat zou ik heel fijn vinden.”

Fijne medewerkers

Tot slot laat Bernd Verbeek weten zich goed te kunnen verplaatsen in de situatie van de chauffeurs. “Ik snap dat er onrust is en dat onze medewerkers tegen hogere lasten aankijken. Uiteindelijk kom je dan in een periode terecht waarin het hard gespeeld wordt. Ik kan mij daar best wel iets bij indenken.”

“Aan de andere kant blijf ik benadrukken dat wij als werkgevers zijnde écht een goed bod hebben gedaan. Er moet ook een keer een punt komen waarbij we allemaal zeggen: dit is goed genoeg. Ik hoop dat ook de vakbonden zich realiseren dat wij tot het uiterste zijn gegaan. Wij waarderen onze medewerkers ontzettend en willen ook heel graag met diezelfde fijne medewerkers verder om waar te maken wat wij beloven”, besluit Verbeek.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.