Plusbus Doesburg
€ 50.000

Subsidie houdt Plusbus Doesburg op de been: ‘Betekent veel voor ons’

Plusbus Doesburg. Foto: Plusbus Doesburg

Inwoners van Doesburg kunnen ook volgend jaar gebruikmaken van de Plusbus, na een forse subsidie van 50.000 euro die de gemeente heeft toegekend aan de vrijwilligersorganisatie. Dat meldt De Gelderlander. Secretaris Starreveld is daar maar wat blij mee.

“Deze subsidie betekent heel veel voor ons”, laat Starreveld aan TaxiPro weten. “Dat is namelijk het verschil tussen doorgaan of stoppen. Wij kunnen niet zonder deze subsidie, zeker niet gezien de huidige ritprijzen. Daar kan je eigenlijk geen bussen voor laten rijden.” Sinds 1 januari 2022 kost één enkele rit € 1,50.

Plusbus Doesburg biedt aangepast en voordelig vervoer aan, in zowel de gemeente als in omliggende dorpskernen. Mensen die door een beperking slecht ter been zijn en niet in hun eigen vervoersbehoeften kunnen voorzien, kunnen gebruikmaken van de Plusbus. Denk hierbij aan bijvoorbeeld bezoekjes aan de supermarkt, familie, huisarts, ziekenhuis of de kapper.

Maatschappelijk belang

Volgens Starreveld ziet ook de gemeente het maatschappelijke belang van de Plusbus in. “We krijgen al jaren een forse subsidie van de gemeente”, verduidelijkt de secretaris. “Tijdens de laatste vergadering hebben ze gezegd dat ze deze subsidie, ondanks dat ook de gemeenten het financieel zwaar hebben, in stand willen houden.”

Zelf heeft de vrijwilligersorganisatie ook niet stilgezeten. Want ondanks de subsidie die de Plusbus ontvangt van de gemeente, heeft het bedrijf tijdens de coronaperiode verlies geleden. “We hebben fors bezuinigd op onderhoud, tanken en ons automatiseringssysteem. Dat heeft in ons voordeel gewerkt, want daardoor konden wij aan de gemeente laten zien dat we de hand in eigen boezem hebben gestoken. De gemeente zag op haar beurt dat het aantal ritten afnamen, terwijl de kosten alleen maar stegen. ‘Wij staan voor die 50.000 euro’, zeiden ze toen. Dat vonden wij heel plezierig om te horen. Door de subsidie beschikken we weer over een sluitende begroting. Zo gaan we straks het nieuwe jaar in.”

Vervoersbehoefte trekt aan

In het jaar 2021 heeft de Plusbus ongeveer 8400 ritten uitgevoerd in de gemeente Doesburg. Dit jaar zijn die aantallen iets hoger, omdat de vervoersbehoefte na de coronacrisis volgens Starreveld weer iets aantrekt. “Volgend jaar verwachten wij zo’n 12.000 ritten te rijden. Daar is de begroting in ieder geval op gebaseerd.”

In totaal werken er 35 mensen voor de vrijwilligersorganisatie, waarvan 25 als chauffeur. Dat zijn stuk voor stuk vrijwilligers. Volgens Starreveld is er nu nog geen sprake van een personeelstekort. Maar als volgend jaar daadwerkelijk 12.000 ritten gereden moeten worden, dan moeten er chauffeurs bij. “Daar maken wij ons toch een beetje zorgen over. In dat geval moeten er minimaal vijf chauffeurs bij komen en zullen wij weer moeten werven. Gelukkig krijgen we regelmatig spontane aanmeldingen binnen. Het is een proces wat binnen de gemeente Doesburg haar weg wel vindt”, besluit Starreveld.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

5 reacties op “Subsidie houdt Plusbus Doesburg op de been: ‘Betekent veel voor ons’”

Johan Nijmeijer|12.12.22|13:29

Merkwaardig dat dit overal in Nedeland kan, de plusbus is personenvervoer tegen betaling dit mag volgens de wet niet.
Als taxibedrijf moet je aan vele eisen voldoen.
Een plusbus mag je als vrijwilliger zo op rijden,en wordt ook nog eens gesponsord door de gemeente?
Hoe kan een gemeente dit subsidieeren?
Het is een concurent voor de regionale taxibedrijven.
onze chauffeurs werken ook niet als vrijwillegers, de gemeente ziet mij al aankomen.

sticky|12.12.22|18:56

Precies Johan, ik werk zelf bij leerlingenvervoer taxi, en als ik zie wat ik allemaal moet dien qua opleiding, bijhouden van hulp, afrijden bij CBR enz.. En deze vrijwilligers mogen met een standaard rijbewijs die iedereen heeft zonder verdere opleiding, een bus besturen ook nog eens uitgerust met gehandicapte vervoer,rolstoel. Dan klopt er iets niet. Want ze doen in principe het zelfde als waar ik opgeleid voor wordt en ben…

sticky|12.12.22|18:58

Ter aanvulling, het gaat mij niet om dat ze geen goed vrijwilligers werk doen want dat is prijzenswaardig. Maar het blijft taxi vervoer en dat mag geen verschil zijn met taxi

Peter Ressing|15.12.22|13:47

12.000 ritten per jaar!
En dan ook nog met vrijwilligers?
Hoe gek kun je het maken?
Vreemd hé dat taxibedrijven het hoofd niet boven water kunnen houden!

Rob Krabben|19.12.22|20:00

Wil wel eens weten wat de KNV en de I en LT hier van vinden?, als dit als een vlek over Nederland zich gaat verspreiden dan kunnen wij dan toch ook zonder opleiding en BCT meter weer gaan rijden?

Subsidie houdt Plusbus Doesburg op de been: ‘Betekent veel voor ons’ | TaxiPro
Plusbus Doesburg
€ 50.000

Subsidie houdt Plusbus Doesburg op de been: ‘Betekent veel voor ons’

Plusbus Doesburg. Foto: Plusbus Doesburg

Inwoners van Doesburg kunnen ook volgend jaar gebruikmaken van de Plusbus, na een forse subsidie van 50.000 euro die de gemeente heeft toegekend aan de vrijwilligersorganisatie. Dat meldt De Gelderlander. Secretaris Starreveld is daar maar wat blij mee.

“Deze subsidie betekent heel veel voor ons”, laat Starreveld aan TaxiPro weten. “Dat is namelijk het verschil tussen doorgaan of stoppen. Wij kunnen niet zonder deze subsidie, zeker niet gezien de huidige ritprijzen. Daar kan je eigenlijk geen bussen voor laten rijden.” Sinds 1 januari 2022 kost één enkele rit € 1,50.

Plusbus Doesburg biedt aangepast en voordelig vervoer aan, in zowel de gemeente als in omliggende dorpskernen. Mensen die door een beperking slecht ter been zijn en niet in hun eigen vervoersbehoeften kunnen voorzien, kunnen gebruikmaken van de Plusbus. Denk hierbij aan bijvoorbeeld bezoekjes aan de supermarkt, familie, huisarts, ziekenhuis of de kapper.

Maatschappelijk belang

Volgens Starreveld ziet ook de gemeente het maatschappelijke belang van de Plusbus in. “We krijgen al jaren een forse subsidie van de gemeente”, verduidelijkt de secretaris. “Tijdens de laatste vergadering hebben ze gezegd dat ze deze subsidie, ondanks dat ook de gemeenten het financieel zwaar hebben, in stand willen houden.”

Zelf heeft de vrijwilligersorganisatie ook niet stilgezeten. Want ondanks de subsidie die de Plusbus ontvangt van de gemeente, heeft het bedrijf tijdens de coronaperiode verlies geleden. “We hebben fors bezuinigd op onderhoud, tanken en ons automatiseringssysteem. Dat heeft in ons voordeel gewerkt, want daardoor konden wij aan de gemeente laten zien dat we de hand in eigen boezem hebben gestoken. De gemeente zag op haar beurt dat het aantal ritten afnamen, terwijl de kosten alleen maar stegen. ‘Wij staan voor die 50.000 euro’, zeiden ze toen. Dat vonden wij heel plezierig om te horen. Door de subsidie beschikken we weer over een sluitende begroting. Zo gaan we straks het nieuwe jaar in.”

Vervoersbehoefte trekt aan

In het jaar 2021 heeft de Plusbus ongeveer 8400 ritten uitgevoerd in de gemeente Doesburg. Dit jaar zijn die aantallen iets hoger, omdat de vervoersbehoefte na de coronacrisis volgens Starreveld weer iets aantrekt. “Volgend jaar verwachten wij zo’n 12.000 ritten te rijden. Daar is de begroting in ieder geval op gebaseerd.”

In totaal werken er 35 mensen voor de vrijwilligersorganisatie, waarvan 25 als chauffeur. Dat zijn stuk voor stuk vrijwilligers. Volgens Starreveld is er nu nog geen sprake van een personeelstekort. Maar als volgend jaar daadwerkelijk 12.000 ritten gereden moeten worden, dan moeten er chauffeurs bij. “Daar maken wij ons toch een beetje zorgen over. In dat geval moeten er minimaal vijf chauffeurs bij komen en zullen wij weer moeten werven. Gelukkig krijgen we regelmatig spontane aanmeldingen binnen. Het is een proces wat binnen de gemeente Doesburg haar weg wel vindt”, besluit Starreveld.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

5 reacties op “Subsidie houdt Plusbus Doesburg op de been: ‘Betekent veel voor ons’”

Johan Nijmeijer|12.12.22|13:29

Merkwaardig dat dit overal in Nedeland kan, de plusbus is personenvervoer tegen betaling dit mag volgens de wet niet.
Als taxibedrijf moet je aan vele eisen voldoen.
Een plusbus mag je als vrijwilliger zo op rijden,en wordt ook nog eens gesponsord door de gemeente?
Hoe kan een gemeente dit subsidieeren?
Het is een concurent voor de regionale taxibedrijven.
onze chauffeurs werken ook niet als vrijwillegers, de gemeente ziet mij al aankomen.

sticky|12.12.22|18:56

Precies Johan, ik werk zelf bij leerlingenvervoer taxi, en als ik zie wat ik allemaal moet dien qua opleiding, bijhouden van hulp, afrijden bij CBR enz.. En deze vrijwilligers mogen met een standaard rijbewijs die iedereen heeft zonder verdere opleiding, een bus besturen ook nog eens uitgerust met gehandicapte vervoer,rolstoel. Dan klopt er iets niet. Want ze doen in principe het zelfde als waar ik opgeleid voor wordt en ben…

sticky|12.12.22|18:58

Ter aanvulling, het gaat mij niet om dat ze geen goed vrijwilligers werk doen want dat is prijzenswaardig. Maar het blijft taxi vervoer en dat mag geen verschil zijn met taxi

Peter Ressing|15.12.22|13:47

12.000 ritten per jaar!
En dan ook nog met vrijwilligers?
Hoe gek kun je het maken?
Vreemd hé dat taxibedrijven het hoofd niet boven water kunnen houden!

Rob Krabben|19.12.22|20:00

Wil wel eens weten wat de KNV en de I en LT hier van vinden?, als dit als een vlek over Nederland zich gaat verspreiden dan kunnen wij dan toch ook zonder opleiding en BCT meter weer gaan rijden?