Leerlingenvervoer, leerlingen, gordel
Geactualiseerde verordening

Duiven wil opstapplaatsen voor leerlingenvervoer: ‘Eigen kracht wordt gestimuleerd’

Foto ter illustratie. Foto: iStock/LightFieldStudios

De gemeente Duiven wil gaan werken met opstapplaatsen voor kinderen die gebruik maken van het leerlingenvervoer. Dat meldt de gemeente op haar eigen website. Kinderen die geen meerjarige beschikking hebben, zullen per schooljaar beoordeeld worden of ze gebruik kunnen maken van een opstapplaats.  

Deze beoordeling zal echter pas vanaf het schooljaar 2024-2025 plaatsvinden, nadat de effecten van de invoering in het schooljaar 2023-2024 zijn geëvalueerd. In deze beoordeling wordt de situatie en de zelfstandigheid van het betreffende kind meegewogen, aldus de gemeente.

Kinderen die vanaf het schooljaar 2023-2024 voor het eerst naar school gaan, worden eveneens individueel beoordeeld en maken bij voorkeur gebruik van een opstapplaats. Het college van burgemeester en wethouders (B&W) wil dat deze opstapplaatsen nooit meer dan één kilometer van het woonadres van het betreffende kind ligt.

Maatwerk

“Geen kind is gelijk en iedere beperking is anders”, zegt wethouder Johannes Goossen over het voornemen van het college. “Deze ontwikkeling past in het gemeentelijke beleid dat eigen kracht wordt gestimuleerd. Er zijn kinderen die nu thuis worden opgehaald, maar – eventueel met hulp van een ouder/verzorger – bij een opstappunt zouden kunnen wachten. Maar er zijn ook kinderen voor wie dit niet aan de orde is. Ook de gezinssituatie speelt mee. Daarom is maatwerk nodig.”

De wethouder benadrukt daarbij dat de situatie van ieder kind individueel beoordeeld moet worden. “Het belang van kinderen in het speciaal onderwijs en hun ouders/verzorgers staat voor ons voorop. Ik besef heel goed dat ouders veel aan hun hoofd hebben. Als je kind een beperking heeft, kan dat extra zorg geven. Daarom benadruk ik dat wij de situatie van ieder kind individueel beoordelen en dat maatwerk mogelijk is en blijft.”

Raad voor het Sociaal Domein

In de nieuwe beleidsregels is ook het advies van de Raad voor het Sociaal Domein meegenomen. Deze raad geeft volgens de gemeente Duiven aan achter de invoering van opstapplaatsen te staan, mits er goed wordt gelet op de veiligheid- en gezinssituatie. De klankbordgroep van ouders/verzorgers van kinderen die gebruik maken van leerlingenvervoer reageert in eerste instantie ook positief, aldus de gemeente.

Deze verandering heeft volgens Duiven te maken met de personeelstekorten, waar het leerlingenvervoer momenteel mee te kampen heeft. De gemeenteraad heeft het college van B&W daarom gevraagd de verordening en het beleid rond leerlingenvervoer te actualiseren. Het college legt de aangepaste verordening nu voor aan de raad, die er nog zijn oordeel over moet vellen. De nieuwe beleidsregels en de bijbehorende verordeningen worden op 7 maart voor het eerst besproken. In april zal de gemeenteraad een besluit hierover nemen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Duiven wil opstapplaatsen voor leerlingenvervoer: ‘Eigen kracht wordt gestimuleerd’ | TaxiPro
Leerlingenvervoer, leerlingen, gordel
Geactualiseerde verordening

Duiven wil opstapplaatsen voor leerlingenvervoer: ‘Eigen kracht wordt gestimuleerd’

Foto ter illustratie. Foto: iStock/LightFieldStudios

De gemeente Duiven wil gaan werken met opstapplaatsen voor kinderen die gebruik maken van het leerlingenvervoer. Dat meldt de gemeente op haar eigen website. Kinderen die geen meerjarige beschikking hebben, zullen per schooljaar beoordeeld worden of ze gebruik kunnen maken van een opstapplaats.  

Deze beoordeling zal echter pas vanaf het schooljaar 2024-2025 plaatsvinden, nadat de effecten van de invoering in het schooljaar 2023-2024 zijn geëvalueerd. In deze beoordeling wordt de situatie en de zelfstandigheid van het betreffende kind meegewogen, aldus de gemeente.

Kinderen die vanaf het schooljaar 2023-2024 voor het eerst naar school gaan, worden eveneens individueel beoordeeld en maken bij voorkeur gebruik van een opstapplaats. Het college van burgemeester en wethouders (B&W) wil dat deze opstapplaatsen nooit meer dan één kilometer van het woonadres van het betreffende kind ligt.

Maatwerk

“Geen kind is gelijk en iedere beperking is anders”, zegt wethouder Johannes Goossen over het voornemen van het college. “Deze ontwikkeling past in het gemeentelijke beleid dat eigen kracht wordt gestimuleerd. Er zijn kinderen die nu thuis worden opgehaald, maar – eventueel met hulp van een ouder/verzorger – bij een opstappunt zouden kunnen wachten. Maar er zijn ook kinderen voor wie dit niet aan de orde is. Ook de gezinssituatie speelt mee. Daarom is maatwerk nodig.”

De wethouder benadrukt daarbij dat de situatie van ieder kind individueel beoordeeld moet worden. “Het belang van kinderen in het speciaal onderwijs en hun ouders/verzorgers staat voor ons voorop. Ik besef heel goed dat ouders veel aan hun hoofd hebben. Als je kind een beperking heeft, kan dat extra zorg geven. Daarom benadruk ik dat wij de situatie van ieder kind individueel beoordelen en dat maatwerk mogelijk is en blijft.”

Raad voor het Sociaal Domein

In de nieuwe beleidsregels is ook het advies van de Raad voor het Sociaal Domein meegenomen. Deze raad geeft volgens de gemeente Duiven aan achter de invoering van opstapplaatsen te staan, mits er goed wordt gelet op de veiligheid- en gezinssituatie. De klankbordgroep van ouders/verzorgers van kinderen die gebruik maken van leerlingenvervoer reageert in eerste instantie ook positief, aldus de gemeente.

Deze verandering heeft volgens Duiven te maken met de personeelstekorten, waar het leerlingenvervoer momenteel mee te kampen heeft. De gemeenteraad heeft het college van B&W daarom gevraagd de verordening en het beleid rond leerlingenvervoer te actualiseren. Het college legt de aangepaste verordening nu voor aan de raad, die er nog zijn oordeel over moet vellen. De nieuwe beleidsregels en de bijbehorende verordeningen worden op 7 maart voor het eerst besproken. In april zal de gemeenteraad een besluit hierover nemen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.