ANP - Leerlingenvervoer
Chauffeurstekort

Utrechts plan van aanpak moet druk op leerlingenvervoer verminderen

Kinderen worden per taxibusje naar school gebracht. Foto ter illustratie. Foto: ANP/Arie Kievit

De gemeente Utrecht heeft een plan van aanpak gemaakt om de druk op het leerlingenvervoer, op korte termijn te verminderen. Dat laat het college van burgemeesters en wethouders (B&W) weten in een brief aan de gemeenteraad. Volgens het gemeentebestuur draagt het plan bij aan het efficiënter inzetten en aantrekken van chauffeurs én het beperken van de instroom van het aantal leerlingen dat afhankelijk is van taxivervoer. 

Volgens het Utrechtse college staat de kwaliteit van het leerlingenvervoer onder druk. Dit heeft volgens hen te maken met aanhoudende personeelstekorten. “Hierdoor is het lastiger om leerlingen op tijd op school af te zetten.” Het stadsbestuur benadrukt daarbij dat een aantal leerlingen ook geen vaste chauffeur hebben.

Ook de gemeente zegt de toegenomen druk op het leerlingenvervoer te signaleren. Volgens het college zijn er minder chauffeurs beschikbaar voor een toenemend aantal leerlingen. Tevens stellen ze dat het huidige budget voor het leerlingenvervoer momenteel niet toereikend is. “Daarom is de gemeente Utrecht samen met ouders, scholen en de vervoerder op zoek gegaan naar maatregelen, die op korte termijn kunnen worden genomen om de gevolgen van het chauffeurstekort enigszins te beperken.”

Nieuwe instroom

De gemeente Utrecht heeft daarom een plan van aanpak gemaakt om deze doelstelling te realiseren. “Het plan richt zich op doorbraken die bijdragen aan het efficiënter inzetten of aantrekken van chauffeurs en het verminderen van de instroom van leerlingen in het taxivervoer.”

Het plan van aanpak bevat in totaal zes oplossingsrichtingen. Speerpunten zijn onder meer het werven en behouden van chauffeurs, de inzet van touringcars en het aanpassen van de schooltijden. Volgens de gemeente Utrecht is het eerste punt enorm belangrijk, omdat deze een direct effect zal hebben op het huidige probleem: het chauffeurstekort. “Om extra chauffeurs te werven, zoeken we naar potentiële nieuwe instroom: mensen die nu vrijwilligerswerk doen of geen werk hebben. We zien specifieke kansen in het benaderen van doelgroepen, zoals 65-plussers en nieuwkomers (in combinatie met extra taallessen).”

“Daarnaast onderzoeken we of het mogelijk is om combibanen te creëren en het werken als chauffeur te combineren, met bijvoorbeeld de functie medewerker in de thuiszorg”, vervolgt het college haar verhaal. “Doel hiervan is om iemand vanuit de bijstand op te leiden in beide disciplines. Hiermee ontstaat een werkweek van ongeveer 30 tot 32 uur.”

Touringcar

Ook het idee om touringcars in te zetten voor het leerlingenvervoer, wordt door de gemeente Utrecht niet geschuwd. “Een positief neveneffect van reizen per touringcar, is dat het de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van leerlingen en gezinnen kan stimuleren, omdat een touringcar meer lijkt op een gewone stadsbus dan een taxibusje. We selecteren geschikte scholen, routes en doelgroepen en werken momenteel uit of dit theoretisch haalbaar is qua op- en afstaphaltes en- tijden.” Ouders en scholen waren volgens de gemeente positief over deze oplossingsrichting, “mits er voldoende begeleiding in de touringcar is”, aldus het college van B&W.

Wijzigen schooltijden

Tot slot laat de gemeente Utrecht weten te onderzoeken om de schooltijden van enkele (V)SO- scholen tijdelijk te wijzigen. “De taxibusjes hoeven daardoor niet meer in de spits te rijden, waardoor de reistijd afneemt. De verwachtte impact van deze doorbraak is groot: als één á twee scholen dit doen, zou dit het bestaande chauffeurstekort al kunnen oplossen”, zo denkt het Utrechtse college.

Wel plaatst het gemeentebestuur een aantal serieuze kanttekening bij deze eventuele oplossing. “Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat leerlingen hierdoor niet meer kunnen deelnemen aan naschoolse activiteiten. Of het kan nodig zijn dat ouders andere werktijden moeten aanhouden. Ook voor de scholen heeft het grote gevolgen, bijvoorbeeld voor de werktijden van leraren.”

Ouders en leraren hebben dan ook aangegeven dat ze de gevolgen van deze oplossingsrichting “ingrijpend” vinden. “Ze zien veel haken en ogen. Toch geven zij wel aan dat het de moeite waard is de ervaringen elders in het land te onderzoeken.”

Klankbordgroepen

Volgens het college is de gemeente al gestart met een aantal van deze oplossingsrichtingen. “Met een deel gaan we nu starten.” Om ouders en scholen op de hoogte te blijven houden van alle ontwikkelingen omtrent dit plan van aanpak, organiseert de gemeente klankbordgroepen en rondetafelgesprekken met de scholen en ouders. De klankbordgroepen komen vier keer per jaar bijeen. Tijdens de rondetafelgesprekken wordt er door alle betrokken partijen nagedacht over eventuele oplossingen voor de lange termijn.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Utrechts plan van aanpak moet druk op leerlingenvervoer verminderen | TaxiPro
ANP - Leerlingenvervoer
Chauffeurstekort

Utrechts plan van aanpak moet druk op leerlingenvervoer verminderen

Kinderen worden per taxibusje naar school gebracht. Foto ter illustratie. Foto: ANP/Arie Kievit

De gemeente Utrecht heeft een plan van aanpak gemaakt om de druk op het leerlingenvervoer, op korte termijn te verminderen. Dat laat het college van burgemeesters en wethouders (B&W) weten in een brief aan de gemeenteraad. Volgens het gemeentebestuur draagt het plan bij aan het efficiënter inzetten en aantrekken van chauffeurs én het beperken van de instroom van het aantal leerlingen dat afhankelijk is van taxivervoer. 

Volgens het Utrechtse college staat de kwaliteit van het leerlingenvervoer onder druk. Dit heeft volgens hen te maken met aanhoudende personeelstekorten. “Hierdoor is het lastiger om leerlingen op tijd op school af te zetten.” Het stadsbestuur benadrukt daarbij dat een aantal leerlingen ook geen vaste chauffeur hebben.

Ook de gemeente zegt de toegenomen druk op het leerlingenvervoer te signaleren. Volgens het college zijn er minder chauffeurs beschikbaar voor een toenemend aantal leerlingen. Tevens stellen ze dat het huidige budget voor het leerlingenvervoer momenteel niet toereikend is. “Daarom is de gemeente Utrecht samen met ouders, scholen en de vervoerder op zoek gegaan naar maatregelen, die op korte termijn kunnen worden genomen om de gevolgen van het chauffeurstekort enigszins te beperken.”

Nieuwe instroom

De gemeente Utrecht heeft daarom een plan van aanpak gemaakt om deze doelstelling te realiseren. “Het plan richt zich op doorbraken die bijdragen aan het efficiënter inzetten of aantrekken van chauffeurs en het verminderen van de instroom van leerlingen in het taxivervoer.”

Het plan van aanpak bevat in totaal zes oplossingsrichtingen. Speerpunten zijn onder meer het werven en behouden van chauffeurs, de inzet van touringcars en het aanpassen van de schooltijden. Volgens de gemeente Utrecht is het eerste punt enorm belangrijk, omdat deze een direct effect zal hebben op het huidige probleem: het chauffeurstekort. “Om extra chauffeurs te werven, zoeken we naar potentiële nieuwe instroom: mensen die nu vrijwilligerswerk doen of geen werk hebben. We zien specifieke kansen in het benaderen van doelgroepen, zoals 65-plussers en nieuwkomers (in combinatie met extra taallessen).”

“Daarnaast onderzoeken we of het mogelijk is om combibanen te creëren en het werken als chauffeur te combineren, met bijvoorbeeld de functie medewerker in de thuiszorg”, vervolgt het college haar verhaal. “Doel hiervan is om iemand vanuit de bijstand op te leiden in beide disciplines. Hiermee ontstaat een werkweek van ongeveer 30 tot 32 uur.”

Touringcar

Ook het idee om touringcars in te zetten voor het leerlingenvervoer, wordt door de gemeente Utrecht niet geschuwd. “Een positief neveneffect van reizen per touringcar, is dat het de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van leerlingen en gezinnen kan stimuleren, omdat een touringcar meer lijkt op een gewone stadsbus dan een taxibusje. We selecteren geschikte scholen, routes en doelgroepen en werken momenteel uit of dit theoretisch haalbaar is qua op- en afstaphaltes en- tijden.” Ouders en scholen waren volgens de gemeente positief over deze oplossingsrichting, “mits er voldoende begeleiding in de touringcar is”, aldus het college van B&W.

Wijzigen schooltijden

Tot slot laat de gemeente Utrecht weten te onderzoeken om de schooltijden van enkele (V)SO- scholen tijdelijk te wijzigen. “De taxibusjes hoeven daardoor niet meer in de spits te rijden, waardoor de reistijd afneemt. De verwachtte impact van deze doorbraak is groot: als één á twee scholen dit doen, zou dit het bestaande chauffeurstekort al kunnen oplossen”, zo denkt het Utrechtse college.

Wel plaatst het gemeentebestuur een aantal serieuze kanttekening bij deze eventuele oplossing. “Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat leerlingen hierdoor niet meer kunnen deelnemen aan naschoolse activiteiten. Of het kan nodig zijn dat ouders andere werktijden moeten aanhouden. Ook voor de scholen heeft het grote gevolgen, bijvoorbeeld voor de werktijden van leraren.”

Ouders en leraren hebben dan ook aangegeven dat ze de gevolgen van deze oplossingsrichting “ingrijpend” vinden. “Ze zien veel haken en ogen. Toch geven zij wel aan dat het de moeite waard is de ervaringen elders in het land te onderzoeken.”

Klankbordgroepen

Volgens het college is de gemeente al gestart met een aantal van deze oplossingsrichtingen. “Met een deel gaan we nu starten.” Om ouders en scholen op de hoogte te blijven houden van alle ontwikkelingen omtrent dit plan van aanpak, organiseert de gemeente klankbordgroepen en rondetafelgesprekken met de scholen en ouders. De klankbordgroepen komen vier keer per jaar bijeen. Tijdens de rondetafelgesprekken wordt er door alle betrokken partijen nagedacht over eventuele oplossingen voor de lange termijn.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.