Leerlingenvervoer scoort ruime voldoende, toch veel ontevredenheid
De kwaliteit van het leerlingenvervoer scoort in landelijk opzicht een ruime voldoende. Dat blijkt uit het onderzoek Ouders over leerlingenvervoer. Volgens deze peiling, waar 3475 ouders uit zeventig verschillende gemeenten aan deelnamen, wordt de algemene tevredenheid gemiddeld beoordeeld met een zeven. Toch heerst omtrent diverse facetten nog veel ontevredenheid, zoals bijvoorbeeld de reistijd.
De tevredenheid is nagenoeg gelijk onder ouders van verschillende leeftijden kinderen. “Ouders van kinderen van 4 tot en met 8 jaar geven gemiddeld een 7,0. Ouders van kinderen van 9 tot en met 12 jaar oud geven gemiddeld een 6,9 en ouders van jongeren van 13 jaar en ouder geven gemiddeld een 7,1”, zo staat er in het onderzoek te lezen. Wel is er een verschil te zien tussen ouders van kinderen die alleen vervoerd worden (solovervoer) en ouders van kinderen die met meerdere kinderen in een busje worden vervoerd. “Ouders van kinderen in het solovervoer geven gemiddeld een 6,6 tegenover ouders van kinderen in een busje die een 7,0 geven.”
Volgens het onderzoek zijn er grote verschillen per gemeente. “Waar de ene gemeente gemiddeld een 9 scoort, moet een andere een 5 incasseren. Volgens tweederde van de ouders heeft de gemeente het leerlingenvervoer goed geregeld. Eén op de vijf vindt dat juist niet. Dit is een terugkerend beeld in het onderzoek.”
Ontevreden
De algemene tevredenheid geeft dus nog geen reden tot juichen, zo stellen de onderzoekers. “Er is duidelijk wat aan de hand in het leerlingenvervoer”, zo schrijven zij in hun conclusie. “Al eerder waren er signalen dat ouders ontevreden zijn over onder meer de reistijd, die voor veel leerlingen lang is. Dit vormt voor deze leerlingen een extra belasting, nog voor ze aan de schooldag beginnen. Hoe langer de reistijd, hoe meer belastend dit is voor de leerling.”
Ongeveer tweederde van de met een busje of taxi vervoerde leerlingen, is volgens het onderzoek doorgaans tot wel 45 minuten onderweg. Een op de zeven leerlingen is tijdens een enkele reis zelfs langer dan een uur onderweg. “We zien dat hoe verder kinderen moeten reizen, hoe vaker ouders aangeven dat de reis vaak of altijd te vermoeiend voor hun kind is”, zo stellen de onderzoekers.
Maar liefst 63,1 procent van de ouders die deel hebben genomen aan deze enquête, zegt dat hun kind(eren) weleens teveel tijd kwijt is aan het leerlingenvervoer. 31,7 procent geeft aan dat dat nooit het geval is en 5,3 procent geeft aan het niet te weten. “Op dit moment is twee op de vijf vervoerde leerlingen langer dan 45 minuten onderweg. Eén op de zeven leerlingen zit voor een enkele reis zelfs langer dan een uur in de taxi(busje) onderweg naar school. Logischerwijs is de reistijd langer bij een langere reisafstand, maar ook bij een relatief korte reisafstand tot zes kilometer, is één op de acht leerlingen langer dan 45 minuten onderweg.”
Klachten
Tot slot geven de onderzoekers aan dat er door ouders veel klachten worden ingediend over het leerlingenvervoer. Ook ouders die overwegend tevreden zijn, dienen weleens een klacht in. “Zo’n twee op de vijf ouders geeft aan een, al dan niet formele, klacht te hebben ingediend in 2022. Dit zijn vaker klachten bij het taxibedrijf dan bij de chauffeur of de gemeente. Bij de chauffeur werd vooral geklaagd over het op tijd komen, de communicatie en de sfeer/agressie in de taxi of het busje. Bij het taxibedrijf klaagden veel ouders over op tijd komen, communicatie en de route. Bij de gemeente betroffen de meeste klachten op tijd komen, de communicatie en hoe het taxibedrijf een klacht afhandelde.”
“Gegeven al deze ervaringen is het niet verwonderlijk dat er op vele punten door ouders is aangegeven dat ze er ontevreden over zijn”, vervolgen de onderzoekers hun verhaal. Slechts een kwart van de ouders is nergens ontevreden over. “Een derde van de ouders is ontevreden over de reistijd en over wisselende chauffeurs. Te laat komen is voor een vijfde van de ouders een reden voor ontevredenheid.” De onderzoekers stellen dat een vaste chauffeur, die goed met de kinderen kan omgaan, “wonderen kan doen” om de algemene tevredenheid op te krikken.
Lees ook: