Chauffeur, bestuurder

Gelderland zet aanvullend OV definitief los van regiotaxi in de markt

Foto ter illustratie. Foto: iStock / Dusan Petkovic

De provincie Gelderland zet het aanvullend openbaar vervoer als nieuw systeem in de markt voor drie tot zes jaar. Hiermee wordt het vervoer, tegen de wens van de Regionale Adviesraad Doelgroepenvervoer in, losgetrokken van het regiotaxisysteem. De adviesraad wilde de vervoerssystemen juist verder integreren. 

Het aanvullend openbaar vervoer, ook wel het OV-vangnet genoemd, wordt momenteel nog uitgevoerd door de zes Gelderse regiotaxisystemen. Petra Borsboom, woordvoerder van de provincie Gelderland, stelde in een eerder interview met TaxiPro dat het systeem op deze manier echter niet werkt. Slechts 4 procent van de reizigers maakt hier gebruik van en dit zijn volgens haar vaak mensen die het toevallig kennen of er op gewezen zijn omdat ze net geen wmo-indicatie krijgen.

De provincie zet dit vervoer nu als halte-tot-haltetaxi in de markt om van het OV-vangnet een volwaardige aanvulling op het openbaar vervoer te maken. In tegenstelling tot het functioneren van het huidige OV-vangnet, moet de haltetaxiRRReis meer gericht zijn op het voor-en natransport voor het reguliere openbaar vervoer. Reizigers moeten zo meer toegang krijgen tot bus en trein om zich inclusief te verplaatsen, aldus Borsboom.

Hiermee wordt tegen het idee van de adviesraad ingegaan om de invoer van het haltetaxisysteem met een jaar uit te stellen, om in die tijd samen met de zes gemeenten een systeem voor aanvullend vervoer te organiseren. Volgens de adviesraad ontstaat er nu namelijk een situatie waarbij er met het relatief dure haltetaxisysteem op hetzelfde moment een busje van halte tot halte rijdt, én een busje van deur tot deur met de regiotaxi.

Systeem verder ontwikkelen en verbeteren

De opdracht bestaat naast het vervoer zelf ook uit de ritaanname, planning en monitoring hiervan. Ook wordt er verwacht dat de vervoerder zich actief inzet om het vervoerssysteem samen met de opdrachtgever door te ontwikkelen en te verbeteren. Het contract zal per 3 april 2022 ingaan en kent een looptijd van drie jaar met een mogelijkheid tot verlenging van tweemaal een jaar.

De provincie wil overeenkomsten afsluiten met de twee inschrijvers met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Hierbij weegt kwaliteit voor 60 procent mee en prijs voor 40 procent. Aan de best scorende inschrijver wordt de uitvoering van de opdracht toegewezen en de nummer twee neemt plaats in de ‘wachtkamer’. In het geval dat de winnaar de opdracht om wat voor reden dan ook niet meer kan uitvoeren, kan de opdracht naar deze inschrijver worden doorgeschoven.

Tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer op donderdag 16 september in de Expo Houten zullen de kansen en uitdagingen van de integratie van het openbaar vervoer en het doelgroepenvervoer uitgebreid aan bod komen. Bekijk hier welke sprekers op dit onderwerp zullen ingaan. De laatste kaarten zijn nu nog te bemachtigen

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Gelderland zet aanvullend OV definitief los van regiotaxi in de markt | TaxiPro
Chauffeur, bestuurder

Gelderland zet aanvullend OV definitief los van regiotaxi in de markt

Foto ter illustratie. Foto: iStock / Dusan Petkovic

De provincie Gelderland zet het aanvullend openbaar vervoer als nieuw systeem in de markt voor drie tot zes jaar. Hiermee wordt het vervoer, tegen de wens van de Regionale Adviesraad Doelgroepenvervoer in, losgetrokken van het regiotaxisysteem. De adviesraad wilde de vervoerssystemen juist verder integreren. 

Het aanvullend openbaar vervoer, ook wel het OV-vangnet genoemd, wordt momenteel nog uitgevoerd door de zes Gelderse regiotaxisystemen. Petra Borsboom, woordvoerder van de provincie Gelderland, stelde in een eerder interview met TaxiPro dat het systeem op deze manier echter niet werkt. Slechts 4 procent van de reizigers maakt hier gebruik van en dit zijn volgens haar vaak mensen die het toevallig kennen of er op gewezen zijn omdat ze net geen wmo-indicatie krijgen.

De provincie zet dit vervoer nu als halte-tot-haltetaxi in de markt om van het OV-vangnet een volwaardige aanvulling op het openbaar vervoer te maken. In tegenstelling tot het functioneren van het huidige OV-vangnet, moet de haltetaxiRRReis meer gericht zijn op het voor-en natransport voor het reguliere openbaar vervoer. Reizigers moeten zo meer toegang krijgen tot bus en trein om zich inclusief te verplaatsen, aldus Borsboom.

Hiermee wordt tegen het idee van de adviesraad ingegaan om de invoer van het haltetaxisysteem met een jaar uit te stellen, om in die tijd samen met de zes gemeenten een systeem voor aanvullend vervoer te organiseren. Volgens de adviesraad ontstaat er nu namelijk een situatie waarbij er met het relatief dure haltetaxisysteem op hetzelfde moment een busje van halte tot halte rijdt, én een busje van deur tot deur met de regiotaxi.

Systeem verder ontwikkelen en verbeteren

De opdracht bestaat naast het vervoer zelf ook uit de ritaanname, planning en monitoring hiervan. Ook wordt er verwacht dat de vervoerder zich actief inzet om het vervoerssysteem samen met de opdrachtgever door te ontwikkelen en te verbeteren. Het contract zal per 3 april 2022 ingaan en kent een looptijd van drie jaar met een mogelijkheid tot verlenging van tweemaal een jaar.

De provincie wil overeenkomsten afsluiten met de twee inschrijvers met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Hierbij weegt kwaliteit voor 60 procent mee en prijs voor 40 procent. Aan de best scorende inschrijver wordt de uitvoering van de opdracht toegewezen en de nummer twee neemt plaats in de ‘wachtkamer’. In het geval dat de winnaar de opdracht om wat voor reden dan ook niet meer kan uitvoeren, kan de opdracht naar deze inschrijver worden doorgeschoven.

Tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer op donderdag 16 september in de Expo Houten zullen de kansen en uitdagingen van de integratie van het openbaar vervoer en het doelgroepenvervoer uitgebreid aan bod komen. Bekijk hier welke sprekers op dit onderwerp zullen ingaan. De laatste kaarten zijn nu nog te bemachtigen

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.