Elektrische taxi houdt het 1200 km vol per dag

elektrische-autoIn het Californische Sacramento is een lokaal opererend taxibedrijf erin geslaagd om structureel 1.200 kilometer per dag met een elektrische taxi te rijden. Het bedrijf experimenteert al zeven jaar met elektromotoren, accu’s en snel-laad methoden.

Electric Cab Technologies heeft een middenklasse auto zelf omgebouwd en de accu’s zelf ontworpen. Volgens directeur Robert Kittell zijn de accu’s vanaf cell niveau ontworpen voor optimale veiligheid, thermisch management, levensduur verlenging en vergroting van de  actieradius. Bovendien hanteert men de filosofie van ‘ontwerpen voor ontmanteling’ (design-for-disassembly): zoveel componenten moeten weer herbruikt worden in volgende accu’s.

De elektrische taxi legt het bedrijf geen windeieren. In de Verenigde Staten, het land van de prijsconcurrentie, is het altijd gunstig als je ook met je prijs goed uit de voeten kunt. Volgens Electric Cab is dat zeker het geval: in de stad Sacramento kan het bedrijf de laagste tarieven aanbieden. De energiekosten zijn namelijk 40% lager dan de benzine uitvoering van dezelfde auto. Die lagere kosten zijn inclusief de voorzieningen voor het vervangen van accu’s.

De taxi onderneming laat het niet bij de huidige prestaties en wil de lat verleggen. Volgens directeur Kittell is de volgende doelstelling een oplaadtijd van slechts 20 minuten en een totale dagelijks af te leggen afstand van 1.600 kilometer (1.000 mijl). Ook is men het concept exporteren.

Ook in Nederland is de ontwikkeling van elektrisch vervoer in volle gang. Als het aan de overheden ligt, wordt er de komende jaren een grote sprong voorwaarts gemaakt op dit gebied. Zeker voor taxibedrijven lijkt het lucratief om (in de steden) met elektrische taxi’s te gaan rijden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.