Audi, A8, L

Nog meer beenruimte met de Audi A8 L

AUTOVANDAAG – In voor de nieuwe Audi A8 als taxi, maar niet genoeg beenruimte? Geen nood, Audi presenteert nu de A8 L, met 13 centimeter meer wielbasis. De extra lange versie debuteert met de vernieuwde W12-motor en wordt later met de andere motoren uit het gamma leverbaar.

De nieuwe A8 L is 5.27 meter lang, een plus van dertien centimeter ten opzichte van de standaardversie. Door de extra lengte oogt het vlaggenschip nog gestrekter. De wielbasis nam met dezelfde groeistuip toe. In de hoogte kwam er 2 mm bij, maar dat is alleen met een vergrootglas te zien.

De extra lengte van de Audi A8 W12 L komt volledig ten goede aan de achterpassagiers. De Audi A8 L is standaard voorzien van twee aparte zitplaatsen achterin. Voor nog meer (individueel) comfort is de Audi A8 L te bestellen met volledig elektrische verstelling van die zitplaatsen. Ook kunnen de stoelen worden voorzien van verwarming, ventilatie en een massagefunctie.

Een zeer ruime middenconsole met plaats voor (bijvoorbeeld) een koelkast of een opklaptafel is eveneens optioneel en dat geldt ook voor het Rear Seat Entertainment System met twee 10 inch beeldschermen. De lichte sfeer in het interieur wordt nog eens extra benadrukt door het optionele gecombineerde glazen schuif kantel dak.

Audi presenteert de A8 L eerst als W12, die over specifieke herkenningspunten beschikt. Zo is de grille uitgevoerd in zwarte hoogglanslak en met verchroomde horizontale spijlen. Ook de luchtinlaten en de buitenspiegels beschikken over chromen accenten. Grille en achterzijde worden gesierd door W12-logo’s. In de achterbumper zijn twee trapeziumvormige uitlaten opgenomen. Uiteraard is de quattro-vierwielaandrijving standaard en dat geldt ook voor adaptieve luchtvering met elektronisch geregelde demping.

De machtige W12 onder de kap is voor de nieuwe A8 L vergroot (!) en meet nu 6.3 liter groot, maar flink opgewaardeerd om zuiniger en nog krachtiger voor de dag te komen. Door toepassing van onder meer directe inspuiting is deze topuitvoering 500 pk sterk en staat er 625 Nm ter beschikking. Deze twaalfcilinder staat in voor majestueuze prestaties: een top van 250, de sprint naar 100 duurt nog geen vijf tellen.

Ten opzichte van de vorige W12-motor met een inhoud van 6,0-liter, is het brandstofverbruik met 12% gedaald. De nieuwe Audi A8 L W12 quattro is goed voor een gemiddelde van 12,0 l/100 km en dat is mede te danken aan de nieuwe 8-trapstransmissie.

Het motorengamma wordt voor de Audi A8 L uitgebreid met de 3.0 V6 TDI- en 4.2 V8 TDI-dieselmotoren en met de 3.0 V6 TFSI- en de 4.2 V8 FSI-benzinekrachtbronnen. Deze motoren zijn ook leverbaar in de ‘normale’ Audi A8-modellen.

De Audi A8 L W12 quattro wordt volgende week gepresenteerd op de persdag van de autotentoonstelling van Peking. Het regelrechte topmodel arriveert in december in Nederland. De prijzen zijn nog niet bekend.

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nog meer beenruimte met de Audi A8 L | TaxiPro
Audi, A8, L

Nog meer beenruimte met de Audi A8 L

AUTOVANDAAG – In voor de nieuwe Audi A8 als taxi, maar niet genoeg beenruimte? Geen nood, Audi presenteert nu de A8 L, met 13 centimeter meer wielbasis. De extra lange versie debuteert met de vernieuwde W12-motor en wordt later met de andere motoren uit het gamma leverbaar.

De nieuwe A8 L is 5.27 meter lang, een plus van dertien centimeter ten opzichte van de standaardversie. Door de extra lengte oogt het vlaggenschip nog gestrekter. De wielbasis nam met dezelfde groeistuip toe. In de hoogte kwam er 2 mm bij, maar dat is alleen met een vergrootglas te zien.

De extra lengte van de Audi A8 W12 L komt volledig ten goede aan de achterpassagiers. De Audi A8 L is standaard voorzien van twee aparte zitplaatsen achterin. Voor nog meer (individueel) comfort is de Audi A8 L te bestellen met volledig elektrische verstelling van die zitplaatsen. Ook kunnen de stoelen worden voorzien van verwarming, ventilatie en een massagefunctie.

Een zeer ruime middenconsole met plaats voor (bijvoorbeeld) een koelkast of een opklaptafel is eveneens optioneel en dat geldt ook voor het Rear Seat Entertainment System met twee 10 inch beeldschermen. De lichte sfeer in het interieur wordt nog eens extra benadrukt door het optionele gecombineerde glazen schuif kantel dak.

Audi presenteert de A8 L eerst als W12, die over specifieke herkenningspunten beschikt. Zo is de grille uitgevoerd in zwarte hoogglanslak en met verchroomde horizontale spijlen. Ook de luchtinlaten en de buitenspiegels beschikken over chromen accenten. Grille en achterzijde worden gesierd door W12-logo’s. In de achterbumper zijn twee trapeziumvormige uitlaten opgenomen. Uiteraard is de quattro-vierwielaandrijving standaard en dat geldt ook voor adaptieve luchtvering met elektronisch geregelde demping.

De machtige W12 onder de kap is voor de nieuwe A8 L vergroot (!) en meet nu 6.3 liter groot, maar flink opgewaardeerd om zuiniger en nog krachtiger voor de dag te komen. Door toepassing van onder meer directe inspuiting is deze topuitvoering 500 pk sterk en staat er 625 Nm ter beschikking. Deze twaalfcilinder staat in voor majestueuze prestaties: een top van 250, de sprint naar 100 duurt nog geen vijf tellen.

Ten opzichte van de vorige W12-motor met een inhoud van 6,0-liter, is het brandstofverbruik met 12% gedaald. De nieuwe Audi A8 L W12 quattro is goed voor een gemiddelde van 12,0 l/100 km en dat is mede te danken aan de nieuwe 8-trapstransmissie.

Het motorengamma wordt voor de Audi A8 L uitgebreid met de 3.0 V6 TDI- en 4.2 V8 TDI-dieselmotoren en met de 3.0 V6 TFSI- en de 4.2 V8 FSI-benzinekrachtbronnen. Deze motoren zijn ook leverbaar in de ‘normale’ Audi A8-modellen.

De Audi A8 L W12 quattro wordt volgende week gepresenteerd op de persdag van de autotentoonstelling van Peking. Het regelrechte topmodel arriveert in december in Nederland. De prijzen zijn nog niet bekend.

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.