Opel, Insignia

Rijtest: Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX

AUTOVANDAAG – De Opel Insignia heeft het afgelopen jaar als Auto van het Jaar 2009 een vliegende start gemaakt. Weet deze extra zuinige 2.0 CDTI ecoFLEX-uitvoering met 160 pk en een A-label ook punten te scoren?

Dat de Insignia ook als ecoFLEX wordt geleverd is eigenlijk geen verrassing. In een tijd dat elke druppel brandstof telt voor een taxibedrijf kan Opel niet achterblijven hun belangrijke middenklasser ook een zuinigheidsbehandeling te geven.

De Duitsers pakken dat in tegenstelling tot de concurrentie een beetje eigenwijs aan. Waar andere merken met een bescheiden motorisering van wal steken, levert Opel de 2.0 CDTI doodleuk in de 130 en 160 pk-uitvoering. Blijkbaar leidt het brandstofverbruik er in theorie niet zo onder. Bovendien kan Opel zo bewijzen dat een ruime hoeveelheid vermogen en een bescheiden brandstofverbruik prima verenigbaar zijn.

Om met het eerste te beginnen; de 160 pk diesel is inderdaad een sterke machine. De krachten spatten er voor je gevoel niet van af, maar schijn bedriegt. Dankzij een breed uitgesmeerde koppelafgifte voelt de 2.0 CDTI met 350 Nm al vroeg daadkrachtig aan, zelfs net onder de 1500 toeren is er al duidelijk leven te bespeuren. Het gaat wat ver om te zeggen dat elke willekeurige versnelling – er zijn er zes – voldoet, maar te constateren valt dat het buitengewoon soepele karakter bijdraagt aan schakellui rijden. En anders zorgt de schakelindicator daar wel voor.

Het korte pookje schakelt met veel weerstand, maar de gewillige koppeling scoort wel weer punten. Hier rijd je zo mee weg. Is het dan allemaal koek en ei? Niet helemaal; stationair is de zelfontbrander net even duidelijker te horen en te voelen dan we gewend zijn en ook bij acceleratie ontgaat de dieselklop je niet. Iets meer geluidsisolatie of dieselverfijning zou het plaatje compleet hebben gemaakt. De besturing is daarnaast naar onze mening ook iets te licht. Een beetje stevigheid mag best!

Echt zuinig
Als we kijken naar het specificatieoverzicht, moet de 2.0 CDTI ecoFLEX genoegen nemen met 5.2l/100km. Ten opzichte van de standaarduitvoering – die als Sport wordt geleverd – betekent dat een besparing van 0.6l/100km en 18g/km CO2. Hierdoor mag deze variant zich gelukkig prijzen met een A-label.

De winst zit ‘m in aerodynamische fijnslijperij aan de wagenbodem, de deels gesloten grille, aangepaste transmissieverhoudingen en het monteren van 17 inch banden met een lage rolweerstand, die voor ecorijden tot liefst 3 bar moeten worden opgepompt. Dat heeft wel een nadeel: kleine oneffenheden worden duidelijk minder goed geabsorbeerd. Een start/stop-systeem of snuisterijen als recuperatie zijn (nog) niet ingeburgerd.

Aan ruimte is er in ieder geval geen gebrek; zowel voor- als achterin heeft de lange carrosserie genoeg bewegingsvrijheid te bieden. Het vlot aflopende dak houdt echter niet ieders kapsel intact. De stoelen geven geen aanleiding tot klagen; ze zijn ruim verstelbaar en verhogen het comfortbeleving die de Insignia mee heeft gekregen. Zeker in deze Sienna beige kleurstelling met lederen bekleding (optie) en chromen accenten met een bruine sierlijst op het dashboard verzorgt Opel een rijkelijke, chique sfeer. De goedkoop aanvoelende stuurhendels en bedieningsknoppen op het stuur doen helaas afbreuk aan deze ambiance en lijken – met alle respect – zo bij Chevrolet vandaan te komen. Ze bezitten niet de kwaliteit die past bij een dergelijke auto in dit segment, die juist ‘premium’ van wal wil steken.

Verder weet Opel wel hoe de Insignia het moet gaan maken. Met allerlei technische snufjes bijvoorbeeld, zoals het Opel Eye voor verkeersbordherkenning en rijstrookdetectie, 4×4, FlexRide demperregeling en Advanced Forward Lighting. Op ons testmodel was ‘slechts’ het intelligente oog en de adaptieve verlichting gemonteerd.

Lichtbundel
AFL is een systeem dat in theorie kan uitblinken met 9 modi voor de lichtbundel, waartussen automatisch wordt gekozen, afhankelijk van het weer, rijsnelheid en de omgeving. Opel combineert het met bi-xenon verlichting met automatische hoogteregeling. Helaas stond deze in ons testmodel structureel te hoog afgesteld, waardoor in de avonduren een seinfestijn van tegenliggers niet te voorkomen was. Sorry mensen! Voor wie overigens nog niet genoeg licht heeft kunnen mistlampen tegen een kleine meerprijs worden bijbesteld.

EcoFLEX-en kan ook met de Insignia Edition en Cosmo, waarvoor weer andere uitrustingsspecificaties gelden. De prijslijst van de Insignia ecoFLEX start bij 32.995 euro, waarvoor een 130 pk-variant in Edition-trim wordt afgeleverd. Met 160 pk onder de kap betaal je 35.495 euro, en onze ‘Business’ moet iets meer dan 35 mille opbrengen.

Specificaties: Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX

Lengte:                        483 cm
Breedte:                       186 cm
Hoogte:                        150 cm
Wielbasis:                     274 cm
Gewicht:                       1503 kg
Inhoud kofferruimte:           500-1010 liter

Motorinhoud:                   1956 cm3
Brandstof:                     diesel
Vermogen:                      160 pk / 4000 toeren
Koppel:                        350 Nm / 1750-2500 toeren
Aandrijving:                   voor
Acceleratie 0-100 km/h:        9.5  seconden
Topsnelheid:                   221 km/h

CO2 uitstoot:                  136 gr/km (A-label)
Verbruik:                      5.2 l/100 km
Testverbruik:                  5.3 l/100 km
Prijs vanaf:                   35.495 euro
Bijtelling:                    25%

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Rijtest: Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX”

Sjoerd de Vocht|13.05.10|13:56

Dat is ook toevallig. Kijk eens op http://bit.ly/aM2SJt

Rijtest: Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX | TaxiPro
Opel, Insignia

Rijtest: Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX

AUTOVANDAAG – De Opel Insignia heeft het afgelopen jaar als Auto van het Jaar 2009 een vliegende start gemaakt. Weet deze extra zuinige 2.0 CDTI ecoFLEX-uitvoering met 160 pk en een A-label ook punten te scoren?

Dat de Insignia ook als ecoFLEX wordt geleverd is eigenlijk geen verrassing. In een tijd dat elke druppel brandstof telt voor een taxibedrijf kan Opel niet achterblijven hun belangrijke middenklasser ook een zuinigheidsbehandeling te geven.

De Duitsers pakken dat in tegenstelling tot de concurrentie een beetje eigenwijs aan. Waar andere merken met een bescheiden motorisering van wal steken, levert Opel de 2.0 CDTI doodleuk in de 130 en 160 pk-uitvoering. Blijkbaar leidt het brandstofverbruik er in theorie niet zo onder. Bovendien kan Opel zo bewijzen dat een ruime hoeveelheid vermogen en een bescheiden brandstofverbruik prima verenigbaar zijn.

Om met het eerste te beginnen; de 160 pk diesel is inderdaad een sterke machine. De krachten spatten er voor je gevoel niet van af, maar schijn bedriegt. Dankzij een breed uitgesmeerde koppelafgifte voelt de 2.0 CDTI met 350 Nm al vroeg daadkrachtig aan, zelfs net onder de 1500 toeren is er al duidelijk leven te bespeuren. Het gaat wat ver om te zeggen dat elke willekeurige versnelling – er zijn er zes – voldoet, maar te constateren valt dat het buitengewoon soepele karakter bijdraagt aan schakellui rijden. En anders zorgt de schakelindicator daar wel voor.

Het korte pookje schakelt met veel weerstand, maar de gewillige koppeling scoort wel weer punten. Hier rijd je zo mee weg. Is het dan allemaal koek en ei? Niet helemaal; stationair is de zelfontbrander net even duidelijker te horen en te voelen dan we gewend zijn en ook bij acceleratie ontgaat de dieselklop je niet. Iets meer geluidsisolatie of dieselverfijning zou het plaatje compleet hebben gemaakt. De besturing is daarnaast naar onze mening ook iets te licht. Een beetje stevigheid mag best!

Echt zuinig
Als we kijken naar het specificatieoverzicht, moet de 2.0 CDTI ecoFLEX genoegen nemen met 5.2l/100km. Ten opzichte van de standaarduitvoering – die als Sport wordt geleverd – betekent dat een besparing van 0.6l/100km en 18g/km CO2. Hierdoor mag deze variant zich gelukkig prijzen met een A-label.

De winst zit ‘m in aerodynamische fijnslijperij aan de wagenbodem, de deels gesloten grille, aangepaste transmissieverhoudingen en het monteren van 17 inch banden met een lage rolweerstand, die voor ecorijden tot liefst 3 bar moeten worden opgepompt. Dat heeft wel een nadeel: kleine oneffenheden worden duidelijk minder goed geabsorbeerd. Een start/stop-systeem of snuisterijen als recuperatie zijn (nog) niet ingeburgerd.

Aan ruimte is er in ieder geval geen gebrek; zowel voor- als achterin heeft de lange carrosserie genoeg bewegingsvrijheid te bieden. Het vlot aflopende dak houdt echter niet ieders kapsel intact. De stoelen geven geen aanleiding tot klagen; ze zijn ruim verstelbaar en verhogen het comfortbeleving die de Insignia mee heeft gekregen. Zeker in deze Sienna beige kleurstelling met lederen bekleding (optie) en chromen accenten met een bruine sierlijst op het dashboard verzorgt Opel een rijkelijke, chique sfeer. De goedkoop aanvoelende stuurhendels en bedieningsknoppen op het stuur doen helaas afbreuk aan deze ambiance en lijken – met alle respect – zo bij Chevrolet vandaan te komen. Ze bezitten niet de kwaliteit die past bij een dergelijke auto in dit segment, die juist ‘premium’ van wal wil steken.

Verder weet Opel wel hoe de Insignia het moet gaan maken. Met allerlei technische snufjes bijvoorbeeld, zoals het Opel Eye voor verkeersbordherkenning en rijstrookdetectie, 4×4, FlexRide demperregeling en Advanced Forward Lighting. Op ons testmodel was ‘slechts’ het intelligente oog en de adaptieve verlichting gemonteerd.

Lichtbundel
AFL is een systeem dat in theorie kan uitblinken met 9 modi voor de lichtbundel, waartussen automatisch wordt gekozen, afhankelijk van het weer, rijsnelheid en de omgeving. Opel combineert het met bi-xenon verlichting met automatische hoogteregeling. Helaas stond deze in ons testmodel structureel te hoog afgesteld, waardoor in de avonduren een seinfestijn van tegenliggers niet te voorkomen was. Sorry mensen! Voor wie overigens nog niet genoeg licht heeft kunnen mistlampen tegen een kleine meerprijs worden bijbesteld.

EcoFLEX-en kan ook met de Insignia Edition en Cosmo, waarvoor weer andere uitrustingsspecificaties gelden. De prijslijst van de Insignia ecoFLEX start bij 32.995 euro, waarvoor een 130 pk-variant in Edition-trim wordt afgeleverd. Met 160 pk onder de kap betaal je 35.495 euro, en onze ‘Business’ moet iets meer dan 35 mille opbrengen.

Specificaties: Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX

Lengte:                        483 cm
Breedte:                       186 cm
Hoogte:                        150 cm
Wielbasis:                     274 cm
Gewicht:                       1503 kg
Inhoud kofferruimte:           500-1010 liter

Motorinhoud:                   1956 cm3
Brandstof:                     diesel
Vermogen:                      160 pk / 4000 toeren
Koppel:                        350 Nm / 1750-2500 toeren
Aandrijving:                   voor
Acceleratie 0-100 km/h:        9.5  seconden
Topsnelheid:                   221 km/h

CO2 uitstoot:                  136 gr/km (A-label)
Verbruik:                      5.2 l/100 km
Testverbruik:                  5.3 l/100 km
Prijs vanaf:                   35.495 euro
Bijtelling:                    25%

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Rijtest: Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX”

Sjoerd de Vocht|13.05.10|13:56

Dat is ook toevallig. Kijk eens op http://bit.ly/aM2SJt