Boordcomputer, Taxi, BCT

Boordcomputer Taxi wordt per oktober 2011 ingevoerd

DEN HAAG – De Boordcomputer Taxi wordt per 1 oktober 2011 ingevoerd. Taxibedrijven krijgen twee jaar de tijd om het apparaat in te bouwen. Dat voorstel heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) donderdag naar de minister gestuurd.

“Het is nu aan de minister om hierover een besluit te nemen. Dat moet nog wel afgewacht worden”, licht een woordvoerster van de IVW toe. “Wij verwachten deze zomer meer duidelijkheid.”

Wat de Boordcomputer Taxi (BCT) precies gaat kosten, is nog onbekend. “Dat is afhankelijk van de marktwerking”, aldus de IVW. Bij aanschaf van het kastje geeft de overheid zeshonderd euro subsidie.

De Boordcomputer Taxi is een computergestuurd apparaat in de taxi dat ritgegevens, zoals afstand en snelheid, en arbeidstijden digitaal registreert. Het opereert naast de taxameter, maar mag hieraan worden gekoppeld.

Door de invoering van de Boordcomputer Taxi kunnen de handhavende instanties beter nagaan of iedereen zich aan de regels houdt, zodat het voor bijvoorbeeld zwartrijders veel lastiger wordt. Omdat alles geautomatiseerd is, zijn onverwachte inspecties en bedrijfsbezoeken daarvoor minder nodig.

Het invoeren van de Boordcomputer Taxi wordt voorbereid door de IVW, in overleg met Koninklijk Nederlands Vervoer, Connexxion, FNV, CNV, Sociaal Fonds Taxi, Rover en de Consumentenbond. Het apparaat wordt straks onder meer geleverd door ontwikkelaar Quipment.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Boordcomputer Taxi wordt per oktober 2011 ingevoerd”

Peter|25.06.10|13:47

Nu maar hopen dat ze niet te duur worden en dat de chauffeurs die hun taxi misbruiken voor zogenaamde illegale ‘koeriersdiensten’ snel door de mand zullen vallen!

Duco Douwstra|25.06.10|13:54

De Boordcomputer Taxi, zou ingevoerd worden in, 1985, 1990, 1995 en is in de Wet Personen Vervoer 2000 (WP200) opgenomen. Zo van dan kunnen we niet meer terug, hij zou in juni 2008 komen en toen in 2009 en toen in 2010 en ja, nu in oct. 2011 :-}} Er is natuurlijk ook een werkgroep opgericht medio 2004, onder leiding van de IVW. Met een IVW projectbegeleider, alle mensen die nul tot nog minder verstand hadden en hebben van automatisering vergaderen er maandelijks over op de duurste locaties. In het begin zijn er wel deskundige mensen bij aanwezig geweest, maar die werden horendol van de onzin en wilden al snel hun tijd beter besteden. De heer Urban en ondergetekende hebben gedwongen de bijeenkomsten niet meer bij mogen wonen. De BCT is voor nagenoeg iedereen die al goede apparatuur in zijn auto heeft een ramp. Voorstellen voor 100% betere oplossingen worden afgekapt. En laat je niks wijsmaken in België noemen ze het een BCT omdat alles wat nieuwer is dan een mechanische daar al een BCT is. Maar maakt u zich geen zorgen ook in oct. 2011 komt hij er niet.

A.Urban|25.06.10|22:49

Veel wat I.V.W. hierboven schrijft is onwaar!

Je mag bijvoorbeeld alleen bepaalde gecertificeerde Taximeters koppelen met een BCT. Die
zijn nog nauwelijks in omloop. Zelfde geld voor alle overige randapparatuur die je aan de BCT moet koppelen zoals printer, GPS sensor, km puls gever, enz.enz.

Op alle benodigde te koppelen apparatuur krijg je geen cent subsidie, ook niet voor de inbouw
ervan, en wat dit allemaal gaat kosten weet nog niemand!
Het gevolg hiervan is dat het systeem veel te duur wordt, waardoor je de BCT met de hand moet gaan bedienen wat ik al eerder heb aangegeven, dus aanvang / einde van je pauze invoeren, ritbedragen, afstand, van een rit,enz,
wanneer je niet al je huidige apparatuur in je taxi wilt of kunt vernieuwen.

Met de hand ingevoerde gegevens zijn niet betrouwbaar!
In je pauze mag je b.v. prive rijden , dus leeg op schiphol, dan rij je naar huis in je pauze, oncontroleerbaar dus.
Een z.g. zwartrijder rekent te veel af met een klant, maar zet een juist bedrag in de boordcomputer, niemand zal dit kunnen kontroleren! ook I.V.W. achteraf niet!
De boordcomputer merkt op dat hij stroomloos is of was door een lege akku of wat dan ook,
echter of de taximeter goed werkt ziet hij niet. Zo kan ik nog wel even doorgaan!

Het wordt dus een uitstekend kastje, (BCT), welke heel eenvoudig te manipuleren is, lijkt wel
voor zwartrijders bedacht.

Het weinige betrouwbare opgeslagen in de BCT zal de gereden weg zijn, maar waarom die weg gekozen is staat er niet bij vermeld, dus omrijden bij een wegomlegging of files staat er niet bij, dat word nog een hele puzzel voor I.V.W. en de rechter wanneer je in beroep gaat!

Ook wordt het een extra onnodige belasting voor de Taxibedrijven met personeel om al je Taxi’s met de daarvoor bestemde kaart uit te lezen en deze gegevens via je computer door te sturen naar I.V.W. Iedere maand dus.

De veel in gebruik zijnde gegevens uit de Taxiterminals mogen niet gebruikt worden omdat de z.g. electronische handtekening er niet in aanwezig is , waar overigens een eenvoudige oplossing voor is. Zonder deze electr. handtekening zijn de terminals ook uitermate geschikt!
Dat zou miljoenen euro’s kunnen besparen, niet onbelangrijk in deze tijd.

Het is te hopen dat de minister een onafhankelijke expert raadpleegt nu dit nog kan, om de hele gang van zaken rondom de invoering nog eens te bekijken inkl. de kritsche rapporten over de BCT die in omloop zijn en niet blindelings in te stemmen met de medewerkers van I.V.W.

Het is jammer dat er zo weinig taxi ondernemers op de hoogte zijn van de nadelen van de BCT. en de ronduit slechte berichtgeving er over.

Misschien een taak voor journalisten?

Jaap|01.07.10|13:19

@Duco Douwstra: Wat zou er volgens jou moeten gebeuren om de invoering van de BCT voor october 2011 wel mogelijk te maken?

Duco Douwstra|02.07.10|20:57

Beste Jaap, wat ik nou zo heel erg graag wil weten, waarom wil je of iemand anders de BCT? De kans dat de BCT er overigens werkelijk gaat komen, is net zo groot als de kans dat we volgend jaar weer allemaal in koetsjes rijden met paarden ervoor. Ik roep al 5 jaar dat de BCT er nooit zal komen en ik heb al 5 jaar gelijk. En denk er om dat er heel veel mensen zijn die mijn ongelijk zo snel mogelijk aan willen tonen

Martijn|11.07.10|13:03

Een goed werkende BCT is een zegen voor de taxi-branche indien de overheden aan het apparaat niet steeds nieuwe en onmogelijk eisen stelt…
Wat nou elektronische handtekening? wat een onzin! gewoon de gegevens ter beschikking stellen per kwartaal bij de BTW opgaaf met een nu reeds verouderde Digi-D!
Bij controle voor de rijtijdenwet mag IVW in de ritgegevens wat mij betreft.
Maar je dan niet gelijk ambtelijk gedragen bij een overtredingkje van 15 min. te laat pauze nemen en die onzin!
Misschien moet de overheid maar eens beseffen dat een 100% betrouwbaar en fraude-loos apparaat niet bestaat en zich meer concentreren op het gebruiksgemak van de BCT voor zowel chauffeur, taxiondernemer en Overheid zoals IVW en Belasting dienst.
We leven helaas toch al in een politie staat dus ja…”Big Brother is Watching us anyway…