Mercedes R-klasse

Rijimpressie: Mercedes-Benz R-klasse – prinsheerlijk

AUTOVANDAAG – Mercedes heeft de R-klasse in het nieuw gestoken. We reisden af naar New York om de grote kolos in zijn natuurlijke habitat opnieuw te leren kennen. Nota bene in de ‘city that never sleeps’ met razende taxi’s, voortdurend geloei van sirenes en claxonerende medeweggebruikers, genieten wij van alle rust aan boord van de R-klasse. Midden in Manhattan. Prinsheerlijk!

De Mercedes R-klasse wist tijdens zijn debuut in 2006 slechts een select gezelschap onder de taxiondernemers te interesseren. Voornaamste reden daarvoor was zijn forse prijsstelling. Daarop besloot de Nederlandse importeur de standaard luchtvering en vierwielaandrijving te lozen. Dat bleek een goede zet.

Matchen
Mercedes heeft zeker niet alle registers opengetrokken, maar gekozen voor een bescheiden opknapbeurt. Toch valt de nieuweling direct als zodanig op. Zeker in de Verenigde Staten waar je om de haverklap een R-klasse tegen het lijf loopt.

Zet je beide modellen namelijk naast elkaar, dan zijn de verschillen overduidelijk. Zo staat de grille van de vernieuwde versie meer rechtop en zijn de lichtunits gewijzigd. Ook is voorzien in led-dagrijverlichting in de vorm van een rechte lijn aan weerszijden onderin de bumper.

Daarmee hebben we de wijzigingen aan het exterieur wel zo’n beetje benoemd. Van binnen zijn de verschillen eveneens niet wereldschokkend. Hier zijn het vooral de nieuwe kleuren en combinaties die het verschil maken. Beetje jammer dat het navigatiesysteem nog uit de oude doos stamt. De bediening ervan is nogal omslachtig. Dat kan ook bij Das Haus veel sneller, zo bewijzen de systemen in de E- en S-klasse. Een woordvoerder legt uit dat de structuur van het dashboard en de bedrading in de R niet overeenkomt met het nieuwste systeem.

De R-klasse is ook in zijn nieuwste gedaante in meerdere uitvoeringen te bestellen. Standaard is een vijfzitsconfiguratie, zowel voor de versie met korte als lange wielbasis. Een zes- of zevenzitter behoort echter ook tot de mogelijkheden. Op de laatste zitrij in de zevenzitter komen zelfs volwassen personen absoluut niet in ademnood. De ruimte helemaal achterin is vergelijkbaar met de bewegingsvrijheid op de achterbank van een C-klasse.

Rijden op staal
De vernieuwde R-klasse komt straks te koop met een hele reeks aan vernieuwde motoren en technische snufjes. Zo debuteert Distronic Plus in de R, een adaptieve cruise control die de auto eventueel tot stilstand brengt, en doet het zogeheten Blind Spot Assist zijn intrede, een dode hoek waarschuwing.

Op motorisch vlak is keuze uit drie benzinemotoren en evenzoveel diesels, allen gekoppeld aan de 7G-Tronic automaat. Meest interessante versie voor taxichauffeurs is de R 300 CDI BlueEfficiency. Daarmee trappen we dan ook af.

Het vermogen van de 3,0 liter V6 diesel bedraagt 190 pk en aan trekkracht is 440 Nm vanaf 1.400 tr/min voorhanden. De sprint naar de 100 km/u kan in 9,5 seconden en bij 215 km/u is de gang eruit. De conclusie is helder: de instapdiesel vormt een perfecte combinatie met de R-klasse. Hij doet zijn werk in alle rust, zet prima prestaties neer en neemt ook nog eens genoegen met een bescheiden hoeveelheid diesel.

Een verbruik van gemiddeld 1 op 13 is alleszins acceptabel voor een auto als de R. Ook zijn we zeer te spreken over de onderstelafstemming, gewoon op staal. Het comfort is fantastisch.

Als we even later overstappen in de verlengde R 350 CDI 4Matic BlueTEC met luchtvering weten we niet hoe snel we het systeem op sport moeten zetten. In comfortstand is ie zelfs in Amerika, al cruisend met een gangetje van pakweg 90 km/u, té soft.

Deze BlueTEC diesel met 211 pk behoort overigens tot de schoonste diesels ter wereld, voldoet al aan de Euro 6-emmissienorm die in 2014 van kracht wordt, maar wordt niet aangemoedigd (beloond) door de overheid. De CO2-uitstoot is gelijk aan de ‘gewone’ R 350 CDI 4Matic (223 g/km) met 265 pk, terwijl het aandeel schadelijke stoffen (onder meer stikstof) in de uitlaatgassen wel aanzienlijk wordt gereduceerd met behulp van het additief AdBlue. Dat neemt de overheid vooralsnog niet mee in de BPM-berekening, helaas.

Mercedes rolt de vernieuwde R-klasse begin september bij de dealers binnen. Prijzen beginnen bij 69.900 euro voor de R 300 CDI BlueEfficiency en de R 300 is er vanaf 71.900 euro voor de consument.

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Rijimpressie: Mercedes-Benz R-klasse – prinsheerlijk | TaxiPro
Mercedes R-klasse

Rijimpressie: Mercedes-Benz R-klasse – prinsheerlijk

AUTOVANDAAG – Mercedes heeft de R-klasse in het nieuw gestoken. We reisden af naar New York om de grote kolos in zijn natuurlijke habitat opnieuw te leren kennen. Nota bene in de ‘city that never sleeps’ met razende taxi’s, voortdurend geloei van sirenes en claxonerende medeweggebruikers, genieten wij van alle rust aan boord van de R-klasse. Midden in Manhattan. Prinsheerlijk!

De Mercedes R-klasse wist tijdens zijn debuut in 2006 slechts een select gezelschap onder de taxiondernemers te interesseren. Voornaamste reden daarvoor was zijn forse prijsstelling. Daarop besloot de Nederlandse importeur de standaard luchtvering en vierwielaandrijving te lozen. Dat bleek een goede zet.

Matchen
Mercedes heeft zeker niet alle registers opengetrokken, maar gekozen voor een bescheiden opknapbeurt. Toch valt de nieuweling direct als zodanig op. Zeker in de Verenigde Staten waar je om de haverklap een R-klasse tegen het lijf loopt.

Zet je beide modellen namelijk naast elkaar, dan zijn de verschillen overduidelijk. Zo staat de grille van de vernieuwde versie meer rechtop en zijn de lichtunits gewijzigd. Ook is voorzien in led-dagrijverlichting in de vorm van een rechte lijn aan weerszijden onderin de bumper.

Daarmee hebben we de wijzigingen aan het exterieur wel zo’n beetje benoemd. Van binnen zijn de verschillen eveneens niet wereldschokkend. Hier zijn het vooral de nieuwe kleuren en combinaties die het verschil maken. Beetje jammer dat het navigatiesysteem nog uit de oude doos stamt. De bediening ervan is nogal omslachtig. Dat kan ook bij Das Haus veel sneller, zo bewijzen de systemen in de E- en S-klasse. Een woordvoerder legt uit dat de structuur van het dashboard en de bedrading in de R niet overeenkomt met het nieuwste systeem.

De R-klasse is ook in zijn nieuwste gedaante in meerdere uitvoeringen te bestellen. Standaard is een vijfzitsconfiguratie, zowel voor de versie met korte als lange wielbasis. Een zes- of zevenzitter behoort echter ook tot de mogelijkheden. Op de laatste zitrij in de zevenzitter komen zelfs volwassen personen absoluut niet in ademnood. De ruimte helemaal achterin is vergelijkbaar met de bewegingsvrijheid op de achterbank van een C-klasse.

Rijden op staal
De vernieuwde R-klasse komt straks te koop met een hele reeks aan vernieuwde motoren en technische snufjes. Zo debuteert Distronic Plus in de R, een adaptieve cruise control die de auto eventueel tot stilstand brengt, en doet het zogeheten Blind Spot Assist zijn intrede, een dode hoek waarschuwing.

Op motorisch vlak is keuze uit drie benzinemotoren en evenzoveel diesels, allen gekoppeld aan de 7G-Tronic automaat. Meest interessante versie voor taxichauffeurs is de R 300 CDI BlueEfficiency. Daarmee trappen we dan ook af.

Het vermogen van de 3,0 liter V6 diesel bedraagt 190 pk en aan trekkracht is 440 Nm vanaf 1.400 tr/min voorhanden. De sprint naar de 100 km/u kan in 9,5 seconden en bij 215 km/u is de gang eruit. De conclusie is helder: de instapdiesel vormt een perfecte combinatie met de R-klasse. Hij doet zijn werk in alle rust, zet prima prestaties neer en neemt ook nog eens genoegen met een bescheiden hoeveelheid diesel.

Een verbruik van gemiddeld 1 op 13 is alleszins acceptabel voor een auto als de R. Ook zijn we zeer te spreken over de onderstelafstemming, gewoon op staal. Het comfort is fantastisch.

Als we even later overstappen in de verlengde R 350 CDI 4Matic BlueTEC met luchtvering weten we niet hoe snel we het systeem op sport moeten zetten. In comfortstand is ie zelfs in Amerika, al cruisend met een gangetje van pakweg 90 km/u, té soft.

Deze BlueTEC diesel met 211 pk behoort overigens tot de schoonste diesels ter wereld, voldoet al aan de Euro 6-emmissienorm die in 2014 van kracht wordt, maar wordt niet aangemoedigd (beloond) door de overheid. De CO2-uitstoot is gelijk aan de ‘gewone’ R 350 CDI 4Matic (223 g/km) met 265 pk, terwijl het aandeel schadelijke stoffen (onder meer stikstof) in de uitlaatgassen wel aanzienlijk wordt gereduceerd met behulp van het additief AdBlue. Dat neemt de overheid vooralsnog niet mee in de BPM-berekening, helaas.

Mercedes rolt de vernieuwde R-klasse begin september bij de dealers binnen. Prijzen beginnen bij 69.900 euro voor de R 300 CDI BlueEfficiency en de R 300 is er vanaf 71.900 euro voor de consument.

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.