Volkswagen Sharan

Rijtest: Volkswagen Sharan, dieselen met A-label

AUTOVANDAAG – Na vijftien jaar mag de Volkswagen Sharan eindelijk met pensioen. De nieuweling is langer en breder, maar brengt minder kilo’s op de schaal. En beschikt over een zuinig A-label.

Walter de Silva, baas van de designafdeling, heeft zijn team waarschijnlijk enigszins moeten temmen, want de vormgeving is puur zakelijk en functioneel. De neus sluit aan bij de rest van de Volkswagen familie en led-dagrijverlichting in de koplampen behoort voortaan tot de mogelijkheden.

Zitruimte
Zelfs op de achterste zitrij, in principe bedoeld voor kinderen, kunnen twee volwassenen het best een tijdje uithouden. De stoelen op de derde zitrij zijn geconstrueerd volgens het EasyFold principe. Het zit ‘m al in de naam, in een handomdraai vouw je ze op in de bodem van de laadruimte. Door ook de tweede zitrij op te klappen ontstaat een lel van een bagageruim.

Met zeven stoelen in gebruik bedraagt het volume nog altijd 300 liter. Door de laatste zitrij in de bodem weg te vouwen neemt de capaciteit toe tot 1.167 liter en met louter de twee voorstoelen in gebruik is er een indrukwekkende 2.430 liter beschikbaar, ruim 500 liter meer dan de Touran kan behappen.

Zoals gezegd beschikt de Sharan aan weerszijden over een schuifdeur, die optioneel ook elektrisch is te bedienen. Wees niet bang dat klanten klem komen te zitten tussen een sluitende deur, want zodra deze in zijn beweging ook maar ietwat wordt belemmerd, schuift ie weer open. En ja, het werkt echt!

Trekkracht
We rijden onze testrit met de 2,0 liter TDI. Een bekende diesel met een vermogen van 140 pk en 320 Nm aan trekkracht. Met deze common rail is de Sharan in staat om in 10,9 tellen 100 km/u op de klok te zetten en de naald van de snelheidsmeter komt uiteindelijk niet verder dan 194 km/u.

De motor is voldoende stil en al vroeg bij de les, vanaf 1.750 tr/min is het maximum koppel beschikbaar. Tijdig het hoogste verzet opzoeken, luidt het devies, en je hebt geen omkijken meer naar de handgeschakelde zesbak. Bij 55 km/u in de zesde versnelling pakt ie namelijk nog altijd goed op. Gemiddeld verstookt de 2.0 TDI 5,5 liter diesel iedere honderd kilometer, oftewel een CO2-uitstoot van 143 g/km.

De Sharan komt ook te koop met een 2.0 TDI met 170 pk en 350 Nm aan koppel. Standaard is in alle gevallen een stop-/startautomaat.

Taxi
De Sharan is in de basis een prettige, zeer comfortabele en royale gezinswagen en taxi. Waarom Volkswagen het adaptieve chassis DCC in de optielijst opneemt, snappen we niet helemaal. Een onnodige optie in een auto als deze. Wel aan te bevelen is de inparkeerhulp. Voor nog geen duizend euro extra (afhankelijk van de uitvoering) vormt file parkeren of dwars parkeren in een parkeervak een koud kunstje. Twaalf sensoren meten of er genoeg ruimte beschikbaar is. Vervolgens is het een kwestie van de instructies op het display in het instrumentarium volgen, neemt de elektronica de besturing over en staat de Sharan in no time geparkeerd.

De nieuwe Sharan staat vanaf september bij de dealer. Dieselen kan vanaf 42.290 euro in de 2.0 TDI Trendline met 140 pk. Ook met A-label.

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Rijtest: Volkswagen Sharan, dieselen met A-label | TaxiPro
Volkswagen Sharan

Rijtest: Volkswagen Sharan, dieselen met A-label

AUTOVANDAAG – Na vijftien jaar mag de Volkswagen Sharan eindelijk met pensioen. De nieuweling is langer en breder, maar brengt minder kilo’s op de schaal. En beschikt over een zuinig A-label.

Walter de Silva, baas van de designafdeling, heeft zijn team waarschijnlijk enigszins moeten temmen, want de vormgeving is puur zakelijk en functioneel. De neus sluit aan bij de rest van de Volkswagen familie en led-dagrijverlichting in de koplampen behoort voortaan tot de mogelijkheden.

Zitruimte
Zelfs op de achterste zitrij, in principe bedoeld voor kinderen, kunnen twee volwassenen het best een tijdje uithouden. De stoelen op de derde zitrij zijn geconstrueerd volgens het EasyFold principe. Het zit ‘m al in de naam, in een handomdraai vouw je ze op in de bodem van de laadruimte. Door ook de tweede zitrij op te klappen ontstaat een lel van een bagageruim.

Met zeven stoelen in gebruik bedraagt het volume nog altijd 300 liter. Door de laatste zitrij in de bodem weg te vouwen neemt de capaciteit toe tot 1.167 liter en met louter de twee voorstoelen in gebruik is er een indrukwekkende 2.430 liter beschikbaar, ruim 500 liter meer dan de Touran kan behappen.

Zoals gezegd beschikt de Sharan aan weerszijden over een schuifdeur, die optioneel ook elektrisch is te bedienen. Wees niet bang dat klanten klem komen te zitten tussen een sluitende deur, want zodra deze in zijn beweging ook maar ietwat wordt belemmerd, schuift ie weer open. En ja, het werkt echt!

Trekkracht
We rijden onze testrit met de 2,0 liter TDI. Een bekende diesel met een vermogen van 140 pk en 320 Nm aan trekkracht. Met deze common rail is de Sharan in staat om in 10,9 tellen 100 km/u op de klok te zetten en de naald van de snelheidsmeter komt uiteindelijk niet verder dan 194 km/u.

De motor is voldoende stil en al vroeg bij de les, vanaf 1.750 tr/min is het maximum koppel beschikbaar. Tijdig het hoogste verzet opzoeken, luidt het devies, en je hebt geen omkijken meer naar de handgeschakelde zesbak. Bij 55 km/u in de zesde versnelling pakt ie namelijk nog altijd goed op. Gemiddeld verstookt de 2.0 TDI 5,5 liter diesel iedere honderd kilometer, oftewel een CO2-uitstoot van 143 g/km.

De Sharan komt ook te koop met een 2.0 TDI met 170 pk en 350 Nm aan koppel. Standaard is in alle gevallen een stop-/startautomaat.

Taxi
De Sharan is in de basis een prettige, zeer comfortabele en royale gezinswagen en taxi. Waarom Volkswagen het adaptieve chassis DCC in de optielijst opneemt, snappen we niet helemaal. Een onnodige optie in een auto als deze. Wel aan te bevelen is de inparkeerhulp. Voor nog geen duizend euro extra (afhankelijk van de uitvoering) vormt file parkeren of dwars parkeren in een parkeervak een koud kunstje. Twaalf sensoren meten of er genoeg ruimte beschikbaar is. Vervolgens is het een kwestie van de instructies op het display in het instrumentarium volgen, neemt de elektronica de besturing over en staat de Sharan in no time geparkeerd.

De nieuwe Sharan staat vanaf september bij de dealer. Dieselen kan vanaf 42.290 euro in de 2.0 TDI Trendline met 140 pk. Ook met A-label.

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.