Peugeot, 3008, hybride, diesel

Peugeot 3008 HYbrid4: eerste dieselhybride ter wereld

AUTOVANDAAG – Peugeot rolt in het voorjaar van 2011 de allereerste dieselhybride ter wereld bij de dealers binnen: de 3008 HYbrid4. Het gemiddeld verbruik bedraagt 3,8 l/100km.

De HYbrid4 beschikt over een 2.0 HDiF diesel (163 pk; 300 Nm) én een elektromotor goed voor omgerekend 37 pk en 200 Nm koppel. De aandrijfunit kent een parallelle structuur, dat wil zeggen dat de twee verschillende motoren samen, maar ook onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren.

De diesel drijft via een elektrische, handgeschakelde zesbak de voorwielen aan, terwijl de elektromotor de achterwielen in beweging brengt. Als er weinig vermogen wordt gevraagd, zorgt alleen de elektromotor voor de voortstuwing. Het overschakelen tussen beide motoren gebeurt via een stop-/startsysteem met een gecombineerde dynamo/startmotor.

Via een draaiknop op de middenconsole kan de bestuurder een keuze maken uit vier verschillende aandrijfvormen: Auto, ZEV, 4WD of Sport. In de eerste modus maakt de elektronica zelf een keuze uit de motoren, de tweede modus zorgt ervoor dat de elektrische aandrijving prioriteit krijgt (Zero Emission Vehicle), in de 4WD-stand zijn beide motoren aan het werk en tot slot in Sport worden beide motoren in aanvalshouding gezet.

De keuze voor een diesel in combinatie met een elektromotor is volgens Peugeot eenvoudig te verklaren, aangezien een diesel van nature minder brandstof verbruikt dan een benzinemotor. De CO2-uitstoot bedraagt 99 g/km.

Diverse andere fabrikanten, zoals Mercedes, zijn ook bezig met het ontwikkelen van hybride diesels geschikt als taxi. De verwachting is dat deze eveneens in 2011 op de markt komen.

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Peugeot 3008 HYbrid4: eerste dieselhybride ter wereld | TaxiPro
Peugeot, 3008, hybride, diesel

Peugeot 3008 HYbrid4: eerste dieselhybride ter wereld

AUTOVANDAAG – Peugeot rolt in het voorjaar van 2011 de allereerste dieselhybride ter wereld bij de dealers binnen: de 3008 HYbrid4. Het gemiddeld verbruik bedraagt 3,8 l/100km.

De HYbrid4 beschikt over een 2.0 HDiF diesel (163 pk; 300 Nm) én een elektromotor goed voor omgerekend 37 pk en 200 Nm koppel. De aandrijfunit kent een parallelle structuur, dat wil zeggen dat de twee verschillende motoren samen, maar ook onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren.

De diesel drijft via een elektrische, handgeschakelde zesbak de voorwielen aan, terwijl de elektromotor de achterwielen in beweging brengt. Als er weinig vermogen wordt gevraagd, zorgt alleen de elektromotor voor de voortstuwing. Het overschakelen tussen beide motoren gebeurt via een stop-/startsysteem met een gecombineerde dynamo/startmotor.

Via een draaiknop op de middenconsole kan de bestuurder een keuze maken uit vier verschillende aandrijfvormen: Auto, ZEV, 4WD of Sport. In de eerste modus maakt de elektronica zelf een keuze uit de motoren, de tweede modus zorgt ervoor dat de elektrische aandrijving prioriteit krijgt (Zero Emission Vehicle), in de 4WD-stand zijn beide motoren aan het werk en tot slot in Sport worden beide motoren in aanvalshouding gezet.

De keuze voor een diesel in combinatie met een elektromotor is volgens Peugeot eenvoudig te verklaren, aangezien een diesel van nature minder brandstof verbruikt dan een benzinemotor. De CO2-uitstoot bedraagt 99 g/km.

Diverse andere fabrikanten, zoals Mercedes, zijn ook bezig met het ontwikkelen van hybride diesels geschikt als taxi. De verwachting is dat deze eveneens in 2011 op de markt komen.

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.