Saab, elektrisch, taxi

Elektrische Saab ‘9-3 e-Power’ in Parijs

AUTOVANDAAG – Saab presenteert op de Autosalon van Parijs  hun eerste elektrische model, de Saab 9-3 ePower. De Sport-Estate is het eerst prototype uit een testvloot van zeventig auto’s die volgend jaar in Zweden gaan rijden. Het model heeft een actieradius van 200 km.

De Saab ePower is de eerste elektrische Saab en is het resultaat van de samenwerking tussen Saab Automobile, Boston Power (batterijen), Electroengine in Sweden AB (elektrische aandrijflijnen), Innovatum (project management) en Power Circle (de Zweedse instelling voor de elektrische energie-industrie). Het gepresenteerde model wordt ingezet voor tests, waarmee de fabrikant aan de hand van de praktijk evalueren en zo het ontwikkelingsproces van een elektrische Saab verbeteren.

Levensduur accu

Eén van de te evalueren factoren is het rijbereik van 200 km die de in de bodemplaat verwerkte lithium-ion batterij in zich moet hebben. De batterij is luchtgekoeld en heeft een levensduur van ongeveer tien jaar bij normaal gebruik. De volledige laadtijd bedraagt 3 tot 6 uur, afhankelijk van het resterend energieniveau. Saab claimt de actieradius te kunnen waarmaken doordat de batterij verder kan worden leeggereden dan bestaande ‘EV’s.

Onder de motorkap bevindt zich een voorwielaangedreven elektrische motor van 184 pk. Daarmee komt de Zweed prima van z’n plek; de acceleratie van 0 tot 100 km/u kost slechts 8,5 seconden, onder meer door het koppel dat vanaf de eerste meter al beschikbaar is. De topsnelheid bedraagt 150km/h. Het instrumentarium is aangepast om ruimte te bieden aan informatie over de batterijstatus en het energieverbruik. De transmissie heeft de bediening van een conventionele automaat, de handrem is in dit geval elektrisch bediend.

Airconditioning

Door het elektrische hart van de 9-3 heeft Saab verder ook andere techniek aangepast om het rijden en verblijf aangenaam te maken. Zo is de stuurbekrachtiging hydro-elektrisch en het interieur is uitgerust met airconditioning waarvan de compressor gevoed wordt door de batterij. Een aparte 12-volt batterij, voor de verlichting en accessoires in het interieur, wordt eveneens geladen door de hoofdbatterij via een transformator.

In Nederland is onder meer het Prestige GreenCab project in Utrecht druk bezig met het uittesten van en experimenteren met elektrisch taxivervoer.

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.