Mitsubishi, i-MiEV, rijtest

Rijtest Mitsubishi i-MiEV; elektrische taxi in de stad

AUTOVANDAAG – De Mitsubishi’s i-MiEV wordt aan het einde van dit jaar voor de eerste keer experimenteel ingezet als taxivoertuig door Prestige Green Cab in Utrecht. De compacte Japanse vierzitter is vlot, bijzonder wendbaar en volledig elektrisch aangedreven, waardoor het stadscentrum uitlaatgas bespaard blijft. Maar ook geschikt als taxi?
Met een lengte van 3.40 meter valt de i-MiEV te bestempelen als een volwaardige stadsauto. Doordat de vierzitter slechts 1.48 breed is maar wel vrij hoog is bemeten, oogt de i-MiEV wat smalletjes voor een taxi.

Vierzitter

In tegenstelling tot bijvoorbeeld een andere kleine elektrische stadsauto – de smart fortwo electric drive – is de i-MiEV wel als vierzitter te bestempelen. Daarbij blijkt er genoeg ruimte tussen de chauffeur en passagier.

Achterin is de i-MiEV net als zijn conventionele soortgenoten eigenlijk alleen echt ruim genoeg voor kinderen, maar met enig inschikken is het voor (de knieën van) volwassenen nog best wel even uit te houden tijdens een korte taxirit. Door z’n genoemde hogere bouw is hoofdruimte wel altijd in overvloed.

Bagage

Voor klanten met boodschappen en bagage is de i-MiEV normaliter niet vrijgeving, mede doordat de bodem vrij hoog ligt. Het is allemaal genoeg voor wat boodschappen, daarna wordt het raadzaam de achterbankleuning (al dan niet in delen) neer te klappen om alle 860 liters te benutten. Een kunstje dat zo gepiept is.

Minder aandacht ging uit naar de interieurafwerking, want de gebruikte kunststoffen zijn erg hard en bovendien krasgevoelig. Blijkbaar vinden Japanners dat geen punt, maar wij wel. We rijden toch taxi in een echte auto?

Elektromotor

Zodra we gaan rijden verdwijnt dat dinky-toy gehalte als sneeuw voor de zon. De elektrische aandrijving van de i-MiEV overtuigt al vanaf de (geruisloze) start. De 64 pk sterke elektromotor bouwt snel kracht op en brengt de i-MiEV moeiteloos op snelheid.

De vele kruisingen met verkeerslichten worden zo in de i-MiEV geen last maar meer een uitdaging! Wie zegt dat elektrisch rijden niet leuk is? Snelweg hebben we helaas niet bezocht, maar gezien het feit dat we al vrij snel ongemerkt 80 konden aantikken en Mitsubishi een begrensde topsnelheid van 130 km/u belooft, lijkt dat wel goed te zitten.

Schakelen

Zelf hoor je de techniek amper aan het werk want meer dan zeer licht gezoem bij versnellen is er niet te bespeuren. Schakelen is er in een elektrische auto niet bij; met het transmissiepookje in D bewegen we ons vloeiend, zonder een enkele onderbreking door het verkeer.

De beschikbare B en C-stand zijn bedoeld om juist meer of minder op de motor af te remmen. De Comfort-modus is zoals de naam doet vermoeden comfortabeler omdat de i-MiEV in de normale rijstand meer op de motor remt dan een conventionele auto met benzine of dieselmotor, maar daar staat tegenover dat minder remmend vermogen ook het herwinnen van remenergie beperkt.  In de B(rake)-modus is dat juist precies andersom. Tijdens de testroute bleef de pook vooral in de gulden middenweg staan.

Rijgedrag

Ook het feit dat het chassis van de i-MiEV is opgetrokken uit het lichtgewichte aluminium draagt bij aan een lage energiebehoefte. Daarnaast blijft het zwaartepunt van de auto relatief laag en dat heeft zo zijn uitwerking op het rijgedrag.

Toch hoef je van de i-MiEV geen brutaal sturend stadsrakkertje te verwachten. Wie in een dolle bui met volle kracht vlot een bocht instuurt vraagt teveel van de smalle voorbandjes en schuift vrij snel rechtdoor.

Wielbasis

In de normale dagelijkse omstandigheden vormen z’n brave rijeigenschappen geen groot probleem en is de i-MiEV gewoon een licht, agiel karretje. Daarbij helt de i-MiEV niet veel over en rijd je door de relatief lange wielbasis niet stuiterend over slechte wegen.

Naderhand bleek de energiemeter niet zwaar onder de indruk van onze stop&go’s. Dat belooft wat voor de gemiddelde 150 km actieradius die de Japanners opgeven in dagelijks verkeer.

Accu

Mochten de accu’s helemaal leeg zijn dan duurt een volledige tankstop aan het 220V stopcontact ongeveer zeven uur. Met behulp van snellader is tanken een kleiner obstakel; 80% acculading is binnen 30 minuten klaar voor gebruik.

Mitsubishi vraagt 32.830 euro per exemplaar, dat standaard is uitgerust met airbags, airco, elektrische ramen, mistlampen en lichtmetaal.  Inwoners en bedrijven uit Amsterdam kunnen daar nog maximaal 11 mille subsidie van af trekken. Er valt geen bpm terug te vragen over de i-MiEV

Onderhoud

De Japanners haasten zich te zeggen dat de ‘brandstofkosten’ bij hun elektrische spruit tweederde lager liggen dan bij een Colt en ook onderhoud nog maar een schijntje bedraagt. De i-MiEV heeft immers geen vloeistoffen, filters en een uitlaat aan boord. Een makkelijke klant dus!

Mitsubishi geeft drie jaar garantie op de auto en er geldt voor de accu’s een termijn van vijf jaar of 100.000 km.

Taxirit

De i-MiEV is er momenteel samen met zijn Franse broertjes één van de weinigen in zijn soort, maar wel één die het concept van elektrisch rijden goed in de smiezen heeft. Een lange taxirit is nog onmogelijk, maar korte taxiritjes door de stad zijn (op papier) goed te doen.

Specificaties:  Mitsubishi i-MiEV

Lengte:                        340 cm
Breedte:                       148 cm
Hoogte:                        160 cm
Wielbasis:                     255 cm
Gewicht:                       1100 kg
Inhoud kofferruimte:           227-860 liter

Brandstof:                     elektriciteit
Vermogen:                      64 pk
Koppel:                        180 Nm
Aandrijving:                   achter
Acceleratie 0-100 km/h:        n.n.b seconden
Topsnelheid:                   130 km/h

CO2 uitstoot:                  0 gr/km
Actieradius:                   150 km
Prijs vanaf:                   32.830 euro
Bijtelling:                    0%

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.