IRU, Keulen, TaxiMesse

IRU Taxigroep: Grotere mobiliteitsrol weggelegd voor taxi’s

KEULEN – ‘Taxis, anywhere, anytime’. Dat is het nieuwe motto van de taxigroep van de International Road Transport Union (IRU), zo bleek tijdens de Europese TaxiMesse in Keulen. “Vooral ook omdat taxi’s andere vormen van vervoer 24/7 complementeren is er in diverse vervoerssoorten nog veel te winnen voor de taxisector”, zegt IRU Taxigroep-voorzitter Hubert Andela tijdens het forum.

Imago, servicekwaliteit en toegankelijkheid stonden centraal tijdens dit 4e Taxi-Forum in de Europäische Taximesse in Keulen. Zo’n 150 taxipro’s uit geheel Europa beluisterden hoe Richard Darbéra (Taxi Research Network) na uitgebreid onderzoek in acht wereldsteden tot de conclusie was gekomen dat taxigebruikers overal ter wereld méér en goedkopere taxi’s verlangen – zelfs daar waar er al een groot en betaalbaar taxi-aanbod is.

Controle

Imago en service: op deze punten scoorde Amsterdam in deze momentopname uit 2008 slecht. Maar KNV Taxi-voorzitter Jan Zaaijer haastte zich te zeggen dat er door nauwkeurigere controle inmiddels wel wat is veranderd.

Dat het ook anders kan bewees Nina Nizovsky van de Finse taxiorganisatie STL, die, dankzij jaarlijkse enquêtes onder taxigebruikers (in een gereguleerde markt) de vinger goed aan de pols houdt. De Finse taxi’s hebben een goed imago, vinden dat belangrijk vanwege hun opdrachtgevers (overheden) en blijven kwalitatief hoog scoren vanwege een verplichte opleiding voor chauffeurs (30 uur) en ondernemers (3 weken!), strikte regulering en een goede controle. Een recept om na te volgen?

Openbaar Vervoer

Toegankelijke mobiliteitsrol: wie bang mocht zijn dat met een volledig aangepast openbaar vervoer er geen werk meer is voor de taxi, klonken de woorden van Maria Nyman (European Disability Forum) als muziek in de oren: “Ook met een volledig toegankelijk OV, blijft de taxi essentieel en zelfs de voorkeursoptie voor veel mensen met een mobiliteitshandicap.”

Maar om de taxi die brede en toegankelijke  mobiliteitsrol te geven, die Andela voorstaat, moet je de wijze van regulering aan (durven) passen, vertelde James Cooper (Taxi Research Network). Zo wordt volgens de Duitse OV-specialist Wente (VDV) in Hannover al gewerkt met een mengvorm van taxi- en OV in de Taxibus GmbH, opgericht door de lokale taxicentrale en het OV-bedrijf. Iets wat we in Nederland –in een andere vorm- trouwens al jaren doen.

Wim Faber, Magazine Personenvervoer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

IRU Taxigroep: Grotere mobiliteitsrol weggelegd voor taxi’s | TaxiPro
IRU, Keulen, TaxiMesse

IRU Taxigroep: Grotere mobiliteitsrol weggelegd voor taxi’s

KEULEN – ‘Taxis, anywhere, anytime’. Dat is het nieuwe motto van de taxigroep van de International Road Transport Union (IRU), zo bleek tijdens de Europese TaxiMesse in Keulen. “Vooral ook omdat taxi’s andere vormen van vervoer 24/7 complementeren is er in diverse vervoerssoorten nog veel te winnen voor de taxisector”, zegt IRU Taxigroep-voorzitter Hubert Andela tijdens het forum.

Imago, servicekwaliteit en toegankelijkheid stonden centraal tijdens dit 4e Taxi-Forum in de Europäische Taximesse in Keulen. Zo’n 150 taxipro’s uit geheel Europa beluisterden hoe Richard Darbéra (Taxi Research Network) na uitgebreid onderzoek in acht wereldsteden tot de conclusie was gekomen dat taxigebruikers overal ter wereld méér en goedkopere taxi’s verlangen – zelfs daar waar er al een groot en betaalbaar taxi-aanbod is.

Controle

Imago en service: op deze punten scoorde Amsterdam in deze momentopname uit 2008 slecht. Maar KNV Taxi-voorzitter Jan Zaaijer haastte zich te zeggen dat er door nauwkeurigere controle inmiddels wel wat is veranderd.

Dat het ook anders kan bewees Nina Nizovsky van de Finse taxiorganisatie STL, die, dankzij jaarlijkse enquêtes onder taxigebruikers (in een gereguleerde markt) de vinger goed aan de pols houdt. De Finse taxi’s hebben een goed imago, vinden dat belangrijk vanwege hun opdrachtgevers (overheden) en blijven kwalitatief hoog scoren vanwege een verplichte opleiding voor chauffeurs (30 uur) en ondernemers (3 weken!), strikte regulering en een goede controle. Een recept om na te volgen?

Openbaar Vervoer

Toegankelijke mobiliteitsrol: wie bang mocht zijn dat met een volledig aangepast openbaar vervoer er geen werk meer is voor de taxi, klonken de woorden van Maria Nyman (European Disability Forum) als muziek in de oren: “Ook met een volledig toegankelijk OV, blijft de taxi essentieel en zelfs de voorkeursoptie voor veel mensen met een mobiliteitshandicap.”

Maar om de taxi die brede en toegankelijke  mobiliteitsrol te geven, die Andela voorstaat, moet je de wijze van regulering aan (durven) passen, vertelde James Cooper (Taxi Research Network). Zo wordt volgens de Duitse OV-specialist Wente (VDV) in Hannover al gewerkt met een mengvorm van taxi- en OV in de Taxibus GmbH, opgericht door de lokale taxicentrale en het OV-bedrijf. Iets wat we in Nederland –in een andere vorm- trouwens al jaren doen.

Wim Faber, Magazine Personenvervoer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.