Groene Taxi, Rotterdamse Taxi Centrale

Taxi-Expo: Taxibranche is erg positief over de toekomst

HOUTEN – De manier waarop overheden aanbesteden wordt steeds beter en de nieuwe taxiwet gaat een hoop (imago)problemen van de opstapmarkt wegnemen. De vooruitzichten voor de Nederlandse taxibranche zijn fors beter dan een aantal jaar gelden, zo bleek uit het seminar op de Taxi-Expo in Houten dit weekend.

De panelleden Diana van Hees (HTM Personenvervoer), Gerard van Egmond (ministerie Infrastructuur en Milieu), Hubert Andela (KNV Taxi), Giel de Kimpe (veiligheidsadviseur), Henk van Gelderen (Sociaal Fonds Taxi) en George Jansen (Prestige Taxicentrale) gingen onder leiding van Sjaak de Winter (RTC) en Robin van Lohuizen (Blue Ocean BV) in discussie met het publiek over actuele zaken in de taxibranche.

Kwaliteit contractvervoer

“De kwaliteit van het contractvervoer draait uit op een drama”, prikkelde De Winter panellid Van Hees. “Drie jaar geleden had ik die vraag met ‘ja’ beantwoord, maar dat stadium zijn we nu voorbij”, reageerde ze. “Er is nu meer contact met overheden en daardoor ook ruimte voor een betere invulling van een bestek. Er wordt niet meer alleen op prijs gelet en opdrachtgevers gaan steeds meer toetsen of de kwaliteitseisen gehaald worden. Fiasco’s zijn soms nodig, want dan ziet de overheid wat er mis gaat.”

Ook de straattaximarkt zal volgend jaar fors verbeteren, zo verwacht KNVTaxi-secretaris Hubert Andela. Hij was het volledig eens met de stelling: ‘De kwaliteit van de straattaxi gaat met grote sprongen vooruit na invoering van de nieuwe taxiwet’.

Nieuwe taxiwet

“De nieuwe wet is bedacht door taxi-ondernemers. De groepsvorming dwingt taxibedrijven weer ondernemer voor de klant te zijn in plaats van volger van overheidsregels. Een beter imago komt te voet, maar we verwachten grote verbeteringen. Niet in één grote sprong, dat duurt nog wel een paar jaar. Voor de taxibedrijven met uitsluitend belklanten verandert niets,  het gaat puur alleen om de opstapmarkt, dus bij taxistandplaatsen en het op straat aanhouden van taxi’s.”

Ook werd er stevig gediscussieerd over de verschillen in arbeidsvoorwaarden van zzp’ers en taxibedrijven met mensen in loondienst. “Wij rijden bijna geen straattaxi meer, want we kunnen niet concurreren tegen de zzp’ers”, zei Jansen. De ondernemers in de zaal bevestigden dat beeld. “De zzp’ers staan zeven dagen per week voor een paar euro per uur op het station om omzet te halen, maar mijn chauffeurs moet ik CAO-loon betalen en na 40 uur naar huis sturen.”

Veiligheid taxichauffeurs

De veiligheid van taxichauffeurs stond ook ter discussie. Het is de vraag wat taxi-overvallen kan voorkomen. Daarbij is vooral een goede training van taxichauffeurs van groot belang, vindt De Kimpe. “Technische hulpmiddelen als een camera kunnen een preventieve werking hebben, maar de chauffeur is het meest krachtige instrument.”

Innovatie lijkt het toverwoord te worden om volgend jaar succesvol taxi-ondernemer te blijven. Initiatieven als de groen-gele goedkopere taxi’s van de RTC, de Prestige GreenCab elektrische taxi, de vorming van tto’s, het is allemaal veelbelovend. De zaal en panelleden waren het dan ook volledig eens met de stelling: Het komt helemaal goed met de Nederlandse taxibranche.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.