Audi, A6, nieuwe, 2.0 TDI, 3.0 TDI

De nieuwe Audi A6 oogt sportiever dan voorganger

AUTOVANDAAG – Audi komt begin volgend jaar met de nieuwe A6. Deze nieuwe generatie heeft hetzelfde DNA als de A7 Sportback en A8 inmiddels hebben gekregen; strakke lijnen, sprekende lichtunits en een niet te missen single frame grille.

Niet te zien is dat de nieuwe A6 voor meer dan 20% is opgetrokken uit aluminium; motorkap, deuren, wielkasten voor en achterklep zijn uit dit lichtgewicht materiaal vervaardigd. Dat scheelt een slok op een borrel (15%), waardoor de A6 2.0 TDI bijvoorbeeld nu 1575 kg weegt.

Wielbasis

Met 4.92 meter lengte, en 1.46 meter hoogte is de nieuwe A6 fractioneel korter en lager dan zijn voorganger. Audi koos ervoor de A6 sportiever te laten ogen, dus is de breedte wel toegenomen. Daarnaast groeide de wielbasis tot 2.91 meter voor meer interieurruimte. Helemaal achterin is er plaats voor 530 liter.

Het interieur biedt standaard plaats aan vijf personen, maar tegen bijbetaling is de A6 een vierzitter met nog meer comfort. Comfortstoelen met massage en ventilatie is ook mogelijk.

Kleurendisplay

Het is verder ingericht zoals dat de A7 en A8 verging, met een breed, overzichtelijk landschap en MMI-bediening. Als het MMI opstart, komt automatisch een kleurenscherm tevoorschijn. Als optie is het bestuurdersinformatiesysteem (BIS) met een centraal op het instrumentenpaneel geplaatst 7 inch kleurendisplay leverbaar.

MMI is uitbreidbaar met het touchpad dat ook al in de A8 te vinden is om zelfgeschreven instructies in te voeren. De integratie van het MMI-navigatiesysteem gaat ver; de gegevens van de route worden bijvoorbeeld gebruikt om de werking van de verlichting, de transmissie en de adaptieve cruise control te optimaliseren.

Uitrusting

De standaarduitrusting van de A6 wordt in orde gemaakt met automatische airconditioning met twee klimaatzones, 17 inch lichtmetalen velgen, het MMI-systeem met 6,5 inch kleurenscherm, een elektromechanische handrem, adaptieve remlichten, zes airbags, en het Audi pre sense basic-veilgheidssyteem dat bijdraagt aan het voorkomen van ongevallen.

Natuurlijk is de optielijst niet te beroerd dit luxeniveau aan te vullen met een head-up display, TV-module en audio van Bose of B&O. Of met een nachtzichtcamera, adaptieve cruise controle met stop & go, parkeerassistent, head-up display, dode hoek en rijstrookdetectie of Pro line en S line pakketten. De nieuwe A6 gaat desgewenst ook online met WLAN.

Verlichting

Ook is aan de A6 diverse soorten verlichting besteed. Halogeen verlichting is standaard, optioneel doet Xenon plus verlichting met nieuwe ‘all weather-lampen’ en LED-dagrijverlichting en –achterlichten intrede. Ook adaptieve verlichting is leverbaar. Hierbij wordt de verlichting ook aangestuurd door het navigatiesysteem. De nieuwe Audi A6 kan ook uitgevoerd worden met volledige LED-verlichting met grootlichtassistent.

In eerste instantie is de nieuwe Audi A6 leverbaar met keus uit twee turbobenzine- en drie dieselmotoren. Ze zijn allen uitgerust met start/stop-techniek. De hardloper – en tegelijkertijd zuinigste telg – is de 2.0 TDI, met een vermogen van 177 pk en 380 Nm. Voor deze motor geeft Audi 4.9l/100km op en bedraagt de CO2-uitstoot 129 gram. Toch haalt de tweeliter een top van 228 km/u en kan snelwegtempo in 8.7 seconden worden bereikt.

3.0 TDI

De 3.0 TDI is ook weer van de partij, maar voortaan ook in een uitvoering met 204 pk en 400 Nm. Deze variant is voorwielaangedreven en werkt samen met de Multritronicautomaat. Verbruik? 5.2l/100km, wat overeenkomt met 137 gram CO2.

Wie met zijn taxivolle kracht vooruit wil kan kiezen voor de 3.0 TDI 245 pk met 500 Nm, een quattro uitvoering met standaard S tronic transmissie. Dit model sprint in 6,1 seconden van 0-100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Bij dat alles bedraagt het gemiddelde verbruik 6.0 l/100 km.

Prijzen van de nieuwe Audi A6 zijn nog niet bekend.

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.