winterbanden, Goodyear, taxi

Ook de taxichauffeur voelt zich veiliger met winterbanden

Veel taxibedrijven zetten hun taxi’s tegenwoordig standaard op winterbanden tijdens de koude periode. De betere grip op de weg voorkomt niet alleen schades, ook de chauffeurs en klanten voelen zich veiliger. “Bovendien kost het jaarlijks maar een paar tientjes per auto extra”, zegt Ed van Proosdij van Goodyear Nederland.

Goodyear heeft nu al fors meer winterbanden verkocht dan dezelfde periode vorig jaar. Ze zijn dan ook niet aan te slepen. De kans is groot achter het net te vissen. “Wij zijn een van de weinigen die ze nu nog produceren”, weet Van Proosdij. “De meeste fabrikanten zijn nu al bezig met het maken van de zomerbanden.”

Bestellen

Als een taxibedrijf gegarandeerd over voldoende winterbanden wil beschikken, kan hij het beste uiterlijk in augustus de bestelling plaatsen. Grof geschat gaat een winterband gemiddeld 40.000 kilometer mee, net als de zomerband.

“In de meest ideale situatie zal de taxi-ondernemer, van wie de auto’s gemiddeld 80.000 kilometer rijden op jaarbasis, twee keer per jaar de banden vernieuwen”, licht Van Proosdij toe.

Slijtage

“In oktober worden de winterbanden gemonteerd, in april de zomerbanden. En natuurlijk tussendoor de voor- en achterbanden wisselen om een gelijkmatige slijtage te houden.”

Mochten twee banden toch vervangen worden, is het advies van Goodyear om altijd de nieuwe set achter te plaatsen. Ongeacht of de auto voorwiel- of achterwielaangedreven is. “Garages zijn hiervan helaas niet altijd op de hoogte”, vertelt Van Proosdij.

Grip

“Als de voorwielen de meeste grip hebben, bestaat er kans op overstuur. Hebben de achterwielen de meeste grip, is de kans op onderstuur groter. Maar onderstuur is makkelijker te corrigeren dan overstuur.”

Taxiondernemers die geen zin hebben om altijd twee soorten banden opgeslagen te hebben, kunnen het beste kiezen voor de Goodyear 4-seizoenenbanden. Van Proosdij: “Dat is een compromis waarmee je in de zomer en in de winter mee uit de voeten kunt. De 4-seizoensbanden van Goodyear komen zelfs beter uit de test dan veel merken echte winterbanden.”

M + S symbool

Winterbanden moeten altijd beschikken over een sneeuwvlokje op het profiel. Sommige garages leveren nog steeds banden met alleen het zogenaamde M + S symbool; modder en sneeuw. Maar dat zegt helemaal niets, weet Van Proosdij.

“Dat kan gewoon een marketingtool zijn. Sommige SUV’s rijden daarmee rond. Maar dat is levensgevaarlijk in gladde omstandigheden. Want hoe zwaarder de auto, hoe langer de remweg. Dan is het van vitaal belang om het juiste profiel op je banden te hebben.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Ook de taxichauffeur voelt zich veiliger met winterbanden”

jansen|14.12.10|10:27

winterbanden op taxibusjes …….laat me niet lachen……….veel te duur !!!!!! eerst het geld en dan winterbanden

erik|16.12.10|18:26

Gelukkig bij ons wel een verstandige baas. Gewoon verplichten.