Mercedes-Benz, E-Klasse

Rijtest Mercedes E-Klasse E250 CDI en E500 7G Tronic Plus

AUTOVANDAAG – Mercedes-Benz blijft haar modelgamma verder perfectioneren. Na de facelift van de C-Klasse dient er nu nieuwe motortechniek voor de E-Klasse aan. De Duitsers hebben verse V6- en V8 motoren en rollen de vernieuwde 7G Tronic Plus transmissie verder uit voor nog meer comfort, souplesse en mooie verbruikscijfers.

De update voor de E-Klasse is de zakelijke Duitser niet aan te zien. Of het moet toevallig de nieuwe LED-dagrijverlichting in de voorbumper zijn. Of het nieuwe instrumentarium dat debuteerde in de vernieuwde C-Klasse. Je kunt zelfs nu ook relevante reis- en weerinformatie via een internetverbinding op het COMAND-scherm tevoorschijn toveren.

NGT Aardgas

Mercedes-Benz heeft nieuwe aandrijflijnen in de aanbieding. Ook staat er weer een NGT aardgasvariant in de boeken. Verbruikswinst werd geboekt door de nieuwe 7G Tronic Plus transmissie uit te rollen. Alle E-Klasse uitvoeringen – met uitzondering van de NGT aardgasversie en AMG – zijn voortaan al dan niet tegen meerprijs gekoppeld aan deze geoptimaliseerde automaat.

Het is een doorontwikkeling van de bestaande 7G Tronic die door onder meer een andere koppelomvormer en transmissieolie minder wrijvingsverliezen heeft (dus efficiënter is) en kan samenwerken met start/stop-techniek. Ook de viercilindermotoren zijn nu met deze nieuwste variant uitgerust.

Turbodiesel

De 7G Tronic Plus bak haalt nu de maximale motorsouplesse naar boven, doet het verbruik verder dalen en schakelt bovendien écht zijdezacht. En dus kan de 2.1 liter turbodiesel in de E 220 CDI en E 250 CDI ons nog beter bekoren.

Hoewel ze beiden nogal grommerig doen tijdens acceleratie is de rust op constante (hoge) snelheid nog groter geworden. Het toerental ligt immers nog lager dan voorheen en zodra er weer snelheid gemaakt moet worden is de 7G Tronic niet te beroerd om weloverwogen terug te schakelen.

E 250 CDI

Wederom zijn we verbaasd over de onverstoorbare sleurcapaciteiten van de E 250 CDI. De 500 Nm’s die de viercilinderdiesel paraat heeft zorgen voor verrassende inhaalsprints. De enige reden om nog voor de zespitter 350 CDI te gaan is zijn verfijnde sound…

Het ECO start/stop-systeem dat samenwerkt met de vernieuwde zeventrapsautomaat treedt vliegensvlug en werkelijk ongemerkt in werking zodra je tot stilstand komt en het rempedaal ingedrukt houdt. Bij elke stop bekijkt de techniek welke zuiger in de beste startpositie staat, om daar vervolgens brandstof in te spuiten. Hierdoor wordt de motorloop razendsnel hervat zodra de rem los gaat. Meer dan een kuchje is het niet.

E-Klasse dieselhybride

Op korte termijn ligt er een E-Klasse dieselhybride in het verschiet. De E 300 BlueTEC Hybrid combineert de kracht van de 250 CDI dieselmotor en een 20 pk sterke elektromotor en verbruikt daardoor 4.5l/100km.

De winst is alleen ten opzichte van de standaard 250 CDI dieselversie met automaat (4.9l/100km) is niet zo groot als je misschien zou denken; bovendien valt de auto door z’n CO2-uitstoot van 119 gram net buiten de grens voor 20% bijtelling. Wel biedt de dieselhybride de lusten van 224 pk.

Prijs

De vanafprijs van de E-Klasse is hetzelfde gebleven en ligt op 46.900 euro voor de instapper 200 CDI. Wel konden de zuiniger geworden motorisaties door de lagere BPM zakken in prijs. Het betekent dat de 250 CDI voortaan 54.900 euro kost en met 7G Tronic 57.806 euro moet opbrengen. Rijden op aardgas kan – met standaard automaat – vanaf 52.900 euro.

AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Rijtest Mercedes E-Klasse E250 CDI en E500 7G Tronic Plus | TaxiPro
Mercedes-Benz, E-Klasse

Rijtest Mercedes E-Klasse E250 CDI en E500 7G Tronic Plus

AUTOVANDAAG – Mercedes-Benz blijft haar modelgamma verder perfectioneren. Na de facelift van de C-Klasse dient er nu nieuwe motortechniek voor de E-Klasse aan. De Duitsers hebben verse V6- en V8 motoren en rollen de vernieuwde 7G Tronic Plus transmissie verder uit voor nog meer comfort, souplesse en mooie verbruikscijfers.

De update voor de E-Klasse is de zakelijke Duitser niet aan te zien. Of het moet toevallig de nieuwe LED-dagrijverlichting in de voorbumper zijn. Of het nieuwe instrumentarium dat debuteerde in de vernieuwde C-Klasse. Je kunt zelfs nu ook relevante reis- en weerinformatie via een internetverbinding op het COMAND-scherm tevoorschijn toveren.

NGT Aardgas

Mercedes-Benz heeft nieuwe aandrijflijnen in de aanbieding. Ook staat er weer een NGT aardgasvariant in de boeken. Verbruikswinst werd geboekt door de nieuwe 7G Tronic Plus transmissie uit te rollen. Alle E-Klasse uitvoeringen – met uitzondering van de NGT aardgasversie en AMG – zijn voortaan al dan niet tegen meerprijs gekoppeld aan deze geoptimaliseerde automaat.

Het is een doorontwikkeling van de bestaande 7G Tronic die door onder meer een andere koppelomvormer en transmissieolie minder wrijvingsverliezen heeft (dus efficiënter is) en kan samenwerken met start/stop-techniek. Ook de viercilindermotoren zijn nu met deze nieuwste variant uitgerust.

Turbodiesel

De 7G Tronic Plus bak haalt nu de maximale motorsouplesse naar boven, doet het verbruik verder dalen en schakelt bovendien écht zijdezacht. En dus kan de 2.1 liter turbodiesel in de E 220 CDI en E 250 CDI ons nog beter bekoren.

Hoewel ze beiden nogal grommerig doen tijdens acceleratie is de rust op constante (hoge) snelheid nog groter geworden. Het toerental ligt immers nog lager dan voorheen en zodra er weer snelheid gemaakt moet worden is de 7G Tronic niet te beroerd om weloverwogen terug te schakelen.

E 250 CDI

Wederom zijn we verbaasd over de onverstoorbare sleurcapaciteiten van de E 250 CDI. De 500 Nm’s die de viercilinderdiesel paraat heeft zorgen voor verrassende inhaalsprints. De enige reden om nog voor de zespitter 350 CDI te gaan is zijn verfijnde sound…

Het ECO start/stop-systeem dat samenwerkt met de vernieuwde zeventrapsautomaat treedt vliegensvlug en werkelijk ongemerkt in werking zodra je tot stilstand komt en het rempedaal ingedrukt houdt. Bij elke stop bekijkt de techniek welke zuiger in de beste startpositie staat, om daar vervolgens brandstof in te spuiten. Hierdoor wordt de motorloop razendsnel hervat zodra de rem los gaat. Meer dan een kuchje is het niet.

E-Klasse dieselhybride

Op korte termijn ligt er een E-Klasse dieselhybride in het verschiet. De E 300 BlueTEC Hybrid combineert de kracht van de 250 CDI dieselmotor en een 20 pk sterke elektromotor en verbruikt daardoor 4.5l/100km.

De winst is alleen ten opzichte van de standaard 250 CDI dieselversie met automaat (4.9l/100km) is niet zo groot als je misschien zou denken; bovendien valt de auto door z’n CO2-uitstoot van 119 gram net buiten de grens voor 20% bijtelling. Wel biedt de dieselhybride de lusten van 224 pk.

Prijs

De vanafprijs van de E-Klasse is hetzelfde gebleven en ligt op 46.900 euro voor de instapper 200 CDI. Wel konden de zuiniger geworden motorisaties door de lagere BPM zakken in prijs. Het betekent dat de 250 CDI voortaan 54.900 euro kost en met 7G Tronic 57.806 euro moet opbrengen. Rijden op aardgas kan – met standaard automaat – vanaf 52.900 euro.

AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.