Audi, a6, avant

Audi komt in september met nieuwe Audi A6 Avant

AUTOVANDAAG – Audi heeft de nieuwe A6 Avant onthuld. De zevende generatie is vanaf september op de markt en is nog ruimer, luxer, zuiniger en lichter dan zijn voorganger.

De A6 Avant blijft 4.93 meter lang. Ook in hoogte scheelt het vrijwel niets, al zorgt het nieuwste Audi-DNA voor een sportievere aanblik.

Wielbasis

Wel is de wielbasis toegenomen waardoor Audi nog meer binnenruimte belooft. Ook de bagageruimte is vrijgeviger dan voorheen. In de standaardopstelling komt de nieuwe Avant tot 565 liter. Met neergeklapte achterbank wordt de stouwruimte vergroot tot 1680 liter.

Wie wat lui is aangelegd kan uiteraard een elektrisch bediende achterklep bestellen. Deze werkt net als bij de Passat van Volkswagen met een bewegingssensor waardoor een simpele beweging met de voet volstaat.

Aluminium

De nieuwe A6 Avant is ook efficiënter, en dat in meerdere opzichten. Zo kon het leeggewicht met maximaal 70 kg zakken door extra toepassing van aluminium. De carrosserie is daar nu voor 20% uit vervaardigd. En zo weegt de naar verwachting meest verkochte 2.0 TDI versie nu 1640 kg.

Op motorisch vlak schotelen de Duitsers ook het nieuwste van het nieuwste voor. Vanaf de leveringsstart zijn er zes motoren, allen direct ingespoten en een aantal uitgerust met turbotechniek. Dankzij start/stop-techniek, intelligent warmtemanagement en recuperatie zijn ze tot 18% zuiniger geworden.

2.0 TDI

De 2.0 TDI 177 pk staat aan de basis van het programma en verbruikt 5.0l/100km. Benzinerijders kunnen opteren voor de 2.8 FSI V6 met variabele kleptiming, goed voor 204 pk. Voorlopig is de 3.0 TFSI 300 pk de sterkste benzinemotor in de reeks.

Dieselkracht met zes cilinders is te verkrijgen in de vorm van de 3.0 TDI met 204 pk, 245 pk of – later beschikbaar – een twinturbo versie met – hou je vast – 313 pk! Deze krachtigste uitvoering is goed voor een sprint van 0-100 km/h in maar 5,4 seconden en een topsnelheid van 250 km/h.

Versnellingsbak

Afhankelijk van de gekozen motor wordt de Audi A6 Avant geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak, de traploze multitronic-transmissie of de sportieve S tronic-transmissie met dubbele koppeling. Quattro vierwielaandrijving behoort ook tot de mogelijkheden. Alle voorwielaangedreven versies hebben ESP met het elektronische limited-slip differentieel, dat bij VW onder de naam XDS schuil gaat.

De nieuwe Audi A6 Avant wordt in september van dit jaar op de Nederlandse markt verwacht. De vanafprijzen zijn 49.980 euro voor de 2.0 TDI 177 pk met zesbak. Benzinerijden met de 2.8 liter zescilinder kost minimaal 51.800 euro. Op stap met 300 pk in de 3.0 TFSI vraagt een investering van 68.200. Voor dat geld is quattro en S-tronic inbegrepen.

De A6 Avant 3.0 TDI kost minimal 57.800 euro. De 245 pk variant met S-tronic en quattro is 10 mille duurder. Prijzen van de twinturboversie zijn nog niet bekend.

Autovandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.