
Prestige GreenCab wil groeien met nieuw mobiliteitsconcept
Prestige GreenCab wil over 6 maanden in totaal 500 elektrische auto’s hebben rondrijden. En in 2012 moet de vloot uitgebreid zijn naar maar liefst 1.000 voertuigen. Om deze ambiteuze doelstelling te bereiken wordt een geheel nieuw mobiliteitsconcept uitgewerkt; de elektrische taxi’s worden in de daluren ingezet als ‘shared-car’.
Deze ambitie werd uitgesproken tijdens de opening van Europa’s grootste elektrische laadstation bij de taxicentrale van Prestige GreenCab in Nieuwegein.
Auto’s in Nederland
“Er zijn in Nederland 8 miljoen auto’s. Die worden maar voor 7% van de tijd ingezet. Het grootste deel van de tijd staan er dus miljoenen auto’s stil”, vertelt George Jansen, directeur Prestige GreenCab.
“Daarom zien wij kansen in dit nieuwe mobiliteitssysteem. De auto’s worden tijdens de spits ingezet als taxi. Daarna komen ze beschikbaar als ‘shared-car systeem’, een soort elektrische GreenWheels. Want 80% van alle ritten die mensen maken kan nu al elektrisch.”
Supermarkt
Om het concept landelijk uit te kunnen rollen is Prestige GreenCab onder meer in gesprek met een landelijke supermarktketen om de elektrische GreenCab’s daar te stallen. Met laadpalen op de parkeerplaats.
Het idee is dat als mensen weten dat ze altijd de beschikking hebben over een auto, bezit niet meer nodig is. Budget in het huishouden voor mobiliteit (nu nog vaak een eigen auto), kan dan efficiënter ingezet worden. Er is immers geen geld meer nodig voor afschrijving, belasting en verzekering. Het ultieme betalen naar gebruik; namelijk per minuut.
Openbaar Vervoer
Ook kan de GreenCab-taxi een goede aanvulling zijn op het Openbaar Vervoer. Jansen: “De gemiddelde OV-bezetting is 10%. Ik zie vaak grote dure milieuvervuilende bussen rijden met slechts twee passagiers erin tijdens daluren. Die rol kan een elektrische taxi veel goedkoper en schoner vervullen. Maar dan moeten vervoersregio’s daar wel voor open staan.”
De noodzaak tot grote veranderingen is weliswaar nog niet tot iedereen doorgedrongen, maar dat is slechts een kwestie van tijd. Wegverkeer is een van de grootste veroorzakers van luchtvervuiling in Nederland.
Aanbesteding
“In aanbestedingen worden helaas nog te weinig punten gegeven voor duurzaam vervoer”, vindt Jansen. “We moeten vastbesloten zijn om 100% duurzaam te worden. Op de lange termijn is er namelijk geen andere mogelijkheid.”
Met de snelladers kan een elektrische auto binnen 15-30 minuten volledig opgeladen worden. Precies de tijd die bijvoorbeeld een taxichauffeur nodig heeft om pauze te nemen of te lunchen.
Openbaar laadstation
Dat elektrische vervoer op groene stroom de toekomst heeft, daarvan is Jansen heilig overtuigd. Met de opening van het openbare laadstation (4 snelladers, 6 normale laders) bij de taxicentrale, draagt hij alvast zijn steentje bij aan de snel opkomende elektrische infrastructuur.
Voor particulier gebruik is een gewone laadpaal vaak voldoende. De snellaadpaal is voor noodgevallen. Maar zo niet in de taxibranche. Jansen: “Een snellader is een soort range-extender. Want de marges in de taxibranche zijn te laag om alleen kleine ritjes te doen.”
Bart Pals
Je kan altijd wel iets bedenken waarom iets niet kan, maar wat Prestige GreenCab (George Jansen) allemaal bedenkt en nog belangrijker allemaal ook uitwerkt is heel knap. En of je nou voor of tegen ben, het verdient zeer zeker waardering en bewondering, het is heel knap. Vooral dat je straks een auto bij de supermarkt kan huren is goed bedacht. Bij de supermarkt in Amsterdam huren en bij de supermarkt in Arnhem inleveren of zo. Ik ben zeer benieuwd hoe het allemaal uitpakt, heel erg interessant
Er is ook nog zoiets als, Taxi Bavaria, probeer het eens en zet de ervaring hier even bij.