Mercedes-Benz, S-Klasse, 250 CDI

Mercedes-Benz S 250 CDI; vier cilinders in een S-Klasse

AUTOVANDAAG – Op het oog is de Mercedes S 250 CDI nog steeds het toonbeeld van luxe en comfort. Het Duitse vlaggenschip heeft echter een ongewoon bescheiden hart; de 2.1 liter dieselmotor met vier cilinders. De S 250 CDI is daarmee het nieuwste wapenfeit van de Duitsers in downsizing en absoluut de zuinigste limousine op de markt. Een gedurfde stap in het jubileumjaar ‘125 jaar! innovatie’.

Een auto zuiniger maken kan op verschillende manieren. Met een kleine motor, smalle bandjes, diverse spoilers en dat soort maatregelen. Op een zuinige, statige Mercedes S-Klasse zijn dat soort brandstofbesparende maatregelen ‘nicht im frage’.

Zuinige S-Klasse

De Duitsers passen daarom sinds enige tijd hun eigen BlueEFFICIENCY-recept toe om tot een zo efficiënt mogelijke S-Klasse te komen. Zo werken de stuurhulp-, olie- en waterpomp vraaggestuurd en werkt de airco eveneens alleen als het nodig is.

Het remsysteem is recuperatief zodat er energie kan worden teruggewonnen. De banden hebben voortaan een lage rolweerstand. Ook heeft start/stop-techniek intrede gedaan in combinatie met de vernieuwde 7G Tronic transmissie. Dat ook de buitenspiegels bewust aerodynamisch zijn vormgegeven de koplampen naadloos zijn afgedicht valt niet op. Al deze ‘onzichtbare’ trucs leiden tot indrukwekkend verlaagde verbruikscijfers; de winst bedraagt soms zelfs meer dan 25%.

S 250 CDI

De S 250 CDI die hier aan bod komt is een gewaagde stap om de bokaal van zuinigste limousine in ontvangst te nemen. Gewaagd, omdat de motorisering die achter deze typeaanduiding schuil gaat erg bescheiden is voor een auto die leider is in de prestige-klasse. Onder de kap ligt immers slechts een 2.1 liter dieselmotor. De allereerste S-Klasse met viercilinder!

Voorop staat dat de 250 CDI dieselmotor met twee in serie geschakelde turbo’s aan kracht geen gebrek heeft. 204 pk en 500 Nm vanaf 1600 toeren zijn ook in een grofweg twee ton wegend apparaat als de S-Klasse echt voldoende. Zijn krachten worden probleemloos over zeven versnellingen gespreid en dus hoeft de chauffeur zich daarover geen zorgen te maken.

Topsnelheid

Ook op de Autobahn hoeft de S-Klasse-rijder zich niet te schamen, met een top van 240 km/u heeft hij ruim voldoende gezag op de linkerstrook. Mercedes heeft wel extra huiswerk verricht de viercilinder zoveel mogelijk manieren te geven.

Door dynamisch geregelde motorsteunen toe te passen en een torsiedemper te monteren worden trillingen en vibraties bij lage toeren verder geëlimineerd. Dat lukt heel goed. Ook is de S 250 CDI op constante snelheid net zo stil als elke andere S.

Geluid

Accelereren is een ander verhaal. We wisten dat – met name – de meest krachtige versie van de 2.1 liter diesel graag gromt als hij aan het werk moet. De techneuten in Stuttgart hebben dat in de S-Klasse niet tot in de puntjes kunnen indammen. Bij optrekken is de motor dus zeker hoorbaar en dan klinkt een viercilindergrommetje toch echt niet inspirerend. Stationair draaiend is de diesel nauwelijks hoorbaar binnenin. Of helemaal niet, want het start/stop-systeem schakelt de motor automatisch uit bij stilstand.

Het heeft natuurlijk alles te maken met verbruiksreductie. Volgens de documentatie neemt de S 250 CDI genoegen met 5.7 l/100km en komt dat neer op 149 gram CO2, een unicum in deze klasse. De hier gereden versie met langere wielbasis verdient hiermee het groene A-label.

Verbruik

Op de lange baan blijkt de S-Klasse circa 6.0l/100km te scoren, zelfs als je soms iets harder dan 120 rijdt. Dankzij de lange zevende versnelling blijft het toerental zeer laag en hoeft de dieselmotor immers nauwelijks aan het werk. Zonder moeite 1 op 16 rijden in een S-Klasse, wie had dat gedacht?!

Het is feitelijk het enige waarin de S-Klasse zich bescheiden opstelt. Omringd door het Saharabeige leder interieur met comfort- en massagestoelen, een panorama glazen schuifdak, decente rolgordijnen in de achterportieren en airconditioningbediening achterin valt er nog maar weinig meer te wensen.

Rijstrookassistent

Achter het grote stuur voorzien nieuwe systemen als dodehoekdetectie en de rijstrookassistent met remcorrectie in extra veiligheid. AirMatic luchtvering levert als vanouds zijdezacht comfort. Het Prestige Plus-pakket voorziet in uitgebreide navigatie en entertainmentfuncties met spraakherkenning en brengt favoriete muziek met het Harman Kardon Logic 7 systeem bijzonder helder ten gehore. Kortom: je rijdt hoe dan ook op stand, al zul je voor een deel van deze verwennerij wel wat euro’s bij de vanafprijs van 89.900 euro moeten optellen.

De S 250 CDI is het voorbeeld dat rijkelijke luxe en vorstelijk comfort uitstekend samengaan met efficiëntie. De praktijk laat zien dat deze S ook echt zuinig te rijden is. De grote vraag is hoever de taxibedrijven hier in mee willen gaan en de vertrouwde zescilinder dieselkeuze (die ‘slechts’ zes mille meer kost) links laten liggen. Willen zij wel overstappen?

Door de finesse van de viercilinderdiesel is er nauwelijks iets tegen deze aankoop in te brengen, al zul je dat grommetje soms op de koop toe moeten nemen. Inmiddels is 15% van alle nieuwe S-Klasse rijders ‘om’.

AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Mercedes-Benz S 250 CDI; vier cilinders in een S-Klasse | TaxiPro
Mercedes-Benz, S-Klasse, 250 CDI

Mercedes-Benz S 250 CDI; vier cilinders in een S-Klasse

AUTOVANDAAG – Op het oog is de Mercedes S 250 CDI nog steeds het toonbeeld van luxe en comfort. Het Duitse vlaggenschip heeft echter een ongewoon bescheiden hart; de 2.1 liter dieselmotor met vier cilinders. De S 250 CDI is daarmee het nieuwste wapenfeit van de Duitsers in downsizing en absoluut de zuinigste limousine op de markt. Een gedurfde stap in het jubileumjaar ‘125 jaar! innovatie’.

Een auto zuiniger maken kan op verschillende manieren. Met een kleine motor, smalle bandjes, diverse spoilers en dat soort maatregelen. Op een zuinige, statige Mercedes S-Klasse zijn dat soort brandstofbesparende maatregelen ‘nicht im frage’.

Zuinige S-Klasse

De Duitsers passen daarom sinds enige tijd hun eigen BlueEFFICIENCY-recept toe om tot een zo efficiënt mogelijke S-Klasse te komen. Zo werken de stuurhulp-, olie- en waterpomp vraaggestuurd en werkt de airco eveneens alleen als het nodig is.

Het remsysteem is recuperatief zodat er energie kan worden teruggewonnen. De banden hebben voortaan een lage rolweerstand. Ook heeft start/stop-techniek intrede gedaan in combinatie met de vernieuwde 7G Tronic transmissie. Dat ook de buitenspiegels bewust aerodynamisch zijn vormgegeven de koplampen naadloos zijn afgedicht valt niet op. Al deze ‘onzichtbare’ trucs leiden tot indrukwekkend verlaagde verbruikscijfers; de winst bedraagt soms zelfs meer dan 25%.

S 250 CDI

De S 250 CDI die hier aan bod komt is een gewaagde stap om de bokaal van zuinigste limousine in ontvangst te nemen. Gewaagd, omdat de motorisering die achter deze typeaanduiding schuil gaat erg bescheiden is voor een auto die leider is in de prestige-klasse. Onder de kap ligt immers slechts een 2.1 liter dieselmotor. De allereerste S-Klasse met viercilinder!

Voorop staat dat de 250 CDI dieselmotor met twee in serie geschakelde turbo’s aan kracht geen gebrek heeft. 204 pk en 500 Nm vanaf 1600 toeren zijn ook in een grofweg twee ton wegend apparaat als de S-Klasse echt voldoende. Zijn krachten worden probleemloos over zeven versnellingen gespreid en dus hoeft de chauffeur zich daarover geen zorgen te maken.

Topsnelheid

Ook op de Autobahn hoeft de S-Klasse-rijder zich niet te schamen, met een top van 240 km/u heeft hij ruim voldoende gezag op de linkerstrook. Mercedes heeft wel extra huiswerk verricht de viercilinder zoveel mogelijk manieren te geven.

Door dynamisch geregelde motorsteunen toe te passen en een torsiedemper te monteren worden trillingen en vibraties bij lage toeren verder geëlimineerd. Dat lukt heel goed. Ook is de S 250 CDI op constante snelheid net zo stil als elke andere S.

Geluid

Accelereren is een ander verhaal. We wisten dat – met name – de meest krachtige versie van de 2.1 liter diesel graag gromt als hij aan het werk moet. De techneuten in Stuttgart hebben dat in de S-Klasse niet tot in de puntjes kunnen indammen. Bij optrekken is de motor dus zeker hoorbaar en dan klinkt een viercilindergrommetje toch echt niet inspirerend. Stationair draaiend is de diesel nauwelijks hoorbaar binnenin. Of helemaal niet, want het start/stop-systeem schakelt de motor automatisch uit bij stilstand.

Het heeft natuurlijk alles te maken met verbruiksreductie. Volgens de documentatie neemt de S 250 CDI genoegen met 5.7 l/100km en komt dat neer op 149 gram CO2, een unicum in deze klasse. De hier gereden versie met langere wielbasis verdient hiermee het groene A-label.

Verbruik

Op de lange baan blijkt de S-Klasse circa 6.0l/100km te scoren, zelfs als je soms iets harder dan 120 rijdt. Dankzij de lange zevende versnelling blijft het toerental zeer laag en hoeft de dieselmotor immers nauwelijks aan het werk. Zonder moeite 1 op 16 rijden in een S-Klasse, wie had dat gedacht?!

Het is feitelijk het enige waarin de S-Klasse zich bescheiden opstelt. Omringd door het Saharabeige leder interieur met comfort- en massagestoelen, een panorama glazen schuifdak, decente rolgordijnen in de achterportieren en airconditioningbediening achterin valt er nog maar weinig meer te wensen.

Rijstrookassistent

Achter het grote stuur voorzien nieuwe systemen als dodehoekdetectie en de rijstrookassistent met remcorrectie in extra veiligheid. AirMatic luchtvering levert als vanouds zijdezacht comfort. Het Prestige Plus-pakket voorziet in uitgebreide navigatie en entertainmentfuncties met spraakherkenning en brengt favoriete muziek met het Harman Kardon Logic 7 systeem bijzonder helder ten gehore. Kortom: je rijdt hoe dan ook op stand, al zul je voor een deel van deze verwennerij wel wat euro’s bij de vanafprijs van 89.900 euro moeten optellen.

De S 250 CDI is het voorbeeld dat rijkelijke luxe en vorstelijk comfort uitstekend samengaan met efficiëntie. De praktijk laat zien dat deze S ook echt zuinig te rijden is. De grote vraag is hoever de taxibedrijven hier in mee willen gaan en de vertrouwde zescilinder dieselkeuze (die ‘slechts’ zes mille meer kost) links laten liggen. Willen zij wel overstappen?

Door de finesse van de viercilinderdiesel is er nauwelijks iets tegen deze aankoop in te brengen, al zul je dat grommetje soms op de koop toe moeten nemen. Inmiddels is 15% van alle nieuwe S-Klasse rijders ‘om’.

AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.