taxiID, app, taxi, bestellen

TaxiID geeft realtime de keuze uit alle beschikbare taxi’s

Taxichauffeurs kunnen zich vanaf nu inschrijven voor de nieuwe taxi-app taxiID. Consumenten kunnen daarmee op hun smartphone precies zien waar de beschikbare taxi’s rijden of stil staan. Met één druk op de knop is er één te bestellen, waarna de klant realtime kan zien hoe ver de taxi nog van hem vandaan is.

Het werkt als volgt: Een beschikbare taxichauffeur activeert de app op zijn iPhone of Android-toestel. Daarmee laat hij de klant weten waar hij is en dat hij tijd heeft voor een ritje.

Taxi bestellen

Een klant zit bijvoorbeeld op een verjaardag en wil een taxi bestellen. Hij opent de app en kijkt welke taxi’s in de buurt beschikbaar zijn. Hij ziet meteen het aantal sterren voor prijs, service, voertuig en milieu. Hij klikt de taxi aan, de taxichauffeur krijgt een melding.

Als de chauffeur de rit accepteert, kan de klant hem blijven volgen via Google Maps om te zien wanneer hij zal arriveren. Ook krijgt een bevestiging van de chauffeur met de verwachtte aankomst. Een ritje accepteren kost de chauffeur 1 euro. Voordeel is dan weer wel dat hij waarschijnlijk weinig aanrij-kilometers heeft. Hij is immers al in de buurt.

Taxi’s op de telefoon

Groot voordeel voor de klant is natuurlijk dat hij tijdens het bestellen van de rit niet hoeft te vragen: ‘Hoe lang duurt het voordat er een taxi kan zijn?’ en daarna niet hoeft te bellen met de vraag: ‘Is de taxi er al bijna?’. Hij kan precies op zijn telefoon de beschikbare taxi’s zien en daaruit een keuze maken. En iedere seconden kijken hoe ver de taxi nog van hem verwijderd is.

“Heel belangrijk is dat de klant na iedere rit een uitnodiging krijgt om een rating (recensie, red.) te geven aan de kwaliteit van de taxichauffeur”, legt Jaap Koeman van taxiID uit. “Nu wordt een taxichauffeur vaak niet beloond voor kwaliteit. Hij moet immers weer achteraan in de rij op de standplaats aansluiten. Klanten geven via taxiID nu na de rit een beoordeling. Een hogere rating leidt tot meer bestellingen.”

Registreren

Consumenten hoeven zich alleen te registreren met een naam, emailadres en telefoonnummer. In het geval van onvoorziene omstandigheden (open brug bijvoorbeeld) kunnen chauffeur en passagier elkaar dus direct telefonisch benaderen. De anonimiteit verdwijnt zo uit de bestelprocedure.

Het succes van taxiID wordt bepaald door acceptatie van het publiek. Hoeveel consumenten gaan de app gebruiken? Worden er veel ritten besteld, dan volgt het aantal taxichauffeurs dat de app gebruikt vanzelf.

Taxirit delen

“Daarom gaan we de komende maanden veel investeren in promotie”, kondigt Koeman alvast aan. “Het Parool heeft er een artikel aan gewijd. Andere regionale omroepen zoals AT5, Parool en weblogs komen ook met aandacht. En via Radio1 en de Telegraaf is taxiID zelfs landelijk op de kaart gezet.”

Ook kunnen mensen hun taxirit of de afgelegde route delen met hun vrienden op Facebook en Twitter. “Dat genereert aandacht onder vrienden van gebruikers. Zo verwachten we dat de bekendheid zich als een olievlek verspreidt.”

Amsterdamse taxichauffeurs

De afgelopen maand is de app getest door een groepje Amsterdamse taxichauffeurs. Vanaf nu kan iedereen de chauffeursapp downloaden. “Hierbij krijgen alle gebruikers een tegoed van 10 euro”, vertelt Koeman. “De eerste tien ritten zijn dus gratis. Daarna kan er via iDeal tegoed bijgekocht worden.” Chauffeurs die geen ritten aangeboden krijgen, betalen niets.

TaxiID richt zich voornamelijk op de straattaximarkt; die voor een groot deel wordt bediend door zelfstandige ondernemers. Maar de app is ook zeer geschikt voor taxibedrijven met chauffeurs in loondienst. Koeman: “Zij kunnen een bedrijfsaccount aanmaken. Zo kan de ondernemer precies alle ritgegevens bekijken. Ook kunnen zij via de app of vanachter de PC ritten doorzetten naar werknemers.”

Ritten doorgeven

Chauffeurs kunnen onderling ook ritten delen via de app. Voor het onderling doorzetten van ritten via taxiID DirectDispatch worden geen kosten in rekening gebracht. Het enige dat in de taxi aanwezig moet zijn is een smartphone, bijvoorbeeld een goedkoop Android toestel (vanaf versie 2.2) of een iPhone, en een autolader. Omdat de beoordeling van de service erg belangrijk is, krijgt iedere chauffeur hierbij wel een eigen naam en beoordeling.

Sinds vorige week is ook de klanten-app van taxiID beschikbaar in de Google Android Market en de Apple App-Store (iPhone). Vanaf volgende week gaan de eerste Amsterdamse taxichauffeurs actief rondrijden met de chauffeurs-app (taxiID DirectDispatch). Over een paar maanden volgt uitrol naar heel Nederland. Alle taxichauffeurs kunnen zich gratis aanmelden via www.taxiid.nl/partners

Live positie van taxi’s

TaxiID is onder meer gefinancierd uit subsidie van het Agentschap NL van het ministerie van Economische Zaken. Het verschil met andere taxi bestel-apps is dat dit de enige app is waarbij de klant direct live de postitie en kenmerken van beschikbare taxi’s kan zien.

In de steden waar nog geen taxichauffeurs actief met de app taxiID rondrijden, kunnen klanten de beschikbare taxistandplaatsen en taxibedrijven bekijken om ritten te ritten bestellen. Inmiddels hebben zo’n 240 taxicentrales zich geregistreerd. Zij vertegenwoordigen ongeveer 9.000 taxi’s.

Beschikbare taxi’s

“Nu gaan we per regio actief alle bedrijven en taxichauffeurs benaderen om de app te installeren”, vertelt Koeman. “Tevens zijn wij op zoek naar taxiondernemers die taxiID in hun stad willen gebruiken. Zij kunnen dit samen met ons mogelijk maken. Deze pioniers worden uiteraard beloond. Want succes wordt bepaald door het aantal klanten en beschikbare taxi’s.”

Bart Pals

taxiID, Android, iPhone, app, taxi

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

18 reacties op “TaxiID geeft realtime de keuze uit alle beschikbare taxi’s”

AA&O Taxi Centrale|12.07.11|17:49

Gefeliciteerd mannen van taxiID!

AA&O Taxi is erg blij met jullie komst en wensen jullie de aankomende maanden veel succes!
Wij zijn een grote voorstander van jullie app’s en willen taxichauffeurs hier graag meer over vertellen, als zij hier interesse in hebben.
Een aantal van onze chauffeurs rijden al met de app en zijn bereid om een demonstratie te geven.

Met vriendelijke groeten,
AA&O Taxi.

Fredrix|13.07.11|11:53

Dit is inderdaad mooi nieuws alleen heb ik wel een paar dingen waar ik benieuwd naar ben hoe dit opgelost wordt.
Wat nu als de klant die een rit via dit systeem bestelt in de tussen tijd instapt bij een andere taxi wie draait dan op voor die 1 euro?
Kan misbruik van dit systeem worden nagegaan stel je wil iemand keer op keer voor niks laten komen omdat jij je voordoet als klant.

Groeten Danny

erik|14.07.11|10:42

Begrijp ik het nu goed dat de kosten 1 euro per rit bedragen? If so: als je een rit van 20 euro krijgt kost dat dus 5% van je omzet op een rit van 15 euro is dat al 6,6% . Als deze app gemeengoed wordt kan het een enorme kostenpost worden. En als er maar genoeg mensen intuinen wordt de rest gedwongen mee te doen. Goed idee.

erik|14.07.11|10:55

1 euro maar. Dat is gemiddeld slechts 5% van je omzet.Niet slecht!

Duco Douwstra|14.07.11|15:05

Geweldige ontwikkeling en er zullen er nog veel meer komen en nog betere ook. Raar dat veel mensen nog vinden dat de BCT de uitvinding van deze eeuw is, dan ben je anno 2011 toch echt niet meer van deze tijd. En Erik het kost geen 5% je hebt bij een rit van € 20,– gewoon € 19,– extra omzet.

Fredrix|14.07.11|15:44

Maar als een klant dan een rit bij jouw heeft besteld maar niet bij jouw instap kost het jouw wel die 1 euro.
Daarbij komt dan nog eens als een klant je laat komen en dan zegt dat hij niet mee gaat of nergens te vinden is kost het jouw als ondernemer ook geld.
Het zal zeker wel werk opleveren maar denk ook dat je goed naar de nadellen moet kijken.
Hoe goed is het systeem beveiligd? je geeft toch gegevens vrij.

Fredrix|14.07.11|15:48

duco douwstra:

je hebt geen 19 euro extra omzet als ik het goed lees
als die rit normaal 20 euro zou opbrengen levert deze rit nu 19 euro op je betaalt 1 euro omdat je de rit hebt gekregen via hun systeem.

Ronald|14.07.11|16:12

@Fredrix: als je leeg onderweg bent naar de standplaats, had je anders niets. Vandaar 19 euro extra in plaats van achteraan de rij aansluiten.

Fredrix|14.07.11|17:25

@ Ronald:

Voor de grote steden zal dit misschien een voordeel zijn, daar kan ik niet over oordelen.
Maar je zegt achteraan in de rij aansluiten ik dacht dat die regel al een tijd geleden is afgeschaft en dat de klant vrij is om te kiezen?
Als ik als klant een taxi nodig heb op het station om een andere belangrijke plaats dan ga ik er vanuit dat er altijd een taxi staat dus dan hoef ik dit systeem al niet meer te gebruiken.
We zullen het wel zien of het werkt.

Anonieme oudere chauffeur|15.07.11|10:07

Interessant,

Is de klant verplicht om een recensie te geven?
Of is dat gewoon een mogelijkheid om te doen?
Als elke klant dat zou doen, dwing je chauffeurs om zich fatsoenlijker te gedragen………..
aa&o taxi, jullie hebben hier ervaring mee begrijp ik?

Duco Douwstra|18.07.11|10:22

Kijk ook eens op http://www.Dispatch.eu dat is een soortgelijk systeem, het is geweldig dat veel mensen voor weinig mooie dingen en toepassingen bedenken voor de Taxibranche. Het kan je de kop niet kosten om het even uit te proberen € 10,– per maand direct opzegbaar. Installeer de gratis App een fluitje van een cent. Onderzoek alles en behoud het goede, slimmer werken is meestal beter dan harder werken, is mijn motto.

S Lauriks|24.07.11|20:17

Weer iemand die mee wil eten uit de taximarkt zonder er iets voor te doen.
TaxiID creeert op geen enkele manier nieuw werk. Niemand laat zijn auto staan omdat hij nu niet naar een nummer hoeft te zoeken. TaxiID ontrekt bestaand werk van de markt, haalt daar een euro van af en zet het opnieuw in de markt. De chauffeurs laten zich opnieuw bestelen.

Anonieme oudere chauffeur|25.07.11|13:33

Lijkt me een beetje eenzijdig bekeken……………
Is misschien wel een goeie manier om het kaf van het koren te scheiden.
Snap het vanuit jouw optiek deels,maar er zitten denk ik meer kanten aan…………
Het is de manier om het schorum wat je het bloed onder je nagels weghaalt in hun karretjes van 2 a 3000 euro met zwaar achterstallig onderhoud van de weg te krijgen.
Verplichte recensie in ruil voor korting??
God wat zou ik graag een mystery guest worden!!!

AA&O Taxi Centrale|25.07.11|18:17

@ Anonieme oudere chauffeur:
Iedere klant die een taxi besteld via taxiID krijgt standaard na de rit een sms om een recensie achter te laten. Omdat klanten het pro-actief krijgen aangeboden zal er veel gebruik van worden gemaakt. Klanten kunnen een taxi zoeken op verschillende zoekopties, het gebruik is gratis voor de klant en klanten met lichamelijke beperkingen en doven kunnen zo ook makkelijk een taxi bestellen.
Het systeem kent vele voordelen en innovatieve snufjes.
Geweldig systeem dus!

Anonieme oudere chauffeur|25.07.11|21:23

Maar een recensie is dus niet verplicht?
Zou dat niet een optie zijn?
M.a.w je krijgt korting als je je mening geeft?
En de recensie, waar word die geplaatst?
Andere vraag,klant heeft hufter van chauffeur.
Zal de klant dan durven met naam en toenaam chauffeur aan de boom te hangen?
Mensen snappen nu al niet waar en hoe ze moeten klagen?

Regio Taxi Bongers|11.08.11|14:14

mooie app goed initiatief :-)
wel jammer dat je al moet betalen bij aanbod van de rit en niet bij acceptatie :-(
je kan immers bezig zijn met iets of je accepteerd een rit en de klant is er niet meer ben je wel je eurie kwijt.
wel een goede business voor de ontwikkelaars van de app maar beetje klant onvriendelijk.

kan ik wel aandelen kopen :-)

J.P. de Jeu|24.08.11|18:59

Denk dat het eerlijker zou zijn dat je pas hoeft te betalen wanneer een rit is uitgevoerd.
Ik betaal in de supermarkt ook pas als ik mijn boodschappen heb geladen en niet voor dat ik de winkel in gaat toch!!!!

Gerrit|04.12.11|13:47

Beste DUCO,

De link van http://www.dispatch.eu werkt voor geen meter, of is onjuist helaas.
Ik had het wel eerst willen bekijken voor ik een beslissing maakt.