Mercedes-Benz, Vito, elektrisch, E-CELL

Mercedes-Benz introduceert elektrische Vito E-CELL

De eerste twee elektrische Mercedes-Benz Vito E-CELL bestelwagens in Nederland rijden rond in Nederland. De Vito E-CELL met een laadvermogen van 900 kg is de eerste in serie geproduceerde bestelwagen in zijn klasse die volledig elektrisch (maximaal vermogen 70 kW) door krachtige lithium-ion accu’s wordt aangedreven. Hij is helaas voorlopig nog niet te krijgen als minibus voor het taxivervoer.

Dankzij zijn emissievrije aandrijving is hij bij uitstek geschikt voor de inzet in binnensteden. De laadruimte kan volledig worden benut en de bestelwagen heeft een actieradius van maximaal 130 kilometer. De topsnelheid van 80 km/h maakt de Vito E-CELL ook geschikt voor regionale ritten in bijvoorbeeld randstedelijke gebieden.

Accu Vito E-CELL

De accu’s van de Vito E-CELL worden opgeladen aan het 380/400 Volt-net. Energie die bij het remmen wordt opgewekt wordt eveneens in de accu opgeslagen, wat de actieradius weer kan vergroten of de laadtijd bekorten.

Het opladen van een volledig ontladen accu duurt maximaal zes uur. Bovendien kan de Vito E-CELL zo nodig ook door middel van een extra oplaadkabel met normale stekker op het 230 V-stroomnet worden opgeladen.

De eerste twee elektrische Vito’s rijden voor VolkerWessels. Dat is een internationale bouwonderneming en is tweede in de ranglijst van grootste Nederlandse bouwbedrijven met ruim 16.600 medewerkers in 125 werkmaatschappijen.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.