Taxi, standplaats

Mening PVV Boordcomputer Taxi gebaseerd op aannames

COMMENTAAR – De Kamervragen van de PVV over de Boordcomputer Taxi doen veel stof opwaaien in de taxibranche. Jammer is dat Kamerlid Richard de Mos zich bij zijn suggestieve vraagstelling heeft gebaseerd op aannames in plaats van feiten.

Zo stelt De Mos dat veel grote taxibedrijven al een dergelijk systeem hebben vanwege de controle op eigen chauffeurs. Dat klopt wel een beetje, maar daarmee gaat hij voorbij aan het feit dat de BCT vooral een controlesysteem voor de overheid is. En de papieren (fraudegevoelige) rompslomp voor alle taxichauffeurs vervangt.

Boordcomputer Taxi

Taxibedrijven die nu al volledig geautomatiseerd werken zijn relatief eenvoudig te controleren door instanties als IVW, Belastingdienst en Sociaal Fonds Taxi. Maar de boordcomputer is juist bedoeld voor taxichauffeurs en –bedrijven die werken met meerdere werkmappen om de rust- en rijtijdenwet te omzeilen. Of bedrijven die gereden ritten verzwijgen voor de belastingdienst.

Ook zijn de al geautomatiseerde bedrijven eindelijk af van de discussie over kilometers. Kilometers geregistreerd door BCT zijn leidend. En een digitale rittenstaat die volledig is goedgekeurd dient als wettelijk bewijsmiddel door de digitale handtekening. De boordcomputer helpt deze ondernemers om de ritstaatverwerking verder te automatiseren.

Digitale werkmap

Een goede controle is in het belang van de hele taxibranche. Immers, bedrijven die een nette bedrijfsvoering hanteren worden gedupeerd als concullega’s frauderen. Zij hebben daardoor een andere oneerlijke kostenstructuur. Bovendien voorkomt een digitale werkmap dat taxichauffeurs forse boetes krijgen bij een verkeerd getekend lijntje, wat gauw gebeurt in de huidige werkmap.

Ook stelt het Kamerlid De Mos dat een Boordcomputer Taxi maar liefst 4500 euro gaat kosten. Dit is onjuist. Een prijs van een ‘kale BCT’, waarbij een taxi voldoet aan de minimale wettelijke vereisten (ditigale rittenstaat en digitale werkmap), zal naar verwachting 1500 euro bedragen.

Subsidie

Hierbij geldt nog een subsidie van 600 euro. Het apparaat kost dus eenmalig 900 euro, waarbij de chauffeur iedere dienst minimaal 15 minuten tijd bespaart omdat de papieren rittenstaat en werkboekje niet ingevuld hoeven te worden.

Tevens stelt de PVV dat de boordcomputer erg fraudegevoelig is. Het is echter merkwaardig om op voorhand een apparaat dat is ontworpen als maatregel tegen fraude in de taxibranche als fraudegevoelig te bestempelen. Dan moet De Mos eerst maar eens uitleggen op welke manier fraude dan mogelijk is.

Fraude

Er zijn op dit moment nog geen werkende apparaten op de markt. Die komen na de zomer. Mocht dan blijken dat er grootschalige fraude mogelijk is en de PVV hierin gelijk heeft, zullen de wetgeving en bijbehorende apparaten uiteraard aangepast dienen te worden. Dat is wellicht een betere oplossing dan het hele project afblazen.

De discussie over de toegevoegde waarde van rij- en rusttijden in relatie tot verkeersveiligheid is weliswaar begrijpelijk, maar niet in het belang van de taxibranche. Want dan wordt het verschil tussen taxichauffeurs in loondienst die onder de CAO Taxivervoer vallen en zelfstandigen nog groter dan het nu al is. Een discussie over de soms onbillijke hoogte van de boetes bij overtreding van deze wet is meer op zijn plaats.

Rij- en rusttijden

Dat een zelfstandige taxichauffeur bij afschaffing van de rij- en rusttijdenwet straks nog steeds 7 dagen per week 16 uur per dag kan werken leidt niet alleen tot zeer oneerlijke concurrentie, het is ook niet in het belang van de zelfstandigen. Want ook zij verdienen het hun boterham in ‘normale’ arbeidstijden te kunnen vergaren, met collega’s die zich houden aan dezelfde regels.

Een discussie over de voor- en nadelen van de BCT mag zeker opnieuw gevoerd worden. Ook al is de Tweede Kamer al lang akkoord gegaan met de maatregel. Een inhoudelijke discussie leidt immers tot meer begrip en draagvlak. Maar dan wel gebaseerd op de juiste feiten. Zeker als de discussie door een democratisch gekozen volksvertegenwoordiger ingezet wordt.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

118 reacties op “Mening PVV Boordcomputer Taxi gebaseerd op aannames”

Duco Douwstra|28.07.11|09:32

De eerste 2 alinea’s kloppen, voor de rest is het reclame voor een apparaat waar de overheid al ruim 8 jaar over aan het discussiëren is. De PC zou ook de papieren massa vervangen, maar sindsdien is het papierverbruik ongeveer verdrievoudigt. We zijn het er over eens dat de de nu al modern geautomatiseerde bedrijven eenvoudig en betrouwbaar te controleren zijn, rol dat systeem dan landelijk uit roepen verstandige mensen zeggen. Of hebben we meer vertrouwen in een door ambtenaren en bonden be–

Duco Douwstra|28.07.11|09:40

bedacht systeem? Dat de basis BCT € 1500,– zou gaan kosten, kan misschien ook wel kloppen, maar wat krijg je daardoor? zit daar een printer bij, een display en bedieningspaneel en kaartlezer enz. We blijven in nevelen gehuld en vinden dat niet verdacht! Vanaf 2005 is elk jaar beloofd dat de BCT er dat jaar zou komen, hoe betrouwbaar wil je zijn. Op welke software gaar “de BCT” draaien. Rapporten over de BCT schrijven dat uitgegaan moet worden van aannamen en betrouwbare bediening de chauffeur

Duco Douwstra|28.07.11|09:48

En over 7 dagen per week werken, daar hoef je toch het hele kostbare BCT circus niet voor op te tuigen. Doe zoals in andere landen, na maximaal 6 dagen werken 24 uur verplichte rust, zonder werkmappen :-}} In de bouw zeuren ze toch ook niet als een Zzp-er timmerman heel overdreven 7 dagen per weer en 16 uur per dag werkt. Terwijl die niet uren op een standplaats staat uit te rusten. We houden met z’n allen een hele administratie bij, alleen omdat we bang zijn dat Jantje langer werkt,belangrijk.

UTAX taxicentrale|28.07.11|10:15

De invoering van de taxi-boordcomputer, is in onze visie een enorme stap voorwaarts inzake de professionalisering van de taxibranche !
En inderdaad we hebben er erg lang op moeten wachten, maar dat is toevallig een specialisme dat de meeste taxichauffeurs uitermate goed beheersen.
NB; Met een taxiboordcomputer heeft het ook geen zin om achteruit over de Maliebaan te rijden.

Ronald|28.07.11|10:22

@Duco: Het apparaat zal in ieder geval niet op Android of IOS gaan draaien ;-).

Roy|28.07.11|10:49

Er zijn met name juist door de overheid, bct fabrikanten en K.N.V. al zo veel suggestieve aannames gegeven waardoor ik nieuwsgierig ben naar de ´zg´ feiten !
Daar hoort dan het totale kosten – baten plaatje voor de branche vanzelfsprekend bij.
Wie betaald wat als het apparaat fraude gevoelig blijkt te zijn, wat o.a. aangegeven staat in het rapport van technolution over de BCT, is naar mijn mening zo´n feit.
Ik hoop van harte dat kamer vragen tot succes en minder regelgeving zal leiden.

Henk Bulter|28.07.11|11:16

Beste Bart, Heeft 1 van de mysterieuze leveranciers, deze reclame voor de BCT soms voor jou geschreven? Twee jaar geleden op de TaxiExpo werd er door Quipment op een hele futuristische wijze de BCT getoond. Alsof we in een nieuwe wereld terecht zouden komen. Een beetje te vergelijken met de films van Harry Potter, het blijken inderdaad nog steeds sprookjes verhalen te zijn. Als we wakker worden heeft het 100 miljoen gekost. Er zijn we 10 jaar stil blijven staan in de tijd en Duco heeft gelijk.

A.Urban|28.07.11|11:21

Weer zo´n misvatting hierboven, de BCT ziet dat je de taxi verplaatst , maar niet of je voor of achteruit rijdt en of er een klant in zit of wat dan ook. Utax, leg eens uit wat een b.v. een Gobox niet kan wat een BCT wel zou kunnen?
Bij een oude mechanische taximeter had achteruitrijden soms effect, 30 jaar geleden dus, veel overeenkomsten met de voorgestelde BCT, helaas!

deslimstevervoerder|28.07.11|11:23

waarom begrijpt niemand dat Duco voor eigen parochie spreekt? Het is algemeen bekend dat Duco tegen de BCT is, maar dat is zijn persoonlijke mening! En volgens mij heeft Duco er belang bij om werkboekjes te verkopen……. Er ligt uitgebreide wet- en regelgeving voor de BCT, inclusief hoge veiligheidseisen. Maar blijkbaar heeft niemand die gelezen of begrepen, behalve de fabrikanten die er mee bezig zijn. Beetje jammer, veel geouwehoer maar weinig inhoud.

Duco Douwstra|28.07.11|11:45

Beste “deslimstevervoerder” Je moet goed lezen, ik ben zelfs VOOR het afschaffen van de rij- en rusttijden, dus preek ik beslist niet voor eigen parochie. En als mijn voorstellen uitgewerkt zouden worden, dus de al 10 jaar bestande en dagelijks verbeterde systemen landelijk uitrollen. Dan waren we 8 jaar geleden al overal van af geweest. Maar ook als daar nu toe besloten zou worden, kan het snel perfect werken. En met te beweren dat ik de onzin over de BCT niet begrijp ben jij niet “deslimste”

wim|28.07.11|12:03

900 euro na subsidie heb je een kale versie denk ik, dan komt het scherm er nog bij, printer, inbouwkosten ed. totaal kom je nog op 2800(met subsidie eraf)
Waanzin!

Ruud|28.07.11|12:09

Indien je je niet volledig hebt verdiept in alle voor en tegens omdat je niet over de echte relevante en betrouwbare informatie beschikt zie je een door de bomen het bos niet meer.
Maar als neutrale toeschouwer moet mij vanhet hart dat het artikel van Bart de indruk geeft dat dit door iemand is geschreven die aandelen heeft in een van de aanbieders van het systeem. Zeker omdat er geen nadelen worden aangegegven. of zijn die er echt niet Bart.

Peter.|28.07.11|12:13

En dat gezever over concurentie wat een gelul als ik met de hand alles wil invullen moet ik zelf die keuze kunnen maken ,daar hoefd niemand zicht mee te bemoeien .
want met 2 auto,s en enkele ritten op een dag is dit net zo snel gedaan.
Nee het is gewoon omdat de belasting niet genoeg kan op strijken
En te lui zijn om ter plekke te controleren..
De prijzen gaan alleen maar verder omhoog ,tennadelen van de klant.
En laat de goede bedrijven met rust en scheer niet alles over een kam.
.

Peter.|28.07.11|12:28

Waarom niet meteen opekaart spelen en zeg eerlijk dat alle kleine bedrijven kapot moeten.
En dat alles naar de grote vervoers bedrijven moet .
En schij uit over dat gezever en met onrust zaaien in deze brache en ga zorgen dat dit land weer eens gezonde ondernemers geest krijgt ,want wie wil hierin nog verder investeren.
Hoe kan iemand ons regeltjes en wetjes opdringen als ze de ballen verstand hebben van deze materie .
Ik heb het wel in orde maar en er komt toch weer iets anders na de BCT.

erik|28.07.11|12:31

Concurrentie verhoudingen als argument om rij en rusttijden te hanteren is inderdaad de praktijd maar slaat helemaal nergens op.
De bedoeling van deze wetgeving is verkeersveiligheid en als er dus geen verband tussen verkeersveiligheid en deze wetgeving aan te tonen is dient ze per direct afgeschaft te worden.
Bart Pals draagt hier een argument voor afschaffing aan, namelijk dat de wetgeving misbruikt wordt om de markt zogenaamd eerlijk (hangt nogal van je perspectief af)te reguleren.

Rodney|28.07.11|12:36

Ik ben ook voor het afschaffen van de rijtijdenwet en tegen de BCT, het is voor mij als zzp-er allemaal al lastig genoeg om de kost redelijker wijs te kunnen verdien. De extra kosten om die BCT aan te schaffen is toch weer een aantal boodschappenkarretjes minder. Ik rij zelf enkel luchthavenvervoer en rij maximaal 35 uur per week, dit is het maximale wat ik eruit kan halen i.v.m. de rijtijdenwet (je bent afhankelijk van het aanbod en helaas sluiten niet alle ritten gelijk aan)

erik|28.07.11|12:41

@Bart Pals: ik bepaal graag zelf wat verantwoorde arbeidstijden zijn en wat in mijn belang is. Ik heb u of de overheid niet nodig om te bepalen wat voor mij comfortabel en verantwoord is. Niemand zal mij dwingen 16 uur per dag te werken. Ik wordt echter wel gedwongen mijn auto elke week 45 uur volledig stil te zetten ongeacht het aantal uren dat ik gereden heb. Belachelijk! Ik verdien idd wat ik zelf normale arbeidstijden zou willen noemen en dan moeten die rij en rusttijden dus Afgeschaft!!!

erik|28.07.11|13:11

@Bart Pals. Concurrentie verhoudingen op de arbeidsmarkt als argument voor handhaving van r en r tijden. Ik kan daar alleen maar dit over zeggen. Ongelooflijk!! Dat was niet de bedoeling van r en r tijden, dat ging over de verkeersveiligheid.
Een zelfstandige concurreert misschien wel met iemand in loondienst maar dat geldt dan voor elke branche waar zelfstandigen actief zijn. Ik ken geen branche waar de arbeidstijden voor personeel ook voor zelfstandigen gelden Kortom een non-argument.

Ria|28.07.11|13:13

Bart: ga eens praten als een echte journalist die de waarheid boven tafel wil krijgen, met chauffeurs die op de diverse taxistandplaatsen staan. Daar krijg je vele malen meer informatie en wat er allemaal mis is of ontbreekt of welke mazen er allemaal zijn in de wet en taxiwet. En vraag dan is alle exacte gegevens op van de door jou zo bejubelde BCT en kijk dan eens als een onafhankelijk journalist (dat ben je toch??) naar de zin en de onzin in het complete plaatje.
Toets aan feiten!!!

Fredrix|28.07.11|14:29

Ik werk zelf nu binnen een taxionderneming waar we nu een ruime 5 jaar de qim terminal gebruiken een voorloper van BCT.
Als je gps wegvalt moet je volgens het systeem over stappen op de handgeschreven rittenstaat hoe gaat dat dadelijk bij BCT?
Op deze manier heb je nog altijd een handgeschreven rittenstaat nodig.
Daarbij heb je dan nog dat er onderneming zijn die een Gobox gebruiken als ik het goed zeg en dit is ook voldoende voor een digitale rittenstaat en is een stuk goedkoper.

Mark|28.07.11|14:49

Wellicht word het gewoon eens tijd dat er passen,vergunningen of auto`s in beslag genomen gaan worden bij constatering van fraude in welke vorm dan ook, in plaats van eerlijke chauffeurs/bedrijven op kosten te jagen met een apparaat dat zo fraude gevoelig is als het maar kan en waarmee de plank weer eens volledig misgeslagen word.
Zolang alles maar afgestraft word als economisch delict blijft het lonend te frauderen met taxi apparatuur, rijtijden etc.

Mario|28.07.11|15:13

De teneur van het relaas van Bart Pals heeft veel weg van het bekende politieke handigheidje ” daar is de boosdoener ( werkboekje, rittenstaat ) en die kan alleen maar erger worden (sanctionering, meer fraude en oneerlijke concurrentie), ik ben de oplossing (BCT), steun mij en uw ellende ( zie de boosdoener en erger) is over “.

Mario|28.07.11|15:15

.Overheidsregelingen. Cynisch is dat deze ellende, het werkboekje , de rittenstaat, de oneerlijke concurrentie, marktpositie zzp’ers en loonchauffeurs (lees werkgevers ! ), het sanctioneringsmodel allemaal regelingen zijn die door de overheid direct ( controle, sanctionering , marktregulering ) of in-direct ( cao’s ) in het leven zijn geroepen.

Mario|28.07.11|15:16

Organisaties.Daar naast zijn er nog branche(gelieerde) organisatie(s) ( KNV taxi, Taxi Centrales ) die graag het liefst mede op de stoel van de overheid, maar op zijn minst aan de overheidsdis willen zitten en bereid zijn daar voor de ziel van 6000 kleine zelfstandigen te verhandelen om er uiteindelijk alleen hun eigen belang ( en dat van hun achterban) te kunnen dienen.

Mario|28.07.11|15:17

Investering.De BCT vergt wederom een forse investering van de kleine zelfstandige. Significant detail is dat diens winstgevendheid ( lees investeringspotentieel ) door de overheidsmaatregelen in de afgelopen 8 jaar met ruime mate is afgenomen. Een substantiële subsidie van € 600,00 op de totale investering is slechts een bescheiden druppel op de gloeiend hete bodem van de bankrekening van de kleine zelfstandige.

Mario|28.07.11|15:17

Besparing.Interessanter is echter de besparing van de overheid op de uitvoeringskosten van de controlerende diensten ( IVW, Belasting ) . Nergens lees ik wat hier bespaard wordt. Is die € 600,00 de bekende eenmalige sigaar uit eigen doos ?. Als de regeling BPM op de helling moet omdat er 105 miljoen kan worden bespaard op de uitvoeringskosten van een regeling ter waarde van 1,5 miljard… wat zal er dan wel niet bespaard worden met deze BCT duurzame, door de branche betaalde, besparing !.

Mario|28.07.11|15:20

Teneur. De teneur van het relaas van Bart Pals heeft veel weg van het bekende politieke handigheidje ” daar is de boosdoener ( werkboekje, rittenstaat ) en die kan alleen maar erger worden (sanctionering, meer fraude en oneerlijke concurrentie), ik ben de oplossing (BCT), steun mij en uw ellende ( zie de boosdoener en erger) is over “.

Mario|28.07.11|15:21

Regelingen Overheid. Cynisch is dat deze ellende, het werkboekje , de rittenstaat, de oneerlijke concurrentie, marktpositie zzp’ers en loonchauffeurs (lees werkgevers ! ), het sanctioneringsmodel allemaal regelingen zijn die door de overheid direct ( controle, sanctionering , marktregulering ) of in-direct ( cao’s ) in het leven zijn geroepen.

Mario|28.07.11|15:21

Gelieerde Organisaties.Daar naast zijn er nog branche(gelieerde) organisatie(s) ( KNV taxi, Taxi Centrales ) die graag het liefst mede op de stoel van de overheid, maar op zijn minst aan de overheidsdis willen zitten en bereid zijn daar voor de ziel van 6000 kleine zelfstandigen te verhandelen om er uiteindelijk alleen hun eigen belang ( en dat van hun achterban) te kunnen dienen.

Mario|28.07.11|15:23

BCT Investering. De BCT vergt wederom een forse investering van de kleine zelfstandige. Significant detail is dat diens winstgevendheid ( investeringspotentieel ) door de overheidsmaatregelen in de afgelopen 8 jaar met ruime mate is afgenomen. Een substantiële subsidie van € 600,00 op de totale investering is slechts een bescheiden druppel op de gloeiend hete bodem van de bankrekening van de kleine zelfstandige.

Mario|28.07.11|15:24

ZZP Criminalisering.Het ondergraven van de argumentatie van Bart Pals tbv de BCT is niet heel ingewikkeld. Moeilijker is het beeld van de “gecriminaliseerde “ kleine zelfstandige weg te nemen. Een beeld dat mogelijk werd door de dereguleringsdrift van de overheid en later bewust in stand is gehouden door overheid, KNV Taxi en Taxicentrales om invoering van (herstellende) marktregulerende regelgeving politiek te vereenvoudigen.

Mario|28.07.11|15:24

Ondernemerschap. Saillant detail is dat deze regelgeving ten koste gaat van het vrij ondernemerschap van de zzpér en ten voordele is van de marktpositie van KNV Taxi, Taxicentrales en werkgevers. In deze context is het begrip zzpér niet langer meer van toepassing maar dient te worden vervangen door risicodragende lijfeigene.

Mario|28.07.11|15:25

Beperking.De BCT is de zoveelste regeling van de overheid en KNV Taxi om het vrij ondernemerschap van de zzpér te controleren en te beperken. Pas na invoering zal gaan blijken of de voorgehouden voordelen ook realiteit zullen zijn. Als het bloeden dan niet stopt, zal de overheid er nog een doekje tegen aan gooien. ( zoiets zagen we al gebeuren met de invoering van de deregulering en de daar op volgende jaren. ) Er is een oud spreekwoord voor dit soort situaties “als het kalf verdronken is…..

Mario|28.07.11|15:26

Marktpositie. Nergens vind ik een vergelijkend rapport waar de marktpositie van zzpér en werkgever cq loonchauffeur objectief wordt beschouwd. Te gemakkelijk wordt er met argumenten gestrooid als langere werktijden, concurrentie en verschil tussen loondienst en zelfstandig rijden.

Mario|28.07.11|15:27

Organiseren. Het wordt tijd om de kleine zelfstandige te organiseren in één grote vertegenwoordiger die het ZZP belang in de branche uit gaat dragen. Misschien iets voor ZZP Nederland ?. Te lang is en wordt er gesold met de zzpér door overheid en KNV Taxi. De zzpér is een zelfstandige die niet gecriminaliseerd is en die zeer goed in staat is zijn eigen broek op te houden. En dat moet de heren/dames bestuurders Overheid en KNV Taxi maar eens goed tussen de oren worden geknoopt.

Ruud|28.07.11|15:41

Er is nog een lange weg te gaan
Ben best nieuwsgierig naar de uitkomst van een referendum onder alle taxi-ondernemers.
Zal er natuurlijk nooit komen omdat de uitkomst wel eens pijnlijk zou zijn voor de (ambtenaren) veranwoordelijke staatssecretaris.

ikke|28.07.11|17:58

Ach de PVV heeft zo te lezen hier geen kaas van gegeten, die kunnen zich beter met andere dingen bezig houden.

Gino de Vries|28.07.11|19:46

Aaaa…..mooi betoog, nu op naar de “wiebel-meter” voor op de hamer en kwast van de ZZP timmerman en schilder…. het is weer het ultieme hoogdravende moralistische geneuzel over “het is het beste voor de branche” en dat hangt me ellenlang de strot uit….deze meneer Bart Pals zal wel aandelen in die boordcomputter hebben………ritten jatten is er al jaren niet echt meer bij met al die hordes taxis op straat.
De hele liberalisering is één grote ramp en heeft alleen maar ellende gebracht!!

JohnJanos|28.07.11|20:21

Beste chauffeurs,
De middenstanders zijn op een goede dag genaaid doordat zij ineens precariorechten moesten gaan betalen voor reclame uitingen op/aan/voor het winkelpand. Daar was flink veel geld mee te verdienen.
Nu is de taxibranche de lul en zo zal er over enkele jaren wel weer een andere branche de dupe zijn.
It’s all about the money en al het andere is hoogdravend geklets…

A.Urban|28.07.11|21:42

Hr.Pals geeft aan dat er discussie gevoerd mag worden over de BCT PRIMA!
Maar dan wel bij het begin beginnen s.v.p. en ook de doelstellingen die in 2008 gesteld zijn nakomen! De lijst met ondeugdelijke ”FEITEN” over de BCT, waarover door KNV vragen zijn gesteld aan Hr.Hofsteenge, (I.V.W. 2008) en zijn antwoorden hierop serieus aandacht geven. In mijn bezit en stel ze beschikbaar !
Misschien moet ik schrijven: ondeugdelijke NADELEN van de BCT!
Hij moet er niet komen op onjuiste aannames!

Roy|28.07.11|22:10

Bart, de basis boordcomputer hoeft niet voorzien te zijn van zit sensoren, taximeter,
geeft geen straatnamen aan, weet niet wanneer de taximeter aan moet en op welk tarief,
je mag in je pauze rijden, komt geen ritstaat uit, wat kan je er eigenlijk wel mee en waarom is dat beter ? Een ritstaat kun je op de standplaats invullen, de bct moet je direct
bedienen, kost meer tijd, kan de pas van m’n oma er in doen, enz, hij deugd echt niet. Bedacht voor boeven lijkt wel. Dat ziet de Mos toch wel goed.

Gino de Vries|29.07.11|13:33

Met alles en nog wat is dit landje “Haantje-de-voorste” en de “Liefste” , overal in het heiligverklaarde Europa is de taxibranche gereguleerd (..op een paar uitzonderingen na) en hier is de taxibranche geofferd op het altaar van de “heilige-vrije-marktwerking” en alles loopt uit de klauwen, met kunst en lapmiddelen probeert men de uitwassen van een falende Overheid weg te vegen!.; Nooit heeft een “Deregulering” zoveel regels opgebracht!.
We zijn de enige taxibranche ter wereld met een BCT :-(

marion|29.07.11|13:42

Reactie laatste alinea van de heer Pals,
Wat inhoudelijke discussie? is ons wel eens om uitleg gevraagd?
b.v de besparing van 15 min, de gemiddelde zzp er heeft tussen de ritten door 1 uur pauze, denk dat ze in die tijd wel een klein lijntje kunnen zetten toch, En het uur pauze is er sowieso al. Hoeft geen duizenden euros te kosten.We kunnen beter een schadevergoeding aan het rijk vragen voor de “oneerlijke concurrentie die ons is aagedaan door toedoen van het rijk bij de deregulering”.

marion|29.07.11|13:46

EN kunnen we niet eens afspreken en met elkaar in gesprek komen en dan denk ik toch aan erik, roy , mario en urban en duco, daar komen zeer zinnige argumenten uit. Ook bij de anderen ik bedoel het niet verkeerd maar discussieren met hondert man heeft geen zin. We moeten een basis maken en dan uitbreiden. Dit zou kunnen bv afrit de Meern of zo bij een kopje koffie.

Gino de Vries|29.07.11|14:33

Aaah een nobel streven Marion maar wel eens in gesprek geweest met een zooitje eigenwijze ambtenaren en politici!?, nou ik wel en volgens mij Duco ook en laat die het maar vertellen;De politiek en ambtenarij hier in Nederlend heeft monsterstruiken bloemkool in hun oren en ze weten alles beter, je-weet-wel het “Grooooote gelijk” en wij maar buigen en slikken.
Het wordt je zwaar temoede, eens een mooi bedrijf zonder noemenswaardige problemen, moet je nu zien!.

jair|29.07.11|14:41

Waarin de overheid in blinkt, is goede systemen ontwikkelen. Voorbeelden: het EPD, het landelijke politiesysteem, kosten die oplopen in miljoenen euro zonder enige succes. Dit doen ze met de belastinggeld. Maar Taxi bedrijven hebben geen belastinggeld om zomaar te strooien. Overheid heeft controlerende functie. Ga op pad controller want geen machine is fraudeloos en mocht de overheid het toch willen moet zij het tot het puntje toe financieren en onderhouden.

Duco Douwstra|29.07.11|14:55

Er zijn heel veel mensen die al ruim 6 jaar de verkeerde kant uitlopen richting afgrond. Zelfs toen ze de afgrond zagen konden ze niet meer stoppen, door tunnel visie en geen realiteitszin, konden ze niet anders. Nu bungelen ze ergens halverwege de afgrond, maar uit schaamte durft niemand om hulp te roepen. En aan de kant staan allemaal mensen, die de kracht en de wil niet hebben, om deze blindgangers te redden.De PVV gooit nog wel touwen naar beneden. Maar daar willen ze niet door gered worden

Gino de Vries|29.07.11|14:57

Hear, hear, de spijker recht op z’n pan, ’t is toch van de zotte dat ik als taxi-ZZPer van m’n armoedje nog honderden euries uit de poeplap moet trekken om het de Overheid mogelijk te maken om mij te controleren!!
En strakjes de timmerlieden, schilders en metselaars allemaal een “wiebel-meter” op het gereedschap die registreert hoeveel slagen,vegen en stroken per minuut deze ZZPers wel niet maken.
Het totale falen van de Overheid heeft ons gebracht waar we nu zijn….in de drek!!

marion|29.07.11|15:28

niks doen en alleen klagen is dat dan de optie voor jullie? ik wil niet praten met de politiek maar alle zaken die ons de das om doen aanpakken. Maar goed geen reactie en strijdlust is dus de mentaliteit van de heren chauffeurs, alleen klagen op dit forum. Prima zoals ik al zei ben ik gelukkig gestopt maar gaat het wel aan mijn hart ik maak me dus drukker dan nodig. Het was een begin en een aanbod.

marion|29.07.11|15:51

maar nu snap ik het ook dat de taxibranche constant aangepakt wordt. Om de eenvoudige reden dat het een makkelijke prooi is, jullie schreeuwen veel maar doen nix. Laten alles welgevallen.
Handen in eigen boezem jongens. Vroeger waren er chauffeurs uit amsterdam die nog wel eens de kastanjes uit het vuur haalden maar nu is het berustten en verzuipen. Veel succes mensen ik steek hier geen energie meer in. vriendelijke groet marion

Mening PVV Boordcomputer Taxi gebaseerd op aannames | TaxiPro
Taxi, standplaats

Mening PVV Boordcomputer Taxi gebaseerd op aannames

COMMENTAAR – De Kamervragen van de PVV over de Boordcomputer Taxi doen veel stof opwaaien in de taxibranche. Jammer is dat Kamerlid Richard de Mos zich bij zijn suggestieve vraagstelling heeft gebaseerd op aannames in plaats van feiten.

Zo stelt De Mos dat veel grote taxibedrijven al een dergelijk systeem hebben vanwege de controle op eigen chauffeurs. Dat klopt wel een beetje, maar daarmee gaat hij voorbij aan het feit dat de BCT vooral een controlesysteem voor de overheid is. En de papieren (fraudegevoelige) rompslomp voor alle taxichauffeurs vervangt.

Boordcomputer Taxi

Taxibedrijven die nu al volledig geautomatiseerd werken zijn relatief eenvoudig te controleren door instanties als IVW, Belastingdienst en Sociaal Fonds Taxi. Maar de boordcomputer is juist bedoeld voor taxichauffeurs en –bedrijven die werken met meerdere werkmappen om de rust- en rijtijdenwet te omzeilen. Of bedrijven die gereden ritten verzwijgen voor de belastingdienst.

Ook zijn de al geautomatiseerde bedrijven eindelijk af van de discussie over kilometers. Kilometers geregistreerd door BCT zijn leidend. En een digitale rittenstaat die volledig is goedgekeurd dient als wettelijk bewijsmiddel door de digitale handtekening. De boordcomputer helpt deze ondernemers om de ritstaatverwerking verder te automatiseren.

Digitale werkmap

Een goede controle is in het belang van de hele taxibranche. Immers, bedrijven die een nette bedrijfsvoering hanteren worden gedupeerd als concullega’s frauderen. Zij hebben daardoor een andere oneerlijke kostenstructuur. Bovendien voorkomt een digitale werkmap dat taxichauffeurs forse boetes krijgen bij een verkeerd getekend lijntje, wat gauw gebeurt in de huidige werkmap.

Ook stelt het Kamerlid De Mos dat een Boordcomputer Taxi maar liefst 4500 euro gaat kosten. Dit is onjuist. Een prijs van een ‘kale BCT’, waarbij een taxi voldoet aan de minimale wettelijke vereisten (ditigale rittenstaat en digitale werkmap), zal naar verwachting 1500 euro bedragen.

Subsidie

Hierbij geldt nog een subsidie van 600 euro. Het apparaat kost dus eenmalig 900 euro, waarbij de chauffeur iedere dienst minimaal 15 minuten tijd bespaart omdat de papieren rittenstaat en werkboekje niet ingevuld hoeven te worden.

Tevens stelt de PVV dat de boordcomputer erg fraudegevoelig is. Het is echter merkwaardig om op voorhand een apparaat dat is ontworpen als maatregel tegen fraude in de taxibranche als fraudegevoelig te bestempelen. Dan moet De Mos eerst maar eens uitleggen op welke manier fraude dan mogelijk is.

Fraude

Er zijn op dit moment nog geen werkende apparaten op de markt. Die komen na de zomer. Mocht dan blijken dat er grootschalige fraude mogelijk is en de PVV hierin gelijk heeft, zullen de wetgeving en bijbehorende apparaten uiteraard aangepast dienen te worden. Dat is wellicht een betere oplossing dan het hele project afblazen.

De discussie over de toegevoegde waarde van rij- en rusttijden in relatie tot verkeersveiligheid is weliswaar begrijpelijk, maar niet in het belang van de taxibranche. Want dan wordt het verschil tussen taxichauffeurs in loondienst die onder de CAO Taxivervoer vallen en zelfstandigen nog groter dan het nu al is. Een discussie over de soms onbillijke hoogte van de boetes bij overtreding van deze wet is meer op zijn plaats.

Rij- en rusttijden

Dat een zelfstandige taxichauffeur bij afschaffing van de rij- en rusttijdenwet straks nog steeds 7 dagen per week 16 uur per dag kan werken leidt niet alleen tot zeer oneerlijke concurrentie, het is ook niet in het belang van de zelfstandigen. Want ook zij verdienen het hun boterham in ‘normale’ arbeidstijden te kunnen vergaren, met collega’s die zich houden aan dezelfde regels.

Een discussie over de voor- en nadelen van de BCT mag zeker opnieuw gevoerd worden. Ook al is de Tweede Kamer al lang akkoord gegaan met de maatregel. Een inhoudelijke discussie leidt immers tot meer begrip en draagvlak. Maar dan wel gebaseerd op de juiste feiten. Zeker als de discussie door een democratisch gekozen volksvertegenwoordiger ingezet wordt.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

118 reacties op “Mening PVV Boordcomputer Taxi gebaseerd op aannames”

Duco Douwstra|28.07.11|09:32

De eerste 2 alinea’s kloppen, voor de rest is het reclame voor een apparaat waar de overheid al ruim 8 jaar over aan het discussiëren is. De PC zou ook de papieren massa vervangen, maar sindsdien is het papierverbruik ongeveer verdrievoudigt. We zijn het er over eens dat de de nu al modern geautomatiseerde bedrijven eenvoudig en betrouwbaar te controleren zijn, rol dat systeem dan landelijk uit roepen verstandige mensen zeggen. Of hebben we meer vertrouwen in een door ambtenaren en bonden be–

Duco Douwstra|28.07.11|09:40

bedacht systeem? Dat de basis BCT € 1500,– zou gaan kosten, kan misschien ook wel kloppen, maar wat krijg je daardoor? zit daar een printer bij, een display en bedieningspaneel en kaartlezer enz. We blijven in nevelen gehuld en vinden dat niet verdacht! Vanaf 2005 is elk jaar beloofd dat de BCT er dat jaar zou komen, hoe betrouwbaar wil je zijn. Op welke software gaar “de BCT” draaien. Rapporten over de BCT schrijven dat uitgegaan moet worden van aannamen en betrouwbare bediening de chauffeur

Duco Douwstra|28.07.11|09:48

En over 7 dagen per week werken, daar hoef je toch het hele kostbare BCT circus niet voor op te tuigen. Doe zoals in andere landen, na maximaal 6 dagen werken 24 uur verplichte rust, zonder werkmappen :-}} In de bouw zeuren ze toch ook niet als een Zzp-er timmerman heel overdreven 7 dagen per weer en 16 uur per dag werkt. Terwijl die niet uren op een standplaats staat uit te rusten. We houden met z’n allen een hele administratie bij, alleen omdat we bang zijn dat Jantje langer werkt,belangrijk.

UTAX taxicentrale|28.07.11|10:15

De invoering van de taxi-boordcomputer, is in onze visie een enorme stap voorwaarts inzake de professionalisering van de taxibranche !
En inderdaad we hebben er erg lang op moeten wachten, maar dat is toevallig een specialisme dat de meeste taxichauffeurs uitermate goed beheersen.
NB; Met een taxiboordcomputer heeft het ook geen zin om achteruit over de Maliebaan te rijden.

Ronald|28.07.11|10:22

@Duco: Het apparaat zal in ieder geval niet op Android of IOS gaan draaien ;-).

Roy|28.07.11|10:49

Er zijn met name juist door de overheid, bct fabrikanten en K.N.V. al zo veel suggestieve aannames gegeven waardoor ik nieuwsgierig ben naar de ´zg´ feiten !
Daar hoort dan het totale kosten – baten plaatje voor de branche vanzelfsprekend bij.
Wie betaald wat als het apparaat fraude gevoelig blijkt te zijn, wat o.a. aangegeven staat in het rapport van technolution over de BCT, is naar mijn mening zo´n feit.
Ik hoop van harte dat kamer vragen tot succes en minder regelgeving zal leiden.

Henk Bulter|28.07.11|11:16

Beste Bart, Heeft 1 van de mysterieuze leveranciers, deze reclame voor de BCT soms voor jou geschreven? Twee jaar geleden op de TaxiExpo werd er door Quipment op een hele futuristische wijze de BCT getoond. Alsof we in een nieuwe wereld terecht zouden komen. Een beetje te vergelijken met de films van Harry Potter, het blijken inderdaad nog steeds sprookjes verhalen te zijn. Als we wakker worden heeft het 100 miljoen gekost. Er zijn we 10 jaar stil blijven staan in de tijd en Duco heeft gelijk.

A.Urban|28.07.11|11:21

Weer zo´n misvatting hierboven, de BCT ziet dat je de taxi verplaatst , maar niet of je voor of achteruit rijdt en of er een klant in zit of wat dan ook. Utax, leg eens uit wat een b.v. een Gobox niet kan wat een BCT wel zou kunnen?
Bij een oude mechanische taximeter had achteruitrijden soms effect, 30 jaar geleden dus, veel overeenkomsten met de voorgestelde BCT, helaas!

deslimstevervoerder|28.07.11|11:23

waarom begrijpt niemand dat Duco voor eigen parochie spreekt? Het is algemeen bekend dat Duco tegen de BCT is, maar dat is zijn persoonlijke mening! En volgens mij heeft Duco er belang bij om werkboekjes te verkopen……. Er ligt uitgebreide wet- en regelgeving voor de BCT, inclusief hoge veiligheidseisen. Maar blijkbaar heeft niemand die gelezen of begrepen, behalve de fabrikanten die er mee bezig zijn. Beetje jammer, veel geouwehoer maar weinig inhoud.

Duco Douwstra|28.07.11|11:45

Beste “deslimstevervoerder” Je moet goed lezen, ik ben zelfs VOOR het afschaffen van de rij- en rusttijden, dus preek ik beslist niet voor eigen parochie. En als mijn voorstellen uitgewerkt zouden worden, dus de al 10 jaar bestande en dagelijks verbeterde systemen landelijk uitrollen. Dan waren we 8 jaar geleden al overal van af geweest. Maar ook als daar nu toe besloten zou worden, kan het snel perfect werken. En met te beweren dat ik de onzin over de BCT niet begrijp ben jij niet “deslimste”

wim|28.07.11|12:03

900 euro na subsidie heb je een kale versie denk ik, dan komt het scherm er nog bij, printer, inbouwkosten ed. totaal kom je nog op 2800(met subsidie eraf)
Waanzin!

Ruud|28.07.11|12:09

Indien je je niet volledig hebt verdiept in alle voor en tegens omdat je niet over de echte relevante en betrouwbare informatie beschikt zie je een door de bomen het bos niet meer.
Maar als neutrale toeschouwer moet mij vanhet hart dat het artikel van Bart de indruk geeft dat dit door iemand is geschreven die aandelen heeft in een van de aanbieders van het systeem. Zeker omdat er geen nadelen worden aangegegven. of zijn die er echt niet Bart.

Peter.|28.07.11|12:13

En dat gezever over concurentie wat een gelul als ik met de hand alles wil invullen moet ik zelf die keuze kunnen maken ,daar hoefd niemand zicht mee te bemoeien .
want met 2 auto,s en enkele ritten op een dag is dit net zo snel gedaan.
Nee het is gewoon omdat de belasting niet genoeg kan op strijken
En te lui zijn om ter plekke te controleren..
De prijzen gaan alleen maar verder omhoog ,tennadelen van de klant.
En laat de goede bedrijven met rust en scheer niet alles over een kam.
.

Peter.|28.07.11|12:28

Waarom niet meteen opekaart spelen en zeg eerlijk dat alle kleine bedrijven kapot moeten.
En dat alles naar de grote vervoers bedrijven moet .
En schij uit over dat gezever en met onrust zaaien in deze brache en ga zorgen dat dit land weer eens gezonde ondernemers geest krijgt ,want wie wil hierin nog verder investeren.
Hoe kan iemand ons regeltjes en wetjes opdringen als ze de ballen verstand hebben van deze materie .
Ik heb het wel in orde maar en er komt toch weer iets anders na de BCT.

erik|28.07.11|12:31

Concurrentie verhoudingen als argument om rij en rusttijden te hanteren is inderdaad de praktijd maar slaat helemaal nergens op.
De bedoeling van deze wetgeving is verkeersveiligheid en als er dus geen verband tussen verkeersveiligheid en deze wetgeving aan te tonen is dient ze per direct afgeschaft te worden.
Bart Pals draagt hier een argument voor afschaffing aan, namelijk dat de wetgeving misbruikt wordt om de markt zogenaamd eerlijk (hangt nogal van je perspectief af)te reguleren.

Rodney|28.07.11|12:36

Ik ben ook voor het afschaffen van de rijtijdenwet en tegen de BCT, het is voor mij als zzp-er allemaal al lastig genoeg om de kost redelijker wijs te kunnen verdien. De extra kosten om die BCT aan te schaffen is toch weer een aantal boodschappenkarretjes minder. Ik rij zelf enkel luchthavenvervoer en rij maximaal 35 uur per week, dit is het maximale wat ik eruit kan halen i.v.m. de rijtijdenwet (je bent afhankelijk van het aanbod en helaas sluiten niet alle ritten gelijk aan)

erik|28.07.11|12:41

@Bart Pals: ik bepaal graag zelf wat verantwoorde arbeidstijden zijn en wat in mijn belang is. Ik heb u of de overheid niet nodig om te bepalen wat voor mij comfortabel en verantwoord is. Niemand zal mij dwingen 16 uur per dag te werken. Ik wordt echter wel gedwongen mijn auto elke week 45 uur volledig stil te zetten ongeacht het aantal uren dat ik gereden heb. Belachelijk! Ik verdien idd wat ik zelf normale arbeidstijden zou willen noemen en dan moeten die rij en rusttijden dus Afgeschaft!!!

erik|28.07.11|13:11

@Bart Pals. Concurrentie verhoudingen op de arbeidsmarkt als argument voor handhaving van r en r tijden. Ik kan daar alleen maar dit over zeggen. Ongelooflijk!! Dat was niet de bedoeling van r en r tijden, dat ging over de verkeersveiligheid.
Een zelfstandige concurreert misschien wel met iemand in loondienst maar dat geldt dan voor elke branche waar zelfstandigen actief zijn. Ik ken geen branche waar de arbeidstijden voor personeel ook voor zelfstandigen gelden Kortom een non-argument.

Ria|28.07.11|13:13

Bart: ga eens praten als een echte journalist die de waarheid boven tafel wil krijgen, met chauffeurs die op de diverse taxistandplaatsen staan. Daar krijg je vele malen meer informatie en wat er allemaal mis is of ontbreekt of welke mazen er allemaal zijn in de wet en taxiwet. En vraag dan is alle exacte gegevens op van de door jou zo bejubelde BCT en kijk dan eens als een onafhankelijk journalist (dat ben je toch??) naar de zin en de onzin in het complete plaatje.
Toets aan feiten!!!

Fredrix|28.07.11|14:29

Ik werk zelf nu binnen een taxionderneming waar we nu een ruime 5 jaar de qim terminal gebruiken een voorloper van BCT.
Als je gps wegvalt moet je volgens het systeem over stappen op de handgeschreven rittenstaat hoe gaat dat dadelijk bij BCT?
Op deze manier heb je nog altijd een handgeschreven rittenstaat nodig.
Daarbij heb je dan nog dat er onderneming zijn die een Gobox gebruiken als ik het goed zeg en dit is ook voldoende voor een digitale rittenstaat en is een stuk goedkoper.

Mark|28.07.11|14:49

Wellicht word het gewoon eens tijd dat er passen,vergunningen of auto`s in beslag genomen gaan worden bij constatering van fraude in welke vorm dan ook, in plaats van eerlijke chauffeurs/bedrijven op kosten te jagen met een apparaat dat zo fraude gevoelig is als het maar kan en waarmee de plank weer eens volledig misgeslagen word.
Zolang alles maar afgestraft word als economisch delict blijft het lonend te frauderen met taxi apparatuur, rijtijden etc.

Mario|28.07.11|15:13

De teneur van het relaas van Bart Pals heeft veel weg van het bekende politieke handigheidje ” daar is de boosdoener ( werkboekje, rittenstaat ) en die kan alleen maar erger worden (sanctionering, meer fraude en oneerlijke concurrentie), ik ben de oplossing (BCT), steun mij en uw ellende ( zie de boosdoener en erger) is over “.

Mario|28.07.11|15:15

.Overheidsregelingen. Cynisch is dat deze ellende, het werkboekje , de rittenstaat, de oneerlijke concurrentie, marktpositie zzp’ers en loonchauffeurs (lees werkgevers ! ), het sanctioneringsmodel allemaal regelingen zijn die door de overheid direct ( controle, sanctionering , marktregulering ) of in-direct ( cao’s ) in het leven zijn geroepen.

Mario|28.07.11|15:16

Organisaties.Daar naast zijn er nog branche(gelieerde) organisatie(s) ( KNV taxi, Taxi Centrales ) die graag het liefst mede op de stoel van de overheid, maar op zijn minst aan de overheidsdis willen zitten en bereid zijn daar voor de ziel van 6000 kleine zelfstandigen te verhandelen om er uiteindelijk alleen hun eigen belang ( en dat van hun achterban) te kunnen dienen.

Mario|28.07.11|15:17

Investering.De BCT vergt wederom een forse investering van de kleine zelfstandige. Significant detail is dat diens winstgevendheid ( lees investeringspotentieel ) door de overheidsmaatregelen in de afgelopen 8 jaar met ruime mate is afgenomen. Een substantiële subsidie van € 600,00 op de totale investering is slechts een bescheiden druppel op de gloeiend hete bodem van de bankrekening van de kleine zelfstandige.

Mario|28.07.11|15:17

Besparing.Interessanter is echter de besparing van de overheid op de uitvoeringskosten van de controlerende diensten ( IVW, Belasting ) . Nergens lees ik wat hier bespaard wordt. Is die € 600,00 de bekende eenmalige sigaar uit eigen doos ?. Als de regeling BPM op de helling moet omdat er 105 miljoen kan worden bespaard op de uitvoeringskosten van een regeling ter waarde van 1,5 miljard… wat zal er dan wel niet bespaard worden met deze BCT duurzame, door de branche betaalde, besparing !.

Mario|28.07.11|15:20

Teneur. De teneur van het relaas van Bart Pals heeft veel weg van het bekende politieke handigheidje ” daar is de boosdoener ( werkboekje, rittenstaat ) en die kan alleen maar erger worden (sanctionering, meer fraude en oneerlijke concurrentie), ik ben de oplossing (BCT), steun mij en uw ellende ( zie de boosdoener en erger) is over “.

Mario|28.07.11|15:21

Regelingen Overheid. Cynisch is dat deze ellende, het werkboekje , de rittenstaat, de oneerlijke concurrentie, marktpositie zzp’ers en loonchauffeurs (lees werkgevers ! ), het sanctioneringsmodel allemaal regelingen zijn die door de overheid direct ( controle, sanctionering , marktregulering ) of in-direct ( cao’s ) in het leven zijn geroepen.

Mario|28.07.11|15:21

Gelieerde Organisaties.Daar naast zijn er nog branche(gelieerde) organisatie(s) ( KNV taxi, Taxi Centrales ) die graag het liefst mede op de stoel van de overheid, maar op zijn minst aan de overheidsdis willen zitten en bereid zijn daar voor de ziel van 6000 kleine zelfstandigen te verhandelen om er uiteindelijk alleen hun eigen belang ( en dat van hun achterban) te kunnen dienen.

Mario|28.07.11|15:23

BCT Investering. De BCT vergt wederom een forse investering van de kleine zelfstandige. Significant detail is dat diens winstgevendheid ( investeringspotentieel ) door de overheidsmaatregelen in de afgelopen 8 jaar met ruime mate is afgenomen. Een substantiële subsidie van € 600,00 op de totale investering is slechts een bescheiden druppel op de gloeiend hete bodem van de bankrekening van de kleine zelfstandige.

Mario|28.07.11|15:24

ZZP Criminalisering.Het ondergraven van de argumentatie van Bart Pals tbv de BCT is niet heel ingewikkeld. Moeilijker is het beeld van de “gecriminaliseerde “ kleine zelfstandige weg te nemen. Een beeld dat mogelijk werd door de dereguleringsdrift van de overheid en later bewust in stand is gehouden door overheid, KNV Taxi en Taxicentrales om invoering van (herstellende) marktregulerende regelgeving politiek te vereenvoudigen.

Mario|28.07.11|15:24

Ondernemerschap. Saillant detail is dat deze regelgeving ten koste gaat van het vrij ondernemerschap van de zzpér en ten voordele is van de marktpositie van KNV Taxi, Taxicentrales en werkgevers. In deze context is het begrip zzpér niet langer meer van toepassing maar dient te worden vervangen door risicodragende lijfeigene.

Mario|28.07.11|15:25

Beperking.De BCT is de zoveelste regeling van de overheid en KNV Taxi om het vrij ondernemerschap van de zzpér te controleren en te beperken. Pas na invoering zal gaan blijken of de voorgehouden voordelen ook realiteit zullen zijn. Als het bloeden dan niet stopt, zal de overheid er nog een doekje tegen aan gooien. ( zoiets zagen we al gebeuren met de invoering van de deregulering en de daar op volgende jaren. ) Er is een oud spreekwoord voor dit soort situaties “als het kalf verdronken is…..

Mario|28.07.11|15:26

Marktpositie. Nergens vind ik een vergelijkend rapport waar de marktpositie van zzpér en werkgever cq loonchauffeur objectief wordt beschouwd. Te gemakkelijk wordt er met argumenten gestrooid als langere werktijden, concurrentie en verschil tussen loondienst en zelfstandig rijden.

Mario|28.07.11|15:27

Organiseren. Het wordt tijd om de kleine zelfstandige te organiseren in één grote vertegenwoordiger die het ZZP belang in de branche uit gaat dragen. Misschien iets voor ZZP Nederland ?. Te lang is en wordt er gesold met de zzpér door overheid en KNV Taxi. De zzpér is een zelfstandige die niet gecriminaliseerd is en die zeer goed in staat is zijn eigen broek op te houden. En dat moet de heren/dames bestuurders Overheid en KNV Taxi maar eens goed tussen de oren worden geknoopt.

Ruud|28.07.11|15:41

Er is nog een lange weg te gaan
Ben best nieuwsgierig naar de uitkomst van een referendum onder alle taxi-ondernemers.
Zal er natuurlijk nooit komen omdat de uitkomst wel eens pijnlijk zou zijn voor de (ambtenaren) veranwoordelijke staatssecretaris.

ikke|28.07.11|17:58

Ach de PVV heeft zo te lezen hier geen kaas van gegeten, die kunnen zich beter met andere dingen bezig houden.

Gino de Vries|28.07.11|19:46

Aaaa…..mooi betoog, nu op naar de “wiebel-meter” voor op de hamer en kwast van de ZZP timmerman en schilder…. het is weer het ultieme hoogdravende moralistische geneuzel over “het is het beste voor de branche” en dat hangt me ellenlang de strot uit….deze meneer Bart Pals zal wel aandelen in die boordcomputter hebben………ritten jatten is er al jaren niet echt meer bij met al die hordes taxis op straat.
De hele liberalisering is één grote ramp en heeft alleen maar ellende gebracht!!

JohnJanos|28.07.11|20:21

Beste chauffeurs,
De middenstanders zijn op een goede dag genaaid doordat zij ineens precariorechten moesten gaan betalen voor reclame uitingen op/aan/voor het winkelpand. Daar was flink veel geld mee te verdienen.
Nu is de taxibranche de lul en zo zal er over enkele jaren wel weer een andere branche de dupe zijn.
It’s all about the money en al het andere is hoogdravend geklets…

A.Urban|28.07.11|21:42

Hr.Pals geeft aan dat er discussie gevoerd mag worden over de BCT PRIMA!
Maar dan wel bij het begin beginnen s.v.p. en ook de doelstellingen die in 2008 gesteld zijn nakomen! De lijst met ondeugdelijke ”FEITEN” over de BCT, waarover door KNV vragen zijn gesteld aan Hr.Hofsteenge, (I.V.W. 2008) en zijn antwoorden hierop serieus aandacht geven. In mijn bezit en stel ze beschikbaar !
Misschien moet ik schrijven: ondeugdelijke NADELEN van de BCT!
Hij moet er niet komen op onjuiste aannames!

Roy|28.07.11|22:10

Bart, de basis boordcomputer hoeft niet voorzien te zijn van zit sensoren, taximeter,
geeft geen straatnamen aan, weet niet wanneer de taximeter aan moet en op welk tarief,
je mag in je pauze rijden, komt geen ritstaat uit, wat kan je er eigenlijk wel mee en waarom is dat beter ? Een ritstaat kun je op de standplaats invullen, de bct moet je direct
bedienen, kost meer tijd, kan de pas van m’n oma er in doen, enz, hij deugd echt niet. Bedacht voor boeven lijkt wel. Dat ziet de Mos toch wel goed.

Gino de Vries|29.07.11|13:33

Met alles en nog wat is dit landje “Haantje-de-voorste” en de “Liefste” , overal in het heiligverklaarde Europa is de taxibranche gereguleerd (..op een paar uitzonderingen na) en hier is de taxibranche geofferd op het altaar van de “heilige-vrije-marktwerking” en alles loopt uit de klauwen, met kunst en lapmiddelen probeert men de uitwassen van een falende Overheid weg te vegen!.; Nooit heeft een “Deregulering” zoveel regels opgebracht!.
We zijn de enige taxibranche ter wereld met een BCT :-(

marion|29.07.11|13:42

Reactie laatste alinea van de heer Pals,
Wat inhoudelijke discussie? is ons wel eens om uitleg gevraagd?
b.v de besparing van 15 min, de gemiddelde zzp er heeft tussen de ritten door 1 uur pauze, denk dat ze in die tijd wel een klein lijntje kunnen zetten toch, En het uur pauze is er sowieso al. Hoeft geen duizenden euros te kosten.We kunnen beter een schadevergoeding aan het rijk vragen voor de “oneerlijke concurrentie die ons is aagedaan door toedoen van het rijk bij de deregulering”.

marion|29.07.11|13:46

EN kunnen we niet eens afspreken en met elkaar in gesprek komen en dan denk ik toch aan erik, roy , mario en urban en duco, daar komen zeer zinnige argumenten uit. Ook bij de anderen ik bedoel het niet verkeerd maar discussieren met hondert man heeft geen zin. We moeten een basis maken en dan uitbreiden. Dit zou kunnen bv afrit de Meern of zo bij een kopje koffie.

Gino de Vries|29.07.11|14:33

Aaah een nobel streven Marion maar wel eens in gesprek geweest met een zooitje eigenwijze ambtenaren en politici!?, nou ik wel en volgens mij Duco ook en laat die het maar vertellen;De politiek en ambtenarij hier in Nederlend heeft monsterstruiken bloemkool in hun oren en ze weten alles beter, je-weet-wel het “Grooooote gelijk” en wij maar buigen en slikken.
Het wordt je zwaar temoede, eens een mooi bedrijf zonder noemenswaardige problemen, moet je nu zien!.

jair|29.07.11|14:41

Waarin de overheid in blinkt, is goede systemen ontwikkelen. Voorbeelden: het EPD, het landelijke politiesysteem, kosten die oplopen in miljoenen euro zonder enige succes. Dit doen ze met de belastinggeld. Maar Taxi bedrijven hebben geen belastinggeld om zomaar te strooien. Overheid heeft controlerende functie. Ga op pad controller want geen machine is fraudeloos en mocht de overheid het toch willen moet zij het tot het puntje toe financieren en onderhouden.

Duco Douwstra|29.07.11|14:55

Er zijn heel veel mensen die al ruim 6 jaar de verkeerde kant uitlopen richting afgrond. Zelfs toen ze de afgrond zagen konden ze niet meer stoppen, door tunnel visie en geen realiteitszin, konden ze niet anders. Nu bungelen ze ergens halverwege de afgrond, maar uit schaamte durft niemand om hulp te roepen. En aan de kant staan allemaal mensen, die de kracht en de wil niet hebben, om deze blindgangers te redden.De PVV gooit nog wel touwen naar beneden. Maar daar willen ze niet door gered worden

Gino de Vries|29.07.11|14:57

Hear, hear, de spijker recht op z’n pan, ’t is toch van de zotte dat ik als taxi-ZZPer van m’n armoedje nog honderden euries uit de poeplap moet trekken om het de Overheid mogelijk te maken om mij te controleren!!
En strakjes de timmerlieden, schilders en metselaars allemaal een “wiebel-meter” op het gereedschap die registreert hoeveel slagen,vegen en stroken per minuut deze ZZPers wel niet maken.
Het totale falen van de Overheid heeft ons gebracht waar we nu zijn….in de drek!!

marion|29.07.11|15:28

niks doen en alleen klagen is dat dan de optie voor jullie? ik wil niet praten met de politiek maar alle zaken die ons de das om doen aanpakken. Maar goed geen reactie en strijdlust is dus de mentaliteit van de heren chauffeurs, alleen klagen op dit forum. Prima zoals ik al zei ben ik gelukkig gestopt maar gaat het wel aan mijn hart ik maak me dus drukker dan nodig. Het was een begin en een aanbod.

marion|29.07.11|15:51

maar nu snap ik het ook dat de taxibranche constant aangepakt wordt. Om de eenvoudige reden dat het een makkelijke prooi is, jullie schreeuwen veel maar doen nix. Laten alles welgevallen.
Handen in eigen boezem jongens. Vroeger waren er chauffeurs uit amsterdam die nog wel eens de kastanjes uit het vuur haalden maar nu is het berustten en verzuipen. Veel succes mensen ik steek hier geen energie meer in. vriendelijke groet marion