Schultz van Haegen

Invoering Boordcomputer Taxi gaat gewoon door

De invoering van de Boordcomputer Taxi gaat gewoon door. Het opnieuw bekijken van de nut en noodzaak van de BCT is niet nodig. Dat antwoordt minister Melanie Schultz van Haegen op de PVV-kamervragen. De PVV had vraagtekens bij het apparaat omdat het inmiddels achterhaald zou zijn.

“Technische ontwikkelingen kunnen in de BCT worden verwerkt, zodat de BCT steeds bijdetijds kan zijn”, schrijft de minister aan de Tweede Kamer. “De BCT is daarom geen mosterd na de maaltijd, maar een wezenlijk onderdeel van de modernisering en professionalisering van de taxibranche.”

Boordcomputer Taxi

De PVV beweerde dat een boordcomputer zo’n 4500 euro per wagen zou gaan kosten. Maar daar is geen sprake van, zo meldt Schultz van Haegen.

“Een boordcomputer die voldoet aan de specificaties kost volgens mijn informatie zo’n 1000 tot 1200 euro. Voor elke BCT is een subsidie van 600 euro beschikbaar. Als een ondernemer kiest voor uitbreiding met extra functionaliteiten, werkt dat prijsverhogend.”

Fraude

Ook leidt de BCT volgens de minister tot een vermindering van administratieve lasten, wat geld bespaart bij de taxi-ondernemer. Ook wordt effectiever en efficiënter toezicht mogelijk en de concurrentievoorwaarden gelijk. Ze bestrijdt dat het apparaat fraudegevoelig zou zijn.

De boordcomputer moet aan zware internationale beveiligingseisen en keuringen voldoen, zo schrijft de minister. “De specificaties van de BCT zijn zodanig opgesteld dat de fraudegevoeligheid beperkt is en aanzienlijk minder is dan in het huidige, handmatige systeem. Uitgangspunt bij de eisen aan de BCT is dat het verzamelen van gegevens automatisch plaatsvindt met sensoren.”

Taxichauffeur

Sommige informatie, zoals het starten en stoppen van een rit, is niet met sensoren vast te stellen. De chauffeur zal moeten aangeven dat een rit start of stopt.  “Op basis van dat seintje worden vervolgens automatisch de registratiegegevens verzameld, zoals de GPS-coördinaten, tijd en kilometerstand. Op deze gegevens kan de chauffeur geen invloed uitoefenen”, weet de minister.

“Daarnaast voorkomt de BCT onbedoelde fouten zoals verschrijvingen in de werkmap en rittenstaat. De boordcomputer is daarom veel minder afhankelijk van de betrouwbaarheid van de chauffeur dan het huidige systeem.”

Rij- en rusttijden

De minister is vooralsnog niet van plan de rij- en rusttijden voor taxichauffeurs af te schaffen. “Bij het opstellen van de nieuwe taxivisie in 2009 is samen met de taxibranche de regeling tegen het licht gehouden. Geen van de partijen was voorstander van afschaffing van de rij- en rusttijdenregeling.”

Handhaving van de rij- en rusttijdenregeling zou een grotere flexibiliteit voor de taxibranche met zich meebrengen dan terugvallen op de algemene Arbeidstijdenwet.

Controle

Schultz van Haegen: “Doel van de BCT is vooral vereenvoudiging van de registratie van ritten en werktijden. Effectievere controle op met name rij- en rusttijden omwille van de verhoging van de verkeersveiligheid is niet het hoofddoel. De taxibranche houdt zich voldoende aan de regels.”

De boordcomputer wordt per 1 oktober 2011 ingevoerd. Taxivoertuigen moeten voor oktober 2013 het apparaat ingebouwd hebben. Lees hier de brief van de minister.

Bart Pals

Lees ook: PVV zet vraagtekens bij invoering boordcomputer taxi

Lees ook: Mening PVV Boordcomputer Taxi gebaseerd op aannames

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

100 reacties op “Invoering Boordcomputer Taxi gaat gewoon door”

stofjas utrecht|24.08.11|19:03

Oktober 2013 stop ik ermee en ga dan terug naar Marokko….

Stadjer|24.08.11|19:21

Fantastische aannames maakt mevr.Schultz.Alsof ze een glazen bol heeft.Dezelfde naïviteit die bij de KVN Taxi te zien is wanneer men het taxi-ondernemerschap vrij gaat geven.Ik denk dat ze iets te optimistisch is.Ietsje.

Gerry|24.08.11|23:20

“Technische ontwikkelingen kunnen in de BCT worden verwerkt, zodat de BCT steeds bijdetijds kan zijn, schrijft de minister aan de Tweede Kamer. “De BCT is daarom geen mosterd na de maaltijd, maar een wezenlijk onderdeel van de modernisering en professionalisering van de taxibranche.”
Het is al heel wat dat ze toegeeft dat die BCT achterhaald is, maar wie gaat die aanpassingen
verwerken betalen ? Wie heeft haar voorgelicht? Is handmatig invoeren automatisch dan?
Toch iets uit te leggen minister.

A.Urban|24.08.11|23:48

Ik heb van m’n ouders geleerd dat je niet mag liegen.
De uitleg van de minister staat vol met leugens. Zou je toch niet verwachtten.
Weet ze eigenlijk wel wat een taxiterminal eigenlijk allemaal kan, wat een basis BCT niet kan?
Hoe durf je zoiets te schrijven?
Wat heeft zware beveiliging voor zin als je vooraf al met je vinger allerlei onzin in kan voeren in de BCT? Waarom de afgelegde weg is gekozen en vastgelegd wordt achteraf uitzoeken en een puzzel . P.V.V. , even doorvragen s.v.p.

Mike.Rotterdam|25.08.11|07:40

“Doel van de BCT is vooral vereenvoudiging van de registratie van ritten en werktijden. Effectievere controle op met name rij en rusttijden omwille van de verhoging van de verkeersveiligheid is niet het hoofddoel.Okay,wat ben ik ook een domme ondernemer toch.Netjes alle papieren gehaald om zelfstandig ondernemer te worden,alleen ik schijn dus niet zo goed mijn lijsten en werkmap in te kunnen vullen.Daarom een BCT natuurlijk!Volgens mij heeft deze dame ook de woorden zomaar van iemand overgenomen

Bart|25.08.11|08:26

@ Gerry: Ik lees nergens terug dat ze toegeeft dat het product achterhaald is.
Het lijkt me een goede zaak. De vragen van de PVV waren duidelijk gebaseerd op aannamens en nonsens.
Veel zaken worden automatisch vast gelegd. Tuurlijk er is ruimte voor fraude maar die zullen sneller te constateren zijn. Daarnaast zijn zaken sneller te controleren en kunnen ze sneler worden ingevoerd. Dit levert voor veel partijen een voordeel op. Ook de taxichauffeur.
Ik zie het voordeel er wel van in

CabKnowHow|25.08.11|09:19

Er zijn maar twee bedrijven in Nederland die goed af zijn met de BCT één in Nijmegen en één in Apeldoorn.

En dat zijn de bedrijven die juist de BCT steunen zodat ze er geld aan kunnen verdienen, jaarlijkse keuringen, abonnementen, verkopen van data gegevens (voor bv. file informatie).

Tot op dit moment onthouden deze bedrijven zich ook van elk commentaar echt werkelijke gegevens zijn er nog steeds niet zoals prijzen. Is er op 01-10-2011 wel een BCT beschikbaar?

Bart|25.08.11|09:55

@CabKnowHow: Er zijn meerdere bedrijven die aan hebben gegeven een apparaat op de markt te zetten naast Quipment en Taxitronic. Bovendien hoeft de BCT niet jaarlijks gekeurd te worden enkel in bij inbouw. Daarnaast verplicht niemand u om navigatie of dataverkeer toe te passen. Naar mijn weten is de prijs die mevrouw Schult van Haegen noemt redelijk in de richting. Natuurlijk is het een behoorlijke investering, maar pas je het apparaat goed toe dan zul je er ongetwijfeld je voordeel uit halen.

CabKnowHow|25.08.11|10:05

Let maar op er komen maar twee leveranciers met een BCT het is een eenvoudige rekensom:

Kijk naar het aantal voertuigen en de kosten van ontwikkeling voor elk ander bedrijf is het niet interessant om een BCT te leveren.

De kosten voor ontwikkeling is één maar kijk naar de keuringen etc. etc.

Als bedrijf heb je geen voordeel van een BCT de bedrijven die voordeel zouden hebben van een BCT hebben allang een Qim, TD32 of Gobox anders zouden ze een dief van hun eigen geld zijn.

Gerry|25.08.11|10:09

@Bart, De Minister schrijft toch, “De specificaties van de BCT zijn zodanig opgesteld dat de fraudegevoeligheid beperkt is en aanzienlijk minder is dan in het huidige, handmatige systeem.,
Minder, (wat overigens niet waar is) houd voor mij in dat fraude kan met de bct.
Ze praat de ambtenaren van I.V.W. na, die hun gezichtsverlies en foute BCT niet willen toegeven.
PVV geeft juist punten aan en geen aannames. Weet je eigenlijk wel wat een Terminal wel kan?
Ga dat eens vergelijken, of kom kijken!

Bart|25.08.11|10:11

Naast Quipment en Taxitronic is bekend dat Euphoria (Cabman) en Digitax een BCT gaan leveren. Daarnaast geeft de lijst er nog een aantal aan. Wat die gaan doen weet niemand maar er is in ieder geval de mogelijkheid.
Voor een bedrijf dat geen BCT ontwikkelt betekent dat ze meteen uit de branche positioneren. Ik denk niet dat de leveranciers dat laten gebeuren.
En hoewel de Nederlandse taxi branche relatief klein is wordt er veel vanuit andere Europeese landen gekeken naar wat er hier gebeurt.

Bart|25.08.11|10:15

@Gerry: Ze doelt daar toch op het feit dat het nieuwe apparaat minder fraude gevoelig is, wat op zijn beurt positief is. Daarmee geeft ze niet aan dat het een achterhaald product is. Handmatige administratie is anno 2011 achterhaald in mijn ogen. Fraude kan inderdaad, omdat het invoer afhankelijk is. Maar dat voorkom je niet. Het is wel zo dat dingen zoals, positie, werktijden en kosten van een rit gewoon worden geregistreerd. Nu gaat dat handmatig. Fouten of bewust manipuleren zijn zo gemaakt.

CabKnowHow|25.08.11|10:15

Het is simpel op 01-10-2011 gaat het beginnen en wat weten we nu!

Ik zou in iedergeval geen BCT gaan ontwikkelen als ik vooraf niet zou weten hoeveel ik er ga verkopen.

Je verkoopt een BCT maar één keer er komen geen taxi’s bij in NL dus als er in totaal 23.000 zijn gemaakt stopt het, ik ben het met je eens als je geen BCT hebt heb je geen markt meer.

Maar alleen de ontwikkeling van een BCT zal ongeveer 1.500.000,00 tot 2.000.000,00 per bedrijf zijn maar nu maar eens een rekensom.

Bart|25.08.11|10:17

@Gerry: Ik weet wel degelijk wat een terminal kan. Daarnaast ben ik benieuwd op basis van welke info jij baseert dat het apparaat meer fraude gevoeliger is. Het apparaat bestaat nog niet. Meerdere zaken worden nu automatisch vast gelegd. Dit ook nog digitaal. Niet meer dan logisch dat het dan meteen minder fraude gevoelig is.

CabKnowHow|25.08.11|10:19

De bedrijven hebben nooit gezegd dat ze een BCT ontwikkelen ze hebben aangegeven dat ze met een BCT gaan komen, misschien gaan er bedrijven wel gebruik maken van een BCT van een andere leverancier!

Als een BCT niet gekeurd hoeft te worden waarom moet een Taximeter dan wel gekeurd worden prijzen worden gebaseerd op KM’s, de BCT wordt ook gebruikt voor afstanden te berekenen hij moet namelijk gekalibreerd worden op afstand.

Binnen 2-3 jaar komt er een jaarlijkse keuring let maar op!

Bart|25.08.11|10:23

@ CabKnowHow: Er zijn 35000 taxi’s in Nederland. Maar het klopt wat je zegt: Als je als taxichauffeur eenmaal zo’n apparaat hebt, heb je niets meer te maken met een leverancier. Toch zijn keuringen, service, overbouw, reparaties zaken die er nu ook voor zorgen dat een leverancier werk heeft. Het zal inderdaad na twee jaar een dip veroorzaken maar daar zullen de bedrijven vast wel over na gedacht hebben. Overigens denk ik ook niet dat er 1 oktober een product te koop is. Afwachten dus.

CabKnowHow|25.08.11|10:32

@Bart de verwachting is dat er veel bedrijven gaan stoppen als de BCT verplicht is (na de overgangstermijn van 2 jaar).

De reden is simpel de kosten van de BCT en kun je dan nog wel geld verdienen zoals je het nu doet (al dan niet legaal).

Nu moet je al weer een printer koppelen aan je Taximeter dus weer extra kosten, het zal vooral de prijs van een BCT zijn die bepaald wat er in de markt gaat gebeuren niet de functionaliteit.

Bart|25.08.11|10:49

@ CabKnowHow: Dat denk ik ook, nu denk ik alleen niet dat grofweg 10.000 taxi’s de handddoek in de ring zullen gooien. Ik ben het met je eens dat een taxichauffeur tegenwoordig behoorlijk op kosten wordt gejaagd. Het zal een manier zijn om een schifting in de markt te maken. Maar hoewel dat voor de één z’n dood is, is dat voor de ander meer brood. Daarom zie is het misschien wel, hoe oneerlijk ook, een goede zaak.

Roy|25.08.11|10:49

Alle voorwaarden waaraan een BCT moest voldoen om er aan mee te werken worden door KNV overboord gegooid ,”geen onzin kastje” zoals Jan Zaaier het noemde.Een kale BCT, dus fraudegevoelig, is zo’n onzin kastje!
De geautomatiseerde bedrijven worden bestraft doordat als ze geautom. willen blijven zoals ze zijn er € 4000 tot €5000 per taxi geinvesteerd moet worden!
Wordt onnodige nekslag voor veel kleine bedrijven 10 – 20 voertuigen = €40.000 – €80.000 .
Dank U, I.V.W K.N.V.

Bart|25.08.11|10:53

@ CabKnowHow: Het is een feit dat deze 4 bedrijven producten in de pijplijn hebben. Hoewel ze daar allemaal bijzonder geheimzinnig over doen. Maar dat doen ze om onderling de geheim te houden. De Taxiexpo van Dec zal wellicht een goed beeld tonen van wie wat gaat leveren. De reden dat een taximeter wél jaarlijks gekeurd dient te worden is omdat deze de berekening van het bedrag maakt. De BCT hoeft dit niet. Wel berekent deze de afgelegde weg dmv input van de auto en gps. Je kan ze wel integreren

Bart|25.08.11|10:56

@ Roy: waarom is een kale BCT, fraude gevoeliger dan een “volle” BCT. Input krijgt het apparaat van de taximeter, eigen gps, snelheidssignaal en wat de taxichauffeur invoert. Een “complete” BCT heeft functies als dataverkeer, navigatie en misschien bluetooth. Die hebben verder geen invloed op de invoer. Puur functionaliteiten ten behoeve van de taxichauffeur

CabKnowHow|25.08.11|11:00

@Roy 4000,00 tot 5000,00 euro ik denk dat je teveel PVV leest als dit waar is hebben we een ander probleem.

Deel die 4.000,00 euro eens door twee en ik denk dat je dichter in de buurt zit, met de BCT zal best gefraudeerd worden daar ben ik niet bang voor. Dat er andere oplossingen waren zeker…. maar ik denk dat het grootse probleem op dit moment bij de leveranciers ligt en de communicatie hierover.

Uiteindelijk is de KNV en dus ook het bestuur van de KNV akkoord gegaan met de BCT.

Bart|25.08.11|11:03

Tja het is niet handig dat er vanaf 1 oktober geen apparaten op de markt zijn. Maar wat je zelf ook aangaf, zo’n apparaat ontwikkelen is geen simpel kunstje. En aangezien er pas sinds kort écht duidelijk is wat er nou in zo’n apparaat moet. Taxitronic en anderen dachten eerder dat ze met hun huidige apparaten ook wel af konden. Ik denk dat het wachten is tot de beurs in December. Hopelijk is er dan meer bekent.

CabKnowHow|25.08.11|11:03

@Bart een kale BCT moet voldoen aan de wetgeving en een gekoppelde ook dus daar is geen verschil.

Bart|25.08.11|11:08

Tja, het is wel onhandig dat er vanaf 1 oktober nog geen apparaat op de markt zal zijn(waarschijnlijk). Maar de overheid bleef uitstellen en ze moesten ergens een keer een grens stellen. Nu gingen Taxitronic en consorte er vanuit dat ze met hun huidige apparaat wel zouden voldoen. Nu moeten ze op het laatst toch nog een apparaat ontwerpen omdat er steeds niet duidelijk was waaraan een BCT moest voldoen. Dat is een beste opgave die, blijkt nu, te laat van start is gegaan.

CabKnowHow|25.08.11|11:14

@Bart ik snap wel dat de leveranciers pas starten als de publicatie in de Staatscourant heeft gestaan anders gooi je zo een bak met geld weg.

Het is alleen voor de markt niet eerlijk dat ze een overgangstermijn hebben van twee jaar terwijl er geen garantie is dat je gebruik kunt maken van deze termijn.

De overgangstermijn had in moeten gaan als er minimaal 1 goedgekeurd apparaat op de markt zou zijn.

A.Urban|25.08.11|11:18

Bart, Als ik je commentaar lees lijkt het veel op een antwoord van van een fabrikant dat is 1.
Waar ik mijn commentaar op baseer is o.a. op antwoorden van schrijvers op deze site
en onderzoek door mijzelf gedaan.
De I.V.W. basis eisen waar de bct aan moet voldoen stellen niets voor weet je waarschijnlijk ook .
Die zijn fraudegevoelig. zie rapport Technolution, staat ook ergens op deze site.
Wees eerlijk, de digitale handtekening heeft geen meerwaarde voor de Taxibranche.

Bart|25.08.11|11:24

@ A. Urban: Ik vind het wat voorbarig om te zeggen dat de dig. handtekening geen meerwaarde heeft zonder iemand er mee gewerkt heeft. Fraude is afhankelijk van het apparaat, en deze apparaten zijn nog niet verkrijgbaar. Dus ook daar vind ik weer dat het oordeel voorbarig is. Ik snap de negatieve instelling tegenover het apparaat, je weet niet wat je krijgt en wat het gaat kosten. Wat je wel weet is dat het wéér geld gaat kosten. Ik denk echter wel dat het een aantal voordelen oplevert

Bart|25.08.11|11:26

@ CabKnowHow: 100% Mee eens! Maar het is nu een beetje een gevalletje: wat was er eerst: Kip of Ei verhaal geworden. En ja, daar is de taxi ondernemer de dube van.

Peter|25.08.11|11:32

De taxi branche houd zich voldoende aan de regels zegt ze dan, wanneer komt ze eens onder die staan vandaan waar ze kennelijk al jaren onder zit?!
Laat ze eens een paar uurtjes op vrijdag en/of zaterdag avond/nacht op het Leidseplein gaan kijken, misschien dat ze dan eens als een normaal mens gaat denken en kijken.

Lucu1969|25.08.11|11:33

Waarom moeten wij betalen voor iets wat de overheid wilt om ons te controleren!?!?

blauwebart_uut grunn|25.08.11|11:40

kweet nie waar ze mee bezig zijn in denhaag en de ze maken er mooi een zooi van zo als hun termijn voor bij is zitten wij met de gebaken peren voor iemand die met haar eigen auto rijd maakt ze wel radicale beslissingen voor onze doel groep (hard werkende mensen )ik zie niks in de bct alles is te omzeilen dus weg gegooit geld pulsen gps alles kan je omzeilen straks de bpm nog weg nou daar ga je dan met je wagen park
mensen in denhaag blijf A.U.B van ons af we hebben het al zo moeilijk

CabKnowHow|25.08.11|11:41

@Lucu1969 Ik moet ook een gordel betalen in mijn auto die door de overheid verplicht is in dit geval gaat het om mijn veiligheid.

Je moet ook niet naïef zijn als er geen reden geweest zou zijn voor de BCT was deze er ook niet gekomen, de taxibranche heeft het gedeeltelijk ook aan zichzelf te wijten dat dit nu gebeurd.

Het had alleen zo moeten zijn dat een overtreder verplicht was geweest een BCT in te laten bouwen en de data wekelijks bij het IVW af te laten leveren.

Bart|25.08.11|11:43

@CabKnowHow: Je zult denk ik ook wel gaan zien dat chauffeurs die de fout in gaan vaker worden gecontroleerd op hun gegevens. Dat kan nu ook makkelijker aangezien ze hun gegevens digitaal kunnen aanleveren. Dat is een goede zaak. En inderdaad, de branche heeft het er zelf een beetje naar gemaakt.

Lucu1969|25.08.11|11:46

In het kader van de bezuinigingen wordt er heel veel energie en geld in dit project gestoken.

Schaf de rij- en rusttijden (nederland is het enige land met rij- en rustijden) af. Alles waar nu energie en geld (lees: VEEL GELD) wordt ingestoken komt dan te vervallen.
Plus je kunt nog flink bezuinigen op overheidspersoneel.

A.Urban|25.08.11|11:47

@ 25.08.11 | 11:00 | CabKnowHow Ons bedrijf heeft al vanaf 1998 boordcomputers.
Wanneer ik een digitale handtekening in mijn huidige systemen zou willen, waarmee de BCT moet uitgevoerd zijn, ben ik en ieder bedrijf € 4-5000 kwijt.
Als je een bedrijf weet die het voor de helft kan zoals je aangeeft, hou ik me aanbevolen.
Zolang ik geen betaalbare oplossing weet , blijf ik de P.V.V toch serieus nemen.
K.N.V. heeft veel fouten gemaakt en nog , ben het daarmee eens.

Bart|25.08.11|11:48

@Lucu1969: Nederland is niet het enige land met een rij en rust tijden wet. Ook Zwitserland, zweden en Nieuw Zeeland hebben een vergelijkbaar systeem.

Lucu1969|25.08.11|11:57

@Bart @CabKnowHow Rotte appels heb je overal en in elke branche. Ik kom uit de autobranche en daar was het net zo erg als niet nog erger.
Het levert verder niet minder maar meer werk op want ook de gegevens van de bct moeten uitgelezen worden en je zult deze ook moeten vergelijken met wat de chauffeur noteert.
Met alleen aanschaf van een BCT moet je toch blijven schrijven. Of je je moet een Quim of Gobox aanschaffen en dan ben je meer kwijt als 1100-1200 zoals verhagen schrijft nl. €4-4.500,-

Bart|25.08.11|11:57

@ A. Urban: Ik blijf me afvragen waar iedereen die 4 a 5000 euro vandaan haalt. Nergens hoor je dit soort bedragen voor een BCT (zelf als upgrade je hem). Als je boven aan dit bericht de 1000 a 1500 in beschouwing neemt. Dus ik ben benieuwd waar je dit gehoord hebt.

Bart|25.08.11|12:00

@Lucu1969: Wel degelijk zorgt het voor minder werklast omdat je het schrijfwerk van een taxichauffeur weg haalt. Dat gaat juist allemaal via de BCT. En de autobrache is misschien geen fantastische branche, maar een slechte naam als de taxi branche hebben er maar weinig. En het klopt dat er veel goeie ondernemers tussenzitten. Maar die zullen hun voordeel uit het apparaat moeten/kunnen halen. En wat Verhagen schreef over 4 a 5000 was onwaar. Dat werd door afgelopen publicaties ontkracht.

CabKnowHow|25.08.11|12:01

@A. Urban ik weet niet van welk bedrijf u bent maar u heeft geen boordcomputers dit zijn terminals en dat is echt wat anders.

In het verleden werden systemen verkocht met de afkorting BCT om aan te geven dat het een apparaat was wat gebruikt kon worden als BCT maar dit was niet gebaseerd op de werkelijke situatie.

In de tijd van de TD32 was er al sprake van dat deze terminal voldeed aan de BCT eisen!!!!!

We zullen moeten wachten alleen de leveranciers kunnen deze twijfel wegnemen.

A.Urban|25.08.11|12:10

@Bart
@ A. Urban:” Ik vind het wat voorbarig om te zeggen dat de dig. handtekening geen meerwaarde heeft zonder dat er mee is gewerkt.”
Wanneer ik daar wat in zie doe en betaal ik dat zelf wel.
Nu probeert I.V.W. dit uit op kosten van de ondernemers en belastingbetalers, dat kun je ook voorbarig en ongewenst noemen. Zeker nu er zo veel onduidelijk is.
Zijn dat ook geen aannames dan.

SLVH|25.08.11|12:12

Er komen ongeveer 5 tot 6 leveranciers die jullie allemaal gaan bestoken met de beste aanbiedingen over de BCT. Alleen de meeste taxibedrijven zijn totaal niet op de hoogte,wat ze allemaal hebben en wat ze nu echt nodig hebben. (m.a.w.ze worden gek van alle broodje aap verhalen). Ik weet dat er iemand de onderhandelingen kan gaan doen omtrent de aanschaf van de BCT. Deze persoon gaat samen met U als Taxiondernemer rond de tafel met de leverancier en zoekt samen met U naar de beste en goedkoopste

Lucu1969|25.08.11|12:12

Wij werken in deze branche en ja dan valt je alles wat buitengewoon is hier van op, ditzelfde geldt in de autobranche ook als je hierin werkt.
Krijgt de autorijschoolbranche dan ook een rij- en rusttijdenwet? Die werken regelmatig van 7.00 uur ’s morgens tot 23.00 uur ’s avonds en dat 7 dagen per week. Wie controleert dat???
In iedere branche rommelt het.
Het verschil is echter de klant, als deze slecht behandeld word gaat deze elders shoppen…
Waarom niet in de taxibranche???

SLVH|25.08.11|12:16

Daarnaast vraag ik me af. Hoe inderdaad de markt deze apparaten moet gaan bekostigen. als er nu al bijna geen liquide meer is op de rekening. Er zou buiten de subsidie toch wel een partij moeten gaan opstaan die iedereen financieel wil gaan helpen. Zou daar behoefte naar zijn?
Graag daar meer over, ik zie of lees graag de reactie.

Bart|25.08.11|12:16

@ A. Urban: Helaas is het in de taxibranche zo dat je veel dingen niet zelf mag bepalen. Zou dat wel het geval zijn, wordt het een nog grotere rotzooi. Mensen maken nou eenmaal snel misbruik van mazen in de wet. Zeker bij de taxibranche. Hoewel het klopt wat je zegt. Het streven is om een product op de markt te zetten dat makkelijker te controleren is en lastenverlichting biedt voor zowel de taxiondernemer als de overheid. Win win situatie. Nu wordt er alleen veel negatiefs over geschreven.

Lucu1969|25.08.11|12:27

@Bart, ik heb offertes laten maken door quipment en taxitronic voor 20 auto’s en ja ik ben er dus wel mee bezig. Maar ik ben niet overtuigd door de motivaties van de overheid. systemen kosten tussen de 2.500 en 3.000 euro en dan komt daar later nog eens 1.400,- euro bij voor de BCT gaat wel subsidie nog van af (die is incl. BTW).

@CabKnowHow Gordels hebben hun nut bezwezen omwille van veiligheid en daar betaal ik dan ook graag voor! De BCT echter niet!!!

A.Urban|25.08.11|12:34

@25.08.11 | 12:01 | CabKnowHow
Lees m’n stukje eens aandachtig.
In 1998 had ik al reeds BOORDCOMPUTERS van het merk Metrolink om precies te zijn en de laatste jaren ”Taxi terminals.” De metrolink kon al veel meer dan de basis eisen van de B.C.T.
maar werkte op MS-Dos , is achterhaald, daarom vervangen door Taxi Terminal’s.
Een BCT is een ” Boord Computer Taxi ” Ik schrijf ook niet dat ik DIE heb.

Theo Axirijder|25.08.11|12:35

Rij/rusttijden afschaffen??? Hadden we die dan…

Regelmatig dagen van 17 uur continue rijden…. pauze nemen doe je maar als je voor de deur op je klanten moet wachten die weer eens blijven hangen in de kroeg/thuis terwijl ze een tijd afgesproken hebben…

Enneh boordcomputers/rijtijdenwet??? Dan neem je toch gewoon een ander pasje van de zaak??? Probleem opgelost…

SLVH|25.08.11|12:36

Bart. gelukkig zijn er nog mazen in de wet, waardoor de taxibedrijven nog iets over mogen over houden. Als dat er niet meer is, is het over met het mooie voorbeeld land taxi Nederland. Overheden/verzekeringsmaatschappijen/gemeentes/ wethouders etc. maken allemaal misbruik van de positie van de taxiondernemer.