Lancia Thema

Rijtest nieuwe Lancia Thema, de voormalige Chrysler 300 C

AUTOVANDAAG – Fiat heeft de aandelen van Chrysler overgenomen en gaat in Europa de voormalige Chrysler modellen als Lancia verkopen. De 300C is omgelabeld tot Lancia Thema. In de omgeving van Turijn mochten we deze ‘nieuwkomer’ uitgebreid aan de tand voelen.

De Italianen zijn maar wat blij dat het merk Lancia in leven wordt gehouden, zo blijkt tijdens de presentatie in hartje Turijn. Ze vinden de Thema een welkome aanvulling.

300 C

Een bijzonder model is het zeker, zijn donor 300C is immers een opvallende auto. En daar veranderen de Lancia-badges helemaal niets aan. Grote wielen, lage ruiten, typisch Amerikaans willen we bijna zeggen.

De Thema is gebaseerd op de gefacelifte versie van de 300C, die in 2010 werd gepresenteerd. De ontwikkeling van de auto is dus volledig door Chrysler bekostigd. Het verschil met de 300C zit hem vooral in het front waarin een Lancia grille siert.

Design

Het plaatje oogt iets minder pompeus dan de neus van de Chrysler evenknie. De wielen (19-inch groot) komen ook van de Italiaanse tekentafel, maar dan heb je het ook wel gehad. De invloed van de designafdeling van Lancia is beperkt.

Het interieur is wel naar een hoger plan getild, voornamelijk door gebruik te maken van veel leer en betere materialen dan in de 300C. Het instrumentarium is aangepast en een analoog ‘Lancia klokje’ maakt het interieur af. Het binnenste oogt overigens wel wat zakelijker dan het fraaie interieur van zijn weinig succesvolle voorganger, de Thesis.

Diesel

De Thema komt straks te koop met twee dikke zescilinders, een 3,6 liter V6 benzinemotor en een 3,0 liter Multijet diesel van het Italiaanse VM Motori. We reden de laatste in de krachtigste uitvoering met 239 pk (de instapper heeft 190 pk). Een perfecte combinatie.

De diesel is heerlijk stil en lekker koppelkrachtig (550 Nm). Een vijftraps automaat zorgt voor de krachtsoverbrenging naar de achterwielen. Als het moet spurt de Thema in alle rust in 7,8 tellen naar de honderd en haalt een top van 230 km/u. De diesel heeft onderin (vanaf 1.800 tpm) voldoende pit om de forse bilpartij een stapje opzij te laten zetten. Het stabiliteitssysteem laat dat ook tot op zekere hoogte toe.

Thema

Al met al is de nieuwe Thema een zeer comfortabele auto die in snel genomen bochten niet vies is van een beetje overhellen. De vlakke stoelen verraden zijn Amerikaanse inborst en bieden helaas weinig zijdelingse steun tijdens een snelle rit.

Vanwege de weinig bescheiden motoren hangt er een stevige prijskaartjes aan de Thema. Hij begint bij 52.500 euro als 3.6 V6. Dieselen kan vanaf 55.500 euro. De dikke diesel is nog eens vijf mille duurder.

AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Rijtest nieuwe Lancia Thema, de voormalige Chrysler 300 C | TaxiPro
Lancia Thema

Rijtest nieuwe Lancia Thema, de voormalige Chrysler 300 C

AUTOVANDAAG – Fiat heeft de aandelen van Chrysler overgenomen en gaat in Europa de voormalige Chrysler modellen als Lancia verkopen. De 300C is omgelabeld tot Lancia Thema. In de omgeving van Turijn mochten we deze ‘nieuwkomer’ uitgebreid aan de tand voelen.

De Italianen zijn maar wat blij dat het merk Lancia in leven wordt gehouden, zo blijkt tijdens de presentatie in hartje Turijn. Ze vinden de Thema een welkome aanvulling.

300 C

Een bijzonder model is het zeker, zijn donor 300C is immers een opvallende auto. En daar veranderen de Lancia-badges helemaal niets aan. Grote wielen, lage ruiten, typisch Amerikaans willen we bijna zeggen.

De Thema is gebaseerd op de gefacelifte versie van de 300C, die in 2010 werd gepresenteerd. De ontwikkeling van de auto is dus volledig door Chrysler bekostigd. Het verschil met de 300C zit hem vooral in het front waarin een Lancia grille siert.

Design

Het plaatje oogt iets minder pompeus dan de neus van de Chrysler evenknie. De wielen (19-inch groot) komen ook van de Italiaanse tekentafel, maar dan heb je het ook wel gehad. De invloed van de designafdeling van Lancia is beperkt.

Het interieur is wel naar een hoger plan getild, voornamelijk door gebruik te maken van veel leer en betere materialen dan in de 300C. Het instrumentarium is aangepast en een analoog ‘Lancia klokje’ maakt het interieur af. Het binnenste oogt overigens wel wat zakelijker dan het fraaie interieur van zijn weinig succesvolle voorganger, de Thesis.

Diesel

De Thema komt straks te koop met twee dikke zescilinders, een 3,6 liter V6 benzinemotor en een 3,0 liter Multijet diesel van het Italiaanse VM Motori. We reden de laatste in de krachtigste uitvoering met 239 pk (de instapper heeft 190 pk). Een perfecte combinatie.

De diesel is heerlijk stil en lekker koppelkrachtig (550 Nm). Een vijftraps automaat zorgt voor de krachtsoverbrenging naar de achterwielen. Als het moet spurt de Thema in alle rust in 7,8 tellen naar de honderd en haalt een top van 230 km/u. De diesel heeft onderin (vanaf 1.800 tpm) voldoende pit om de forse bilpartij een stapje opzij te laten zetten. Het stabiliteitssysteem laat dat ook tot op zekere hoogte toe.

Thema

Al met al is de nieuwe Thema een zeer comfortabele auto die in snel genomen bochten niet vies is van een beetje overhellen. De vlakke stoelen verraden zijn Amerikaanse inborst en bieden helaas weinig zijdelingse steun tijdens een snelle rit.

Vanwege de weinig bescheiden motoren hangt er een stevige prijskaartjes aan de Thema. Hij begint bij 52.500 euro als 3.6 V6. Dieselen kan vanaf 55.500 euro. De dikke diesel is nog eens vijf mille duurder.

AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.