E-Klasse, E 300 BlueTEC HYBRID (W 212) 2011

De nieuwe Mercedes-Benz E 300 BlueTEC HYBRID

Mercedes-Benz introduceert op de autotentoonstelling van Detroit in januari de E 300 BlueTEC HYBRID. In deze auto werkt een 150 kW (204 pk) sterke dieselmotor samen met een elektromotor (20 kW, 250 Nm). Met een gemiddeld verbruik van slechts 4,2 l/100 km (CO2: 109 g/km) is de E 300 BlueTEC HYBRID de zuinigste auto in zijn klasse.

De E 300 BlueTEC HYBRID is vanaf eind 2012 leverbaar als Limousine en Estate. In Detroit wordt ook de E 400 HYBRID gepresenteerd.

Hybride

De E 300 BlueTEC HYBRID beschikt over de 150 kW/204 pk sterke direct ingespoten viercilinder dieselmotor die onder meer bekend is uit de C- , E- en S-Klasse. Deze krachtbron heeft een maximaal koppel van 500 Nm. Hij is gekoppeld aan een hybridemodule bestaande uit een krachtige elektromotor (20 kW/27 pk, 250 Nm) en een lithium-ion batterij.

De module is zo compact dat het ruimteaanbod in de bagageruimte en het passagierscompartiment identiek is aan dat van de reguliere E-Klasse modellen. Ook hoeven de inzittenden geen concessies te doen op het gebied van comfort en veiligheid.

Verbruik

Door het riante vermogen en koppel is de E 300 BlueTEC HYBRID goed voor prestaties van hoog niveau. De efficiency van de aandrijflijn met standaard ECO start/stop functie en regeneratief remsysteem betaalt zich ook uit in een opzienbarend laag gemiddeld verbruik van slechts 4,2 l/100 km.

Het verbruik komt overeen met een CO2-uitstoot van 109 g/km (voorlopige cijfers). Daarmee is de E 300 BlueTEC HYBRID nog eens 15% zuiniger dan de toch al efficiënte E 250 CDI. Over korte afstanden kan de E 300 BlueTEC HYBRID volledig elektrisch aangedreven en dus lokaal emissievrij rijden. 

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.