fisker karma

Rijtest: Fisker Karma, elektrische auto met range extender

AUTOVANDAAG – Elektrische auto’s met range extender komen eraan. Deze is echter wel heel speciaal: de Fisker Karma. Een elektrisch aangedreven Gran Turismo voorzien van alle luxe, met een benzinemotor als range extender achter de hand. Wij reden er een dagje mee en hebben een allesomvattend oordeel: spraakmakend!

De Fisker is bij de eerste aanblik al speciaal. Zijn makers (Amerikaans!) hebben een bijzondere carrosserie geboetseerd waarbij traditionele verhoudingen – zoals een lange motorkap – zijn gecombineerd met onconventionele lijnen die aangenaam verrassen.

Uitlaatpijpen

Het valt evenmin te missen hoe breed de Karma eigenlijk is: ruim twee meter. En dan zijn er ook nog de standaard 22 inch lichtmetalen wielen. Ze staan fantastisch, maar maken van smalle straatjes doorkruisen en fileparkeren een hachelijke onderneming. Let ook even op de plaatsing van de uitlaatpijpen net achter de voorwielen.

Elektromotor

Maar wacht, de Fisker Karma is toch elektrisch? Ja en nee. Net als bijvoorbeeld een Opel Ampera heeft de Karma elektromotor met accupakket én een benzinemotor. In dit geval levert die eerste 403 pk en draait de tweeliter turbomotor van General Motors (260 pk) als generator mee, in de praktijk na zo’n tachtig kilometer.

Afhankelijk van hoeveel kracht wordt gevraagd draait de viercilinder meer toeren. Dat kun je zeker wel horen maar storen doet het niet, dat zou immers afbreuk doen aan de geneugten van een Gran Turismo. Het brandstofverbruik van de ‘generator’ valt ook reuze mee; zo’n 1 op 11-14, afhankelijk van je rechtervoet.

Gewicht

Als het om presteren aan komt, stelt de kracht van de elektromotor niet teleur. Ondanks dat de Karma liefst 2400 kilo weegt – een Panamera ‘doet’ er 2000 kg – voelt de auto onderweg niet aan als een blok aan het been. Omdat er van echte lichtvoetigheid weinig sprake kan zijn waardeer je de Karma als reisauto die met veel luxe en comfort – ondanks de immense wielen – grote stappen maakt. Tot aan 200 km/u als het moet, en dat is in zo’n geval wel snel zat.

Dankzij de direct beschikbare trekkracht van de elektromotor is de ‘gasrespons’ alert en komt de Karma ook rap uit de startblokken. Fisker geeft een 0-100 tijd van 6.3 seconden op wanneer de range extender meedraait. Je rijdt dan in de ‘Sport Mode’.

Accu

In de ‘Stealth Mode’ rijdt de Karma altijd elektrisch tot het moment dat de accu’s leeg zijn en hoor je niet veel meer dan wat bandengeluid en een licht gezoem. Op lagere snelheden klinkt er – vooral buiten de auto – een supersonisch geluid. Het lijkt wel een ruimteschip! Die gimmick is bedoeld om aan voetgangers zijn aanwezigheid kenbaar te maken, wel zo veilig.

Brandstoftank

De combinatie van elektrisch rijden op accu’s en een benzinemotor met brandstoftank achter de hand vraagt natuurlijk ruimte en kilo’s. Net als vrijwel elke elektrische auto heeft Fisker moeten worstelen met ruimte. De gevolgen blijven echter binnen de perken; je kunt er boodschappen mee doen of golfuitrusting achterin leggen.

Op de achterbank is er plaats voor twee, het liefst je kinderen als die nog thuis wonen. Hier moet de Fisker zijn meerdere erkennen in bijvoorbeeld een Panamera want voor volwassenen is de hoofd- en beenruimte helaas beperkt. Voor wie dat echt een ‘breekpunt’ gloort er hoop in de vorm van de Fisker Surf.

Interieur

Verder heeft de Karma een minstens zo exclusief interieur, met verrassende elementen zoals een groot touchscreen voor de bediening van klimaat, audio, navigatie en de boordcomputer. Verrassend maar in tijden dat je al heel veel met een iPhone bedient geen vreemde benadering. Wel bijzonder zijn de in een diamantvorm verweven rijstanden van de aandrijflijn: een druk op de knop P R N D laat ook een lijntje onder de glasplaat tegen de middenconsole oplichten. De functie van het geheel ontgaat maar geinig is het wel.

Bijzonder smaakvol is het met de hand afgewerkte tri-tone leder dat de cockpit op smaak brengt. Die kleurstelling zie je ook terug op de stoelen, die daarbij als gegoten zitten. Duidelijk is dat Fisker tot in detail onderscheid zoekt, en weet te vinden. Behalve als het om de stuurbediening gaat, want de knoppen zijn ook terug te vinden in een Astra of Insignia. Maar da’s dan ook echt het enige…

Conclusie

De Fisker Karma is vooralsnog onbetaalbaar voor taxibedrijven. Hij kost zo’n 115.000 euro incl/incl. Bovendien draait de range extender op benzine (verbruik 1 op 14). Maar het principe van elektrische auto met range extender is zeker veelbelovend.

AutoVandaag

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Rijtest: Fisker Karma, elektrische auto met range extender | TaxiPro
fisker karma

Rijtest: Fisker Karma, elektrische auto met range extender

AUTOVANDAAG – Elektrische auto’s met range extender komen eraan. Deze is echter wel heel speciaal: de Fisker Karma. Een elektrisch aangedreven Gran Turismo voorzien van alle luxe, met een benzinemotor als range extender achter de hand. Wij reden er een dagje mee en hebben een allesomvattend oordeel: spraakmakend!

De Fisker is bij de eerste aanblik al speciaal. Zijn makers (Amerikaans!) hebben een bijzondere carrosserie geboetseerd waarbij traditionele verhoudingen – zoals een lange motorkap – zijn gecombineerd met onconventionele lijnen die aangenaam verrassen.

Uitlaatpijpen

Het valt evenmin te missen hoe breed de Karma eigenlijk is: ruim twee meter. En dan zijn er ook nog de standaard 22 inch lichtmetalen wielen. Ze staan fantastisch, maar maken van smalle straatjes doorkruisen en fileparkeren een hachelijke onderneming. Let ook even op de plaatsing van de uitlaatpijpen net achter de voorwielen.

Elektromotor

Maar wacht, de Fisker Karma is toch elektrisch? Ja en nee. Net als bijvoorbeeld een Opel Ampera heeft de Karma elektromotor met accupakket én een benzinemotor. In dit geval levert die eerste 403 pk en draait de tweeliter turbomotor van General Motors (260 pk) als generator mee, in de praktijk na zo’n tachtig kilometer.

Afhankelijk van hoeveel kracht wordt gevraagd draait de viercilinder meer toeren. Dat kun je zeker wel horen maar storen doet het niet, dat zou immers afbreuk doen aan de geneugten van een Gran Turismo. Het brandstofverbruik van de ‘generator’ valt ook reuze mee; zo’n 1 op 11-14, afhankelijk van je rechtervoet.

Gewicht

Als het om presteren aan komt, stelt de kracht van de elektromotor niet teleur. Ondanks dat de Karma liefst 2400 kilo weegt – een Panamera ‘doet’ er 2000 kg – voelt de auto onderweg niet aan als een blok aan het been. Omdat er van echte lichtvoetigheid weinig sprake kan zijn waardeer je de Karma als reisauto die met veel luxe en comfort – ondanks de immense wielen – grote stappen maakt. Tot aan 200 km/u als het moet, en dat is in zo’n geval wel snel zat.

Dankzij de direct beschikbare trekkracht van de elektromotor is de ‘gasrespons’ alert en komt de Karma ook rap uit de startblokken. Fisker geeft een 0-100 tijd van 6.3 seconden op wanneer de range extender meedraait. Je rijdt dan in de ‘Sport Mode’.

Accu

In de ‘Stealth Mode’ rijdt de Karma altijd elektrisch tot het moment dat de accu’s leeg zijn en hoor je niet veel meer dan wat bandengeluid en een licht gezoem. Op lagere snelheden klinkt er – vooral buiten de auto – een supersonisch geluid. Het lijkt wel een ruimteschip! Die gimmick is bedoeld om aan voetgangers zijn aanwezigheid kenbaar te maken, wel zo veilig.

Brandstoftank

De combinatie van elektrisch rijden op accu’s en een benzinemotor met brandstoftank achter de hand vraagt natuurlijk ruimte en kilo’s. Net als vrijwel elke elektrische auto heeft Fisker moeten worstelen met ruimte. De gevolgen blijven echter binnen de perken; je kunt er boodschappen mee doen of golfuitrusting achterin leggen.

Op de achterbank is er plaats voor twee, het liefst je kinderen als die nog thuis wonen. Hier moet de Fisker zijn meerdere erkennen in bijvoorbeeld een Panamera want voor volwassenen is de hoofd- en beenruimte helaas beperkt. Voor wie dat echt een ‘breekpunt’ gloort er hoop in de vorm van de Fisker Surf.

Interieur

Verder heeft de Karma een minstens zo exclusief interieur, met verrassende elementen zoals een groot touchscreen voor de bediening van klimaat, audio, navigatie en de boordcomputer. Verrassend maar in tijden dat je al heel veel met een iPhone bedient geen vreemde benadering. Wel bijzonder zijn de in een diamantvorm verweven rijstanden van de aandrijflijn: een druk op de knop P R N D laat ook een lijntje onder de glasplaat tegen de middenconsole oplichten. De functie van het geheel ontgaat maar geinig is het wel.

Bijzonder smaakvol is het met de hand afgewerkte tri-tone leder dat de cockpit op smaak brengt. Die kleurstelling zie je ook terug op de stoelen, die daarbij als gegoten zitten. Duidelijk is dat Fisker tot in detail onderscheid zoekt, en weet te vinden. Behalve als het om de stuurbediening gaat, want de knoppen zijn ook terug te vinden in een Astra of Insignia. Maar da’s dan ook echt het enige…

Conclusie

De Fisker Karma is vooralsnog onbetaalbaar voor taxibedrijven. Hij kost zo’n 115.000 euro incl/incl. Bovendien draait de range extender op benzine (verbruik 1 op 14). Maar het principe van elektrische auto met range extender is zeker veelbelovend.

AutoVandaag

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.