Renault, Fluence, ZE, elektrische auto

Rijtest: Elektrische Renault Fluence ZE geschikt als taxi?

De opdracht aan de Renault Fluence ZE ontwikkelaars was duidelijk: maak een elektrische auto die exact hetzelfde eruit ziet als een ‘traditionele sedan’. En dat is gelukt. Maar hoe voldoet hij als taxi? TaxiPro.nl nam de proef op de som met een rijtest.

De Fluence ZE is een 100% elektrische sedan van Renault. Maar dat valt er niet aan af te lezen. Hij ziet eruit als een reguliere Ford Mondeo of Volkswagen Passat. Alleen een minimaal ZE-logo op de achterklep en het ontbreken van een uitlaat verraden de elektrische aandrijving.

Elektrische motor

Ook van binnen zie je eigenlijk geen verschil. Zelfs de resterende capaciteit van de accu wordt met een analoog metertje weergegeven, net zoals bij een benzinetank. Het enige verschil is dat de elektrische  motor fluisterstil is. Je hoort alleen het bandengeruis. Het TomTom-navigatiepaneel met daarin een overzicht van alle beschikbare oplaadpalen is netjes in het dashboard weggewerkt.

De auto rijdt vrijwel hetzelfde als een reguliere auto. Remmen en gasgeven voelt heel natuurlijk. Wel is de besturing wat aan de lichte kant, maar dat is wel vaker in Franse auto’s. En in de bochten merk je dat het weggedrag licht wordt beinvloed door het gewicht van de accu. Maar daar ben je zo aan gewend.

Ruimte

De bestuurdersstoel zit stevig en biedt voldoende zijdelingse steun. Geen enkel probleem voor een taxichauffeur om hier dagelijks een dienst in te verrichten. Achterin is voldoende ruimte voor twee passagiers om comfortabel te zitten. Met drie volwassenen achterin wordt het een beetje krap.

Het accupakket is vanwege de wegligging achterin geplaatst. Helaas gaat dat wel ten koste van de bagageruimte. Heeft de auto qua afmetingen een enorme kont, zodra je de achterklep open doet valt de beschikbare ruimte vies tegen. Twee bejaarde passagiers met rollater meenemen zal lastig worden.

Actieradius

Maar het allerbelangrijkste in het personenvervoer is de actieradius. Volgens de specificaties zou de Fluence ZE zo’n 150 kilometer moeten kunnen rijden op één acculading. En dat is best netjes voor zo’n grote auto, vergeleken met de overige elektrische modellen die nu op de markt zijn.

Het blijkt echter dat de omgevingstemperatuur hier helaas een erg grote invloed op heeft. De actieradius wordt berekend op basis van de afgelopen 200 kilometer.
 Tijdens de testperiode vriest het enkele graden. De actieradius wordt daardoor volgens de boordcomputer verkleind tot maar liefst 72 kilometer! Daarmee red je het als taxichauffeur niet eens tot je lunchpauze.

Opladen

Handig is wel dat de elektrische auto aan beide zijden valt op te laden. Renault heeft namelijk twee stekker-aansluitpunten geplaatst. Helaas hebben de ingenieurs ervoor gekozen de auto niet geschikt te maken voor een snellader. Groot gemis! Want hiermee is de auto ongeschikt in te zetten als taxi. Een taxichauffeur heeft immers geen tijd om elke keer 8 uur te moeten wachten op een volle accu.

De Renault Fluece ZE laat zien dat een elektrische auto helemaal geen klein Japannertje hoeft te zijn. Hij is ruim en biedt de chauffeur een comfortabele werkplek. Vanwege het traditionele uiterlijk zullen de meeste passagiers niet eens in de gaten hebben in een elektrische taxi te zitten.

Snelladen

De Fluence heeft echter wel twee grote nadelen. Door het ontbreken van een snellaad-mogelijkheid valt hij niet dagelijks in te zetten als taxi. En de accu is nog onvoldoende bestand tegen winterse temperaturen.

Zodra Renault hierop een antwoord weet te vinden, kan de Fluence ZE hoge ogen gooien als taxi in een omgeving met voldoende snellaadpunten. Maar het is verstandig daar nog even op te wachten als taxi-ondernemer

Bart Pals

Renault, Fluence, ZE, elektrische auto

Renault, Fluence, ZE, elektrische auto

Renault, Fluence, ZE, elektrische auto

Renault, Fluence, ZE, elektrische auto

Renault, Fluence, ZE, elektrische auto

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Rijtest: Elektrische Renault Fluence ZE geschikt als taxi? | TaxiPro
Renault, Fluence, ZE, elektrische auto

Rijtest: Elektrische Renault Fluence ZE geschikt als taxi?

De opdracht aan de Renault Fluence ZE ontwikkelaars was duidelijk: maak een elektrische auto die exact hetzelfde eruit ziet als een ‘traditionele sedan’. En dat is gelukt. Maar hoe voldoet hij als taxi? TaxiPro.nl nam de proef op de som met een rijtest.

De Fluence ZE is een 100% elektrische sedan van Renault. Maar dat valt er niet aan af te lezen. Hij ziet eruit als een reguliere Ford Mondeo of Volkswagen Passat. Alleen een minimaal ZE-logo op de achterklep en het ontbreken van een uitlaat verraden de elektrische aandrijving.

Elektrische motor

Ook van binnen zie je eigenlijk geen verschil. Zelfs de resterende capaciteit van de accu wordt met een analoog metertje weergegeven, net zoals bij een benzinetank. Het enige verschil is dat de elektrische  motor fluisterstil is. Je hoort alleen het bandengeruis. Het TomTom-navigatiepaneel met daarin een overzicht van alle beschikbare oplaadpalen is netjes in het dashboard weggewerkt.

De auto rijdt vrijwel hetzelfde als een reguliere auto. Remmen en gasgeven voelt heel natuurlijk. Wel is de besturing wat aan de lichte kant, maar dat is wel vaker in Franse auto’s. En in de bochten merk je dat het weggedrag licht wordt beinvloed door het gewicht van de accu. Maar daar ben je zo aan gewend.

Ruimte

De bestuurdersstoel zit stevig en biedt voldoende zijdelingse steun. Geen enkel probleem voor een taxichauffeur om hier dagelijks een dienst in te verrichten. Achterin is voldoende ruimte voor twee passagiers om comfortabel te zitten. Met drie volwassenen achterin wordt het een beetje krap.

Het accupakket is vanwege de wegligging achterin geplaatst. Helaas gaat dat wel ten koste van de bagageruimte. Heeft de auto qua afmetingen een enorme kont, zodra je de achterklep open doet valt de beschikbare ruimte vies tegen. Twee bejaarde passagiers met rollater meenemen zal lastig worden.

Actieradius

Maar het allerbelangrijkste in het personenvervoer is de actieradius. Volgens de specificaties zou de Fluence ZE zo’n 150 kilometer moeten kunnen rijden op één acculading. En dat is best netjes voor zo’n grote auto, vergeleken met de overige elektrische modellen die nu op de markt zijn.

Het blijkt echter dat de omgevingstemperatuur hier helaas een erg grote invloed op heeft. De actieradius wordt berekend op basis van de afgelopen 200 kilometer.
 Tijdens de testperiode vriest het enkele graden. De actieradius wordt daardoor volgens de boordcomputer verkleind tot maar liefst 72 kilometer! Daarmee red je het als taxichauffeur niet eens tot je lunchpauze.

Opladen

Handig is wel dat de elektrische auto aan beide zijden valt op te laden. Renault heeft namelijk twee stekker-aansluitpunten geplaatst. Helaas hebben de ingenieurs ervoor gekozen de auto niet geschikt te maken voor een snellader. Groot gemis! Want hiermee is de auto ongeschikt in te zetten als taxi. Een taxichauffeur heeft immers geen tijd om elke keer 8 uur te moeten wachten op een volle accu.

De Renault Fluece ZE laat zien dat een elektrische auto helemaal geen klein Japannertje hoeft te zijn. Hij is ruim en biedt de chauffeur een comfortabele werkplek. Vanwege het traditionele uiterlijk zullen de meeste passagiers niet eens in de gaten hebben in een elektrische taxi te zitten.

Snelladen

De Fluence heeft echter wel twee grote nadelen. Door het ontbreken van een snellaad-mogelijkheid valt hij niet dagelijks in te zetten als taxi. En de accu is nog onvoldoende bestand tegen winterse temperaturen.

Zodra Renault hierop een antwoord weet te vinden, kan de Fluence ZE hoge ogen gooien als taxi in een omgeving met voldoende snellaadpunten. Maar het is verstandig daar nog even op te wachten als taxi-ondernemer

Bart Pals

Renault, Fluence, ZE, elektrische auto

Renault, Fluence, ZE, elektrische auto

Renault, Fluence, ZE, elektrische auto

Renault, Fluence, ZE, elektrische auto

Renault, Fluence, ZE, elektrische auto

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.