Elektrische taxi, Vito, Mercedes-Benz, taxibus

Mercedes-Benz komt met elektrische 7-persoons Vito

Mercedes-Benz komt met een elektrische Vito, bedoeld voor personenvervoer. De Mercedes-Benz Vito E-CELL Crew Cab Combi is vanaf mei 2012 in meer dan 15 Europese landen leverbaar. De zevenzitter staat garant voor lokaal emissievrij personenvervoer met een actieradius van 130 kilometer.

Actieradius en vermogen zijn geschikt voor de korte afstanden met vele tussenstops om bij te laden. Een twee- en driepersoons zitbank staan garant voor het comfort van de passagiers.

Vito E-CELL

De inzetmogelijkheden van de Mercedes-Benz Vito E-CELL zijn vooral geschikt voor ondernemingen die voor korte afstanden lokaal emissievrije en comfortabele shuttlediensten of groepsvervoer tot zeven personen aanbieden.

Als doorontwikkeling van de bestelwagen deelt de Mercedes-Benz Vito E-CELL Combi de technische componenten met zijn broer. De basis van de Vito E-CELL Combi is de Vito E met lange wielbasis. Net als zijn benzine-aangedreven tegenhanger biedt hij naast de chauffeur plaats aan zes passagiers. De carrosserie blijft geheel hetzelfde.

Elektromotor

Onder de motorkap zijn de elektromotor, vermogenselektronica, omvormer en oplaadapparaat voor het stroomnet ondergebracht. De elektromotor heeft een vermogen van 60 kW, het hoogste koppel bedraagt 280 Nm. De krachtoverbrenging geschiedt door de voorwielen. De krachtige lithium-ion tractiebatterijen bevinden zich onder de bodem van de passagierszitplaatsen. De nominale spanning bedraagt 360 V, de capaciteit 36 kWh.

De snelheid is begrensd op 89 km/u wat de actieradius van ca. 130 km (NEFZ-norm) ten goede komt. Daardoor kan de Vito E-CELL Combi zich soepel in het stadsverkeer bewegen. Verder accelereert hij in 6,5/11 seconden vlot van 0 naar 50/80 km/u.

Batterijen

De batterijen van de Vito e-CELL worden opgeladen aan een 380/400 V-net en dit duurt maximaal vijf uur. Bovendien worden de batterijern gedurende het rijden gevoed door recuperatie, de omzetting van remenergie in stroom. De accu is niet geschikt voor snelladen.

In tegenstelling tot andere elektrovoertuigen beschikt de Vito E-CELL over een volwaardige veiligheidsuitrusting inclusief ESP en bestuurdersairbag. De veiligheidsgordels zijn in de stoelen geïntegreerd. Daarnaast worden de batterijen door een crash-element beschermd. Bij het activeren van de airbag wordt de hoogspanningstechniek automatisch uitgeschakeld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.