Boordcomputer Taxi, Quipment, BCT, taxi

Taxibranche positief over komst BCT, rol overheid kan beter

De halve taxibranche vindt de komst van de Boordcomputer Taxi (44%) ‘een goede zaak’. Een groot deel staat er neutraal tegenover (30%) en in totaal 20% is niet blij met de verplichting tot gebruik van het apparaat. Verder zijn medewerkers van taxicentrales veel positiever gestemd (60% goede zaak, 6% slechte zaak) dan de ‘eigen rijders’ (30% goed, 33% slecht). De informatievoorziening vanuit de overheid moet echter wel beter. Dat blijkt uit onderzoek van TaxiPro.nl. Het online vakblad heeft hiervoor in totaal 1.571 mensen uit de taxibranche ondervraagd.

Niet iedereen heeft het apparaat op tijd ingebouwd, is de verwachting. 60% van de ondervraagden denkt dat zijn taxibedrijf de deadline van 1 oktober 2013 om in ieder voertuig een BCT in te bouwen haalt. 24% durft dat nog niet te zeggen. In totaal 16% verwacht de deadline niet te halen.

Rol overheid

Overigens zijn veel taximedewerkers kritisch over het communicatiebeleid van de overheid. Die scoort een onvoldoende bij ruim de helft. Slechts 20% geeft een 7 of hoger. Er is grote behoefte aan informatie over het project. Veel mensen vinden dat het ministerie van Infrastructuur hier een veel actievere rol in moet spelen.

Zo plaatsen ze kanttekeningen bij de overheid die een apparaat verplicht heeft gesteld, wat op dit moment nog niet te koop is. Daardoor is de vrij beschikbare informatie over de BCT nog beperkt of niet transparant (zoals leverdatum of prijs). Ook de beslissing om per 1 april de nieuwe tariefstructuur en printbon verplicht te stellen (wat geld kost), terwijl er korte tijd later opnieuw geïnvesteerd moet worden in een BCT, kan op weinig waardering rekenen.

Subsidie op BCT

De meeste ondervraagden zijn wel goed op de hoogte van de 600 euro-subsidieregeling; namelijk 72%. Zo’n 14% is er niet van op de hoogte, de overige 13% houdt zich niet met de financiering van een BCT bezig.

De BCT zal best wat tijd besparen omdat er geen werkmap en rittenstaat meer ingevuld hoeven te worden, zo verwacht de taxibranche. Al lopen de verwachtingen hierover redelijk uiteen. Het niet meer invullen van de rittenstaat bespaart per 8-urige werkdag de taxichauffeur: 10 minuten (23%), niets (20%), 20 minuten (20%), 30 minuten (15%) of meer dan een half uur (13%). 9% van de ondervraagden kan nog geen inschatting maken.

Werkmap

Als het gaat om het invullen van de werkmap, is meer eensgezindheid. Dat levert naar verwachting een besparing op van 10 minuten (44%), niets (27%), 20 minuten (11%), 30 minuten 6%) of meer dan 30 minuten (4%). Op deze vraag kan 8 % geen inschatting maken.

Met de BCT moet het makkelijker worden voor de Inspectie ILT om overtredingen van rij- en rusttijden te constateren. In totaal 75% van de ondervraagden heeft wel eens een controle gehad van de Inspectie de afgelopen 5 jaar. 16% heeft nooit een controle gehad, 8% is niet werkzaam als chauffeur. Van degenen die gecontroleerd zijn, was in 85% van de gevallen alles in orde, bij 15% volgde een boete.

Rij- en rusttijdenwet

Het blijkt dat de rij- en rusttijdenwet dan ook regelmatig wordt overtreden. 35% van de ondervaagden kent een paar collega’s die de rijtijden wel eens overtreden, 19% antwoord op die vraag ‘heel veel’. 35% kent niemand uit de branche die deze regels wel eens overtreedt.

Door de BCT moet ook de administratie voor de chauffeurs makkelijker worden. Het apparaat legt de gegevens vast, in plaats dat er lijntjes moeten worden getrokken in een werkmap. Er worden nu nog regelmatig boetes uitgedeeld aan taxichauffeurs door het maken van schrijffouten. Maar liefst 55% van de ondervraagden kent collega’s die daardoor een boete hebben gekregen van de Inspectie.

Dataterminal

Op dit moment maakt ongeveer de helft van de ondervraagden gebruik van een dataterminal in de taxi. Quipment (38%), Taxitronic (25%) en Cabman (13%) zijn de drie grootste leveranciers.  Een meerderheid van de taxibranche heeft nog geen definitieve keuze gemaakt voor een BCT-leverancier. 42% heeft nog geen idee, 19% twijfelt nog. 24% heeft al wel een keuze gemaakt, maar nog niet besteld. 13% heeft al een bestelling geplaatst.

De meeste taxibedrijven kiezen ervoor zo lang mogelijk te wachten om hun wagenpark uit te rusten met BCT’s. 37% gaat de apparatuur ‘zo laat mogelijk’ plaatsen. 23% een gedeelte in 2012, een gedeelte in 2013. 14% rust het volledige wagenpark dit jaar nog uit met BCT’s, 12 % vroeg in 2013.

Er zijn vier leveranciers die hebben aangekondigd een BCT op de markt te brengen. Hiervan kijken de meeste ondervraagden met interesse naar de modellen van Taxitronic (56%) en Quipment (49%), gevolgd door Cabman (33%) en Taxamatic (19%). Bij taxibedrijven met minimaal 50 voertuigen gaat de voorkeur uit naar Quipment (63%), Cabman (36%), Taxitronic (31%) en Taxamatic (11%).

Aanschaf BCT

De enquete is vooral ingevuld door directieleden/eigenaren (38,9%), taxichauffeurs (32,4%), bedrijfsleiders (6,2%) en centralisten/planners (4,2%). Van alle 1.571 ondervraagden houdt 58% zich daadwerkelijk bezig met een beslissing over de aanschaf van een BCT.

Straattaxi-vervoer wordt nog altijd door de meeste ondervraagden uitgevoerd (73%). Andere belangrijke activiteiten zijn zakelijk vervoer (60%), luchthavenvervoer (55%), leerlingenvervoer (51%), ziekenvervoer (50%), dagopvang (42%), wmo-vervoer (35%) en regiotaxi (32%). 

Bart Pals

De iPad2 die TaxiPro.nl heeft verloot onder de deelnemers aan deze enquête is gewonnen door: N. Lakenman van Taxicentrale West-Friesland uit Bovenkarspel. Van harte gefeliciteerd!

De Boordcomputer Taxi van Quipment

De Boordcomputer Taxi van Cabman

De Boordcomputer Taxi van Taxamatic

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

57 reacties op “Taxibranche positief over komst BCT, rol overheid kan beter”

Eminent|29.03.12|11:27

Voorheen is er gezegd dat er een overlaptijd voor de straat taxi zou zijn van twee jaar en vier jaar voor het contract vervoer!!!
Is het nu zo het geval dat dat opnieuw in werking gaat wanneer de BCT uitkomt of is dat al ingezet van af oktober 2011 want dat was de gestelde datum maar die is ruim een half jaar verschoven, verschuift die overlaptijd nu ook mee?
Zal wel niet want je hoort er niets over

bolkebeer|29.03.12|12:43

Hoe kan men nu posietief zijn over een apparaat dat vanaf okt. 2011 al geleverd had moeten worden, waarvan quipment aangeeft beslist niet voor mei 2012 te kunnen leveren en een zinlose eigen investering gemoeid is van ca. €.600,= per voertuig? Zullen wel cijfers van het KNV zijn. Zojuis nog even €. 3000,= betaald aan printertjes en software voor 3 maanden dus. Ps. deze week zijn er weer 2 omgevallen. lekker positief.

SLBMG|29.03.12|12:56

“De meeste taxibedrijven kiezen ervoor zo lang mogelijk te wachten om hun wagenpark uit te rusten met BCT’s. 37% gaat de apparatuur ‘zo laat mogelijk’ plaatsen.”

Dikke kans dat een deel van deze mensen hun subsidie mislopen omdat ze te laat zijn ingebouwd door de drukte “op het laatste moment”

Taxisjoof123|29.03.12|13:00

Wat een klinkklare onzin! Je kan mij niet wijs maken dat er ook maar IEMAND zit te wachten op dat onzin ding!

paul|29.03.12|14:18

Logisch dat medewerkers positiever zijn, zij hoeven de investeringen niet te betalen. Al met al een zwaar teleurstellend ‘projekt’ dat als uiteindelijke doel echt alleen maar als ‘voordeel’ heeft dat het voor de ILT makkelijker wordt om boetes uit te delen. Die 600 euro subsidie zal al snel terugverdiend zijn. De overlaptijd wordt gerekend vanaf het ingaan van de regelgeving (1-10-2011) want ja, dat de BCT’s niet eerder leverbaar zijn, dat is toch niet de fout van de overheid…..!

Cor van Tuil|29.03.12|14:39

Hoe kan je oordelen over een BCT waarvan niemand weet wat dit apparaat kan en kost.
44%, dat is een minderheid, kan dit kennelijk wel ?
Deze enquete lijkt gemaakt door en voor de Fabrikanten die op deze site adverteren en kan mijn inziens zo de prullenbak in, daar dit een verkeerd beeld geeft van de werkelijkheid.
Bedrijven die met een Data terminal werken hebben er in ieder geval niets aan en gelden de aangegeven voordelen van een BCT zeker niet! als ze denken van wel, waarom dan?

A.Urban|29.03.12|15:11

Beter is een onafhankelijke enquete, gehouden onder deskundige techneuten, dan deze onzinnige cijfers & % van hierboven , die op veel punten niet kloppen.
Is 44% tegenwoordig een meerderheid daar er geschreven staat dat de Taxibranche positief is.
Hebben die 44% technische kennis van de BCT ?
Een dergelijke enquete is mijns inziens rijp voor de papier container.
We schieten meer op met op feiten en ervaringen, gebaseerd op uitgeteste BCT’s, door Taxibedrijven en geen veronderstellingen .

Eminent|29.03.12|15:20

Wat mij nog erg onduidelijk is en misschien dat een van u hier een antwoord op heeft.
Als eigen rijder die meer uit huis werkt en dus telkens na een andere rit stopt en een uur later weer een rit uitvoer en nog zo diverse keren op een dag.
Kan je zo maar een dienst met de BCT onderbreken en later weer aanvangen als een nieuwe dienst op de zelfde dag en dat diverse malen? dus een erg gebroken dienst er van creëren?
Ik ben benieuwd heren laat maar horen.

Duco Douwstra|29.03.12|15:38

Lekkere positieve reactie’s allemaal. Hoe kan iemand nou positief zijn over iets wat uitsluitend nadelen heeft en heel veel geld kost. Er wordt beweerd dan een werkmap invullen dus 1 streepje zetten 10 minuten werk is. Dan hoef je over de betrouwbaarheid van het onderzoek toch verder niks meer te zeggen. En wie heeft de moeite genomen om de lange etiquette helemaal in te vullen? De leveranciers, personeel van de leveranciers en nog een aantal belanghebbenden. En rittenstaat invullen? je moet

Duco Douwstra|29.03.12|15:45

je moet de BCT toch ook bedienen, of waait alles daar vanzelf in en komt het er ook allemaal vanzelf uit? De BCT geeft zeker 4 x meer administratieve handelingen. Een Zzp-er wil s’avonds zijn rittenlijst controleren, alleen op de BCT vertrouwen en aan he einde van de maand na het uit en inlezen alles controleren gaat nooit lukken. Je weet toch niet meer wat je 20 dagen geleden gedaan hebt. Het je per ongeluk de meter aan laten staan, of stond de BCT op pauze terwijl je een rit reed en nog 1000

Duco Douwstra|29.03.12|15:55

Andere problemen die Rex Urban en ik hebben aangekaart, tijdens de project bijeenkomsten. Totdat we als lastpakken bijna met pek en veren werden afgevoerd, de BCT kan het daglicht niet verdragen. We hebben 5 jaar om een prijs gevraagd en nooit gekregen. Nu kunnen de leveranciers net zo doen als KIWA, de BCT is wet en zelf kan je hem niet maken dus BINGO en de printer was de slagroom op de pudding. Wat worden we ongelofelijk in ze maling genomen en als ik om mij heen kijk zie ik makke schapen!

Mike.Rotterdam|29.03.12|16:15

Hoe kan je nou een onderzoek publiceren over iets wat niet bestaat! Dat kan alleen als heel de branche er een jaar mee werkt en er ervaring mee heeft opgedaan. Maar dan zal je waarschijnlijk zoals altijd de laatste jaren moeten concluderen dat het toch weer negatief is uitgepakt en dat het gewoon een flinke kostenpost is. Denk dat de subsidie ook lang op zich laat wachten,want word volgens mij door een persoon die parttime werkt uitgevoerd. Ja,ben ZZPer met bergen tijd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Taximan|29.03.12|17:28

EEEEEEEEEHHHHH, is die zogenaamde elektronische chauffeurspas voor de boordcomputer al leverbaar dan …???

Eminent|29.03.12|17:36

Ik denk dat we er niet onderuit komen!
Het enige wat je er aan heb is de zwakke punten er in zoeken en gebruik maken van wat het aanbied, mocht het toch floppen dan kunnen we dus een claim indienen voor gemaakte kosten en die terug vorderen.
Ik zeg maar zo: maak gebruik van de kracht van je tegenstander en pak je voordeel als het te vinden is, de tijd zal het leren.

Duco Douwstra|29.03.12|18:47

Beste Eminent, het zijn mooie gezegdes maar de ervaring leert, dat jij nog meer moet bloeden als de apen uit de mouw komen. Kijk naar de wachttijd, die is onterecht afgeschaft, KNV heeft voor € 100 000,– met een slechte advocaat een proces gevoerd tegen de Staat en daardoor verloren. Om gezichtsverlies van de Politiek te voorkomen, komt de wachttijd via een kromme omweg weer terug en als straf krijg jij een hele dure printer verplichting, voor de prijs 4 full colour printers

A.Urban|29.03.12|21:10

Eminent.
Het is de wet, dat klopt, maar moeten wij ons zomaar bij onzin neer leggen?
Het hele BCT project is doorspekt van leugens, misleiding en halve waarheden.
Actal adviezen zijn bewust door de overheid, I.V.W. genegeerd.
Ons een met een visje van €600 lekker laten maken? terwijl er nog steeds geen duidelijke prijzen bekend zijn.
Het is tijd de verantwoordelijken hiervoor op het matje te roepen om erger te voorkomen.
Wie betaald deze onzin???

JP|29.03.12|21:27

Gewoon stoppen met die onzin, want dat is het.
De BCT gaat ons allemaal de kop kosten, groot of klein.
Laat de overheid de producenten afkopen om alles te stoppen, zijn ze veel goedkoper uit dan de gehele subsidiepot die er voor staat. Iedereen blij, overheid bespaart weer een hoop knaken, producenten krijgen ontwikkelingskosten vergoed en wij hoeven geen nutteloze kosten te maken voor een dom apparaat.

Eppo|29.03.12|22:10

De prijzen zijn bij quipment bekent en de camera bv is gratis maar de module om hem te bedienen kost € 249 meter functie kost €199 printer € 209 kleine bct €1150 grote €1350 en dan nog inbouwen en keuren ong €300 en dan moeten we blij zijn met € 600 subsidie als ik dan even reken ben ik toch wel een beetje meer kwijt dan € 950.
Maar dat we belazert worden dat is toch nioet waar zeggen ze dan ,en wie komt er met een idee om er wat tegen te doen

Eminent|29.03.12|22:31

Duco,inderdaad de bct en printer worden door ons strot geduwd en dan ook nog eens tegen woeker prijzen die echt veel te hoog zijn.
Maar wat kunnen we er aan doen? het is bij de wet verplicht gesteld omdat men het denkt beter te weten terwijl er allang registratie apparatuur bestaat die een stuk goedkoper zijn.

Erik|29.03.12|23:13

Eppo, Komt er een leesbare ritstaat uit de bct , of een met coordinaten? Hoe ziet dat er uit? Klantgegevens, is er iets te koppelen met je boekhoud systeem enz enz .
Hij moet ons werk vereenvoudigen maar hoe? Of is de BCT alleen iets waar I.L. ervaring mee wil opdoen ? Wat kan dat ding eigenlijk en wat kost dat?
Een club oprichtten, wat geld er in om verstandige mensen in te huren die voor onze belangen op komen is wellicht haalbaar.
Kan ons duizenden € per taxi besparen.

Eppo|29.03.12|23:37

Ik heb alleen prijzen van wat dat ding kost en heb ik nog niet eens alles en wat ie kan moet allemaal maar uitwijzen ik heb niet gezegd dat ik er een voorstander van ben ik gaf alleen maar aan dat de prijzen die in de filmpjes boven staan niet de echte zijn dus binnen 3 mnd alles al weer verhoogt is en er zal nog wel meer bijkomen

Duco Douwstra|30.03.12|00:51

Waar blijven al die positieve reacties? En JP waarom producenten afkopen, zij hebben volop meegedaan met het vuile spel. Ze hadden aan IVW en de Minister duidelijk moeten maken, dat de huidige moderne apparatuur aan alle eisen en meer voldoen. De digitale handtekening is totaal overbodig, laat iemand een praktijkvoorbeeld aangeven waaruit het nut van de digitale handtekening blijkt. En anders afschaffen en de administratieve besparingen zijn sprookjes met de BCT is het 4 x meer werkzaamheden.

Albert|30.03.12|06:05

Beste Duco en anderen, wanneer ik positiev reageer op de b.c.t. is dat alleen omdat ik denk/hoop dat dit in combinatie met de t.t.o. verplichting, er toe zal leiden dat de taxi markt in de grote steden weer in handen komt van de eerlijke hardwerkende chauffeurs.

Vrd, Grt, Albert.

CabKnowHow|30.03.12|08:26

@Erik standaard zullen er uit de BCT alleen coördinaten komen en geen adressen ik ga er vanuit dat bedrijven hier software voor zullen maken. Je kunt dan een BCT uitlezen (via USB of GPRS) de coördinaten kunnen dan omgezet worden naar adressen.

Dit zal waarschijnlijk wel geld kosten denk ik je kunt de coördinaten zelf ook (gratis) via Google maps omzetten.

Overigens is USB standaard ook de data (XML) is standaard GPRS zal een optie worden denk ik.

Eminent|30.03.12|08:44

Voor alle gemak van u zelf lijkt het mij makkelijker en goedkoper om toch een adressen lijst bij te houden, vertrek plaats en aankomst, bijvoorbeeld vertrek station-aankomst groningerstraat.
en als de controleurs meer willen weten kunnen ze zelf uitzoeken via de bct hoe en wat maar u heeft voor u zelf wel uw adressen

Duco Douwstra|30.03.12|09:46

De laatste 3 reacties tonen aan dat er nog niks bekend is over het nut en functioneren van de BCT. Als er een beter systeem zou bestaan van registreren, dan hadden de grote bedrijven dit toch allang aangeschaft. Wat is er nieuw en beter aan een BCT dan wat er al jaren is. Dus laten we nou eens nee zeggen tegen ambtenaren spelletjes, de grote ondernemers weten het echt beter, die denken al 20 jaar dagelijks na over het verbeteren van hun systemen, dan komt er een ambtenaar uit een ei en die weet

Eminent|30.03.12|10:03

@Duco, ik hoop dat als we allemaal alles hebben aangeschaft en het toch een flop mag blijken te zijn dat we dan collectief de handen ineen slaan om ons geld terug te halen.
Ik weet dat er al jarenlang een registratie systeem bestaat dat op coördinaten draait met de hele mik mak er bij de tijd , postcode, kilometers wat zou er nog meer bij moeten?

CabKnowHow|30.03.12|11:44

@Duco ik weet hoe je over de BCT denkt en je hebt grotendeels gelijk, alleen denk ik dat het goed is als er een standaard komt. Alleen de manier waarop is verkeerd er had een maximum bedrag aan de BCT moeten zitten. Wat de BCT moet kunnen is helder dat staat in de specs van de overheid.

Wat de leverc. gaan toevoegen en extra maken zoals koppeling en GPRS dat is het probleem het grootste probleem ligt bij Taxitronic, Quipment etc. etc. die willen rijk worden van iets wat wij moeten kopen

A.Urban|30.03.12|13:43

@ CabKnowHow
Dat maximum bedrag (€ 600 a €1000) is destijds afgesproken voor de BCT met IVW, KNV en de fabrikanten inkl de eisen. Douwstra en ondergetekende waren daar bij.
Die prijs blijkt niet haalbaar te zijn waardoor er nu gesproken en aanbiedingen gedaan worden voor een kale dus helaas nutteloze BCT.
Voor alle onontkoombare ”extra’s” moet je meer gaan betalen.
K.N.V. vertegenwoordigt hoofdzakelijk de Taxibranche , maar die heeft nog nooit enig commentaar op de BCT gegeven.

CabKnowHow|30.03.12|15:07

Dat bedrag is nooit duidelijk afgesproken er is een inventarisatie gemaakt waar bedrijven een kale BCT voor zouden kunnen maken.

Er is toen uitgegaan van een aantal voertuigen, nu komt een gedeelte te vervallen omdat groepsvervoer niet direct over hoeft te gaan.

Toevallig was ik er toen ook bij………

A.Urban|30.03.12|16:14

@ CabKnowHow.
Die prijs is wel zeker afgesproken op een KNV vergadering met Jan Zaaier er bij , die in Voorhuizen zei , wanneer de BCT duurder wordt dan €750 , dan is het project dood en geven wij er onze steun niet er meer aan. Dergelijke uitspraken kwamen ook van I.V.W. in Bunnik.
Elke cent is bovendien weggegooid met de bct, zolang het nut voor Taxibedrijven niet aangetoond kan worden, daar doet die € 750 niets aan af .

Cor van Tuil|01.04.12|22:46

@ CabKnowHow.
Wanneer dat aantal voertuigen tijdelijk vermindert wordt of is , komen de kosten later toch wel.
De uiteindelijke kosten van de basis BCT kan je b.v. vinden in het “SIRA” Consulting rapport , uit 2008!
Daar wordt aangegeven dat de aanschaf van de boordcomputer €2.600 bedraagt , dat is dan inkl. Back office, wat noodzakelijk is, anders kan je niks met een basis BCT, die je kunt vergelijken met een auto zonder motor.
Er is bij velen niks duidelijk, zoals je schrijft. Met je eens.

Duco Douwstra|05.04.12|12:01

Nog steeds NUL positieve berichten, je moet ook wel over heel veel fantasie beschikken om iets positiefs te kunnen verzinnen. Maar de leveranciers liggen krom van het lachen. Alle huidige apparatuur nieuw of oud moet worden vervangen. Eerst een dure printer, die straks misschien niet compatibel met de BCT, dus weer vervangen. Dan de offline verouderde techniek BCT er in, daarna toch maar met track en trace systeem, verplicht TTO Amsterdam enz. enz. Kassa voor de leveranciers

V.Eck|08.04.12|13:03

Ik vraag me af als oud taxiondernemer: hoe kan een geautomatiseerd Taxibedrijf ,dat zijn er velen, positief zijn over de komst BCT?
Zolang de aanbevelingen gedaan door Actal aan I.V.W.genegeerd zijn door I.V.W,om welke reden dan ook, kan dat eenvoudig niet.
Ieder bedrijf moet zijn onkosten zo laag mogelijk houden en trachtten de admin.lasten te verlichtten, nog afgezien van het feit of de BCT in de praktijk nuttig zal blijken te zijn.
Daar kun je vraagtekens bij zetten. (zie rapport actal)

Duco Douwstra|09.04.12|12:14

Hierbij een rapport van SIRA Consultants vol leugens en fantasie, geschreven in opdracht van IVW, tussen 2002 en 2008. Alleen al de kosten van invoering zijn volgens SIRA € 65 miljoen en de jaarlijkse besparingen € 1,8 miljoen. Dus als het niet tegenzit dan hebben we het in 36 jaar al weer terug verdiend. Dus waar zeur ik eigenlijk over :-}} lees dit rapport even a.u.b. IS ER NOG IEMAND POSITIEF?

Rapport SIRA vol leugens over de invoering BCT

Duco Douwstra|09.04.12|12:16

Deze link was niet goed overgekomen hierbij de link naar het rapport.

https://docs.google.com/document/d/1Q6oTTFN7O5phUs9zzs573NzL2LxDaIzfQTsNh6L3UlA/edit

Duco Douwstra|14.04.12|12:25

We krijgen straks een duur nutteloos apparaat en lees via onderstaande link het voorlopige boete rapport, daar komt nog veel meer bij natuurlijk. Fouten kunt u echt niet meer vermijden. Maar we zijn er allemaal heel blij mee, echt waar. Je moet dan wel een erge masochist zijn lijkt mijn.

http://www.ilent.nl/Images/Boetecatalogus%20versie%2023%20mei%202007%205e%20internet_tcm334-325265.pdf

Taxi Arnhem|14.04.12|19:14

Die hele boordcomputer heeft geen zin, die boordcomputer komt alleen maar omdat de hele branche verziekt is door die klote VOF constructies. Dat klanten een bon moeten krijgen die officieel van het bedrijf zelf is kan ik me iets bij indenken, iedereen haalt gewoon losse bonnen bij de Bruna, schrijft erop Taxi arnhem bijv. en het bedrijf kan die bon niet declareren omdat de gegevens vaak niet kloppen, wat betreft die boordcomputer word idd vanuitgegaan dat wij over 1 streepje trekken 10 min doen

Taxi Arnhem|14.04.12|19:19

Nu heb je dus een printer aangeschaft, een taxi spiegel meter in my case van toendertijd €1500. Nu moet je dus die boordcomputer aanschaffen zodat de “rij & rusttijden” beter bestraft kunnen worden…wat dikke onzin is. Want hoevaak word je gecontroleerd? Je word hooguit 1/2 keer per jaar gecontroleerd en als er klachten zijn over je bedrijf dan wat meer misschien. Laat ze eerst maar eens die K*T VOF constructies aanpakken wat die hele branch vernietigd. En nog strengere Examen voor ondernemers.

Taxi Arnhem|14.04.12|19:24

Dan pas krijg je kwaliteit, Maximaal 2 venoten per vakbekwaamheid bijv. Niet 20/30! Ze verwachten zeker dat je met de boordcomputer ook echt gaat rusten, ze vergeten alleen dat je meer rust op een dag dan überhaubt rijdt! Zeker me auto uitzetten en duwen zodat ik 1 plek kan opschuiven zonder registratie. Hier in Arnhem heb je nu Taxi TAM, 1 grote rotzooi die de weg niet kent maar de vergunningen verhuurd alsof het goud is wat je kan verdienen op de taxi. Half jaar bestaan nu al 20+ vennoten

A.Urban|15.04.12|12:28

@Taxi Arnhem
Met de B.C.T. kan het alleen makkelijker voor I.L. worden om na te gaan of de rij & rusttijden ingevuld zijn.
Het wordt voor hen niet makkelijker om te zien of de ingevoerde tijden / bedragen juist zijn, omdat je B.V. rijdt in je pauze, wat mag, enz.., teveel om nu op te noemen. De BCT is afhankelijk van juiste bediening, het werkboekje ook. Ben ik met je eens ja, een beetje dom.
Of rijdt er een controleur achter je?
We zullen moeten wachtten op een uitslag van (proef ) proces.

Taxi Arnhem|15.04.12|12:48

@A.Urban
BCT moet pas veel later komen als de rust is toegekeerd. Overal waar je nu komt en of kijkt staan de taxi’s meer stil dan dat ze uberhaubt rijden. Allemaal door die VOF constructies, als ze die eerst is aanpakken door bijv de VOF te beperken naar max 2/3 vennoten, krijg je meer mensen met vakbekwaamheid, minder mensen op de taxi aangezien de helft of 3/4 te dom is om te halen, betere kwaliteit waardoor je meer rijd, waar de BCT echt nut heeft. Wat heeft t voor nut nu? Je staat meer stil

Taxi Arnhem|15.04.12|12:54

@A.Urban
Daarnaast zouden ze het je moeten verplichten dat als je in een VOF zit dat je verplicht de vakbekwaam zou moeten hebben, zonder dat mag je niet toetreden. nu is er meer aanbod dan vraag, slechte kwaliteit, taxi’s hebben slechte naam, kleine ritten worden geweigerd, oplichten, geweld. Er zijn zoveel dingen die de taxi’s beter kunnen maken, hoe beter de kwaliteit hoe meer je rijd, hoe meer gecontroleerd er kan worden, als ik nu stil sta op het station 2 uur lang, zet ik motor uit en…

Taxi Arnhem|15.04.12|13:01

@A.Urban
er word een pauze geregistreerd van een uur of misschien langer dan mag je weer 5.5 uur rijden, meestal bestaat je dag uit 8/12 uur. 2 x pauze en klaar, jwz dat pauze schrijven heel makkelijk is, wat heeft dat voor nut kwa rij en rusttijden? Niet want je staat meer stil dan dat je rijdt. Zelfs de bedrijven die altijd goed hebben gelopen merken het nu dat het moeilijker word dmv eigen rijders in een VOF constructie, daarom kunnen ze dat beter doen in later stadium dan nu.

Taximan|15.04.12|18:49

Die v.o.f. constructies zijn er juist om bepaalde personen uit de WW te houden die slechts alleen een “diploma” automobiel besturen hebben …
Kwaliteit voor taxivervoer is een slecht een argument,
daar de personen die hier over beslissen zich in een luxe en nieuwe automobiel met gecertificeerde chauffeur laten rijden betaald door de belastingbetalers, dus …

Duco Douwstra|15.04.12|22:54

Waar slaat dit allemaal op? de slechte controle en registratie van taxichauffeurs zijn de oorzaken van alle problemen. Alle taxi’s moeten voorzien worden van een online registratiesysteem. Op het vergunningsbewijs moet dan komen te staan naar welke server de betreffende taxi, zijn gegevens stuurt. Hij kan dan thuis inloggen en kijken of de opgeslagen gegevens kloppen en deze goedkeuren, hij kan ze nooit veranderen. Dan zullen de ratten snel het schip verlaten. En Rex een Zzper mag 9 uur rijden

Taximan|16.04.12|10:47

Meneer Douwstra is zijn eigen tijd als “ondernemer” even vergeten,
toen werd er ook weinig of niks geregistreerd.
Een “wagenpark” dat aan elkaar hing met ijzerdraadjes en onderdelen uit de vuilnisbak van Piet O.

Duco Douwstra|16.04.12|12:35

Beste Taximan, natuurlijk ben ik mijn beginjaren niet vergeten en het is waar wat jij over mijn wagenpark schrijft. Maar mijn opa reed met paard en wagen, dus hoever moeten we teruggaan. Het gaat er nu toch om dat we de taxibranche van het slechte imago afhelpen en dat eerlijke taxiondernemers op een normale manier hun geld kunnen verdienen. Vroeger kon er niks gecontroleerd worden, maar die tijd is voorbij, nu is het mogelijk om bij nette ondernemers alles te controleren, dus dan iedereen.

Taximan|16.04.12|14:32

Tsja, het imago probleem van de straattaxi …
Bij de belastingdienst en bij de banken is de straattaxi ingedeeld bij de koffieshops en de prostituees
en als ik aan het werk ben en om mij heen kijk moet ik helaas constateren dat dit niet geheel onterecht is.
En zoals dat gaat in onze mooie Nederland moet de goede bloeden voor de kwaaien …

Taximerc|16.04.12|14:33

Nog steeds erg jammer dat ze dit ingevoerd willen hebben, en dat je het onder dwang moet kopen zo,n apparaat gaat zeker wel €3000 kosten ex inbouw. Erg jammer khad graag nog is een oude mercedes willen kopen als taxi laten keuren en zo in de weekenden wat bij te verdienen. Maar die vlieger gaat helaas niet op. Ik blijf wel in loondienst en als die bct komt ben ik pleite. iedereen zou moeten stoppen vanaf de inv-datum bct. En staken massaal!! op de dag van de invoerdatum en niemand heeft dan bct.

Taxibranche positief over komst BCT, rol overheid kan beter | TaxiPro
Boordcomputer Taxi, Quipment, BCT, taxi

Taxibranche positief over komst BCT, rol overheid kan beter

De halve taxibranche vindt de komst van de Boordcomputer Taxi (44%) ‘een goede zaak’. Een groot deel staat er neutraal tegenover (30%) en in totaal 20% is niet blij met de verplichting tot gebruik van het apparaat. Verder zijn medewerkers van taxicentrales veel positiever gestemd (60% goede zaak, 6% slechte zaak) dan de ‘eigen rijders’ (30% goed, 33% slecht). De informatievoorziening vanuit de overheid moet echter wel beter. Dat blijkt uit onderzoek van TaxiPro.nl. Het online vakblad heeft hiervoor in totaal 1.571 mensen uit de taxibranche ondervraagd.

Niet iedereen heeft het apparaat op tijd ingebouwd, is de verwachting. 60% van de ondervraagden denkt dat zijn taxibedrijf de deadline van 1 oktober 2013 om in ieder voertuig een BCT in te bouwen haalt. 24% durft dat nog niet te zeggen. In totaal 16% verwacht de deadline niet te halen.

Rol overheid

Overigens zijn veel taximedewerkers kritisch over het communicatiebeleid van de overheid. Die scoort een onvoldoende bij ruim de helft. Slechts 20% geeft een 7 of hoger. Er is grote behoefte aan informatie over het project. Veel mensen vinden dat het ministerie van Infrastructuur hier een veel actievere rol in moet spelen.

Zo plaatsen ze kanttekeningen bij de overheid die een apparaat verplicht heeft gesteld, wat op dit moment nog niet te koop is. Daardoor is de vrij beschikbare informatie over de BCT nog beperkt of niet transparant (zoals leverdatum of prijs). Ook de beslissing om per 1 april de nieuwe tariefstructuur en printbon verplicht te stellen (wat geld kost), terwijl er korte tijd later opnieuw geïnvesteerd moet worden in een BCT, kan op weinig waardering rekenen.

Subsidie op BCT

De meeste ondervraagden zijn wel goed op de hoogte van de 600 euro-subsidieregeling; namelijk 72%. Zo’n 14% is er niet van op de hoogte, de overige 13% houdt zich niet met de financiering van een BCT bezig.

De BCT zal best wat tijd besparen omdat er geen werkmap en rittenstaat meer ingevuld hoeven te worden, zo verwacht de taxibranche. Al lopen de verwachtingen hierover redelijk uiteen. Het niet meer invullen van de rittenstaat bespaart per 8-urige werkdag de taxichauffeur: 10 minuten (23%), niets (20%), 20 minuten (20%), 30 minuten (15%) of meer dan een half uur (13%). 9% van de ondervraagden kan nog geen inschatting maken.

Werkmap

Als het gaat om het invullen van de werkmap, is meer eensgezindheid. Dat levert naar verwachting een besparing op van 10 minuten (44%), niets (27%), 20 minuten (11%), 30 minuten 6%) of meer dan 30 minuten (4%). Op deze vraag kan 8 % geen inschatting maken.

Met de BCT moet het makkelijker worden voor de Inspectie ILT om overtredingen van rij- en rusttijden te constateren. In totaal 75% van de ondervraagden heeft wel eens een controle gehad van de Inspectie de afgelopen 5 jaar. 16% heeft nooit een controle gehad, 8% is niet werkzaam als chauffeur. Van degenen die gecontroleerd zijn, was in 85% van de gevallen alles in orde, bij 15% volgde een boete.

Rij- en rusttijdenwet

Het blijkt dat de rij- en rusttijdenwet dan ook regelmatig wordt overtreden. 35% van de ondervaagden kent een paar collega’s die de rijtijden wel eens overtreden, 19% antwoord op die vraag ‘heel veel’. 35% kent niemand uit de branche die deze regels wel eens overtreedt.

Door de BCT moet ook de administratie voor de chauffeurs makkelijker worden. Het apparaat legt de gegevens vast, in plaats dat er lijntjes moeten worden getrokken in een werkmap. Er worden nu nog regelmatig boetes uitgedeeld aan taxichauffeurs door het maken van schrijffouten. Maar liefst 55% van de ondervraagden kent collega’s die daardoor een boete hebben gekregen van de Inspectie.

Dataterminal

Op dit moment maakt ongeveer de helft van de ondervraagden gebruik van een dataterminal in de taxi. Quipment (38%), Taxitronic (25%) en Cabman (13%) zijn de drie grootste leveranciers.  Een meerderheid van de taxibranche heeft nog geen definitieve keuze gemaakt voor een BCT-leverancier. 42% heeft nog geen idee, 19% twijfelt nog. 24% heeft al wel een keuze gemaakt, maar nog niet besteld. 13% heeft al een bestelling geplaatst.

De meeste taxibedrijven kiezen ervoor zo lang mogelijk te wachten om hun wagenpark uit te rusten met BCT’s. 37% gaat de apparatuur ‘zo laat mogelijk’ plaatsen. 23% een gedeelte in 2012, een gedeelte in 2013. 14% rust het volledige wagenpark dit jaar nog uit met BCT’s, 12 % vroeg in 2013.

Er zijn vier leveranciers die hebben aangekondigd een BCT op de markt te brengen. Hiervan kijken de meeste ondervraagden met interesse naar de modellen van Taxitronic (56%) en Quipment (49%), gevolgd door Cabman (33%) en Taxamatic (19%). Bij taxibedrijven met minimaal 50 voertuigen gaat de voorkeur uit naar Quipment (63%), Cabman (36%), Taxitronic (31%) en Taxamatic (11%).

Aanschaf BCT

De enquete is vooral ingevuld door directieleden/eigenaren (38,9%), taxichauffeurs (32,4%), bedrijfsleiders (6,2%) en centralisten/planners (4,2%). Van alle 1.571 ondervraagden houdt 58% zich daadwerkelijk bezig met een beslissing over de aanschaf van een BCT.

Straattaxi-vervoer wordt nog altijd door de meeste ondervraagden uitgevoerd (73%). Andere belangrijke activiteiten zijn zakelijk vervoer (60%), luchthavenvervoer (55%), leerlingenvervoer (51%), ziekenvervoer (50%), dagopvang (42%), wmo-vervoer (35%) en regiotaxi (32%). 

Bart Pals

De iPad2 die TaxiPro.nl heeft verloot onder de deelnemers aan deze enquête is gewonnen door: N. Lakenman van Taxicentrale West-Friesland uit Bovenkarspel. Van harte gefeliciteerd!

De Boordcomputer Taxi van Quipment

De Boordcomputer Taxi van Cabman

De Boordcomputer Taxi van Taxamatic

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

57 reacties op “Taxibranche positief over komst BCT, rol overheid kan beter”

Eminent|29.03.12|11:27

Voorheen is er gezegd dat er een overlaptijd voor de straat taxi zou zijn van twee jaar en vier jaar voor het contract vervoer!!!
Is het nu zo het geval dat dat opnieuw in werking gaat wanneer de BCT uitkomt of is dat al ingezet van af oktober 2011 want dat was de gestelde datum maar die is ruim een half jaar verschoven, verschuift die overlaptijd nu ook mee?
Zal wel niet want je hoort er niets over

bolkebeer|29.03.12|12:43

Hoe kan men nu posietief zijn over een apparaat dat vanaf okt. 2011 al geleverd had moeten worden, waarvan quipment aangeeft beslist niet voor mei 2012 te kunnen leveren en een zinlose eigen investering gemoeid is van ca. €.600,= per voertuig? Zullen wel cijfers van het KNV zijn. Zojuis nog even €. 3000,= betaald aan printertjes en software voor 3 maanden dus. Ps. deze week zijn er weer 2 omgevallen. lekker positief.

SLBMG|29.03.12|12:56

“De meeste taxibedrijven kiezen ervoor zo lang mogelijk te wachten om hun wagenpark uit te rusten met BCT’s. 37% gaat de apparatuur ‘zo laat mogelijk’ plaatsen.”

Dikke kans dat een deel van deze mensen hun subsidie mislopen omdat ze te laat zijn ingebouwd door de drukte “op het laatste moment”

Taxisjoof123|29.03.12|13:00

Wat een klinkklare onzin! Je kan mij niet wijs maken dat er ook maar IEMAND zit te wachten op dat onzin ding!

paul|29.03.12|14:18

Logisch dat medewerkers positiever zijn, zij hoeven de investeringen niet te betalen. Al met al een zwaar teleurstellend ‘projekt’ dat als uiteindelijke doel echt alleen maar als ‘voordeel’ heeft dat het voor de ILT makkelijker wordt om boetes uit te delen. Die 600 euro subsidie zal al snel terugverdiend zijn. De overlaptijd wordt gerekend vanaf het ingaan van de regelgeving (1-10-2011) want ja, dat de BCT’s niet eerder leverbaar zijn, dat is toch niet de fout van de overheid…..!

Cor van Tuil|29.03.12|14:39

Hoe kan je oordelen over een BCT waarvan niemand weet wat dit apparaat kan en kost.
44%, dat is een minderheid, kan dit kennelijk wel ?
Deze enquete lijkt gemaakt door en voor de Fabrikanten die op deze site adverteren en kan mijn inziens zo de prullenbak in, daar dit een verkeerd beeld geeft van de werkelijkheid.
Bedrijven die met een Data terminal werken hebben er in ieder geval niets aan en gelden de aangegeven voordelen van een BCT zeker niet! als ze denken van wel, waarom dan?

A.Urban|29.03.12|15:11

Beter is een onafhankelijke enquete, gehouden onder deskundige techneuten, dan deze onzinnige cijfers & % van hierboven , die op veel punten niet kloppen.
Is 44% tegenwoordig een meerderheid daar er geschreven staat dat de Taxibranche positief is.
Hebben die 44% technische kennis van de BCT ?
Een dergelijke enquete is mijns inziens rijp voor de papier container.
We schieten meer op met op feiten en ervaringen, gebaseerd op uitgeteste BCT’s, door Taxibedrijven en geen veronderstellingen .

Eminent|29.03.12|15:20

Wat mij nog erg onduidelijk is en misschien dat een van u hier een antwoord op heeft.
Als eigen rijder die meer uit huis werkt en dus telkens na een andere rit stopt en een uur later weer een rit uitvoer en nog zo diverse keren op een dag.
Kan je zo maar een dienst met de BCT onderbreken en later weer aanvangen als een nieuwe dienst op de zelfde dag en dat diverse malen? dus een erg gebroken dienst er van creëren?
Ik ben benieuwd heren laat maar horen.

Duco Douwstra|29.03.12|15:38

Lekkere positieve reactie’s allemaal. Hoe kan iemand nou positief zijn over iets wat uitsluitend nadelen heeft en heel veel geld kost. Er wordt beweerd dan een werkmap invullen dus 1 streepje zetten 10 minuten werk is. Dan hoef je over de betrouwbaarheid van het onderzoek toch verder niks meer te zeggen. En wie heeft de moeite genomen om de lange etiquette helemaal in te vullen? De leveranciers, personeel van de leveranciers en nog een aantal belanghebbenden. En rittenstaat invullen? je moet

Duco Douwstra|29.03.12|15:45

je moet de BCT toch ook bedienen, of waait alles daar vanzelf in en komt het er ook allemaal vanzelf uit? De BCT geeft zeker 4 x meer administratieve handelingen. Een Zzp-er wil s’avonds zijn rittenlijst controleren, alleen op de BCT vertrouwen en aan he einde van de maand na het uit en inlezen alles controleren gaat nooit lukken. Je weet toch niet meer wat je 20 dagen geleden gedaan hebt. Het je per ongeluk de meter aan laten staan, of stond de BCT op pauze terwijl je een rit reed en nog 1000

Duco Douwstra|29.03.12|15:55

Andere problemen die Rex Urban en ik hebben aangekaart, tijdens de project bijeenkomsten. Totdat we als lastpakken bijna met pek en veren werden afgevoerd, de BCT kan het daglicht niet verdragen. We hebben 5 jaar om een prijs gevraagd en nooit gekregen. Nu kunnen de leveranciers net zo doen als KIWA, de BCT is wet en zelf kan je hem niet maken dus BINGO en de printer was de slagroom op de pudding. Wat worden we ongelofelijk in ze maling genomen en als ik om mij heen kijk zie ik makke schapen!

Mike.Rotterdam|29.03.12|16:15

Hoe kan je nou een onderzoek publiceren over iets wat niet bestaat! Dat kan alleen als heel de branche er een jaar mee werkt en er ervaring mee heeft opgedaan. Maar dan zal je waarschijnlijk zoals altijd de laatste jaren moeten concluderen dat het toch weer negatief is uitgepakt en dat het gewoon een flinke kostenpost is. Denk dat de subsidie ook lang op zich laat wachten,want word volgens mij door een persoon die parttime werkt uitgevoerd. Ja,ben ZZPer met bergen tijd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Taximan|29.03.12|17:28

EEEEEEEEEHHHHH, is die zogenaamde elektronische chauffeurspas voor de boordcomputer al leverbaar dan …???

Eminent|29.03.12|17:36

Ik denk dat we er niet onderuit komen!
Het enige wat je er aan heb is de zwakke punten er in zoeken en gebruik maken van wat het aanbied, mocht het toch floppen dan kunnen we dus een claim indienen voor gemaakte kosten en die terug vorderen.
Ik zeg maar zo: maak gebruik van de kracht van je tegenstander en pak je voordeel als het te vinden is, de tijd zal het leren.

Duco Douwstra|29.03.12|18:47

Beste Eminent, het zijn mooie gezegdes maar de ervaring leert, dat jij nog meer moet bloeden als de apen uit de mouw komen. Kijk naar de wachttijd, die is onterecht afgeschaft, KNV heeft voor € 100 000,– met een slechte advocaat een proces gevoerd tegen de Staat en daardoor verloren. Om gezichtsverlies van de Politiek te voorkomen, komt de wachttijd via een kromme omweg weer terug en als straf krijg jij een hele dure printer verplichting, voor de prijs 4 full colour printers

A.Urban|29.03.12|21:10

Eminent.
Het is de wet, dat klopt, maar moeten wij ons zomaar bij onzin neer leggen?
Het hele BCT project is doorspekt van leugens, misleiding en halve waarheden.
Actal adviezen zijn bewust door de overheid, I.V.W. genegeerd.
Ons een met een visje van €600 lekker laten maken? terwijl er nog steeds geen duidelijke prijzen bekend zijn.
Het is tijd de verantwoordelijken hiervoor op het matje te roepen om erger te voorkomen.
Wie betaald deze onzin???

JP|29.03.12|21:27

Gewoon stoppen met die onzin, want dat is het.
De BCT gaat ons allemaal de kop kosten, groot of klein.
Laat de overheid de producenten afkopen om alles te stoppen, zijn ze veel goedkoper uit dan de gehele subsidiepot die er voor staat. Iedereen blij, overheid bespaart weer een hoop knaken, producenten krijgen ontwikkelingskosten vergoed en wij hoeven geen nutteloze kosten te maken voor een dom apparaat.

Eppo|29.03.12|22:10

De prijzen zijn bij quipment bekent en de camera bv is gratis maar de module om hem te bedienen kost € 249 meter functie kost €199 printer € 209 kleine bct €1150 grote €1350 en dan nog inbouwen en keuren ong €300 en dan moeten we blij zijn met € 600 subsidie als ik dan even reken ben ik toch wel een beetje meer kwijt dan € 950.
Maar dat we belazert worden dat is toch nioet waar zeggen ze dan ,en wie komt er met een idee om er wat tegen te doen

Eminent|29.03.12|22:31

Duco,inderdaad de bct en printer worden door ons strot geduwd en dan ook nog eens tegen woeker prijzen die echt veel te hoog zijn.
Maar wat kunnen we er aan doen? het is bij de wet verplicht gesteld omdat men het denkt beter te weten terwijl er allang registratie apparatuur bestaat die een stuk goedkoper zijn.

Erik|29.03.12|23:13

Eppo, Komt er een leesbare ritstaat uit de bct , of een met coordinaten? Hoe ziet dat er uit? Klantgegevens, is er iets te koppelen met je boekhoud systeem enz enz .
Hij moet ons werk vereenvoudigen maar hoe? Of is de BCT alleen iets waar I.L. ervaring mee wil opdoen ? Wat kan dat ding eigenlijk en wat kost dat?
Een club oprichtten, wat geld er in om verstandige mensen in te huren die voor onze belangen op komen is wellicht haalbaar.
Kan ons duizenden € per taxi besparen.

Eppo|29.03.12|23:37

Ik heb alleen prijzen van wat dat ding kost en heb ik nog niet eens alles en wat ie kan moet allemaal maar uitwijzen ik heb niet gezegd dat ik er een voorstander van ben ik gaf alleen maar aan dat de prijzen die in de filmpjes boven staan niet de echte zijn dus binnen 3 mnd alles al weer verhoogt is en er zal nog wel meer bijkomen

Duco Douwstra|30.03.12|00:51

Waar blijven al die positieve reacties? En JP waarom producenten afkopen, zij hebben volop meegedaan met het vuile spel. Ze hadden aan IVW en de Minister duidelijk moeten maken, dat de huidige moderne apparatuur aan alle eisen en meer voldoen. De digitale handtekening is totaal overbodig, laat iemand een praktijkvoorbeeld aangeven waaruit het nut van de digitale handtekening blijkt. En anders afschaffen en de administratieve besparingen zijn sprookjes met de BCT is het 4 x meer werkzaamheden.

Albert|30.03.12|06:05

Beste Duco en anderen, wanneer ik positiev reageer op de b.c.t. is dat alleen omdat ik denk/hoop dat dit in combinatie met de t.t.o. verplichting, er toe zal leiden dat de taxi markt in de grote steden weer in handen komt van de eerlijke hardwerkende chauffeurs.

Vrd, Grt, Albert.

CabKnowHow|30.03.12|08:26

@Erik standaard zullen er uit de BCT alleen coördinaten komen en geen adressen ik ga er vanuit dat bedrijven hier software voor zullen maken. Je kunt dan een BCT uitlezen (via USB of GPRS) de coördinaten kunnen dan omgezet worden naar adressen.

Dit zal waarschijnlijk wel geld kosten denk ik je kunt de coördinaten zelf ook (gratis) via Google maps omzetten.

Overigens is USB standaard ook de data (XML) is standaard GPRS zal een optie worden denk ik.

Eminent|30.03.12|08:44

Voor alle gemak van u zelf lijkt het mij makkelijker en goedkoper om toch een adressen lijst bij te houden, vertrek plaats en aankomst, bijvoorbeeld vertrek station-aankomst groningerstraat.
en als de controleurs meer willen weten kunnen ze zelf uitzoeken via de bct hoe en wat maar u heeft voor u zelf wel uw adressen

Duco Douwstra|30.03.12|09:46

De laatste 3 reacties tonen aan dat er nog niks bekend is over het nut en functioneren van de BCT. Als er een beter systeem zou bestaan van registreren, dan hadden de grote bedrijven dit toch allang aangeschaft. Wat is er nieuw en beter aan een BCT dan wat er al jaren is. Dus laten we nou eens nee zeggen tegen ambtenaren spelletjes, de grote ondernemers weten het echt beter, die denken al 20 jaar dagelijks na over het verbeteren van hun systemen, dan komt er een ambtenaar uit een ei en die weet

Eminent|30.03.12|10:03

@Duco, ik hoop dat als we allemaal alles hebben aangeschaft en het toch een flop mag blijken te zijn dat we dan collectief de handen ineen slaan om ons geld terug te halen.
Ik weet dat er al jarenlang een registratie systeem bestaat dat op coördinaten draait met de hele mik mak er bij de tijd , postcode, kilometers wat zou er nog meer bij moeten?

CabKnowHow|30.03.12|11:44

@Duco ik weet hoe je over de BCT denkt en je hebt grotendeels gelijk, alleen denk ik dat het goed is als er een standaard komt. Alleen de manier waarop is verkeerd er had een maximum bedrag aan de BCT moeten zitten. Wat de BCT moet kunnen is helder dat staat in de specs van de overheid.

Wat de leverc. gaan toevoegen en extra maken zoals koppeling en GPRS dat is het probleem het grootste probleem ligt bij Taxitronic, Quipment etc. etc. die willen rijk worden van iets wat wij moeten kopen

A.Urban|30.03.12|13:43

@ CabKnowHow
Dat maximum bedrag (€ 600 a €1000) is destijds afgesproken voor de BCT met IVW, KNV en de fabrikanten inkl de eisen. Douwstra en ondergetekende waren daar bij.
Die prijs blijkt niet haalbaar te zijn waardoor er nu gesproken en aanbiedingen gedaan worden voor een kale dus helaas nutteloze BCT.
Voor alle onontkoombare ”extra’s” moet je meer gaan betalen.
K.N.V. vertegenwoordigt hoofdzakelijk de Taxibranche , maar die heeft nog nooit enig commentaar op de BCT gegeven.

CabKnowHow|30.03.12|15:07

Dat bedrag is nooit duidelijk afgesproken er is een inventarisatie gemaakt waar bedrijven een kale BCT voor zouden kunnen maken.

Er is toen uitgegaan van een aantal voertuigen, nu komt een gedeelte te vervallen omdat groepsvervoer niet direct over hoeft te gaan.

Toevallig was ik er toen ook bij………

A.Urban|30.03.12|16:14

@ CabKnowHow.
Die prijs is wel zeker afgesproken op een KNV vergadering met Jan Zaaier er bij , die in Voorhuizen zei , wanneer de BCT duurder wordt dan €750 , dan is het project dood en geven wij er onze steun niet er meer aan. Dergelijke uitspraken kwamen ook van I.V.W. in Bunnik.
Elke cent is bovendien weggegooid met de bct, zolang het nut voor Taxibedrijven niet aangetoond kan worden, daar doet die € 750 niets aan af .

Cor van Tuil|01.04.12|22:46

@ CabKnowHow.
Wanneer dat aantal voertuigen tijdelijk vermindert wordt of is , komen de kosten later toch wel.
De uiteindelijke kosten van de basis BCT kan je b.v. vinden in het “SIRA” Consulting rapport , uit 2008!
Daar wordt aangegeven dat de aanschaf van de boordcomputer €2.600 bedraagt , dat is dan inkl. Back office, wat noodzakelijk is, anders kan je niks met een basis BCT, die je kunt vergelijken met een auto zonder motor.
Er is bij velen niks duidelijk, zoals je schrijft. Met je eens.

Duco Douwstra|05.04.12|12:01

Nog steeds NUL positieve berichten, je moet ook wel over heel veel fantasie beschikken om iets positiefs te kunnen verzinnen. Maar de leveranciers liggen krom van het lachen. Alle huidige apparatuur nieuw of oud moet worden vervangen. Eerst een dure printer, die straks misschien niet compatibel met de BCT, dus weer vervangen. Dan de offline verouderde techniek BCT er in, daarna toch maar met track en trace systeem, verplicht TTO Amsterdam enz. enz. Kassa voor de leveranciers

V.Eck|08.04.12|13:03

Ik vraag me af als oud taxiondernemer: hoe kan een geautomatiseerd Taxibedrijf ,dat zijn er velen, positief zijn over de komst BCT?
Zolang de aanbevelingen gedaan door Actal aan I.V.W.genegeerd zijn door I.V.W,om welke reden dan ook, kan dat eenvoudig niet.
Ieder bedrijf moet zijn onkosten zo laag mogelijk houden en trachtten de admin.lasten te verlichtten, nog afgezien van het feit of de BCT in de praktijk nuttig zal blijken te zijn.
Daar kun je vraagtekens bij zetten. (zie rapport actal)

Duco Douwstra|09.04.12|12:14

Hierbij een rapport van SIRA Consultants vol leugens en fantasie, geschreven in opdracht van IVW, tussen 2002 en 2008. Alleen al de kosten van invoering zijn volgens SIRA € 65 miljoen en de jaarlijkse besparingen € 1,8 miljoen. Dus als het niet tegenzit dan hebben we het in 36 jaar al weer terug verdiend. Dus waar zeur ik eigenlijk over :-}} lees dit rapport even a.u.b. IS ER NOG IEMAND POSITIEF?

Rapport SIRA vol leugens over de invoering BCT

Duco Douwstra|09.04.12|12:16

Deze link was niet goed overgekomen hierbij de link naar het rapport.

https://docs.google.com/document/d/1Q6oTTFN7O5phUs9zzs573NzL2LxDaIzfQTsNh6L3UlA/edit

Duco Douwstra|14.04.12|12:25

We krijgen straks een duur nutteloos apparaat en lees via onderstaande link het voorlopige boete rapport, daar komt nog veel meer bij natuurlijk. Fouten kunt u echt niet meer vermijden. Maar we zijn er allemaal heel blij mee, echt waar. Je moet dan wel een erge masochist zijn lijkt mijn.

http://www.ilent.nl/Images/Boetecatalogus%20versie%2023%20mei%202007%205e%20internet_tcm334-325265.pdf

Taxi Arnhem|14.04.12|19:14

Die hele boordcomputer heeft geen zin, die boordcomputer komt alleen maar omdat de hele branche verziekt is door die klote VOF constructies. Dat klanten een bon moeten krijgen die officieel van het bedrijf zelf is kan ik me iets bij indenken, iedereen haalt gewoon losse bonnen bij de Bruna, schrijft erop Taxi arnhem bijv. en het bedrijf kan die bon niet declareren omdat de gegevens vaak niet kloppen, wat betreft die boordcomputer word idd vanuitgegaan dat wij over 1 streepje trekken 10 min doen

Taxi Arnhem|14.04.12|19:19

Nu heb je dus een printer aangeschaft, een taxi spiegel meter in my case van toendertijd €1500. Nu moet je dus die boordcomputer aanschaffen zodat de “rij & rusttijden” beter bestraft kunnen worden…wat dikke onzin is. Want hoevaak word je gecontroleerd? Je word hooguit 1/2 keer per jaar gecontroleerd en als er klachten zijn over je bedrijf dan wat meer misschien. Laat ze eerst maar eens die K*T VOF constructies aanpakken wat die hele branch vernietigd. En nog strengere Examen voor ondernemers.

Taxi Arnhem|14.04.12|19:24

Dan pas krijg je kwaliteit, Maximaal 2 venoten per vakbekwaamheid bijv. Niet 20/30! Ze verwachten zeker dat je met de boordcomputer ook echt gaat rusten, ze vergeten alleen dat je meer rust op een dag dan überhaubt rijdt! Zeker me auto uitzetten en duwen zodat ik 1 plek kan opschuiven zonder registratie. Hier in Arnhem heb je nu Taxi TAM, 1 grote rotzooi die de weg niet kent maar de vergunningen verhuurd alsof het goud is wat je kan verdienen op de taxi. Half jaar bestaan nu al 20+ vennoten

A.Urban|15.04.12|12:28

@Taxi Arnhem
Met de B.C.T. kan het alleen makkelijker voor I.L. worden om na te gaan of de rij & rusttijden ingevuld zijn.
Het wordt voor hen niet makkelijker om te zien of de ingevoerde tijden / bedragen juist zijn, omdat je B.V. rijdt in je pauze, wat mag, enz.., teveel om nu op te noemen. De BCT is afhankelijk van juiste bediening, het werkboekje ook. Ben ik met je eens ja, een beetje dom.
Of rijdt er een controleur achter je?
We zullen moeten wachtten op een uitslag van (proef ) proces.

Taxi Arnhem|15.04.12|12:48

@A.Urban
BCT moet pas veel later komen als de rust is toegekeerd. Overal waar je nu komt en of kijkt staan de taxi’s meer stil dan dat ze uberhaubt rijden. Allemaal door die VOF constructies, als ze die eerst is aanpakken door bijv de VOF te beperken naar max 2/3 vennoten, krijg je meer mensen met vakbekwaamheid, minder mensen op de taxi aangezien de helft of 3/4 te dom is om te halen, betere kwaliteit waardoor je meer rijd, waar de BCT echt nut heeft. Wat heeft t voor nut nu? Je staat meer stil

Taxi Arnhem|15.04.12|12:54

@A.Urban
Daarnaast zouden ze het je moeten verplichten dat als je in een VOF zit dat je verplicht de vakbekwaam zou moeten hebben, zonder dat mag je niet toetreden. nu is er meer aanbod dan vraag, slechte kwaliteit, taxi’s hebben slechte naam, kleine ritten worden geweigerd, oplichten, geweld. Er zijn zoveel dingen die de taxi’s beter kunnen maken, hoe beter de kwaliteit hoe meer je rijd, hoe meer gecontroleerd er kan worden, als ik nu stil sta op het station 2 uur lang, zet ik motor uit en…

Taxi Arnhem|15.04.12|13:01

@A.Urban
er word een pauze geregistreerd van een uur of misschien langer dan mag je weer 5.5 uur rijden, meestal bestaat je dag uit 8/12 uur. 2 x pauze en klaar, jwz dat pauze schrijven heel makkelijk is, wat heeft dat voor nut kwa rij en rusttijden? Niet want je staat meer stil dan dat je rijdt. Zelfs de bedrijven die altijd goed hebben gelopen merken het nu dat het moeilijker word dmv eigen rijders in een VOF constructie, daarom kunnen ze dat beter doen in later stadium dan nu.

Taximan|15.04.12|18:49

Die v.o.f. constructies zijn er juist om bepaalde personen uit de WW te houden die slechts alleen een “diploma” automobiel besturen hebben …
Kwaliteit voor taxivervoer is een slecht een argument,
daar de personen die hier over beslissen zich in een luxe en nieuwe automobiel met gecertificeerde chauffeur laten rijden betaald door de belastingbetalers, dus …

Duco Douwstra|15.04.12|22:54

Waar slaat dit allemaal op? de slechte controle en registratie van taxichauffeurs zijn de oorzaken van alle problemen. Alle taxi’s moeten voorzien worden van een online registratiesysteem. Op het vergunningsbewijs moet dan komen te staan naar welke server de betreffende taxi, zijn gegevens stuurt. Hij kan dan thuis inloggen en kijken of de opgeslagen gegevens kloppen en deze goedkeuren, hij kan ze nooit veranderen. Dan zullen de ratten snel het schip verlaten. En Rex een Zzper mag 9 uur rijden

Taximan|16.04.12|10:47

Meneer Douwstra is zijn eigen tijd als “ondernemer” even vergeten,
toen werd er ook weinig of niks geregistreerd.
Een “wagenpark” dat aan elkaar hing met ijzerdraadjes en onderdelen uit de vuilnisbak van Piet O.

Duco Douwstra|16.04.12|12:35

Beste Taximan, natuurlijk ben ik mijn beginjaren niet vergeten en het is waar wat jij over mijn wagenpark schrijft. Maar mijn opa reed met paard en wagen, dus hoever moeten we teruggaan. Het gaat er nu toch om dat we de taxibranche van het slechte imago afhelpen en dat eerlijke taxiondernemers op een normale manier hun geld kunnen verdienen. Vroeger kon er niks gecontroleerd worden, maar die tijd is voorbij, nu is het mogelijk om bij nette ondernemers alles te controleren, dus dan iedereen.

Taximan|16.04.12|14:32

Tsja, het imago probleem van de straattaxi …
Bij de belastingdienst en bij de banken is de straattaxi ingedeeld bij de koffieshops en de prostituees
en als ik aan het werk ben en om mij heen kijk moet ik helaas constateren dat dit niet geheel onterecht is.
En zoals dat gaat in onze mooie Nederland moet de goede bloeden voor de kwaaien …

Taximerc|16.04.12|14:33

Nog steeds erg jammer dat ze dit ingevoerd willen hebben, en dat je het onder dwang moet kopen zo,n apparaat gaat zeker wel €3000 kosten ex inbouw. Erg jammer khad graag nog is een oude mercedes willen kopen als taxi laten keuren en zo in de weekenden wat bij te verdienen. Maar die vlieger gaat helaas niet op. Ik blijf wel in loondienst en als die bct komt ben ik pleite. iedereen zou moeten stoppen vanaf de inv-datum bct. En staken massaal!! op de dag van de invoerdatum en niemand heeft dan bct.