Opel Zafira

Rijtest nieuwe Opel Zafira Tourer 2.0 liter turbodiesel

AUTOVANDAAG – Over het algemeen hebben we te doen met taxichauffeurs die veroordeeld zijn tot een Opel. Na een weekje sturen met de nieuwe Opel Zafira kunnen we onze mening toch iets bijstellen. De Zafira ziet er niet alleen stoer uit, maar rijdt bovendien ook nog eens heel verdienstelijk.

De nieuwste generatie van de Zafira, die Opel tot Zafira Tourer heeft gebombardeerd, ziet er gewoon keurig uit. Wat een groot verschil met de voorgaande versies. Dat begint al aan de voorzijde. Opel heeft duidelijk gekozen voor een sportieve uitstraling. Ook het tweekleurig 19 inch lichtmetaal staat Opels grootste MPV erg goed, weliswaar optioneel, maar het overwegen waard.

Panoramische voorruit

Met het exterieur van ons testexemplaar zit het dus wel goed. Tijd om een kijkje binnenin te nemen. Hier worden we blij verrast door de panoramische voorruit, die tot bijna boven je hoofd in het dak doorloopt. De ruit geeft de bestuurder niet alleen een mooi en vrijwel onbeperkt overzicht, maar brengt tevens veel licht in het interieur. Wie niet graag in de kijker zit of last heeft van de laagstaande zon, kan de hemelbekleding naar voren schuiven, waardoor het effect van een conventionele voorruit ontstaat.

Voor wat betreft het overzicht op de weg geen klachten in de Zafira. De stoelen zitten bovendien erg prettig en bieden voldoende steun. Het meubilair is zoals het een echte MPV betaamt op allerlei mogelijkheden te verstellen. En dan doelen we met name op de twee achterste rijen.  Met het klapmechanisme waarmee de achterste stoelen in een handomdraai in de bodem verdwijnen, maakte de Zafira jaren geleden furore. Dat systeem is uiteraard ook weer van de partij in de nieuwste Tourer en werd zelfs nog ietsje aangepast.

Aparte stoelen

Doordat Opel achterin aparte stoelen monteert, zijn de zittingen niet al te breed. Personen met flink wat zitvlees kunnen eventueel de zitting van de buitenste stoelen op de tweede zitrij iets naar voren en vervolgens naar buiten schuiven. Zo ontstaat meer ruimte. Best handig eigenlijk. Afhankelijk van de stoelopstelling bedraagt de bagagecapaciteit 710 liter tot maximaal 1.860 liter.

In de neus van onze Zafira ligt een turbodiesel, 2.0 liter groot, goed voor 165 pk en 305 Nm aan koppel vanaf 1.750 toeren. De motor komt echter in de praktijk pas echt tot leven boven de 2.000 toeren per minuut. De honderdsprint zou in 9.8 seconden moeten kunnen en de Zafira haalt een topsnelheid van 208 km/h. Wat dat betreft noteert de MPV mooie cijfers.

Afslaan

Hij is echt wel vlot, schakelt uitstekend, maar heeft zoals gezegd wat moeite in de onderste toerenregionen. Stapvoets in de tweede versnelling rijden doe je hem geen plezier mee. De motor heeft dan de neiging af te slaan.

Het onderstel steekt voortreffelijk in elkaar, strijkt oneffenheden keurig glad, maar houdt anderzijds de hogere koets van de Zafira in bochten mooi in bedwang. Je hoeft niet bang te zijn dat de buitenspiegel over het asfalt schuurt in snel genomen bochten. Het lijkt me sterk dat dit allemaal het resultaat is van het optionele verlaagde sportchassis (195 euro).

Verbruik

Volgens fabrieksopgaaf verstookt de Zafira 2.0 CDTi met stop-/startautomaat gemiddeld 5.2 liter diesel iedere 100 kilometer, wat neerkomt op 137 g/km CO2. Uiteraard boven de grens om voor een lagere bijtelling in aanmerking te komen. Het milieulabel kleurt wel groen: C-label.

Wie 20% wil bijtellen, dient de Zafira CNG te bestellen. Dat is de enige uitvoering die in aanmerking komt voor de gunstige(re) bijtelling. Het praktijkverbruik wijkt in dit geval niet eens zo gek veel af van de fabrieksopgaaf. Wij noteerden aan de tank een gemiddelde van 1 op 17.9 oftewel 5.5 l/100 km.

Prijs

Het testexemplaar is geen koopje. Maar goed, hij is dan ook voorzien van een groot aantal opties. De vanafprijs van de Zafira 2.0 CDTi 165 pk Cosmo bedraagt 35.995 euro. Zaken als een upgrade naar het 19 inch lichtmetaal (800 euro), een Executive-pakket (1.395 euro) met navigatiesysteem en bluetooth, en lederen bekleding (1.595 euro) doen de prijs stijgen naar 44.860 euro.

Zafira rijden kan overigens al vanaf 28.495 euro in de 1.4 Turbo met 120 pk. De voordeligste diesel, de 2.0 CDTi 130 pk, begint bij 31.795 euro.

AutoVandaag.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Rijtest nieuwe Opel Zafira Tourer 2.0 liter turbodiesel | TaxiPro
Opel Zafira

Rijtest nieuwe Opel Zafira Tourer 2.0 liter turbodiesel

AUTOVANDAAG – Over het algemeen hebben we te doen met taxichauffeurs die veroordeeld zijn tot een Opel. Na een weekje sturen met de nieuwe Opel Zafira kunnen we onze mening toch iets bijstellen. De Zafira ziet er niet alleen stoer uit, maar rijdt bovendien ook nog eens heel verdienstelijk.

De nieuwste generatie van de Zafira, die Opel tot Zafira Tourer heeft gebombardeerd, ziet er gewoon keurig uit. Wat een groot verschil met de voorgaande versies. Dat begint al aan de voorzijde. Opel heeft duidelijk gekozen voor een sportieve uitstraling. Ook het tweekleurig 19 inch lichtmetaal staat Opels grootste MPV erg goed, weliswaar optioneel, maar het overwegen waard.

Panoramische voorruit

Met het exterieur van ons testexemplaar zit het dus wel goed. Tijd om een kijkje binnenin te nemen. Hier worden we blij verrast door de panoramische voorruit, die tot bijna boven je hoofd in het dak doorloopt. De ruit geeft de bestuurder niet alleen een mooi en vrijwel onbeperkt overzicht, maar brengt tevens veel licht in het interieur. Wie niet graag in de kijker zit of last heeft van de laagstaande zon, kan de hemelbekleding naar voren schuiven, waardoor het effect van een conventionele voorruit ontstaat.

Voor wat betreft het overzicht op de weg geen klachten in de Zafira. De stoelen zitten bovendien erg prettig en bieden voldoende steun. Het meubilair is zoals het een echte MPV betaamt op allerlei mogelijkheden te verstellen. En dan doelen we met name op de twee achterste rijen.  Met het klapmechanisme waarmee de achterste stoelen in een handomdraai in de bodem verdwijnen, maakte de Zafira jaren geleden furore. Dat systeem is uiteraard ook weer van de partij in de nieuwste Tourer en werd zelfs nog ietsje aangepast.

Aparte stoelen

Doordat Opel achterin aparte stoelen monteert, zijn de zittingen niet al te breed. Personen met flink wat zitvlees kunnen eventueel de zitting van de buitenste stoelen op de tweede zitrij iets naar voren en vervolgens naar buiten schuiven. Zo ontstaat meer ruimte. Best handig eigenlijk. Afhankelijk van de stoelopstelling bedraagt de bagagecapaciteit 710 liter tot maximaal 1.860 liter.

In de neus van onze Zafira ligt een turbodiesel, 2.0 liter groot, goed voor 165 pk en 305 Nm aan koppel vanaf 1.750 toeren. De motor komt echter in de praktijk pas echt tot leven boven de 2.000 toeren per minuut. De honderdsprint zou in 9.8 seconden moeten kunnen en de Zafira haalt een topsnelheid van 208 km/h. Wat dat betreft noteert de MPV mooie cijfers.

Afslaan

Hij is echt wel vlot, schakelt uitstekend, maar heeft zoals gezegd wat moeite in de onderste toerenregionen. Stapvoets in de tweede versnelling rijden doe je hem geen plezier mee. De motor heeft dan de neiging af te slaan.

Het onderstel steekt voortreffelijk in elkaar, strijkt oneffenheden keurig glad, maar houdt anderzijds de hogere koets van de Zafira in bochten mooi in bedwang. Je hoeft niet bang te zijn dat de buitenspiegel over het asfalt schuurt in snel genomen bochten. Het lijkt me sterk dat dit allemaal het resultaat is van het optionele verlaagde sportchassis (195 euro).

Verbruik

Volgens fabrieksopgaaf verstookt de Zafira 2.0 CDTi met stop-/startautomaat gemiddeld 5.2 liter diesel iedere 100 kilometer, wat neerkomt op 137 g/km CO2. Uiteraard boven de grens om voor een lagere bijtelling in aanmerking te komen. Het milieulabel kleurt wel groen: C-label.

Wie 20% wil bijtellen, dient de Zafira CNG te bestellen. Dat is de enige uitvoering die in aanmerking komt voor de gunstige(re) bijtelling. Het praktijkverbruik wijkt in dit geval niet eens zo gek veel af van de fabrieksopgaaf. Wij noteerden aan de tank een gemiddelde van 1 op 17.9 oftewel 5.5 l/100 km.

Prijs

Het testexemplaar is geen koopje. Maar goed, hij is dan ook voorzien van een groot aantal opties. De vanafprijs van de Zafira 2.0 CDTi 165 pk Cosmo bedraagt 35.995 euro. Zaken als een upgrade naar het 19 inch lichtmetaal (800 euro), een Executive-pakket (1.395 euro) met navigatiesysteem en bluetooth, en lederen bekleding (1.595 euro) doen de prijs stijgen naar 44.860 euro.

Zafira rijden kan overigens al vanaf 28.495 euro in de 1.4 Turbo met 120 pk. De voordeligste diesel, de 2.0 CDTi 130 pk, begint bij 31.795 euro.

AutoVandaag.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.