CLS Shooting Brake, Mercedes-Benz

Mercedes-Benz presenteert de nieuwe CLS Shooting Brake

Mercedes-Benz heeft de nieuwe CLS Shooting Brake gepresenteerd. Met zijn carrosserievorm is de nieuwe CLS onmiskenbaar een coupé, maar met zijn vijfdeurs uitvoering en het dak dat tot aan de achterzijde doorloopt, biedt het model volop taxi-mogelijkheden.

Bij de CLS Shooting Brake is er sprake van een sportwagen in een nog niet eerder getoonde uitvoering met plaats voor vijf inzittenden en een grote achterklep. Daarmee is de auto geschikt voor mensen die zich graag willen onderscheiden, terwijl ze weinig concessies willen doen op het gebied van sportiviteit en laadruimte.

Bagageruimte

De tweede generatie CLS legde de lat op het gebied van design en kwaliteit hoog. De CLS Shooting Brake zet deze lijn voort in de bagageruimte, die is bekleed met hoogwaardig tapijt. Als optie zijn fraaie aluminium bagagerails leverbaar.

Wie helemaal iets bijzonders wil, kan kiezen voor de houten designo-laadvloer, iets unieks in de automobielindustrie. De vloer is gemaakt van klassiek Amerikaans kersenhout, dat mooi contrasteert met de intarsia van gerookt eikenhout en de aluminium rails.

Interieur

De rails van hoogwaardig geborsteld aluminium met rubberen profielen beschermen niet alleen de houten vloer, maar zorgen er ook voor dat de lading minder heen en weer schuift. In navolging van de CLS Coupé biedt ook de Shooting Brake volop mogelijkheden tot individualisering met een keuze uit vijf interieurkleuren, vijf verschillende uitvoeringen van de sierdelen en drie soorten leer.

Bij de sierdelen kan worden gekozen uit bruin glanzend wortelnotenhout, zwart glanzend essenhout of lichtbruin zijdemat populierenhout. Met de AMG-sierdelen van carbon in combinatie met zwarte pianolak krijgt het interieur een moderner karakter.

Porselein

Nieuw is de optie ‘porselein’, waarmee de CLS-modellen een luxe uitstraling krijgen die tot dusver alleen aan de S-klasse was voorbehouden. De afwisselend zijdemat en glanzend uitgevoerde metalen elementen in het interieur passen bij de rol van de CLS Shooting Brake als stijlicoon.

Met zijn lengte van 4.956 mm, de breedte van 1.881 mm en de hoogte van 1.413 mm biedt de auto veelzijdige mogelijkheden. Zo kan het laadvolume, afhankelijk van de indeling van het interieur, worden vergroot van 590 tot 1550 liter, gemakkelijk toegankelijk via de standaard automatisch te openen achterklep. Een afdekking beschermt de bagage tegen nieuwsgierige blikken.

Luchtvering

Standaard luchtvering op de achteras zorgt voor een optimale wegligging onder alle omstandigheden. De rugleuningen achterin kunnen worden neergeklapt, terwijl de drie hoofdsteunen achterin met een druk op de knop door de bestuurder verzonken kunnen worden. Een trekhaak is leverbaar als optie.

De CLS Shooting Brake is voorzien van aluminium portieren zonder raamstijlen, die zo’n 24 kg lichter zijn dan portieren van staal. Ook de achterklep, de motorkap, de voorspatborden, diverse draagbalken en grote delen van het onderstel en de motor zijn van aluminium.

Diesel

De CLS Shooting Brake is leverbaar met vier motoren: twee benzine- en twee dieselmotoren. Alle motoren worden standaard geleverd in combinatie met de 7G-TRONIC PLUS automatische transmissie en ECO-start-stop-functie.

Het instapmodel is de CLS 250 CDI BlueEFFICIENCY met een vermogen van 150 kW (204 pk). Met een brandstofverbruik van 5,3 liter diesel per 100 km is dit model de zuinigste in zijn klasse. De CO2-uitstoot bedraagt 139 gram per kilometer.

Zescilinder

De beide modellen met zescilindermotor zijn de CLS 350 CDI BlueEFFICIENCY (195 kW/265 pk) en de CLS 350 BlueEFFICIENCY (225 kW/306 pk). Het topmodel is de CLS 500 BlueEFFICIENCY met V8-biturbomotor, die goed is voor een vermogen van 300 kW (408 pk).

De CLS 350 CDI BlueEFFICIENCY en de CLS 500 BlueEFFICIENCY worden ook leverbaar met 4MATIC-vierwielaandrijving. De standaard elektromechanische stuurbekrachtiging EPS (Electric Power Steering) draagt ook bij tot een gunstiger verbruik.

Stuurgevoel

De ingenieurs zorgden bij dit systeem voor een typisch Mercedes-Benz-stuurgevoel, waarbij de handling en wendbaarheid van de auto aanmerkelijk verbeterd werden. Ook kon dankzij dit systeem voor het eerst een actieve parkeerhulp worden ingebouwd, die niet alleen geschikte parkeerplaatsen herkent, maar de auto ook zelfstandig inparkeert.

De CLS kon als eerste auto ter wereld worden geleverd met dynamische koplampen met volledige LED-technologie, waarbij de helderheid van LED-lampen wordt gecombineerd met de functionaliteit en zuinigheid van de huidige generatie van bi-xenon-verlichting.

LED

Als eerste Mercedes-Benz biedt de CLS Shooting Brake nu ook LED-technologie in combinatie met het Intelligent Light System, dat al bekend is van de uitvoeringen met bi-xenon-koplampen. Ook is de LED-technologie nu gekoppeld aan de adaptieve grootlicht-assistent, wat voor een tot nu toe ongekende verlichting in het donker zorgt.

Anders dan bij de eerste auto’s met LED-rijverlichting hoeven er nu geen concessies meer te worden gedaan als het gaat om functionaliteit en prestaties van de verlichting. Bovendien gaat een LED 10.000 uur lang mee, zo’n vijf keer langer dan een xenonlamp, terwijl LED-rijverlichting het meest op daglicht lijkt.

Veiligheid

Ruim een dozijn assistentiesystemen draagt bij tot het vermijden van ongevallen of het reduceren van de zwaarte ervan. In het assistentiepakket Plus zijn de actieve dode-hoekassistent en de actieve rijbaanassistent leverbaar in combinatie met DISTRONIC PLUS, BAS PLUS en het PRE-SAFE®-remsysteem.

De beide assistentiesystemen herkennen niet alleen het onbedoeld wisselen van rijbaan of voertuigen in de dode hoek, maar corrigeren met behulp van een zachte remingreep ook de rijrichting, wanneer de bestuurder niet reageert op de zichtbare of hoorbare waarschuwing.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Mercedes-Benz presenteert de nieuwe CLS Shooting Brake”

paul|10.07.12|16:34

Met de huidige tarieven voor de taxi zal het onhaalbaar worden om zo’n auto te rijden…

Dirk|12.07.12|19:41

Ja een mooie auto, vroeger tot 10 jaar terug reden wij uitsluitend met mercedes, nu worden we in fordjes en skodaatjes gepropt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.