track-en-trace, centrale, voertuigvolgsysteem, RAM Mobile Data

Track-en-trace in taxivoertuig als alternatief voor dataterminal

Aanbestedende diensten stellen steeds vaker track-en-trace verplicht in taxivoertuigen. Dat kan ook het geval zijn bij taxibusjes in het groepsvervoer, die soms slechts een paar uur per dag gebruikt worden. Als een taxi-ondernemer met het oog op de komst van de Boordcomputer Taxi nog niet wil investeren in een volledige dataterminal, kan een simpel track-en-trace apparaat uitkomst bieden.

“Taxivoertuigen kunnen met track-en-trace uitgerust worden voor slechts een paar honderd euro per voertuig”, vertelt Huib Leenknegt van leverancier RAM Mobile Data.

Track&Trace

Het groepsvervoer moet uiterlijk in januari 2015 zijn overgestapt op de Boordcomputer Taxi (subsidieregeling geldt tot oktober 2013). Het apparaat komt na de zomer op de markt in Nederland. “Ondernemers kunnen met een simpele track-en-trace-oplossing van RAM Mobile Data op voordelige wijze die periode overbruggen”, vertelt Leenknegt. “Ze voldoen hiermee aan verplichtingen die een opdrachtgever kan stellen aan track-en-trace.”

Ook kan een groepsvervoerder met het voertuigvolgsysteem inzicht krijgen in wat er precies gereden wordt met de taxibusjes. Zo ook in voertuigen die slechts zelden gebruikt worden.

Leerlingenvervoer

“Als een taxichauffeur de bus voor het leerlingenvervoer altijd mee naar huis neemt, kan soms de verleiding groot zijn om er even boodschappen mee te doen. Maar dat kost je wel gewoon brandstof, als taxi-ondernemer”, vertelt Leenknegt.

“Met een track-en-trace-oplossing, worden alle gereden routes opgeslagen. Dus je kunt altijd achteraf nakijken waar welk voertuig wanneer is geweest. Ook krijg je inzicht in het rijgedrag van de chauffeurs. Of als er onderweg ergens gestopt is.”

Voertuig

Voor een bedrag van zo’n 300 euro levert RAM Mobile Data een gps-apparaat met modem. Deze wordt niet-zichtbaar in het voertuig ingebouwd. De kosten voor het data-abonnement en de benodigde software met kaartinformatie bedragen 15 euro per voertuig per maand.

Leenknegt: “Deze oplossing is niet alleen handig voor grote groepsvervoerders die tientallen wagens zonder datacom hebben. Ook kleine groepsvervoerders en startende taxi-ondernemers met kleine beurs die toch inzicht in hun wagenpark willen hebben, hebben er veel baat bij. Ook in het straattaxivervoer kan dat erg handig zijn. Je ziet precies waar alle wagens zich op dat moment bevinden.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Track-en-trace in taxivoertuig als alternatief voor dataterminal | TaxiPro
track-en-trace, centrale, voertuigvolgsysteem, RAM Mobile Data

Track-en-trace in taxivoertuig als alternatief voor dataterminal

Aanbestedende diensten stellen steeds vaker track-en-trace verplicht in taxivoertuigen. Dat kan ook het geval zijn bij taxibusjes in het groepsvervoer, die soms slechts een paar uur per dag gebruikt worden. Als een taxi-ondernemer met het oog op de komst van de Boordcomputer Taxi nog niet wil investeren in een volledige dataterminal, kan een simpel track-en-trace apparaat uitkomst bieden.

“Taxivoertuigen kunnen met track-en-trace uitgerust worden voor slechts een paar honderd euro per voertuig”, vertelt Huib Leenknegt van leverancier RAM Mobile Data.

Track&Trace

Het groepsvervoer moet uiterlijk in januari 2015 zijn overgestapt op de Boordcomputer Taxi (subsidieregeling geldt tot oktober 2013). Het apparaat komt na de zomer op de markt in Nederland. “Ondernemers kunnen met een simpele track-en-trace-oplossing van RAM Mobile Data op voordelige wijze die periode overbruggen”, vertelt Leenknegt. “Ze voldoen hiermee aan verplichtingen die een opdrachtgever kan stellen aan track-en-trace.”

Ook kan een groepsvervoerder met het voertuigvolgsysteem inzicht krijgen in wat er precies gereden wordt met de taxibusjes. Zo ook in voertuigen die slechts zelden gebruikt worden.

Leerlingenvervoer

“Als een taxichauffeur de bus voor het leerlingenvervoer altijd mee naar huis neemt, kan soms de verleiding groot zijn om er even boodschappen mee te doen. Maar dat kost je wel gewoon brandstof, als taxi-ondernemer”, vertelt Leenknegt.

“Met een track-en-trace-oplossing, worden alle gereden routes opgeslagen. Dus je kunt altijd achteraf nakijken waar welk voertuig wanneer is geweest. Ook krijg je inzicht in het rijgedrag van de chauffeurs. Of als er onderweg ergens gestopt is.”

Voertuig

Voor een bedrag van zo’n 300 euro levert RAM Mobile Data een gps-apparaat met modem. Deze wordt niet-zichtbaar in het voertuig ingebouwd. De kosten voor het data-abonnement en de benodigde software met kaartinformatie bedragen 15 euro per voertuig per maand.

Leenknegt: “Deze oplossing is niet alleen handig voor grote groepsvervoerders die tientallen wagens zonder datacom hebben. Ook kleine groepsvervoerders en startende taxi-ondernemers met kleine beurs die toch inzicht in hun wagenpark willen hebben, hebben er veel baat bij. Ook in het straattaxivervoer kan dat erg handig zijn. Je ziet precies waar alle wagens zich op dat moment bevinden.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.