Mercedes-Benz, F-Cell, waterstof, brandstofcel

Brandstofcel-auto op waterstof komt over drie tot vijf jaar

De huidige elektrische auto’s met een accu zijn vooralsnog lastig winstgevend in te zetten voor taxibedrijven vanwege de korte actieradius en lange oplaadduur. De waterstofauto kan daar verandering in brengen. Deze elektrische auto kun je immers gewoon ‘voltanken’. Mercedes-Benz verwacht het eerste exemplaar over drie tot vijf jaar op de markt te brengen.

“Ik geloof dat het over drie tot vijf jaar mogelijk is om een showroom binnen te stappen en een brandstofcelauto te kopen. Tegen het einde van dit decennium zul je ze in beperkte aantallen in het straatbeeld zien”, zegt Mercedes-topman Dieter Zetsche in de Telegraaf.

Waterstofauto

De techniek is er al. Mercedes-Benz kan naar eigen zeggen nu al een brandstofcel-auto op waterstof maken die vergelijkbaar is met een benzine- of dieseluitvoering als het gaat om betrouwbaarheid, rijkarakteristieken en rijplezier.

Wat er momenteel ontbreekt om de waterstofauto op de markt te brengen, is het voordeel van een hoog productievolume om de kosten te drukken. Daarnaast moet er een infrastructuur zijn voor elektrische wagens en brandstofcelauto’s.

Stekker

Zetsche: “Het grote verschil is dat je de eerste stappen voor een elektro-auto vanuit je garage maakt, terwijl dat voor brandstofcelauto’s niet mogelijk is”. Daartoe is een waterstof-tankstation nodig. Een elektrische auto kun je simpel thuis opladen via een stopcontact.

Zetsche ziet de toekomst van de elektro-auto in de stad in kleine auto’s. “De waterstofauto daarentegen is door de grotere actieradius meer geschikt voor het rijden buiten de stad. De techniek is ook bruikbaarder in een groter model”.

Tesla

Mercedes werkt op het gebied van de elektrische auto met Tesla en Renault-Nissan. Mogelijk betrekken de Duitsers de Frans-Japanse combinatie bij de ontwikkeling van de waterstofauto. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Brandstofcel-auto op waterstof komt over drie tot vijf jaar | TaxiPro
Mercedes-Benz, F-Cell, waterstof, brandstofcel

Brandstofcel-auto op waterstof komt over drie tot vijf jaar

De huidige elektrische auto’s met een accu zijn vooralsnog lastig winstgevend in te zetten voor taxibedrijven vanwege de korte actieradius en lange oplaadduur. De waterstofauto kan daar verandering in brengen. Deze elektrische auto kun je immers gewoon ‘voltanken’. Mercedes-Benz verwacht het eerste exemplaar over drie tot vijf jaar op de markt te brengen.

“Ik geloof dat het over drie tot vijf jaar mogelijk is om een showroom binnen te stappen en een brandstofcelauto te kopen. Tegen het einde van dit decennium zul je ze in beperkte aantallen in het straatbeeld zien”, zegt Mercedes-topman Dieter Zetsche in de Telegraaf.

Waterstofauto

De techniek is er al. Mercedes-Benz kan naar eigen zeggen nu al een brandstofcel-auto op waterstof maken die vergelijkbaar is met een benzine- of dieseluitvoering als het gaat om betrouwbaarheid, rijkarakteristieken en rijplezier.

Wat er momenteel ontbreekt om de waterstofauto op de markt te brengen, is het voordeel van een hoog productievolume om de kosten te drukken. Daarnaast moet er een infrastructuur zijn voor elektrische wagens en brandstofcelauto’s.

Stekker

Zetsche: “Het grote verschil is dat je de eerste stappen voor een elektro-auto vanuit je garage maakt, terwijl dat voor brandstofcelauto’s niet mogelijk is”. Daartoe is een waterstof-tankstation nodig. Een elektrische auto kun je simpel thuis opladen via een stopcontact.

Zetsche ziet de toekomst van de elektro-auto in de stad in kleine auto’s. “De waterstofauto daarentegen is door de grotere actieradius meer geschikt voor het rijden buiten de stad. De techniek is ook bruikbaarder in een groter model”.

Tesla

Mercedes werkt op het gebied van de elektrische auto met Tesla en Renault-Nissan. Mogelijk betrekken de Duitsers de Frans-Japanse combinatie bij de ontwikkeling van de waterstofauto. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.