camera, taxi, leerlingenvervoer, janus, taxibus

Rijgedrag taxichauffeurs sterk verbeterd met camera in taxi

Een proef met camera’s in de taxi’s voor het leerlingenvervoer in de gemeente Heeze-Leende, toont aan dat ook ervaren chauffeurs hun rijgedrag sterk kunnen verbeteren. Chauffeurs krijgen minder bekeuringen en hun rijvaardigheid wordt veel beter gewaardeerd door de vervoerde leerlingen. Zij voelen zich prettiger en veiliger en gedragen zich ook beter dan voor de proef. Dat meldt het onderzoeksverslag.

De proef is uitgevoerd door vervoersonderneming Waterberg uit Eindhoven. In totaal zijn 12 van haar ruim 70 taxibussen enkele maanden van een Janus V2 camera voorzien. Verder is het aantal aanrijdingen, vergeleken met collega’s die zonder camera hebben gereden, zo’n 90% lager. Al is dat laatste cijfer niet echt betrouwbaar, vanwege de te kleine omvang van de steekproef.

Cameraregistratie

Camera’s moeten zowel de chauffeur als de passagier beschermen tegen ongewenst of gevaarlijk gedrag. De camera die in de proef gebruikt is, de Janus V2, registreert beelden van in en voor de auto. Ook rijgedrag zoals hard rijden, ruw rijden, snel optrekken en hard remmen wordt vastgelegd. Hard remmen nam zelfs af tot minder dan een kwart van het aantal keren van wat aan het begin van de proef geregistreerd was.

De verbeteringen van het rijgedrag en de afname van de aanrijdingen sluiten goed aan bij de eerdere onderzoeken naar de oorzaken van ongevallen waar is aangetoond dat haastig rijden (o.a. snel optrekken en vaak hard moeten remmen) de kans op ongevallen sterk doet toenemen. Een prettige bijkomstigheid van rustig optrekken en veel minder vaak hard moeten remmen is dat je ook zuiniger rijdt. Met de proef zijn besparingen van 7 tot 11% gemeten.

Privacy

Om problemen met privacy-wetgeving te voorkomen, worden de beelden maar kort bewaard en dan automatisch gewist. In de wagens en buiten de wagens werdzichtbaar gemaakt dat er een camera aanwezig was. Alle wagens zijn aangemeld bij het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens) en er is een duidelijk protocol gemaakt waarin werd opgenomen wie onder welke voorwaarden beelden mocht terug kijken. Beelden zijn beveiligd tegen onbevoegd afspelen.

De taxi’s zijn niet alleen ingezet voor het leerlingenvervoer van de gemeente Heeze-Leende maar zijn uiteraard ook voor andere ritten gebruikt. De aanwezigheid van de camera in de 12 taxi’s heeft af en toe tot vragen van passagiers geleid, maar niet tot klachten.

Taxi’s

In Nederland wordt cameraregistratie in taxi’s nog maar heel beperkt toegepast. Onbekendheid met de resultaten en angst voor privacy problemen zijn hiervan de oorzaak. De proef werd onstersteund door het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE). Die wilde weten wat de voor- en nadelen van cameraregistratie zijn.

Lees hier het volledige onderzoeksrapport.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Rijgedrag taxichauffeurs sterk verbeterd met camera in taxi | TaxiPro
camera, taxi, leerlingenvervoer, janus, taxibus

Rijgedrag taxichauffeurs sterk verbeterd met camera in taxi

Een proef met camera’s in de taxi’s voor het leerlingenvervoer in de gemeente Heeze-Leende, toont aan dat ook ervaren chauffeurs hun rijgedrag sterk kunnen verbeteren. Chauffeurs krijgen minder bekeuringen en hun rijvaardigheid wordt veel beter gewaardeerd door de vervoerde leerlingen. Zij voelen zich prettiger en veiliger en gedragen zich ook beter dan voor de proef. Dat meldt het onderzoeksverslag.

De proef is uitgevoerd door vervoersonderneming Waterberg uit Eindhoven. In totaal zijn 12 van haar ruim 70 taxibussen enkele maanden van een Janus V2 camera voorzien. Verder is het aantal aanrijdingen, vergeleken met collega’s die zonder camera hebben gereden, zo’n 90% lager. Al is dat laatste cijfer niet echt betrouwbaar, vanwege de te kleine omvang van de steekproef.

Cameraregistratie

Camera’s moeten zowel de chauffeur als de passagier beschermen tegen ongewenst of gevaarlijk gedrag. De camera die in de proef gebruikt is, de Janus V2, registreert beelden van in en voor de auto. Ook rijgedrag zoals hard rijden, ruw rijden, snel optrekken en hard remmen wordt vastgelegd. Hard remmen nam zelfs af tot minder dan een kwart van het aantal keren van wat aan het begin van de proef geregistreerd was.

De verbeteringen van het rijgedrag en de afname van de aanrijdingen sluiten goed aan bij de eerdere onderzoeken naar de oorzaken van ongevallen waar is aangetoond dat haastig rijden (o.a. snel optrekken en vaak hard moeten remmen) de kans op ongevallen sterk doet toenemen. Een prettige bijkomstigheid van rustig optrekken en veel minder vaak hard moeten remmen is dat je ook zuiniger rijdt. Met de proef zijn besparingen van 7 tot 11% gemeten.

Privacy

Om problemen met privacy-wetgeving te voorkomen, worden de beelden maar kort bewaard en dan automatisch gewist. In de wagens en buiten de wagens werdzichtbaar gemaakt dat er een camera aanwezig was. Alle wagens zijn aangemeld bij het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens) en er is een duidelijk protocol gemaakt waarin werd opgenomen wie onder welke voorwaarden beelden mocht terug kijken. Beelden zijn beveiligd tegen onbevoegd afspelen.

De taxi’s zijn niet alleen ingezet voor het leerlingenvervoer van de gemeente Heeze-Leende maar zijn uiteraard ook voor andere ritten gebruikt. De aanwezigheid van de camera in de 12 taxi’s heeft af en toe tot vragen van passagiers geleid, maar niet tot klachten.

Taxi’s

In Nederland wordt cameraregistratie in taxi’s nog maar heel beperkt toegepast. Onbekendheid met de resultaten en angst voor privacy problemen zijn hiervan de oorzaak. De proef werd onstersteund door het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE). Die wilde weten wat de voor- en nadelen van cameraregistratie zijn.

Lees hier het volledige onderzoeksrapport.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.