Mercedes-Benz, B-Klasse, aardgas, taxi, biogas

Subsidie op aanschaf ‘schoon’ taxivoertuig, ook diesel en CNG

Taxi-ondernemers krijgen vanaf 1 oktober subsidie wanneer ze voor de schoonst mogelijke techniek kiezen bij aanschaf van een nieuw taxi-voertuig. De subsidie voor een plug-in hybride of elektrisch aangedreven voertuig bedraagt 3000 euro; een schone benzine-, lpg-, aardgas- of dieselmotor levert 1250 euro premie op.

De subsidieregeling, die eerder deze maand is genotificeerd bij de Europese Commissie, is bedoeld om de luchtkwaliteit te verbeteren in binnensteden, waar taxi’s, koeriers en bestelauto’s veel relatief korte, vervuilende ritten maken. Er is 25 miljoen euro beschikbaar, afkomstig uit het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL).

Subsidie

De subsidie is alleen beschikbaar voor kopers die over hun wagens geen BPM (aanschafbelasting) hoeven te betalen, zoals taxi-ondernemers. Zij zijn daardoor ongevoelig voor de fiscale prikkel die nu al bestaat in de variatie van BPM-tarieven voor meer en minder schone auto’s. Rijden op lpg, aardgas of elektriciteit biedt reeds het voordeel van lagere energiekosten; een aankoopsubsidie kan helpen om ook de drempel van een hogere aanschafprijs te nemen.

Een subsidie van 1250 euro komt beschikbaar voor diesels die reeds voldoen aan de euro 6 norm, voor (bestel)auto’s die af fabriek zijn uitgerust met een lpg- of aardgasinstallatie, en voor voertuigen met een benzinemotor die minder dan 95 maar meer dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten. De premie van 3000 euro is voor de schoonste categorieën: plug-in hybrides met een CO2-emissie van minder dan 50 gram CO2, en elektrische voertuigen die helemaal geen uitlaatgas uitstoten.

Luchtkwaliteit

Staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu): ‘Wanneer taxibedrijven, bezorgdiensten en andere veelrijders kiezen voor schonere motortechniek komt dit geld heel doelgericht op z’n plek terecht: in stedelijke milieus waar de luchtkwaliteit het meest onder druk staat. Het milieuvoordeel van elektrische aandrijving is het grootst bij lage snelheden, met veel optrekken en afremmen.’

De subsidieregeling staat open voor taxi’s en bestelwagens maar ook voor andere voertuigen waarover geen BPM geheven wordt zoals politie-, brandweer- en ziekenauto’s, invalidenvoertuigen en rolstoelbussen, lijkwagens, geldtransportwagens etc. De subsidie kan worden aangevraagd voor voertuigen die na 1 oktober 2012 en voor 1 januari 2015 op naam worden gesteld, via het overheidsloket www.agentschapnl.nl/.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.