elktrische scooter taxi

Elektrische scooter als concurrent voor taxi in grote steden

De elektrische scooter gaat een directe concurrent worden van de taxi in de grote steden. In Amsterdam zullen vanaf maandag honderd e-scooters personen gaan vervoeren. Binnen een half jaar zullen dezelfde aantallen rijden in Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Daarna zullen de e-scooters gemeengoed worden in 34 middelgrote steden.

De scooters gaan rijden onder de naam Hopper en worden mede gefinancierd door de NS, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de deelnemende gemeenten zelf. De investeringskosten voor de eerste 100 elektrische scooters in Amsterdam bedragen 1,3 miljoen euro.

Smartphone

Een ritje met de e-scooter door het centrum kost 2,50 euro. De elektrische scooters zijn in Amsterdam actief op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur. Er is voor zowel bestuurder als passagier geen helm nodig.

Dankzij een geavanceerd navigatiesysteem van TomTom kunnen klanten tijdens het online reserveren alvast zien waar de lege en bezette hoppers zich in de stad bevinden. Een app op hun smartphone toont namelijk groene en rode bewegende stipjes op de stadsplattegrond.

Opladen

De elektrische scooters moeten de dichtslibbende binnensteden ontlasten. Volgens Hopper zou met 300 passagiers per uur een besparing van 350 ton CO2-uitstoot opleveren. Passagiers hoeven niet bang te zijn dat ze onderweg stil komen te staan met een lege accu.

De actieradius van de Hopper-scooter is 130 kilometer. Na 4 uur rijden zijn de chauffeurs verplicht de scooter drie kwartier op te laden.

Chauffeurs

De chauffeurs van de e-scooter zijn gerekruteerd onder studenten en werkzoekenden. Ze hebben de afgelopen maanden een intensieve cursus gevolgd. Zowel in de praktijk als theorie maar ook op het gebied van klantvriendelijkheid.

De bedoeling is dat in Rotterdam, Den Haag en Utrecht de elektrische scooter binnen een paar maanden actief zal zijn. Daarna moeten de middelgrote steden gaan volgen. Ook is er al belangstelling getoond vanuit het buitenland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Elektrische scooter als concurrent voor taxi in grote steden”

Marcel Baarda|27.09.12|17:28

in de winter lekker koud met je goed pak achter op in de regen
ik denk dit word geweldig voor de toerist
o ja meter tarief of ????

Nico Gerards|28.09.12|12:30

Worden deze scooters ook uitgerust met een Bct, Track en Trace. Etc.etc.. Ook verplichte deelname aan TTO. .

Kadiem William|29.09.12|14:01

Fijn.. Dit idee heb ik 2 jaar gepresenteerd op mijn school tijdens het project: “Dragons Den”. Geen van de Dragons zag er iets in. Ik denk dat ze zich nu wel hebben bedacht..

Mike van Wanum|09.10.12|07:14

Ongelooflijk !Denk niet dat dit een kans heeft.Dit valt niet onder de wet personenvervoer en men hoeft niet aan eisen te voldoen waar een taxi aan moet voldoen.Valt ook niet te controleren.

Pooya Kya|16.10.12|10:27

Na paar erge ongelukken gaan ze vanzelf verdwenen. Denk aan dood van klanten. En daarnast verbazing van tweede kamer.

Mario Panozzo (jr.)|19.05.13|20:29

Wat een voorbarig gezwets van die 100 taxi scooters; met moeite en pijn zijn er een klein tiental enkele weken aan het rijden geweest; met elke dag onduidelijkheid over zekerheid van actief kunnen blijven en uiterst vage communicatie. Nu hoor je er helemaal niks meer over

Elektrische scooter als concurrent voor taxi in grote steden | TaxiPro
elktrische scooter taxi

Elektrische scooter als concurrent voor taxi in grote steden

De elektrische scooter gaat een directe concurrent worden van de taxi in de grote steden. In Amsterdam zullen vanaf maandag honderd e-scooters personen gaan vervoeren. Binnen een half jaar zullen dezelfde aantallen rijden in Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Daarna zullen de e-scooters gemeengoed worden in 34 middelgrote steden.

De scooters gaan rijden onder de naam Hopper en worden mede gefinancierd door de NS, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de deelnemende gemeenten zelf. De investeringskosten voor de eerste 100 elektrische scooters in Amsterdam bedragen 1,3 miljoen euro.

Smartphone

Een ritje met de e-scooter door het centrum kost 2,50 euro. De elektrische scooters zijn in Amsterdam actief op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur. Er is voor zowel bestuurder als passagier geen helm nodig.

Dankzij een geavanceerd navigatiesysteem van TomTom kunnen klanten tijdens het online reserveren alvast zien waar de lege en bezette hoppers zich in de stad bevinden. Een app op hun smartphone toont namelijk groene en rode bewegende stipjes op de stadsplattegrond.

Opladen

De elektrische scooters moeten de dichtslibbende binnensteden ontlasten. Volgens Hopper zou met 300 passagiers per uur een besparing van 350 ton CO2-uitstoot opleveren. Passagiers hoeven niet bang te zijn dat ze onderweg stil komen te staan met een lege accu.

De actieradius van de Hopper-scooter is 130 kilometer. Na 4 uur rijden zijn de chauffeurs verplicht de scooter drie kwartier op te laden.

Chauffeurs

De chauffeurs van de e-scooter zijn gerekruteerd onder studenten en werkzoekenden. Ze hebben de afgelopen maanden een intensieve cursus gevolgd. Zowel in de praktijk als theorie maar ook op het gebied van klantvriendelijkheid.

De bedoeling is dat in Rotterdam, Den Haag en Utrecht de elektrische scooter binnen een paar maanden actief zal zijn. Daarna moeten de middelgrote steden gaan volgen. Ook is er al belangstelling getoond vanuit het buitenland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Elektrische scooter als concurrent voor taxi in grote steden”

Marcel Baarda|27.09.12|17:28

in de winter lekker koud met je goed pak achter op in de regen
ik denk dit word geweldig voor de toerist
o ja meter tarief of ????

Nico Gerards|28.09.12|12:30

Worden deze scooters ook uitgerust met een Bct, Track en Trace. Etc.etc.. Ook verplichte deelname aan TTO. .

Kadiem William|29.09.12|14:01

Fijn.. Dit idee heb ik 2 jaar gepresenteerd op mijn school tijdens het project: “Dragons Den”. Geen van de Dragons zag er iets in. Ik denk dat ze zich nu wel hebben bedacht..

Mike van Wanum|09.10.12|07:14

Ongelooflijk !Denk niet dat dit een kans heeft.Dit valt niet onder de wet personenvervoer en men hoeft niet aan eisen te voldoen waar een taxi aan moet voldoen.Valt ook niet te controleren.

Pooya Kya|16.10.12|10:27

Na paar erge ongelukken gaan ze vanzelf verdwenen. Denk aan dood van klanten. En daarnast verbazing van tweede kamer.

Mario Panozzo (jr.)|19.05.13|20:29

Wat een voorbarig gezwets van die 100 taxi scooters; met moeite en pijn zijn er een klein tiental enkele weken aan het rijden geweest; met elke dag onduidelijkheid over zekerheid van actief kunnen blijven en uiterst vage communicatie. Nu hoor je er helemaal niks meer over