Mercedes-Benz, F-CELL, waterstof, B-Klasse

Mercedes-Benz met waterstof, hybride en aardgas op Ecomobiel

Mercedes-Benz toont enkele interessante ontwikkelingen voor de taxibranche op de beurs Ecomobiel. Zo zijn er voor de taxibranche geschikte modellen die lopen op waterstof, hybride en aardgas. De fabrikant toont de waterstofauto B-Klase F-CELL, de nieuwe hybride Mercedes-Benz E 300 BlueTEC HYBRID en de E-Klasse op aardgas E 200 NGT BlueEFFICIENCY.

Mercedes-Benz heeft een jarenlange ervaring op het gebied van elektrische aandrijving in combinatie met een brandstofcel. Dat heeft al geresulteerd in meer dan 180 patenten op dat gebied.

Brandstofcel

Sinds 1994, het jaar waarin Mercedes-Benz zijn eerste studiemodel met brandstofcel voorstelde, is de brandstofceltechnologie met grote sprongen vooruit gegaan: de zogeheten ‘stacks’ met brandstofcellen zijn steeds compacter geworden en het rendement steeds hoger.

Het basisprincipe is echter ongewijzigd. In een brandstofcel wordt elektriciteit opgewekt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. Het enige afvalproduct hierbij is waterdamp.

Wereldreis

Als een van de weinige autofabrikanten biedt Mercedes-Benz een productiemodel met brandstofcel aan: de B-Klasse F-CELL. Enkele van deze modellen hebben vorig jaar (het jaar waarin het 125-jarig bestaan van Mercedes-Benz werd gevierd) een reis rond de wereld gemaakt.

Daarbij toonden ze in 125 dagen en onder uiteenlopende (zware) weers- en wegdekomstandigheden aan dat de brandstofceltechnologie de volwassenheidsfase heeft bereikt: hij is efficiënt én geschikt voor dagelijks gebruik.

Tanken

Het tanken van waterstof duurt bijvoorbeeld slechts enkele minuten en met volle tanks bedraagt de actieradius 400 km. Auto’s met brandstofcel zijn bovendien stil en emissievrij. Om het enorme potentieel van de brandstofceltechnologie optimaal te kunnen benutten, is een dekkend netwerk van tankstations onontbeerlijk.

In het segment van luxe limousines vormt de nieuwe Mercedes-Benz E 300 BlueTEC HYBRID een uniek aanbod. Deze eerste Mercedes-Benz met diesel-hybride-aandrijving heeft een gemiddeld verbruik van slechts 4,2 liter diesel per 100 km (CO2: 109 g/km). Daardoor valt hij als enige limousine in dit segment in de 20%-categorie van de fiscale bijtelling bij zakelijke inzet.

Hybride

In de E 300 BlueTEC HYBRID werkt een efficiënte en krachtige (150 kW/204 pk) viercilinder CDI-motor samen met een compacte hybride-module waarvan de elektromotor 20 kW/27 pk levert. Deze combinatie staat niet alleen garant voor zeer gunstige verbruikswaarden, maar ook voor hoge prestaties.

Ook biedt het innovatieve hybride-concept grote comfortvoordelen. Zo start de auto vrijwel geruisloos en ook korte (parkeer)manoeuvres verlopen in stilte omdat hierbij meestal alleen de elektromotor wordt gebruikt.

Accu

De 19 kW sterke lithium-ion-accu maakt een elektrische (lokaal emissievrije) actieradius van 35 km mogelijk. De E 300 BlueTEC HYBRID is door keuringsinstantie TÜV onderscheiden met het Milieucertificaat. Dit is toegekend naar aanleiding van de beoordeling van milieuaspecten over de gehele levenscyclus – van productie via gebruik tot en met recycling.

Over de complete levensduur stoot de nieuwe E 300 BlueTEC HYBRID maar liefst 23% minder CO2 uit dan een vergelijkbare (en al zeer efficiënte) E 300 CDI BlueEFFICIENCY. De Mercedes-Benz E 300 BlueTEC HYBRID is er als limousine en als estate.

Aardgas

Op weg naar een emissievrije toekomst zet Mercedes-Benz niet alleen alternatieve aandrijfvormen in, maar maakt het merk ook gebruik van alternatieve brandstoffen. Zo is de E 200 NGT BlueEFFICIENCY speciaal ontwikkeld voor het gebruik van de schoonste fossiele brandstof die er is: Natural Compressed Gas (aardgas).

De viercilinder 120 kW/163 pk sterke krachtbron is bovendien geschikt voor het gebruik van het nog CO2-neutralere groen gas én voor benzine. De E 200 NGT BlueEFFICIENCY beschikt over een benzinetank en drie aardgastanks met een gezamenlijke inhoud van 121,5 liter (19,5 kg).

Verbruik

Het gecombineerde aardgasverbruik ten opzichte van het voorgangermodel is met 0,6 kg gedaald naar 5,5 kg/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 149 g/km (A-label). Bij gebruik van benzine bedraagt het gecombineerde verbruik 8,1 l/100 km.

De totale actieradius bedraagt ruim 1.100 km (730 km op benzine, 360 op aardgas). Via het combi-instrument op het dashboard krijgt de bestuurder informatie over het gaspeil en de boordcomputer geeft het verwachte rijbereik aan. Het gebruik van aardgas heeft ook een belangrijk kostenvoordeel: een kilogram aardgas kost op dit moment slechts 0,98 euro. Bovendien wordt het gebruik van aardgas nog tot 2018 fiscaal gestimuleerd. 

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.