rmc, aardgas, taxi, leerlingenvervoer

RMC na kinderziekten tevreden over taxibussen op aardgas

De Rotterdamse Mobiliteit Centrale zegt tevreden te zijn over de 100 taxibussen die nu sinds een jaar op aardgas rijden. Waren er aanvankelijk nog problemen met het tanken en leveren van voldoende aardgas, inmiddels zijn deze kinderziekten opgelost en kan de vloot bij drie tankstations in Rotterdam en omstreken terecht. De RMC verwacht nog zeker acht jaar met de aardgasbussen te zullen rijden.

“We wisten in het begin al dat het met slechts één aardgastankstation in Rotterdam behoorlijk lastig zou worden om 100 bussen te tanken”, zegt Sjaak de Winter directeur van taxibedrijf RMC in Rotterdam.

“Dat is ook wel gebleken want de eerste maanden waren er nogal wat storingen aan de pomp en stonden soms zes bussen in de rij om te kunnen tanken.” Dat veranderde toen in december van vorig jaar het tweede aardgasstation in Rotterdam-zuid werd gerealiseerd.

Eis

RMC presenteerde vorig jaar augustus met trots 100 taxibussen die op aardgas kunnen rijden. De bussen waren geschikt gemaakt voor het leerlingenvervoer in Rotterdam en omstreken. RMC had in de aanbesteding de beste papieren, mede omdat aan de eis van de gemeente was voldaan om de bussen om te bouwen naar aardgasbussen.

Probleem was nog wel dat er maar één aardgasvulpunt in Rotterdam beschikbaar was. CNG Net beloofde zo snel mogelijk een nieuw aardgasstation in Rotterdam-Zuid te realiseren. Pas toen dat was gerealiseerd kwam er voor de betrokken taxibedrijven wat rust in de tent, zegt Mandy Van Dijk van Van Dijk Taxi. ” We hebben tien taxibussen op aardgas rijden. Allemaal voor het leerlingenvervoer.”

“Omdat deze bussen piekuren hebben in de ochtend en ’s middags kwam het nogal eens voor dat we met zijn allen in de file stonden bij het tanken. Ook moesten chauffeurs vaak omrijden om bij dat ene aardgasstation te komen. Daardoor hebben we extra kosten moeten maken. Nu is het beter en zijn er drie aardgasstations in de regio Rotterdam, maar dat zouden er van mij best meer mogen zijn.”

Technische problemen

Van Dijk heeft in de beginperiode nog even met de gedachte gestoeid om op eigen terrein een aardgasvulpunt te realiseren, maar daar zaten technische problemen aan vast. “Op dit moment kunnen we onze rijtijden redelijk goed afstemmen op de momenten dat we moeten tanken.”

“Maar als er niet meer aardgasstations komen dan denk ik dat deze brandstof ongeschikt is voor andere soorten taxivervoer als het leerlingenvervoer. Overigens rijden de bussen zelf prima, zeggen ook de chauffeurs.”

Tegemoet

De RMC is de taxibedrijven die aanvankelijk extra kosten hebben moeten maken omdat er maar één aardgasstation in de regio aanwezig was, financieel tegemoet gekomen. Sjaak de Winter: “ik geloof dat dat ons ongeveer 20.000 euro heeft gekost, maar ik vind het veel belangrijker dat we een groen wagenark hebben kunnen realiseren.” De Winter verwacht nog zeker acht jaar met de aardgasbussen te kunnen doorrijden.

Een kilo aardgas kost ongeveer 80 cent excl. BTW. Een voertuig rijdt over het algemeen iets verder op 1 kg aardgas dan op 1 liter diesel. De actieradius van de RMC-voertuigen is 290 km op aardgas, waarna bij nood op benzine overgeschakeld kan worden.

De Rotterdamse Mobiliteit Centrale is door de RET en de Rotterdamse Taxi Centrale opgericht in 2003 en telt 350 medewerkers. Per jaar vervoert de RMC meer dan 4 miljoen reizigers.

Fred Kramer

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.