Nissan, Leaf, elektrische auto

Nieuwe Nissan Leaf heeft actieradius van 220 kilometer

AUTOVANDAAG – Nissan heeft in Japan een vernieuwde versie van de LEAF onthuld. De elektrisch aangedreven compacte middenklasser is visueel nauwelijks bijgepunt, maar kan wel rekenen op een verbeterde aandrijflijn met méér actieradius (220 km).

De ontwikkeling van de elektrische auto, accutechniek en elektromotor staat natuurlijk niet stil. Nissan doet er alles aan om hun LEAF optimaal voor de dag te laten komen.

Nieuwe elektromotor

De Japanners monteren daarom een nieuwe elektromotor die lichter en kleiner is. Door ook de accubehuizing te herzien en gebruik te maken van lichtere materialen kon er 80 kg van de weegschaal af. Het verplaatsen van de ingebouwde oplader naar de voorzijde resulteert in extra bagageruimte; de vernieuwde LEAF heeft 330 liter te bieden.

Naast minder gewicht en meer ruimte kunnen we ook een winst in de actieradius bespeuren. De LEAF verbruikt onderweg minder elektriciteit – ook dankzij de energiezuinigere interieurverwarming – en kan remenergie nog beter regenereren. In de Japanse verbruikscyclus – de Europese is nog niet uitgevoerd – scoort de elektrische Nissan zo’n 220 km. Kers op de taart zijn nieuwe uitrustingsmogelijkheden, waaronder LED-koplamen, een Arround View Monitor en BOSE audio.

Taxibedrijven

De huidige versie van de Nissan Leaf wordt al ingezet door enkele taxibedrijven in Nederland voor elektrisch taxivervoer en heeft op papier een actieradius van 160 kilometer. Eerst is de vernieuwde LEAF leverbaar in Japan. Europa en Amerika zullen daarna volgen. Wanneer precies is nog niet bekend.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.