Mercedes, A-Klasse, nieuw, taxi

Rijtest: de nieuwe Mercedes A-Klasse is onvergelijkbaar

AUTOVANDAAG – Zelden heeft een nieuwe editie van een automodel meer afgeweken van zijn voorganger dan de nieuwe Mercedes-Benz A-klasse. De twee lijken absoluut niet op elkaar, kennen een geheel afwijkende constructie en hebben alleen het ster-embleem gemeen. We rijden dit keer onze ronde met de A 180 CDI.

Het is dat Mercedes met zijn zelfgekozen naamvoering klem zat, maar de nieuwe A-Klasse had eigenlijk een andere naam moeten hebben, zó afwijkend is hij. En waar de A voorheen een wel erg vreemde eend in de Mercedes-bijt was, past de nieuwe qua uiterlijk en qua allure weer helemaal bij de rest van het wagenpark.

Voorwielaandrijving

Met één afwijking dan, want in tegenstelling tot alle andere personenauto’s van het merk heeft ook deze A-Klasse voorwielaandrijving. En daarmee breekt de A met het dogma dat échte Mercs achterwielaandrijving hebben. En de B-Klasse dan, horen we al roepen? Dat is het wat ruimere overblijfsel van de oer-A, met zijn sandwichvloer, die het inpassen van alternatieve aandrijfsystemen mogelijk maakt.

Met de eerste A hield Mercedes er rekening mee dat elektrische tractie, al dan niet met een brandstofcel als energiebron, zich sneller als alternatief zou aandienen dan in de werkelijkheid geschiedde. Maar mede voor die andere systemen hebben ze de B-Klasse behouden (zij het licht gerestyled), waarmee we niet zo lang geleden twee etappes hebben afgelegd van de wereldtournee die een stel Fuel Cell B’s met succes hebben gemaakt. Die brandstofcel komt er dus echt wel, maar we moeten ietsje meer geduld hebben.

Weggedrag

Denk je aan een BMW 1-serie, dan dringt in de eerste plaats een vergelijking in weggedrag zich op. Die Beier heeft immers wél achterwielaandrijving en dat maakt hem inderdaad een stuk dynamischer. De nieuwe A-Klasse is sterk onderstuurd, maar stuurt wel precies. Het onderstel is wel weer echt Mercedes, met de gebruikelijke wat te harde vering en te zachte demping.

Ons testexemplaar, een A 180 CDI met de ‘instapdiesel’ (die nota bene bij Renault wordt ingekocht, de andere 180 CDI, die met dubbelkoppelingsautomaat, heeft wel een Duitse diesel, van 1.796 cc), was bovendien voorzien van een sportonderstel, dat helemáál niet bij deze motorisering past en zelfs naar onze smaak (en we houden van een sportief onderstel) veel te stug was. Alleen op biljartlakenasfalt gedroeg hij zich netjes, klinkerwegen en verkeersdrempels leidden tot meedogenloze tikken aan de inzittenden.

Meubilair

Foute keus, maar dat maakt de A nog niet fout. In tegendeel. Afgezien van dat wasbordgedrag staat het comfort op zeer hoog niveau. Het meubilair is meer dan voortreffelijk en lekker ruim en zelfs achterin heb je niet te klagen. De bank daar is nadrukkelijk als twee stoelen met een tussenzitje geprofileerd en dat lijkt me de juiste keuze.

Materialen en afwerking staan op het peil van de grotere Mercs en het interieurdesign is ook al een verademing na dat van de oer-A’s. Mooi klassiek dashboard met echt matte afdekking die geen reflectie in de voorruit achterlaat. De klokken zijn ook helemaal in orde, die multipurpose-hendel onder het stuur, het vreemde handelsmerk van de Stuttgarters, blijft wennen voor niet-Mercedeseigenaars en het enige punt van kritiek vormt de bediening van de airco, die wel heel erg diep onderaan de middenconsole zit. Maar hij wérkt.

Navigatiesysteem

Onze testauto was opgetuigd met een ruime greep uit het arsenaal aan gadgets, waardoor de aanschafprijs tot bijna veertig mille opliep, maar het standaardpakket is ook bepaald niet karig. Maar er is van alles (nee niet: van alles, maar: álles) te koop, waarvan het Command-navigatiesysteem wel een must is (zo’n panorama-schuifdak voor mij dus absoluut niét) en dat zit in een quasi-losse unit op het dashboard, alsof het een systeem van een ander merk betreft. En toch staat dat juist wel aardig.

Alles bij elkaar is de nieuwe A-Klasse een verademing ten opzichte van al die vorige. Ondanks z’n voorwielaandrijving een echte Mercedes en dan met een prijskaartje dat vrolijk concurrerend is. Knap werk. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Rijtest: de nieuwe Mercedes A-Klasse is onvergelijkbaar | TaxiPro
Mercedes, A-Klasse, nieuw, taxi

Rijtest: de nieuwe Mercedes A-Klasse is onvergelijkbaar

AUTOVANDAAG – Zelden heeft een nieuwe editie van een automodel meer afgeweken van zijn voorganger dan de nieuwe Mercedes-Benz A-klasse. De twee lijken absoluut niet op elkaar, kennen een geheel afwijkende constructie en hebben alleen het ster-embleem gemeen. We rijden dit keer onze ronde met de A 180 CDI.

Het is dat Mercedes met zijn zelfgekozen naamvoering klem zat, maar de nieuwe A-Klasse had eigenlijk een andere naam moeten hebben, zó afwijkend is hij. En waar de A voorheen een wel erg vreemde eend in de Mercedes-bijt was, past de nieuwe qua uiterlijk en qua allure weer helemaal bij de rest van het wagenpark.

Voorwielaandrijving

Met één afwijking dan, want in tegenstelling tot alle andere personenauto’s van het merk heeft ook deze A-Klasse voorwielaandrijving. En daarmee breekt de A met het dogma dat échte Mercs achterwielaandrijving hebben. En de B-Klasse dan, horen we al roepen? Dat is het wat ruimere overblijfsel van de oer-A, met zijn sandwichvloer, die het inpassen van alternatieve aandrijfsystemen mogelijk maakt.

Met de eerste A hield Mercedes er rekening mee dat elektrische tractie, al dan niet met een brandstofcel als energiebron, zich sneller als alternatief zou aandienen dan in de werkelijkheid geschiedde. Maar mede voor die andere systemen hebben ze de B-Klasse behouden (zij het licht gerestyled), waarmee we niet zo lang geleden twee etappes hebben afgelegd van de wereldtournee die een stel Fuel Cell B’s met succes hebben gemaakt. Die brandstofcel komt er dus echt wel, maar we moeten ietsje meer geduld hebben.

Weggedrag

Denk je aan een BMW 1-serie, dan dringt in de eerste plaats een vergelijking in weggedrag zich op. Die Beier heeft immers wél achterwielaandrijving en dat maakt hem inderdaad een stuk dynamischer. De nieuwe A-Klasse is sterk onderstuurd, maar stuurt wel precies. Het onderstel is wel weer echt Mercedes, met de gebruikelijke wat te harde vering en te zachte demping.

Ons testexemplaar, een A 180 CDI met de ‘instapdiesel’ (die nota bene bij Renault wordt ingekocht, de andere 180 CDI, die met dubbelkoppelingsautomaat, heeft wel een Duitse diesel, van 1.796 cc), was bovendien voorzien van een sportonderstel, dat helemáál niet bij deze motorisering past en zelfs naar onze smaak (en we houden van een sportief onderstel) veel te stug was. Alleen op biljartlakenasfalt gedroeg hij zich netjes, klinkerwegen en verkeersdrempels leidden tot meedogenloze tikken aan de inzittenden.

Meubilair

Foute keus, maar dat maakt de A nog niet fout. In tegendeel. Afgezien van dat wasbordgedrag staat het comfort op zeer hoog niveau. Het meubilair is meer dan voortreffelijk en lekker ruim en zelfs achterin heb je niet te klagen. De bank daar is nadrukkelijk als twee stoelen met een tussenzitje geprofileerd en dat lijkt me de juiste keuze.

Materialen en afwerking staan op het peil van de grotere Mercs en het interieurdesign is ook al een verademing na dat van de oer-A’s. Mooi klassiek dashboard met echt matte afdekking die geen reflectie in de voorruit achterlaat. De klokken zijn ook helemaal in orde, die multipurpose-hendel onder het stuur, het vreemde handelsmerk van de Stuttgarters, blijft wennen voor niet-Mercedeseigenaars en het enige punt van kritiek vormt de bediening van de airco, die wel heel erg diep onderaan de middenconsole zit. Maar hij wérkt.

Navigatiesysteem

Onze testauto was opgetuigd met een ruime greep uit het arsenaal aan gadgets, waardoor de aanschafprijs tot bijna veertig mille opliep, maar het standaardpakket is ook bepaald niet karig. Maar er is van alles (nee niet: van alles, maar: álles) te koop, waarvan het Command-navigatiesysteem wel een must is (zo’n panorama-schuifdak voor mij dus absoluut niét) en dat zit in een quasi-losse unit op het dashboard, alsof het een systeem van een ander merk betreft. En toch staat dat juist wel aardig.

Alles bij elkaar is de nieuwe A-Klasse een verademing ten opzichte van al die vorige. Ondanks z’n voorwielaandrijving een echte Mercedes en dan met een prijskaartje dat vrolijk concurrerend is. Knap werk. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.